Dromen over ex - het is genoeg geweest

30-04-2016 07:22 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen. Ik zal het proberen kort te houden.



Na een meerjarige relatie zijn mijn ex en ik vorig jaar plotsklaps uit elkaar gegaan door langdurige ontrouw van zijn kant. Iets dat ik al lang vermoedde maar niet hard kon maken. De dame in kwestie was mij betekend, maar geen echte kennis of bekende.



ik heb hem de deur gewezen, maar in het afrondingsproces van alle praktische zaken hebben we wel nog veel met elkaar gesproken en zijn we nog regelmatig intiem geweest.



Ik was kapot van de breuk maar heb mijn best gedaan mijn eigen leven niet te verliezen, iets wat aardig gelukt is. Het heeft tijd gekost en het doet soms nog pijn, maar over het algemeen ben ik blij dat we uit elkaar zijn en ben ik veel gelukkiger zo.



Sinds een maand of vier hebben we helemaal geen contact meer (daarvoor een paar maanden al op een flink lager pitje) en ik merk dat dat heel goed voor me is. Ik heb in de tussentijd ook een hele leuke nieuwe man leren kennen en ben voorzichtig verliefd. We doen rustig aan.



Maar, de reden van dit topic:

Ik droom helaas nog met enige regelmaat over ex en zijn minnares (2x per maand ongeveer). Vannacht weer. Heb ik hele discussies met haar gevoerd in mijn slaap. Na een drukke werkweek ga ik op tijd naar bed en ik lig de hele nacht te woelen en word ik doodmoe en met een vreselijk gevoel wakker. Dat, terwijl ik eergisteren nog een geweldigleuke date met nieuwe man heb gehad en me heel gelukkig voelde nadien.



Dit geeft hen aandacht die ik hen niet gun. Ik wil me hier niet meer mee bezig hoeven houden. Het zal vast een stukje verwerking zijn, maar iedere keer dat ik me ook maar een beetje open probeer te stellen voor nieuwe man komt er weer zo'n nachtmerrie. Ik ben het zat.



Is dit herkenbaar? Hebben jullie tips om zulke dromen te voorkomen? Door bijvoorbeeld meditatie voor het slapen gaan of iets dergelijks? Ben benieuwd naar jullie tips!
Ja hoor.

Ik ben nu ruim twee jaar gescheiden, na twaalf jaar, heb een prachtige nieuwe man in mijn leven en nog regelmatig dromen, zich opdringende gedachten of flashbacks over mijn huwelijk en ex.



Dat gaat vanzelf, het wordt wel wat minder gelukkig.

Ik heb me er lang tegen verzet maar heb dat nu losgelaten. Het hoort bij het verwerkingsproces.
Vervelend.. Blijkbaar moet je er nog iets mee. Gaan je dromen over hetzelfde, ik bedoel, komen dezelfde onderwerpen langs? Wat mij helpt is om er over te gaan schrijven. Gewoon een middag voor uittrekken en beginnen met schrijven. en doorschrijven. Ook al heb je het gevoel dat het nergens toe gaat leiden. Het helpt mij om tot verrassende inzichten te komen. Sterke..
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de herkenning Eleonora, en voor de tips Sandra.



Ik heb een dagboek wat ik bijhoud en zulke dingen ook in meeneem.



de dromen gaan vaak over discussies met haar. Dat ik niet snap waarom ze dit deed na wat hij haar in het verleden heeft aangedaan. Of dat zij de relatie die hij en ik hadden probeert onderuit te halen.



Ik denk een stukje gevoel dat ik heb over dat ik onze relatie heel anders heb bekeken en benaderd dan hij, en het gevoel dat ik jarenlang niet voor vol ben aangezien.
Eens met Eleonora. Probeer het te accepteren en los te laten, het zal vanzelf minder worden
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe heb ik het aangenomen als zijnde, helaas, iets waarmee ik moest omgaan. Maar het sloopt me merk ik. Ik ben op dagen als vandaag niets waard.



Heeft iemand dan wellicht tips om het sneller los te laten als ik een droom heb gehad?
Toch denk ik dat het gewoon bij de verwerking hoort en je er niet zo heel veel tegen kunt doen. Daarna gewoon weer genieten van de mooie dingen in je leven?! Tja of als je er écht heel erg mee zit eens met een professional praten
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je verhaal.



Wat mij helpt is het volgende.

Probeer voor je gaat slapen te bedenken wat je dwars zit aan die dromen (zoals dat je er moe van wakker wordt, dat je je daar niet meer mee bezig wilt houden etc). Benoem dat een voor een voor jezelf. Geef aan dat je al die gevoelend en situaties accepteert. Probeer voor je te zien hoe al die onderwerpen je hoofd en lichaam verlaten. Geef voor jezelf aan dat jouw omgeving nu van jou is en dat je daarin niet gestoord wil worden door negatieve zaken. Het is een soort meditatie. Neem er de tijd voor.



Bij mij helpt dat echt om minder te dromen en de dromen minder impact te laten hebben.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
quote:sofietje83 schreef op 30 april 2016 @ 08:00:

Toch denk ik dat het gewoon bij de verwerking hoort en je er niet zo heel veel tegen kunt doen. Daarna gewoon weer genieten van de mooie dingen in je leven?! Tja of als je er écht heel erg mee zit eens met een professional praten



Wellicht ben ik te snel over de breuk heen gestapt en is dit inderdaad de verwerking die erbij komt kijken.



Als ik wakker word na zo'n droom ben ik weer even terug bij af, voor een uurtje. Nu voel ik me al beter maar het blijft wel knagen gedurende de dag. Het was het naarste wat ik ooit heb meegemaakt op relatiegebied en dat geeft een behoorlijke knauw natuurlijk.



Het is ook een confrontatie met de realiteit: ik ben gelukkiger zonder ex, en hij verdient me niet. Nieuwe man is geweldig en geeft me alle ruimte en aandacht die ik wens. Dan ben ik een poosje heel blij, maar zak ik opeens weer door het ijs, ofzo..
Alle reacties Link kopieren
quote:subon schreef op 30 april 2016 @ 08:08:

Ik herken je verhaal.



Wat mij helpt is het volgende.

Probeer voor je gaat slapen te bedenken wat je dwars zit aan die dromen (zoals dat je er moe van wakker wordt, dat je je daar niet meer mee bezig wilt houden etc). Benoem dat een voor een voor jezelf. Geef aan dat je al die gevoelend en situaties accepteert. Probeer voor je te zien hoe al die onderwerpen je hoofd en lichaam verlaten. Geef voor jezelf aan dat jouw omgeving nu van jou is en dat je daarin niet gestoord wil worden door negatieve zaken. Het is een soort meditatie. Neem er de tijd voor.



Bij mij helpt dat echt om minder te dromen en de dromen minder impact te laten hebben.



Bedankt voor je reactie. Dit ga ik zeker proberen. Het is dat stukje boos zijn op die twee dat zij mijn onbewuste gedachten nog zo beheersen wat me pijn doet, denk ik. Dat gun ik ze niet en verdienen ze niet. In mijn dagelijkse gedachten heb ik hen namelijk gereduceerd tot 'niet belangrijk en ik sta boven hen en hun acties, het zegt meer over hen dan over mij'.



En ter duidelijkheid: ik snap dat hij de lul is in het verhaal. Zij staat hierbuiten. Maar ze is in onze relatie een punt van discussie geweest en geeft me een naar gevoel als mens. Daarom worstel ik denk ik juist met haar in mijn dromen: zij is de symboliek van wat er mis ging tussen mij en ex, niet zo zeer de reden.
Alle reacties Link kopieren
Vind het eerlijk gezegd wel btje apart dat je regelmatig over hen samen droomt? Aangezien je er kennelijk geen probleem mee had om gewoon met hem naar bed te blijven gaan, nadat je achter kwam dat hij een viezerik bleek te zijn die nooit respect voor je heeft gehad..

Hoop dat je inmiddels geleerd hebt wat meer respect voor jezelf te hebben.
Ik herken het ook voor een deel en dat terwijl ik al veel langer gescheiden ben. Wat Eleonora zegt klopt wat mij betreft ook, het wordt steeds minder en soms ineens is het er weer even.

Het komt vanzelf en gaat ook weer vanzelf als je je er niet al te druk over maakt. Tenminste in mijn geval werkt dat wel zo.
Alle reacties Link kopieren
Laat het los, verzet je er niet tegen. Dat laatste doe je nu wel, dús je bent ermee bezig.

Let it gooooo
Alle reacties Link kopieren
quote:Defrona schreef op 30 april 2016 @ 08:27:

Vind het eerlijk gezegd wel btje apart dat je regelmatig over hen samen droomt? Aangezien je er kennelijk geen probleem mee had om gewoon met hem naar bed te blijven gaan, nadat je achter kwam dat hij een viezerik bleek te zijn die nooit respect voor je heeft gehad..

Hoop dat je inmiddels geleerd hebt wat meer respect voor jezelf te hebben.





Kennelijk heb je geen idee in hoeverre dit een trap na is richting mij, en hoe onnodig.



Vergeet niet dat ik jaren met die man samen ben geweest en we ergens samen ook een leven hebben opgebouwd. Denk je niet dat ik gedurende de tijd na de breuk en zonder hem allerhande gedachten de revue heb laten passeren?



Ik ben er in dusverre overheen dat hetgeen je zegt me niet heel erg raakt, maar ik wil je wel vragen iets minder bekrompen te zijn in je uitingen naar anderen toe. Deze schop had ik allicht nodig gehad op het moment zelf. Nu ben ik een hele poos verder, hebben we geen contact meer en ben ik opnieuw verliefd. Ik ben verdergegaan.



Jouw reactie is mijn inziens behoorlijk mosterd na de maaltijd en niet nodig.
Snap ook niet dat je erop reageert eigenlijk. Ook deze reactie kun je gewoon laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Het raakt je kennelijk nog. De narigheid die een ander je in het verleden heeft "aangedaan" was toen mogelijk door een zwakte in je persoonlijkheid en ik denk dat, hoewel iedereen wijzer wordt met de tijd, niemand echt wezenlijk zijn persoonlijkheid kan veranderen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:Nicotientje schreef op 30 april 2016 @ 09:26:

Snap ook niet dat je erop reageert eigenlijk. Ook deze reactie kun je gewoon laten gaan.Eens. *let it goooooo*
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 30 april 2016 @ 09:28:

Het raakt je kennelijk nog. De narigheid die een ander je in het verleden heeft "aangedaan" was toen mogelijk door een zwakte in je persoonlijkheid en ik denk dat, hoewel iedereen wijzer wordt met de tijd, niemand echt wezenlijk zijn persoonlijkheid kan veranderen.Zou je je reactie iets nader willen toelichten?
Alle reacties Link kopieren
Zal ik later doen, Savannah.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Sorry, ik heb even geen goede tip of meditatietechniek. Maar wil wel even zeggen dat ik precies snap waarom TS reageert op de botte opmerking van hierboven. Ikzelf heb jarenlang dat soort opmerkingen ook maar geslikt, ten behoeve van de lieve vrede, om maar geen zeikerd te zijn, of om maar te kunnen laten zien dat je "er boven staat" , of dat je zo goed alles "van je af kunt laten glijden". Nou, soms is het dus even nodig om flink je mond open te trekken, kenbaar te kunnen maken wat het met jou doet, zo'n trap na, en DAARNA kun je het loslaten.



You go girl!



Back on toppic
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 30 april 2016 @ 09:37:

Zal ik later doen, Savannah.Bedankt, ik wacht af
Alle reacties Link kopieren
quote:Dymphnatam schreef op 30 april 2016 @ 09:45:

Sorry, ik heb even geen goede tip of meditatietechniek. Maar wil wel even zeggen dat ik precies snap waarom TS reageert op de botte opmerking van hierboven. Ikzelf heb jarenlang dat soort opmerkingen ook maar geslikt, ten behoeve van de lieve vrede, om maar geen zeikerd te zijn, of om maar te kunnen laten zien dat je "er boven staat" , of dat je zo goed alles "van je af kunt laten glijden". Nou, soms is het dus even nodig om flink je mond open te trekken, kenbaar te kunnen maken wat het met jou doet, zo'n trap na, en DAARNA kun je het loslaten.



You go girl!



Back on toppic



Bedankt.



Ik ben intussen het stadium gepasseerd dat ik me hier echt iets van aantrek. Het zegt iets over degene die zijn botte pen opentrekt, niet over mij. Ik voel me ook niet persoonlijk aangesproken omdat ik gelukkig kan zeggen dat de situatie van toen me veel inzicht heeft gegeven in veel dingen. En dan met name dat je onderbuikgevoel nooit moet negeren.
Alle reacties Link kopieren
Wee je wat denk ik kan helpen? Accepteer dat die dromen er zijn en dat ze erbij horen! Geef het niet teveel aandacht. Het is nou eenmaal een onderdeel van je leven. Iemand zei ooit tegen mij "alles wat aandacht krijgt, groeit". Dus hoe meer (negatieve) aandacht jij deze dromen geeft, hoe groter ze voor je worden.



Ze mogen er zijn, horen bij jou en zullen vast in de toekomst qua frequentie afnemen....
Alle reacties Link kopieren
quote:Poekeloris schreef op 30 april 2016 @ 10:10:

Wee je wat denk ik kan helpen? Accepteer dat die dromen er zijn en dat ze erbij horen! Geef het niet teveel aandacht. Het is nou eenmaal een onderdeel van je leven. Iemand zei ooit tegen mij "alles wat aandacht krijgt, groeit". Dus hoe meer (negatieve) aandacht jij deze dromen geeft, hoe groter ze voor je worden.



Ze mogen er zijn, horen bij jou en zullen vast in de toekomst qua frequentie afnemen....



Mooi gesproken. En heel erg waar denk ik.



Ik krijg van mijn omgeving het gevoel dat ik niet te veel ruimte meer mag geven aan ex. Want ik heb toch een leuk leven, een leuke nieuwe liefde? Soms moet het klaar zijn met het gezeur.



En ik wil hem ook geen ruimte geven in mijn huidige leven. Maar verwerking kun je inderdaad niet verspoedigen. En stap je over de zaken heen, dan komt het in je onderbewuste toch weer terug, bijvoorbeeld in die dromen.



Ik besef dat ze er mogen zijn. Ik wil er alleen zo graag klaar mee zijn. En als wat meditatie of andere dingen daarmee helpen, graag. Ik verwerk het liever bewust door bijvoorbeeld mezelf de ruimte te geven er elke dag 15 minuten aan te denken, dan dat het me overvalt in de nacht.



Ik ben dus met dit topic meer op zoek naar goede manieren van verwerking die anderen hebben geholpen. Niet zo zeer naar een terugkijk op die relatie en mijn gedrag van toen. Maar naar het nu en wat er komen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Overigens heel herkenbaar. Enkele jaren geleden is mijn man ook vreemd gegaan. Deze dame komt snachts nog regelmatig bij me langs. In allerlei varianten. Soms vecht ik met haar, soms komt ze bij me langs om te smeken of mijn man haar aub met rust wil laten, hij stalkt haar. Hoe dan ook; sochtends ben ik van slag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven