een relatie met een pedo, verkrachter, moordenaar etc

15-10-2014 22:24 167 berichten
dat vraag ik me dus steeds af; welke vrouw wil dat nou? en waarom? het schijnt dat heel veel vrouwen (sorry, geen bronnen en getallen paraat, van horen zeggen) bij hun man blijven na kindermisbruik, dutroux krijgt fanmail, joran van der sloot .. wat bezielt vrouwen? waarom begin je willens en wetens een relatie met iemand die zoiets ergs heeft gedaan? of waarom blijf je bij je man als hij tot zoiets in staat is? ik kan er met mijn verstand niet bij, iemand een verklaring hiervoor?
Eldorado:quote:Jij bent zelf tot dat soort dingen in staat. Ik ook. Iedereen.



Even consequent: als iedereen tot alles in staat is, ben jij ook in staat om je vrouw te verlaten. Je weet niet onder welke omstandigheden je dat zou doen, en nu is het ondenkbaar, maar het is evengoed ondenkbaar dat je vrouw aan het moorden of verkrachten slaat en ook met dat scenario houd je, hypothetisch gezien, rekening.



Ontopic: voor mijn gevoel komt degene die schreef dat sommige vrouwen graag willen 'redden' of het centrum van iemands universum willen zijn, wel in de richting.
"echt zelfverdediging" is geen strafbaar feit.
quote:Ginevra schreef op 15 oktober 2014 @ 22:49:

Eldorado:

quote:Jij bent zelf tot dat soort dingen in staat. Ik ook. Iedereen.Even consequent: als iedereen tot alles in staat is, ben jij ook in staat om je vrouw te verlaten. Je weet niet onder welke omstandigheden je dat zou doen, en nu is het ondenkbaar, maar het is evengoed ondenkbaar dat je vrouw aan het moorden of verkrachten slaat en ook met dat scenario houd je, hypothetisch gezien, rekening.Natuurlijk. Ik beweer toch nergens dat ik daartoe niet in staat ben?
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 15 oktober 2014 @ 22:50:

"echt zelfverdediging" is geen strafbaar feit.Ik begrijp wat je bedoelt maar als ik het exacte verhaal vertel wordt het te herkenbaar.
quote:minnimouse schreef op 15 oktober 2014 @ 22:51:

[...]





Ik begrijp wat je bedoelt maar als ik het exacte verhaal vertel wordt het te herkenbaar.Hoeft niet. Je wordt simpelweg niet voor moord veroordeeld als het zelfverdediging is.
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 15 oktober 2014 @ 22:52:

[...]



Hoeft niet. Je wordt simpelweg niet voor moord veroordeeld als het zelfverdediging is.Heb je gelijk in. Dit speelde zich af in de jaren '80 trouwens (die eerste veroordeling).
Ik ken iemand die ruim 20 jaar geleden een ernstig misdrijf heeft gepleegd, zo erg dat hij gevangenisstraf en TBS heeft gekregen. Nadat hij weer vrij kwam is hij door iedereen goed opgevangen en de meesten in zijn omgeving vonden dat hij een tweede kans verdiende. Toch begreep ik de vrouw niet zo goed met wie hij een relatie kreeg terwijl hij in een huis voor ex-gedetineerden woonde. Zij is overleden onder rare omstandigheden, maar na onderzoek kon hij niet worden aangeklaagd (hij was er wel bij) vanwege onvoldoende verdenking. Paar jaar later heeft hij weer zo'n ernstig misdrijf gepleegd, en nu zit hij voor 30 (minstens 20) jaar vast. Niemand bezoekt hem meer, zelfs zijn kinderen niet. Liefde van je kinderen zou onvoorwaardelijk moeten zijn, en zelfs die kun je verspelen, dus van een partner zou ik dat helemaal goed begrijpen.
quote:strikjemetstippels schreef op 15 oktober 2014 @ 22:39:

en sja als je familie hebt die heeft mee gevochten in oorlog, dan denk je wel eens 'hebben die ook verkracht'. Het schijnt nog al vaak voor te komen in legers door uitputting, vijand beeld, woede, euforie, etc.



ik wil dat soort dingen dus niet echt zeker weten.



Maar moord zou niet meteen een reden zijn iemand anders te gaan bekijken, kinderen misbruiken of verkrachten sja, dat wel zeer zeker.Niet enkel als het kinderen betreft, maar überhaupt verkrachting of misbruik is voor mij al genoeg om iemand te verlaten. Volgens mij ben je echt koekoek als vrouw als je met zulke gebeurtenissen nog bij je partner blijft.
Ik denk dat het voor mij in vrijwel alle gevallen aan de omstandigheden van het specifieke geval zou liggen of ik een dierbare een vreselijke daad zou kunnen vergeven.



Wat waren de intenties in welke situatie en wat waren de gevolgen daarvan en waarom. En hoe was/is iedereen er aan toe.



Ik zou erg veel moeite hebben met iemand die anderen opzettelijk geweld aan doet. Maar een moord kun je per ongeluk plegen, terwijl dat bij een verkrachting weer wat onwaarschijnlijker lijkt. Maar bijv in een psychose of vergelijkbare staat, kunnen zelfs de liefste mensen de vreselijkste daden begaan (en andersom).



Kortom, het is lastig oordelen obv alleen een slechte daad.



Maar verder is criminaliteit voor mij absoluut niet iets wat mensen aantrekkelijk maakt. Je kunt er onverwachts mee in aanraking komen, maar ik zoek het absoluut niet op. De Jorans van deze wereld mogen van mij een andere Moeder Theresa zoeken.
quote:Natuurlijk. Ik beweer toch nergens dat ik daartoe niet in staat ben?Oh pardon, misverstandje dan . Ik meende begrepen te hebben dat je dát in elk geval uitsloot.
Andere bekende van mij (gut, lekkere familie heb ik ) is twee keer vrijgesproken van verkrachting. Hij had de seks wel gehad maar het kon niet bewezen worden dat het tegen de wil van de (30 jaar jongere, verstandelijk beperkte) vrouwen was. Toen hij die 'delicten die achteraf geen delicten gevonden werden' pleegde was hij getrouwd en nu nog steeds met diezelfde vrouw. Die is overigens ook niet helemaal 100%, maar ik snap dus niet dat je bij zo'n ranzig type blijft.
quote:betjebig schreef op woensdag 15 oktober 2014 23:00 Andere bekende van mij (gut, lekkere familie heb ik ) is twee keer vrijgesproken van verkrachting. Hij had de seks wel gehad maar het kon niet bewezen worden dat het tegen de wil van de (30 jaar jongere, verstandelijk beperkte) vrouwen was. Toen hij die 'delicten die achteraf geen delicten gevonden werden' pleegde was hij getrouwd en nu nog steeds met diezelfde vrouw. Die is overigens ook niet helemaal 100%, maar ik snap dus niet dat je bij zo'n ranzig type blijft.Ik snap het wel hoor. Als je de "smoezenlijst van vrouwen die niet weg gaan" er even bij pakt, dan kom je echt een heel eind.
quote:eldorado schreef op 15 oktober 2014 @ 22:38:

[...]



Dat snap ik, en ben ik met je eens.



Ik weet uit ervaring dat ik vrij makkelijk mensen dingen vergeef, dat ik in mijn gevoel voor mensen niet zoveel verschil maak tussen iemand die toevallig iets gedaan heeft dat niet deugt, en iemand die dat niet gedaan heeft. Ik ben vrij pessimistisch over mensen, het feit dat je zoiets nog niet gedaan hebt betekent voor mij weinig. Ik weet vrij aardig waartoe mensen, alle mensen, in staat zijn.Eens. En daarbij breng ik relatief veel tijd door tussen mensen die dergelijke dingen wél op hun geweten hebben en ik kan maar weinig verschillen ontdekken met 'de gemiddelde mens'. Al maak ik wel een verschil tussen stoornissen en aanverwante delicten zoals pedofilie of een seriemoordenaar. Daar zie ik wel een verschil tussen 'de gemiddelde mens' en de 'gestoorde' mens. Maar dat verschil is niet bijster groot en die lijn is maar dun. Maar mensen die totaal oninvoelbare dingen hebben gedaan vanuit een waanbeeld of ziekte, dat is wel degelijk anders dan mensen die iets gedaan hebben vanuit woede, hebzucht of wat dan ook. Iemand die in een psychose zijn oma van kant maakt vind ik anders dan iemand die bij een overval iemand neerschiet. En ik heb ze beiden wel meegemaakt en ik maak geen onderscheid in hoe ik ze benader, alleen is het één iets waar niet iedereen toe in staat is en het ander wel.
ja thordis, ik snap het ergens, want het is hier dus ook dichtbij gekomen, iemand waarvan niemand het verwacht had, niet iemand die je als een gestoorde gek zou bestempelen en dat is zo bizar, dat iemand die je vrij goed denkt te kennen, tot zoiets in staat is..



en toch denk ik nergens dat ik of mijn man het ook had kunnen zijn, in andere omstandigheden, dat wil er bij mij gewoon niet in..
Oh en ik keek al lang niet meer op dat de heren waar ik mee te maken had regelmatig een nieuwe scharrel hadden. En láng niet allemaal waren dat domme naïeve meisjes. Ik heb ook gewoon een pscholoog en een hulpverleenster voorbij zien komen als partners van alles behalve brandschone mannen die nog midden in hun traject van reintegratie zaten.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het ook niet, maar als kanttekening is het wel zo dat criminelen minder snel recidiveren als ze een (goed, in de zin van niet andere criminelen) sociaal netwerk hebben die hun na de gevangenisstraf op het rechte pad houden.



Om het even extreem te nemen een veroordeelde pedoseksueel die na de gevangenisstraf in een niemandsland terecht komt zonder sociaal vangnet van familie, vrienden en relatie - uitgekotst door de samenleving zeg maar - zal helaas sneller weer zoiets doen. Dus ergens is het wel 'fijn' dat er vrouwen zijn die met zo'n man willen zijn (behalve als zij zelf kinderen heeft natuurlijk).



Hiermee wil ik niet kritiek leveren op mensen die dit soort criminelen de rug toekeren, ik weet niet wat ik zelf zou doen als ik in zo'n situatie zou verkeren met een vriend/familielid/kennis (als het mijn partner zou zijn zou het uit gaan, dat weet ik wel vrij zeker). Maar misschien wel goed om over na te denken...
maar waarom? waarom? er zijn toch ook leuke mannen die dat soort dingen niet doen.. is dat dan echt een illusie?

(als reactie op thordis)



en het lijkt me inderdaad fijn voor de dader als hij niet uitgekotst wordt door familie en vrienden.. maar hoe? ik kan niet anders dan zo iemand wel uitkotsen.. het gaat mijn voorstellingsvermogen te boven geloof ik...
quote:citronella schreef op 15 oktober 2014 @ 23:09:

ja thordis, ik snap het ergens, want het is hier dus ook dichtbij gekomen, iemand waarvan niemand het verwacht had, niet iemand die je als een gestoorde gek zou bestempelen en dat is zo bizar, dat iemand die je vrij goed denkt te kennen, tot zoiets in staat is..



en toch denk ik nergens dat ik of mijn man het ook had kunnen zijn, in andere omstandigheden, dat wil er bij mij gewoon niet in..Nee dat is begrijpelijk. Ik heb een man in mijn familie (niet heel dichtbij) die veroordeeld is wegens incest met zijn kleindochter. Ik ken die man vanaf mijn geboorte, inmiddels is hij overleden op hoge leeftijd. Toen ik klein was kwam ik daar ook wel over de vloer. Toen ik puberde kwam dit aan het licht. Nooit wat van gemerkt. En de beste man bleef na die veroordeling ook gewoon op familiefeestjes komen. Werd gewoon niet over gepraat geloof ik. Heel bizar. Maar het was in mijn beleving altijd een vriendelijk oud opaatje. En dan toch zoiets. En de manier waarop mijn familie ermee omging heb ik nooit gesnapt. Nu ik volwassen ben snap ik beter hoe dat werkt, maar het blijft bizar.
quote:citronella schreef op 15 oktober 2014 @ 23:11:

maar waarom? waarom? er zijn toch ook leuke mannen die dat soort dingen niet doen.. is dat dan echt een illusie?

Het ligt aan wat voor soort dingen. Als je het over pedofilie of incest hebt, ja er zijn heel erg veel mannen die zoiets niet doen.



En verder, qua andere narigheid: ik denk dat het voor een groot deel afhankelijk is van de omstandigheden of iemand wel of niet slechte dingen doet.
Alle reacties Link kopieren
quote:citronella schreef op 15 oktober 2014 @ 23:11:

maar waarom? waarom? er zijn toch ook leuke mannen die dat soort dingen niet doen.. is dat dan echt een illusie?Natuurlijk zijn er leuke mannen die dit niet doen. Hell in mijn optiek zijn het juist de leuke mannen die dit soort zaken juist niet niet doen. Waarom moet jij er nou van huilen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 15 oktober 2014 @ 22:38:

[...]



Dat snap ik, en ben ik met je eens.



Ik weet uit ervaring dat ik vrij makkelijk mensen dingen vergeef, dat ik in mijn gevoel voor mensen niet zoveel verschil maak tussen iemand die toevallig iets gedaan heeft dat niet deugt, en iemand die dat niet gedaan heeft. Ik ben vrij pessimistisch over mensen, het feit dat je zoiets nog niet gedaan hebt betekent voor mij weinig. Ik weet vrij aardig waartoe mensen, alle mensen, in staat zijn.



Eens, behalve dan dat ik weinig vergevingsgezind ben. Ik ben niet zo van mensen een tweede kans geven als je al hebt laten zien waartoe je tot in staat bent. Dan is die rem kapot en dat kan je wel proberen te fixen middels therapie, de tweede keer een grens overschrijden is makkelijker dan de eerste keer.



Wat deze vrouwen overigens bezield om voor dit soort mannen te gaan, geen idee: ik ken wel het type vrouw wat dit doet, maar wat hun drijfveer is, begrijp ik niet. Het is voor mij niet te vatten en ik heb bij dit soort vrouwen ook al vrij snel het gevoel van laat ook maar, ze zijn het me niet waard om ze te snappen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
ik word daar verdrietig van, dat normale, "slimme" vrouwen een relatie aangaan met zo iemand en dat "normale" mannen ook dit soort dingen kunnen doen
Alle reacties Link kopieren
quote:citronella schreef op 15 oktober 2014 @ 23:19:

ik word daar verdrietig van, dat normale, slimme vrouwen een relatie aangaan met zo iemand..Boevenliefjes.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:citronella schreef op 15 oktober 2014 @ 23:19:

ik word daar verdrietig van, dat normale, "slimme" vrouwen een relatie aangaan met zo iemand en dat "normale" mannen ook dit soort dingen kunnen doenHet zijn allemaal net mensen. En normale mensen ben ik nog nooit tegengekomen.
Ach ik denk dat de helft van mijn kennissenkring dingen doet waarover ik op het Vivaforum al meningen heb gelezen in de trant van "dat er zulke mensen bestaan / dat je bij zo iemand blijft / met zo iemand zou ik nooit een relatie kunnen hebben". En dan heb ik het niet eens over strafbare feiten.



Het is altijd verrekte makkelijk oordelen als je alléén die specifieke gedraging bekijkt, en niet de hele mens die er aan vastzit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven