Ei kwijt over moeder

20-02-2017 22:51 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom even hier om mijn frustraties kwijt te kunnen, anders ga ik er weer een hele nacht over malen.. Maar ik ben zo boos op mijn moeder!! Het liefste wil ik haar gewoon nooit meer spreken (er is al veel meer gebeurd) maar ze is toch mijn moeder....



Ik belde mijn moeder op om te vragen hoe het ging. Dat ging goed. Ze ging eigenlijk meteen door in een bui waarin ze vertelde dat ik niet genoeg spaar (Ze heeft al 8 jaar geen zicht op mijn rekening, dus waar ze het op baseert??), en uiteindelijk kwam het er op neer dat mijn vader niet om mij geeft, en profiteert over mijn rug. Ze heeft een nogal nare scheiding achter de rug, en heeft dit mijn vader nooit vergeven. Maar nu probeert ze mij tegen mijn vader op te zetten door allemaal nare en onjuiste dingen te vertellen. Zo zegt ze dat hij 5000 euro studiefonds van mij heeft, en dat ik dat moet aankaarten. Best, maar ondertussen vind ik dat mijn vader genoeg voor me doet. Hij heeft me verdorie een auto gegeven, maar dat telt weer niet in mijn moeders ogen....

Toen begon ze een tirade over hoe hij helemaal niet om mij geeft, maar alleen om mijn jongste broertje (half). Want die is 14, en mag mee op alle vakanties, terwijl ik (23) dat niet meer mag. Vind je het gek? Ik woon niet meer thuis, heb mijn eigen leven. Ik wil niet eens met mijn vader 2 weken op vakantie. Ik schiet altijd een beetje in de verdediging tegen mijn moeder, en nu dus ook. Uiteindelijk eindigde ze het gesprek met "Als je écht volwassen bent, zal je het begrijpen!"



Ik weet het gewoon niet meer. Ik vind het zo lullig voor mijn vader hoe ze over hem praat. Mijn vader heeft heel veel voor me over, en ze probeert me nu wijs te maken dat ik het verkeerd zie. Ondertussen loop ik overigens bij een psychiater om mijn moeder en verleden te verwerken, en mijn psych vind dat mijn moeder borderline heeft (dat dacht ik dus ook al). Maar ugh... Ik lijk nooit een normaal gesprek met haar te kunnen voeren. Het word altijd negatief, en altijd aanvallend naar mijn vader. Ik weet ook niet waarom ik deze keer iets anders verwachtte...
Waarom schiet je in de verdediging? De volgende keer dit soort discussies gewoon afkappen.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Beeldig_ schreef op 20 februari 2017 @ 22:53:

Waarom schiet je in de verdediging? De volgende keer dit soort discussies gewoon afkappen.Omdat ik toch het idee heb dat ik me moet verantwoorden tegenover mijn moeder. Ik vind het heel moeilijk om het af te kappen, waarschijnlijk omdat ik toch wil proberen haar beeld te veranderen. Ook al weet ik dat dat niet gaat gebeuren, en ik me na het gesprek weer rot voel.
Als moeder nog een keer over vader begint haar gewoon zeggen dat zij niks meer met hem te maken heeft en dat je niet over hem met haar praat. Er zijn genoeg andere onderwerpen.

Jij mag met hem omgaan hoe het jou belieft, dat zijn totaal niet haar zaken.
Alle reacties Link kopieren
Voer een gesprek met je moeder. Vertel dat je het niet fijn vindt hoe jullie gesprek geeeindigd is, dat jullie gesprekken vaker niet zo geweldig eindigen en vraag hoe zij dat vindt. Daarna vraag je of zij weet hoe dat beter kan.
You're a diamond dear, they can't break you
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad kort houden 'mam, ik wil het hier niet met jou over hebben. We zullen het er toch niet over eens worden en ik word er verdrietig van'.

En het daar dan ook bij houden!!



Succes
Alle reacties Link kopieren
Mam, ik vind het heel vervelend als je zo over mijn vader praat. Zullen we het over iets anders hebben?

Dat herhaal je als ze weer over je vader begint. De 3e keer zeg je dat je het telefoongesprek nu stopt omdat ze weer over je vader begint en hang je op.
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Op die momenten vraag je je af waarom je nog steeds emotie voelt bij wat ze zegt ook al hoor je het voor de 100ste keer. Als je moeder borderline is kan het misschien helpen om consequent te zeggen dat het onderwerp 'vader/man' off limits is. Het is naar om te zeggen maar je vader kent haar ook zoals ze nu is en die is hem ook gesmeerd. Je moeder is niet jouw verantwoordelijkheid en zo te horen heeft ze al genoeg schade aangebracht als jij in therapie bent. Soms mag je best een pauze inlassen van een jaar of zo. Je mag best tegen je moeder zeggen dat je een jaar radiostilte wil met haar omdat jíj nu ruimte nodig hebt om je eigen leven op de rails te krijgen.



Het is naar voor je moeder maar het heeft weinig zin om haar te willen helpen/redden als je eigen leven niet op orde is en zij is net als jij volwassen en kan een therapeut in de arm nemen. Borderline is ondanks tegenbeweringen te genezen als je gemotiveerd bent. Dat is moeilijk maar jij hebt ook maar één leven en daar moet je het wel mee doen.
Jouw psychiater die je moeder nog nooit heeft gezien zegt dat ze borderline heeft? Toevallig las ik laatst ergens dat het ontzettend not done is om als psych diagnoses te stellen bij mensen die je nooit zelf hebt gesproken. Dat als puntje van orde.

Verder kun je je moeder zeggen dat je niets negatiefs wilt horen over je vader, en dat je anders weg gaat. En dat dan ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Stom he.... ik heb een moeder die het niet kan laten snerende opmerkingen te maken. Vroeger liet ik het over me heenkomen en had ik er dagen last van. Nu geef ik ze terug. Maar ik moest er 35+ voor worden om dat te durven....
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend naar! Ik heb ook zo'n moeder. Gelukkig is ze, nu ik volwassen ben grotendeels gestopt.

Blijft altijd een lastig onderwerp. Ik zou het ook afkappen als je moeder er weer over begint.



"Als je niks positiefs te zeggen hebt, zeg dan alsjeblieft helemaal niks".



Natuurlijk makkelijk gezegd.



Fijn dat je zo'n lieve vader hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Beeldig_ schreef op 20 februari 2017 @ 22:53:

Waarom schiet je in de verdediging? De volgende keer dit soort discussies gewoon afkappen.+1 afkappen
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips. Ik zal gaan proberen het af te kappen. Ik weet alleen niet of ze zich daaraan gaat houden..



Overigens heeft mijn psychiater niet een diagnose gesteld voor mijn moeder, maar iets gezegd in de trent van "het lijkt wel erg op....."
Alle reacties Link kopieren
zeg standaard...dat vind jij.



En dan ook punt..en geen toelichting geven...een discussie win je nooit en zo heb je voor je eigen gevoel hardop gezegd dat jij dat niet vind



Daarna als je energie hebt over wat anders beginnen en anders gesprek afkappen en volgende keer weer een poging ( of niet...dat is soms hoe treurig ook ook nodig )
quote:Mepi schreef op 20 februari 2017 @ 22:58:

[...]





Omdat ik toch het idee heb dat ik me moet verantwoorden tegenover mijn moeder. Ik vind het heel moeilijk om het af te kappen, waarschijnlijk omdat ik toch wil proberen haar beeld te veranderen. Ook al weet ik dat dat niet gaat gebeuren, en ik me na het gesprek weer rot voel.





Je bent ruimschoots volwassen, je hoeft je niet te verantwoorden tegenover je moeder.



Kies voor jezelf en voor je eigen gevoel. En raad je moeder aan een therapeut te bezoeken of een vriendin te bellen als ze aan iemand wil vertellen hoe stom je vader is. Jij leent je niet meer voor dat gespreksonderwerp. Punt.
quote:Mepi schreef op 20 februari 2017 @ 22:58:

[...]





Omdat ik toch het idee heb dat ik me moet verantwoorden tegenover mijn moeder. Ik vind het heel moeilijk om het af te kappen, waarschijnlijk omdat ik toch wil proberen haar beeld te veranderen. Ook al weet ik dat dat niet gaat gebeuren, en ik me na het gesprek weer rot voel.Was gevoel dat je je moet verantwoorden een onderdeel van haar opvoeding van jou? Op wat voor manier dan ook? In dat geval want dat is heel erg lastig en moeilijk aangezien het dan zoo diepgeworteld zit in je.
quote:Flower3666 schreef op 20 februari 2017 @ 23:16:

[...]





Was gevoel dat je je moet verantwoorden een onderdeel van haar opvoeding van jou? Op wat voor manier dan ook? In dat geval want dat is heel erg lastig en moeilijk aangezien het dan zoo diepgeworteld zit in je.Lastig wel, onmogelijk niet. Gelukkig niet, zou ik zelfs willen zeggen.
quote:_Beeldig_ schreef op 20 februari 2017 @ 23:18:

[...]





Lastig wel, onmogelijk niet. Gelukkig niet, zou ik zelfs willen zeggen.Onmogelijk is ook geen woord wat ik nou in de mond neem;)
Dat klopt. Het was een aanvulling, geen verbetering.
quote:Mepi schreef op 20 februari 2017 @ 23:15:

Bedankt voor alle tips. Ik zal gaan proberen het af te kappen. Ik weet alleen niet of ze zich daaraan gaat houden..



Overigens heeft mijn psychiater niet een diagnose gesteld voor mijn moeder, maar iets gezegd in de trent van "het lijkt wel erg op....."

Zij hoeft zich er niet aan te houden, Jij moet je aan je eigen grenzen houden!

Je kunt gewoon vriendelijk blijven en benoemen dat je het vreemd vindt dat ze toch doorgaat met haar gedrag ondanks dat jij je grenzen hebt aangegeven.

Daarna zeg je "Mam, we bellen een andere keer weer verder, ik merk dat het je niet lukt om te stoppen. Tot gauw".
Alle reacties Link kopieren
quote:Mepi schreef op 20 februari 2017 @ 23:15:

Bedankt voor alle tips. Ik zal gaan proberen het af te kappen. Ik weet alleen niet of ze zich daaraan gaat houden..



Overigens heeft mijn psychiater niet een diagnose gesteld voor mijn moeder, maar iets gezegd in de trent van "het lijkt wel erg op....."als jij je er aan houdt, zal ze op den duur wel moeten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
TO, korte metten maken met je moeder's gedrag: heel duidelijk zeggen dat je met haar geen dingen over je vader bespreekt. Hou voet bij stuk en ga desnoods weg als ze het toch doet.
Duidelijk zijn over dat je met haar niet/nooit meer over jouw vader wil praten. Jammer dat ze dat zelf niet begrijpt.
quote:Geronimo2 schreef op 20 februari 2017 @ 23:06:

Op die momenten vraag je je af waarom je nog steeds emotie voelt bij wat ze zegt ook al hoor je het voor de 100ste keer. Als je moeder borderline is kan het misschien helpen om consequent te zeggen dat het onderwerp 'vader/man' off limits is. Het is naar om te zeggen maar je vader kent haar ook zoals ze nu is en die is hem ook gesmeerd. Je moeder is niet jouw verantwoordelijkheid en zo te horen heeft ze al genoeg schade aangebracht als jij in therapie bent. Soms mag je best een pauze inlassen van een jaar of zo. Je mag best tegen je moeder zeggen dat je een jaar radiostilte wil met haar omdat jíj nu ruimte nodig hebt om je eigen leven op de rails te krijgen.



Het is naar voor je moeder maar het heeft weinig zin om haar te willen helpen/redden als je eigen leven niet op orde is en zij is net als jij volwassen en kan een therapeut in de arm nemen. Borderline is ondanks tegenbeweringen te genezen als je gemotiveerd bent. Dat is moeilijk maar jij hebt ook maar één leven en daar moet je het wel mee doen.Borderline is niet te genezen, je leert er alleen beter mee omgaan. Vaak is de ziekte al genetisch bepaald dus dan kan van genezing geen sprake zijn.
To, wat jammer dat je moeder zo doet. Je voelt je vast tussen 2 vuren zitten. Iedere keer tegen jouw moeder zeggen dat je het niet over jouw vader wilt hebben lijkt mij het verstandigst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven