Eis ik teveel?

21-10-2014 23:37 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond!



Lees al een tijdje mee hier maar toch zelf een account aangemaakt omdat ik een beetje met iets zit ..



Ik ben al 1,5 jaar samen met mijn vriend, hij is 22 en ik 18. De liefde zit opzich wel goed, alhoewel we de laatste tijd vaak discussies hebben over vanalles en nog wat.. Daarnaast verschillen we ook in een paar dingen, wat vooral bij mij toch een soort van twijfel oproept maar ik me daar toch soms schuldig om voel want hij is echt heel lief. Dan bedoel ik dingen zoals:



- niveauverschil, ik studeer nu aan de Universiteit en hij is bezig met een mbo-opleiding. Ik ben bijvoorbeeld ook echt een taal-nazi terwijl hij vrijwel altijd met spelfouten schrijft en op whatsapp begrijp ik hem soms ook niet ..

- ambitieverschil. Dit heeft weer te maken met bovenstaande. Ik vind studeren en kennis opdoen heel belangrijk en wil ook -als alles goed gaat- een eigen praktijk oprichten later. Hij leeft meer onder het motto van "nu". Dat is natuurlijk ook wel goed maarja, fantaseren over de toekomst samen gaat moeilijk nu..

- zelfstandigheid. Ik ben al klaar om op mezelf te wonen en al op zoek naar een kamer maar hij woont nog bij zijn moeder en wil pas over een paar jaar uit huis.

- geld. Ik werk naast mijn studie parttime en zorg ervoor dat ik altijd wel wat spaargeld heb. Hij is laatst op vakantie geweest en heeft AL z'n geld opgemaakt.. Wel cadeautjes voor mij gekocht, heel lief natuurlijk! Alleen hij is nu al 3 maanden terug en ik ben degene die betaalt als we uiteten gaan of de popcorn als we naar de bios gaan.. Ik vind dit niet erg en voel me ook een beetje als een zeur maar toch knaagt het wel.. Hij leent nu geld van zijn moeder om met het OV naar school te gaan. Ik heb een maand geleden van mijn spaargeld een scooter gekocht en ik ben dus degene die hem steeds ophaalt, of ik breng hem in de ochtend naar school toe terwijl hij nog nooit iets van benzine voor me heeft betaald omdat hij dus geen geld heeft. Ik ben bijvoorbeeld ook nu bezig met mijn rijbewijs en hij niet.



Soms betrap ik mezelf erop dat ik verlang naar iemand waar ik tegenop kan kijken, waar ik diepe gesprekken mee kan voeren. Maar dan voel ik me weer schuldig tegenover mijn vriend want hij doet echt zijn best en hij zegt ook soms dat hij het gevoel heeft dat ik toch iets anders zoek. We kunnen zo goed lachen samen en krijg vlinders als ik hem zie, maar toch blijft dit gevoel aan me knagen..



Bedankt voor het lezen en tips etc zijn heel erg welkom!
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaar22 schreef op 22 oktober 2014 @ 00:22:

[...]





Wauw, nog geen 1 dag getwijfeld en nog steeds vlinders. Ik vroeg me altijd af of dat echt zou kunnen, ja dus Maar zijn spelling is wel beroerd
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 22 oktober 2014 @ 00:18:

Als je 18 bent moet je niet van alles betalen voor je vriendje. Helemaal als hij het ook voor zichzelf zou kunnen regelen. Ik denk dat je de relatie beter kunt verbreken als je erin staat zoals nu. Als het leuk is, is het leuk, maar anders moet je niet te lang aan je jeugdvriendje blijven hangen.

Dankje voor de reactie.



Het klinkt zo mooi maar het is zo moeilijk :(. Ik ben zo gehecht aan hem en het voelt toch als een gat in mijn leven als hij er niet is. Het is al een keer uit geweest, ook door mijn kant en twijfels, maar hij belde me een uur later op dat hij me niet los kon laten en ik was ook zo zwak om weer naar hem toe te gaan..



Helppp!
Alle reacties Link kopieren
Die ervaring heb ik ook, Dorothy. Er zijn uitzonderingen maar de meeste relaties die beginnen rond je 16e, eindigen na verloop van tijd.



Logisch ook wel want je verandert vaak veel. Groeit op, wordt volwassen, ontwikkelt jezelf en dan kunnen wegen scheiden.
Alle reacties Link kopieren
Hij is 4 jaar ouder dan jij, maar geestelijk loopt hij blijkbaar 4 jaar achter op jou.



Je mag verwachten dat iemand op zijn leeftijd in ieder geval met geld om kan gaan.

Als hij zijn geld op vakantie opmaakt, en dan bij zijn moeder geld moet "lenen", en jij voor taxi-chauffeur moet spelen, is hij dom bezig.



Ik begrijp soms niet waarom sommige vrouwen aan een partner blijven hangen, maar dat zal wel komen doordat ik een ouwe vent ben.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Saar, wil je anders even je PB aanzetten? Wil je mijn verhaal wel vertellen, maar wil niet dat de hele wereld meeleest
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Stop met alles te betalen en kijk het dan eens aan.
Alle reacties Link kopieren
Minni, dat hadden wij ook. Maar tegen de tijd dat je dat beseft, zitten jullie levens al zo in elkaar vervlochten. Vond het toen heel moeilijk.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
quote:DorothyParker schreef op 22 oktober 2014 @ 00:30:

Saar, wil je anders even je PB aanzetten? Wil je mijn verhaal wel vertellen, maar wil niet dat de hele wereld meeleest Ja is goed! Hoe moet ik dit doen?
Alle reacties Link kopieren
Haarklover, ik ken ook genoeg mannen die aan een foute vrouw blijven hangen.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
Moet ik zelf ook even zoeken hoor
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
Rechts vanboven op de pagina staat jouw nickname. Klikken op "mijn voorkeuren". En dan het vakje "anderen kunnen mij een privébericht sturen" aanvinken. Is het tweede vakje dacht ik.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
quote:DorothyParker schreef op 22 oktober 2014 @ 00:35:

Moet ik zelf ook even zoeken hoor Het is al gelukt!
Alle reacties Link kopieren
quote:shift.delete schreef op 22 oktober 2014 @ 00:30:

Stop met alles te betalen en kijk het dan eens aan.Maar dan voel ik me zo gierig ofzo haha.. In het begin betaalde we om en om want toen werkte hij nog meer. Maar als hij me vraagt om hem bijvoorbeeld op te halen en ik dan zeg nee want benzine is duur, dan voel ik me ook weer zo'n krent want hij zou daar bijvoorbeeld zelf nooit over zeuren
Alle reacties Link kopieren
Saar, you've got mail.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
quote:DorothyParker schreef op 21 oktober 2014 @ 23:56:

Dank je Himalaya. Ons BSO dus .BSO is hier buiten schoolse opvang
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaar22 schreef op 22 oktober 2014 @ 00:39:

[...]



Maar dan voel ik me zo gierig ofzo haha.. In het begin betaalde we om en om want toen werkte hij nog meer. Maar als hij me vraagt om hem bijvoorbeeld op te halen en ik dan zeg nee want benzine is duur, dan voel ik me ook weer zo'n krent want hij zou daar bijvoorbeeld zelf nooit over zeuren



Nee, hij zeurt er niet om, omdat hij er niet bij stilstaat dat het geld morgen op is dan, want als het bij hem op is dan krijgt hij de popcorn wel van jou. Hij leeft gewoon bij de dag, en heeft hij iets nodig, dan staat of zijn moeder, of jij klaar om te spekken.

En tijdelijk is dat allemaal niet erg, maar denkt hij wel geld te hebben als hij over een paar jaar het huis uitgaat?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Dorothy, MBO is niet vergelijkbaar met het Belgische BSO hoor.



Even grof geschetst: in NL kun je naar de volgende typen middelbareschool (van laag naar hoog):



- VMBO (Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs, daarin heb je dan ook weer niveaus). Duurt 4 jaar.

- HAVO. Duurt 5 jaar.

- VWO (Atheneum). Duurt 6 jaar.

- Gymnasium. Duurt 6 jaar.



Met een VWO of Gymnasium diploma kun je gelijk door naar de Universiteit. Met een HAVO diploma kun je naar een HBO opleiding (Hoger Beroeps Onderwijs) en met VMBO ga je naar het MBO (Middelbaar Beroeps Onderwijs).



Op het MBO heb je dan vier niveaus. Niveau 4 is het hoogste. Als je een MBO4 diploma hebt behaald, kun je ervoor kiezen om naar het HBO te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet dat hij geen geld heeft, hij geeft het aan andere dingen uit. Dat is wat anders.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaar22 schreef op 22 oktober 2014 @ 00:39:

[...]



Maar dan voel ik me zo gierig ofzo haha.. In het begin betaalde we om en om want toen werkte hij nog meer. Maar als hij me vraagt om hem bijvoorbeeld op te halen en ik dan zeg nee want benzine is duur, dan voel ik me ook weer zo'n krent want hij zou daar bijvoorbeeld zelf nooit over zeuren Nee, natuurlijk zeurt hij daar niet over - als jij altijd betaalt. Denk je dat hij het zou waarderen als jij je geld aan allerlei leuke dingen voor jezelf zou uitgeven zodat je niks meer had om bij hem langs te gaan of samen wat te gaan doen? Dat hij dan zonder morren alles voor jou zou betalen?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp precies waarom je opleiding ed noemt. Heb hetzelfde gehad alleen een kleiner verschil: hij HBO, ik uni.



Het gaat niet om het niveau van het onderwijs maar om de leefomgeving en omgangsvormen (het milieu) dat daarmee gepaard gaat. In het algemeen kijk je toch anders tegen zaken aan, druk je je anders uit, liggen je prioriteiten wat anders, enz.

Een MBO kan uiteraard ook heel ambiteus zijn of een academicus heel lui, maar dit is relatief. Hoe ambiteus een MBO'er ook zijn kan (en hoeveel respect ik daar ook voor hem ,echt) hij/zij zal nooit het niveau krijgen van een 'van nature' acadimicus. De een is niet minder dan de ander, maar het is anders. Dat is wat TO wellicht hiermee poogt duidelijk te maken.



Zoals gezegd in mijn relatie: hij deed HBO, ik had uni afgerond. Hoe fantastisch hij als mens ook was, hij bleef 'anders'. En dat is ook goed zo, maar ik zocht helaas niet naar 'anders'. De breuk was heel pijnlijk, want wat hield ik toch van hem.



Jouw vriend is uitraard niet representatief voor alle MBO'ers of de doorsnee MBO'er. Dat wil ik hiermee helemaal niet zeggen. Hij is niet beter of slechter dan jij bent, maar ook 'anders'. Of je dat wil kun alleen jij bepalen.



Velen zeggen je bent inderdaad nog jong, ja...kans dat je met hem je leven deelt is statistisch gezien zeer klein, er zullen vast andere volgen, neemt niet weg dat dit verschil tussen hem en jou nu bestaat en tussen jullie in begint te staan. Mijns inziens juist goed dat je zo serieus ernaar kijkt en al probeert te ontdekken wat je wel en niet wil.



succes!
Alle reacties Link kopieren
Krijg echt de kriebels van het woord "niveau". Ik heb zelf 2 masters, maar ik geloof echt niet dat een diploma iets zegt over iemands kennis of denkwijze.



Ik geloof ook niet dat iemand "anders" is. Niet dankzij diploma. Niet dankzij leefomgeving.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
Waar ligt het volgens jou dan?



Je kunt niet ontkennen dat je geen verschil ziet tussen een heel groep vmbo'ers en een groep gymansiasten (al is het maar kleding, manier van praten, hobbies, toekomstplannen, favoriete programma's. Het is een generalisering en hoe zeer ik generaliseringen, mensen vergelijken en hokjesdenken ook afwijs, dat er een verschil in levensstijl is die relatief toch wel parallel loopt met opleidingsniveau kun je haast niet ontkennen. Het is wellicht geen politiek correct of sociaal gewenst onderwerp, maar toch.
quote:DorothyParker schreef op woensdag 22 oktober 2014 01:54 Krijg echt de kriebels van het woord "niveau". Ik heb zelf 2 masters, maar ik geloof echt niet dat een diploma iets zegt over iemands kennis of denkwijze.



Ik geloof ook niet dat iemand "anders" is. Niet dankzij diploma. Niet dankzij leefomgeving. Ik ook niet en ik heb er maar één ;)
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat vind ik niet. Ik ken metsers die De Goddelijke Komedie hebben gelezen. Ik ken universiteitsstudenten die nog nooit van Orwell gehoord hebben.



Kledingkeuze vind ik ook al zo'n rare. Mijn schoonzus (die een HAVO diploma bezit) draagt steeds een maatpak. Ik loop vaak rond in een kapotte jeans en een afgewassen t-shirt.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
Kennis en denkwijze heb ik ook niet beweerd. Nee, je niveau zegt niks over kennis (er zijn zoveel verschillende vormen van kennis) en denkwijze. Wel zei ik "anders tegen zaken aankijken".



Dat is ook niet wat ik onder 'niveau' versta.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven