Ex wil verplichtingen echtscheidingsconvenant niet nakomen

09-01-2010 14:43 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mede forummers,



Mijn ex en ik zijn in 2004 gescheiden en hebben afspraken over onder meer kinderalimentatie vastgelegd in een convenant.



Één van de gemaakte afspraken is dat hij jaarlijks zijn inkomensgegevens dient te verstrekken. Als zijn inkomen stijgt, zou de kinderalimentatie evenredig mee moeten stijgen.



De afgelopen jaren kon ik mezelf nog bedruipen en heb ik geen actie ondernomen, mede ook omdat ik geen zin had in ruzie en ellende aangezien ex nogal op de penning is. Gezien de huidige financiële ellende en het feit dat kindje groter wordt en derhalve meer geld kost, heb ik onlangs gevraagd of hij nu dan toch maar eens zijn gegevens wil verstrekken. Dit weigert hij echter. Hij wil geen kosten maken om de gegevens te kopiëren, dus ik moet alles gegevens maar zelf bij de KvK opvragen (hij is ZZP-er), uiteraard tegen betaling. Bovendien is hij van mening dat hij al genoeg betaalt (250,- p.m.) dus al zou ik gegevens opvragen en er blijkt dat er inderdaad een verhoging dient plaats te vinden, wil hij geen cent extra betalen!



Hij is trouwens van mening dat mijn nieuwe partner (sinds 2005 ben ik weer gelukkig) maar meer aan het onderhoud van mijn kind moet betalen (doet ie al, hij betaalt alle vaste lasten, ik de boodschappen, autokosten en persoonlijke verzekeringen). Ik denk op mijn beurt: wees blij dat ik een nieuwe partner heb, anders zou je nog veel meer geld aan mij kwijt zijn. Hij zou dan bijvoorbeeld mijn inkomen moeten aanvullen tot minimum-norm want ik werk wegens gezondheidtechnische redenen part-time.



Wat moet ik nou, aan de ene kant denk ik: als hij ruzie wil kan hij het krijgen en ga ik alles waar ik recht op heb met terugwerkende kracht via de rechter eisen. Aan de andere kant heb ik geen zin in ruzie, want er is ook een kind bij betrokken... Maar ja, dan heeft ex zijn zin.



Hebben jullie tips voor me, ook hoe ik eventuele gang naar rechter dien aan te pakken?
Alle reacties Link kopieren
kijk even op deze site..

http://www.lbio.nl/index. ... 0FC-2BA0-8681A4BDC709A29C



overigens kan jij geen gegevens op vragen over ex ivm recht op de privacy en moet je ook nog eens helemaal niet bij de kvk zijn voor inkomens gegevens, maar bij de belastingdienst
Alle reacties Link kopieren
Plukken !!!! Je hebt er recht op
Aliquando et insanire lucundum est
Ik heb geen idee, alleen gevoelsmatig vond ik raar:quote:Tamararara schreef op 09 januari 2010 @ 14:43:

Als zijn inkomen stijgt, zou de kinderalimentatie evenredig mee moeten stijgen.Moet hij dan ook evenredig minder betalen als jij meer gaat verdienen?quote:Bovendien is hij van mening dat hij al genoeg betaalt (250,- p.m.)Maar zijn mening boeit toch niet? Jullie hebben een afspraak, en daar moet hij zich aan houden. Als hij daar nu spijt van heeft, lullig, maar dat is dan jammer. Ik vind 500 euro per maand voor een kind niet zo overdreven veel trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Met veel ZZP-ers gaat het helemaal niet zo goed tijdens deze crisistijden. Dus het is nog maar de vraag of zijn inkomen wel gestegen is.



Dat jij meer geld nodig hebt wil nog niet zeggen dat zijn inkomen automatisch stijgt.
Alle reacties Link kopieren
Als het zwart op wit staat heeft ie eigenlijk niet zo heel veel te willen he?
Alle reacties Link kopieren
Tegenover het feit dat de alimentatie zou stijgen als zijn inkomen stijgt staat dat als zijn inkomen zou dalen, ook de alimentatie evenredig zou dalen, met als minimum 200 euro per maand...



Dus hij zou er zelf van profiteren als zijn inkomen lager is geworden ten opzichte van 2004... Het feit dat ie dat niet interessant vindt, zegt mij al genoeg!
Maar ff serieus, is 500,- nou zoveel voor een kind per maand?
Alle reacties Link kopieren
Beide ouders zouden mee moeten betalen aan een kind in mijn optiek, en dan vind ik 500 eigenlijk best wel veel. Althans, ik geef denk ik per maand ongeveer 2 a 300 per kind uit. Wonen moet ik toch, ook zonder kinderen, dus dat reken ik ff niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Tamara, ik vind echt dat je er voor moet gaan. Hij is er mee akkoord gegaan, dus hij hoort mee te werken daar aan. Ik zou als ik jou was gewoon zorgen dat je het krijgt. Je hebt er recht op
Alle reacties Link kopieren
quote:minny schreef op 09 januari 2010 @ 15:19:

Wonen moet ik toch, ook zonder kinderen, dus dat reken ik ff niet mee.Ik denk dat je het wonen wel mee moet rekenen, zonder kind zou ik net zo lief in een klein flatje wonen, maar kind heeft ruimte nodig... Is duurder dus...
Alle reacties Link kopieren
quote:rider schreef op 09 januari 2010 @ 15:16:

Maar ff serieus, is 500,- nou zoveel voor een kind per maand?



Ligt aan je inkomsten en je levensstijl.

Een kind hoeft er niet op achteruit te gaan als pa en ma niet meer samen zijn , maar het is natuurlijk ook best raar ( mits alimentatie écht alleen voor kind wordt besteed en niet op de (grote) hoop gaat dat een nieuw gezin beter af is met zijn allen als de biopap beter gaat verdienen. En wat ook gek is ; als er één kind in een samengesteld gezin het beter heeft dan het andere kind omdat zijn pa rijker is.

Kortom ; het is altijd lastig.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Tja, kleine flatjes zijn anders ook niet zo goedkoop tegenwoordig. Ik vind 500 best veel, aangezien de moeder ook mee dient te betalen. Het betreft ook haar kind. Maar prima, rekenen we 100 extra voor groter huis. Zit je nog op 400 voor de rest. En wat draagt moeder zelf dan bij?
Alle reacties Link kopieren
"Wat moet ik nou, aan de ene kant denk ik: als hij ruzie wil kan hij het krijgen en ga ik alles waar ik recht op heb met terugwerkende kracht via de rechter eisen. Aan de andere kant heb ik geen zin in ruzie, want er is ook een kind bij betrokken... Maar ja, dan heeft ex zijn zin. Hebben jullie tips voor me, ook hoe ik eventuele gang naar rechter dien aan te pakken?"





Het lijkt me er niet zoveel toe doen wie zijn zin krijgt. Dat is meer iets voor kleuters. Als de afspraak is gemaakt zoals jij beschrijft dan dient deze te worden nagekomen. Ik neem aan dat in het convenant is opgenomen wat te doen bij onenigheid? Naar een mediator gaan bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
Tamarara,

Wettelijk wordt er jaarlijk een indexering bekendgemaakt in de landelijke dagbladen. Wanneer jullie in 2004 afspraken hebben gemaakt over de kinderali dan zou dit zeker in 2005,2006,2007, 2009, 2009 en 2010 zijn geindexeerd. 2009 was dat 3,9%, dit jaar 2,3%(uit mijn hoofd). Dat is de verplichting waaraan hij moet voldoen. Heb jij door omstandigheden meer geld nodig voor jullie kind en hij wenst daar niet aan te voldoen, maar hij kan dit wel volgens jou, dan kun je een herziening aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:minny schreef op 09 januari 2010 @ 15:25:

En wat draagt moeder zelf dan bij?Ik draag zelf uiteraard ook minstens de helft bij, maar daarbovenop kost het me ook nog eens vrije dagen bij ziekte van kind en onvoorziene vrije dagen van school waarbij geen BSO voor handen is (studiedagen) en afspraken bij dokter/tandarts... En als je reguliere vrije dagen al op zijn, wordt dat onbetaald verlof. Normaliter worden dit soort dingen ook evenredig verdeeld over beide ouders, wanneer zij nog samen zijn bedoel ik dan...
quote:minny schreef op 09 januari 2010 @ 15:19:

Beide ouders zouden mee moeten betalen aan een kind in mijn optiek, en dan vind ik 500 eigenlijk best wel veel. Althans, ik geef denk ik per maand ongeveer 2 a 300 per kind uit. Wonen moet ik toch, ook zonder kinderen, dus dat reken ik ff niet mee.Vader betaalt 250, dus in totaal gaan ze uit van 500,- lijkt mij. Maar de woonlasten van de verzorgende ouder zijn wel hoger. Een kind huisvesten kost geld en ook andere kosten lopen op. Als je dat allemaal mee telt LIJKT 500,- mij niet zoveel. Maar ik moet er bij zeggen dat ik geen idee heb. Met meer kinderen ben je meer kwijt, maar niet evenredig. En ik heb trouwens geen idee wat onze kinderen kosten
Ik vind het raar dat hij vindt dat jouw nieuwe partner maar meer aan het onderhoud van jullie kind moet betalen. Het is toch ook zijn kind?
Alle reacties Link kopieren
quote:Tamararara schreef op 09 januari 2010 @ 15:32:

[...]



Ik draag zelf uiteraard ook minstens de helft bij, maar daarbovenop kost het me ook nog eens vrije dagen bij ziekte van kind en onvoorziene vrije dagen van school waarbij geen BSO voor handen is (studiedagen) en afspraken bij dokter/tandarts... En als je reguliere vrije dagen al op zijn, wordt dat onbetaald verlof. Normaliter worden dit soort dingen ook evenredig verdeeld over beide ouders, wanneer zij nog samen zijn bedoel ik dan...Dan was co- ouderschap misschien een beter idee geweest.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:rider schreef op 09 januari 2010 @ 15:33:

[...]



En ik heb trouwens geen idee wat onze kinderen kosten Dat wil je ook helemaal niet weten!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Tamararara schreef op 09 januari 2010 @ 15:32:

[...]

Normaliter worden dit soort dingen ook evenredig verdeeld over beide ouders, wanneer zij nog samen zijn bedoel ik dan... nou, ik denk dat dat per gezin anders is. Hier draai ik in alle gevallen op voor het vrij nemen, aangezien mijn vrouw een baan heeft waar vrij "nemen" nauwelijks een optie is. Ingeroosterd = werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:wuiles schreef op 09 januari 2010 @ 15:26:

. Ik neem aan dat in het convenant is opgenomen wat te doen bij onenigheid? Naar een mediator gaan bijvoorbeeld?Daar staat gek genoeg niets over in... Mediator gaat het niet worden, want die hebben we gebruikt bij de scheiding, en hij heeft het nu nog over dat "k*#^%$wijf die hem erin geluisd heeft". En bovendien kost een mediator weer geld, en dat gaat hij natuurlijk niet betalen... Hij vindt de kosten van een paar kopietjes al te veel
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 januari 2010 @ 15:34:

[...]





Dat wil je ook helemaal niet weten!Klopt. Dat is het voordeel van niet gescheiden zijn, het is voor mij totaal niet van belang om te weten. Ze kosten wat we verdienen minus wat we ergens anders aan uitgeven.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook zo'n ex die niet meer wil betalen dan is vastgelegd (eigen bedrijf) hij wil zelfs voor 10 jaar de alimentatie vastleggen, zodat hij niet meer hoeft te betalen als hij meer winst gaat maken in de toekomst.

Maar ik hou mn poot stijf. Ik heb ook alle gegevens bij de KvK opgevraagd. Maar daar kom je er niet mee. Helaas moeten wij alles via advocaten en de rechtbank regelen, omdat hij niet zijn cijfers wil laten zien. Maar daar heeft de rechter niks mee te maken, die verplicht het wel hoor! Hij moet ze echt een keer gaan laten zien! Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:rider schreef op 09 januari 2010 @ 15:38:

[...]



nou, ik denk dat dat per gezin anders is. Hier draai ik in alle gevallen op voor het vrij nemen, aangezien mijn vrouw een baan heeft waar vrij "nemen" nauwelijks een optie is. Ingeroosterd = werken.Hulde!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven