Ex wil verplichtingen echtscheidingsconvenant niet nakomen

09-01-2010 14:43 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mede forummers,



Mijn ex en ik zijn in 2004 gescheiden en hebben afspraken over onder meer kinderalimentatie vastgelegd in een convenant.



Één van de gemaakte afspraken is dat hij jaarlijks zijn inkomensgegevens dient te verstrekken. Als zijn inkomen stijgt, zou de kinderalimentatie evenredig mee moeten stijgen.



De afgelopen jaren kon ik mezelf nog bedruipen en heb ik geen actie ondernomen, mede ook omdat ik geen zin had in ruzie en ellende aangezien ex nogal op de penning is. Gezien de huidige financiële ellende en het feit dat kindje groter wordt en derhalve meer geld kost, heb ik onlangs gevraagd of hij nu dan toch maar eens zijn gegevens wil verstrekken. Dit weigert hij echter. Hij wil geen kosten maken om de gegevens te kopiëren, dus ik moet alles gegevens maar zelf bij de KvK opvragen (hij is ZZP-er), uiteraard tegen betaling. Bovendien is hij van mening dat hij al genoeg betaalt (250,- p.m.) dus al zou ik gegevens opvragen en er blijkt dat er inderdaad een verhoging dient plaats te vinden, wil hij geen cent extra betalen!



Hij is trouwens van mening dat mijn nieuwe partner (sinds 2005 ben ik weer gelukkig) maar meer aan het onderhoud van mijn kind moet betalen (doet ie al, hij betaalt alle vaste lasten, ik de boodschappen, autokosten en persoonlijke verzekeringen). Ik denk op mijn beurt: wees blij dat ik een nieuwe partner heb, anders zou je nog veel meer geld aan mij kwijt zijn. Hij zou dan bijvoorbeeld mijn inkomen moeten aanvullen tot minimum-norm want ik werk wegens gezondheidtechnische redenen part-time.



Wat moet ik nou, aan de ene kant denk ik: als hij ruzie wil kan hij het krijgen en ga ik alles waar ik recht op heb met terugwerkende kracht via de rechter eisen. Aan de andere kant heb ik geen zin in ruzie, want er is ook een kind bij betrokken... Maar ja, dan heeft ex zijn zin.



Hebben jullie tips voor me, ook hoe ik eventuele gang naar rechter dien aan te pakken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Tamararara schreef op 09 januari 2010 @ 15:38:

[...]





Daar staat gek genoeg niets over in... Mediator gaat het niet worden, want die hebben we gebruikt bij de scheiding, en hij heeft het nu nog over dat "k*#^%$wijf die hem erin geluisd heeft". En bovendien kost een mediator weer geld, en dat gaat hij natuurlijk niet betalen... Hij vindt de kosten van een paar kopietjes al te veel Dat is niet gebruikelijk. Enfin, verzoek nog eenmaal schriftelijk en aangetekend om die informatie die je zoekt en dat als vergeefs blijkt meld je dan bij een advocaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:rider schreef op 09 januari 2010 @ 15:39:

[...]



Klopt. Dat is het voordeel van niet gescheiden zijn, het is voor mij totaal niet van belang om te weten. Ze kosten wat we verdienen minus wat we ergens anders aan uitgeven.Juist. En hoe meer je verdient hoe meer ze opslokken ...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is het niet ongebruikelijk dat de rechter, in het belang van het kind, jullie alsnog zal verwijzen naar een mediator.
Alle reacties Link kopieren
Nee, in een convenant staat niet te doen bij onenigheid.

Een mediator kost geld, maar die betaal je gedeeltelijk.

Ik heb een advocate die 200 netto kost per uur, omdat meneer ook niet bij de mediator kon communiceren. Dat was voor mij stukken goedkoper geweest.....

Mijn ex heeft het gepresteerd met zn cijfers te sjoemelen, waardoor hij niet de alimentatie hoefde te betalen die volgens de landelijke normen word bepaald. Maar wel een detective 2,5 maand achter me aan sturen. Zal mij benieuwen wat de rechter daar van zegt als hij weer met het verhaal komt, de alimentatie niet te kunnen betalen...
Alle reacties Link kopieren
klopt wuiles, de rechtbank heeft ons nu ook uitgenodigd om na 6 maanden touwtrekken, aan mediation te gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:wuiles schreef op 09 januari 2010 @ 15:42:

[...]





Dat is niet gebruikelijk. Enfin, verzoek nog eenmaal schriftelijk en aangetekend om die informatie die je zoekt en dat als vergeefs blijkt meld je dan bij een advocaat.Nog een probleem... Brief sturen gaat niet lukken. Ex is eind november verhuisd en vond het niet nodig om zijn zoon en mij een adreswijziging te sturen. Kind heeft zijn vader dus niet eens een kerstkaart kunnen sturen ... Heb geprobeerd via kind te achterhalen in welke straat en welk nummer hij is gaan wonen, maar daar is een kind van 6 helemaal niet mee bezig natuurlijk...
quote:Tamararara schreef op 09 januari 2010 @ 15:40:

[...]





Hulde!!!!

Waarvoor?



(Anders gezegd: ik moet soms zo braken van mensen die alles in het licht van man/vrouw-verhoudingen zien. Ik kan makkelijker vrij nemen dan mijn vrouw, en doe dat dus als het nodig is. Wat is daar huldenswaardig aan?)
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 januari 2010 @ 15:42:

[...]



Juist. En hoe meer je verdient hoe meer ze opslokken ...mm, ik moet dus gewoon minder gaan werken om goedkopere kinderen te krijgen. Goed plan!
Alle reacties Link kopieren
quote:bijrijdstertje29 schreef op 09 januari 2010 @ 15:44:

klopt wuiles, de rechtbank heeft ons nu ook uitgenodigd om na 6 maanden touwtrekken, aan mediation te gaan doen.Daarom is het gebruikelijk in het convenant op te nemen dat partijen eerst proberen eventuele geschillen via mediation bij te leggen. Pas als dat is mislukt kunnen zij zich wenden tot de rechter. Dit bespaart kosten en stimuleert partijen een oplossing te vinden die door alle betrokkenen gedragen wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tamararara schreef op 09 januari 2010 @ 15:46:

[...]





Nog een probleem... Brief sturen gaat niet lukken. Ex is eind november verhuisd en vond het niet nodig om zijn zoon en mij een adreswijziging te sturen. Kind heeft zijn vader dus niet eens een kerstkaart kunnen sturen ... Heb geprobeerd via kind te achterhalen in welke straat en welk nummer hij is gaan wonen, maar daar is een kind van 6 helemaal niet mee bezig natuurlijk...Als je wel weet in welke plaats hij woont kun je dat toch opvragen bij het gemeentehuis daar?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tamararara schreef op 09 januari 2010 @ 15:46:

[...]





Nog een probleem... Brief sturen gaat niet lukken. Ex is eind november verhuisd en vond het niet nodig om zijn zoon en mij een adreswijziging te sturen. Kind heeft zijn vader dus niet eens een kerstkaart kunnen sturen ... Heb geprobeerd via kind te achterhalen in welke straat en welk nummer hij is gaan wonen, maar daar is een kind van 6 helemaal niet mee bezig natuurlijk...Je weet toch dat hij een bedrijf heeft? Dat bedrijf heeft een adres.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 januari 2010 @ 15:49:

[...]



Als je wel weet in welke plaats hij woont kun je dat toch opvragen bij het gemeentehuis daar?Dat zijn toch beschermde gegevens, lijkt me niet dat ik die zomaar kan opvragen...
Alle reacties Link kopieren
quote:wuiles schreef op 09 januari 2010 @ 15:51:

[...]





Je weet toch dat hij een bedrijf heeft? Dat bedrijf heeft een adres.Zakenadres is het adres van zijn ouders, waarop hij alleen zijn post ontvangt, is niet een bedrijf dat kantoorruimte o.i.d. heeft. Wil zijn ouders hier niet mee belasten, zijn oud en ziekelijk...
Alle reacties Link kopieren
Hier is de situatie niet anders hoor. Mijn ex vindt ook dat ik en mijn partner het zelf maar moeten uitzoeken. Lijkt wel dat sommigen denken dat wanneer ze van hun partner scheiden, ze ook van hun kinderen scheiden (financieel dan).



Bij ons is het zelfs zo dat mijn ex herziening heeft aangevraagd, terwijl zijn omstandigheden zijn verbeterd. Hij is gaan samenwonen met een werkende vrouw (dus lasten worden gedeeld). Zijn bedrijf stabiliseert zich, gaat weer winst draaien na een periode van desinteresse van mijn ex omdat hij zich enkel richtte op oorlogvoeren met mij.



Hij is bang dat ik de kinderali aan mezelf besteed hahha! Ja tuurlijk, dat kan nogal! Die kinders kosten niks en krijgen niks (1 student, 1 mbo'er en 1 lagere schoolganger).
Alle reacties Link kopieren
Wat ik een nadeel vind als je het erbij laat zitten, is dat je het probleem in de toekomst er niet me oplost. Wat als het kind gaat studeren bijvoorbeeld, of een beugel moet? Zal hij vanaf heden nooit thuis geven en tot het kind 18/22 jaar is dit bedrag blijven betalen? Dat bestaat toch niet? Dus, hoe vervelend ook, kom voor jezelf en je kind op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tamararara schreef op 09 januari 2010 @ 15:51:

[...]





Dat zijn toch beschermde gegevens, lijkt me niet dat ik die zomaar kan opvragen...Ja hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tamararara schreef op 09 januari 2010 @ 15:54:

[...]





Zakenadres is het adres van zijn ouders, waarop hij alleen zijn post ontvangt, is niet een bedrijf dat kantoorruimte o.i.d. heeft. Wil zijn ouders hier niet mee belasten, zijn oud en ziekelijk...





Maken die zijn post open? En wat dan nog?



Je roept naar mijn idee wel heel snel mag niet, wil niet, kan niet, lukt niet. Als je vindt dat je onrecht wordt aangedaan doe er dan iets aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tamararara schreef op 09 januari 2010 @ 15:54:

[...]





Zakenadres is het adres van zijn ouders, waarop hij alleen zijn post ontvangt, is niet een bedrijf dat kantoorruimte o.i.d. heeft. Wil zijn ouders hier niet mee belasten, zijn oud en ziekelijk...Maken die de post open dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Tamararara schreef op 09 januari 2010 @ 15:54:

[...]





Zakenadres is het adres van zijn ouders, waarop hij alleen zijn post ontvangt, is niet een bedrijf dat kantoorruimte o.i.d. heeft. Wil zijn ouders hier niet mee belasten, zijn oud en ziekelijk...Waarom zou je zijn ouders belasten als je een aan hem gerichte brief stuurt? maken ze zijn post open dan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al in de online telefoongids gekeken? Die nemen je namelijk op en als je dat niet wilt moet je een verklaring uitprinten en opsturen.. omgekeerde wereld naar mijn idee maar misschien komt dat nu van pas
Alle reacties Link kopieren
quote:wuiles schreef op 09 januari 2010 @ 15:56:

[...]





Maken die zijn post open? En wat dan nog?



Je roept naar mijn idee wel heel snel mag niet, wil niet, kan niet, lukt niet. Als je vindt dat je onrecht wordt aangedaan doe er dan iets aan.Je hebt gelijk, ik moet mijn act together getten en gewoon eens aan belang van kind en mezelf denken in plaats van de lieve vrede willen bewaren. Best lastig voor people-pleaser
Alle reacties Link kopieren
volgens mij bedoelt TO dat ze niet aan zijn ouders wil vragen wat het nieuwe adres van ex is
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:Sunshine_S schreef op 09 januari 2010 @ 15:22:

Tamara, ik vind echt dat je er voor moet gaan. Hij is er mee akkoord gegaan, dus hij hoort mee te werken daar aan. Ik zou als ik jou was gewoon zorgen dat je het krijgt. Je hebt er recht op



Maar de afgelopen jaren heeft ze ook geen actie ondernomen om haar ex op dit punt zijn verplichtingen na te laten komen. Zo schep je ook wel een soort van beeld dat die bijstelling niet nodig is. Ik kan me voorstellen dat de ex-partner dan na een paar jaar (weer) gaat steigeren als hij aan die afspraak herinnerd wordt.



Ik ben het met je eens als je zegt dat ze er voor moet gaan, maar ik vind het niet handig om eerst zelf ook de gemaakte afspraken te laten versloffen.
Alle reacties Link kopieren
Hij is wettelijk verplicht om elk jaar de indexering bij de inflatie op te tellen. zie Alimentatie indexering

http://modules.netb.nl/overgeld/aliment ... ering.html

Wanneer hij dat niet wil kun je je melden bij

www.lbio.nl



Succes!
Overigens, het zal wel heel fout zijn, maar ik kan me, met een stevige beperking, best iets voorstellen bij mannen die zich niet meer zo verantwoordelijk voelen voor een kind dat ze hooguit een weekendje per 14 dagen zien. Niet goed te praten misschien, maar best invoelbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven