Hoe om te gaan met kind

27-04-2024 20:27 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zoekende hoe om te gaan met onze oudste van 6 jaar. De laatste tijd merken we dat hij veel macht probeert uit te oefenen over zijn broertje, als hij denkt dat wij hem niet horen dat hij zijn broertje (4 jaar) een soort van manipuleert. Zegt wat hij moet doen want anders dan dit of dat. Als we dit horen grijpen we meteen in.

Nu heeft een tijdje geleden op school iets plaatsgevonden: een meisje uit zijn klas was door oudere kinderen gevraagd haar kleren uit te doen in de pauze en zij deed dat. Na dat we dit hoorde hebben we dit aangegeven bij de juf want die wist het ook niet.

Maar sindsdien heeft hij een aantal keer dat we weten ook gevraagd aan zijn broertje, vriendje uit de klas en zoontje van vrienden om hun broek naar beneden te doen. We hebben het hier over gehad en het wordt niet echt duidelijk waarom hij het doet. Dus of het nieuwsgierigheid is of een stukje macht uitoefenen.

Uiteraard ook gesprekken gevoerd over dat je lichaam van jezelf is en dat het niet hoort om te vragen. Hij geeft aan het andersom ook niet te willen.

Ik weet niet hoe anders het aan te pakken? Wil het ergens niet te groot op blazen maar schrik er ook van en wil hem leren dat dit gedrag echt niet kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daar maak je heel snel korte metten mee.

Dit is NIET toegestaan in ons huis. Klaar. Merk ik dat je het toch doet, dan ga je voor straf op de gang.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Wist je kind van het incident met dat meisje af? Het hangt een beetje tussen normale kleuternieuwsgierigheid en grensoverschrijdend gedrag in. Ik zou het in elk geval aan de juf vertellen dat hij dit gedrag vertoont om te voorkomen dat het op school kan gebeuren bij andere kinderen. Daar ook evt advies vragen.

En verder hem voorlopig in je zicht houden, want op dit moment kun je hem dus niet vertrouwen. Gebeurt het toch weer of maakt hij aanstalten, direct corrigeren dat dit niet mag. En duizend keer de onderbroekenregel herhalen. Die geldt voor hem zelf én voor anderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
27-04-2024 20:30
Daar maak je heel snel korte metten mee.

Dit is NIET toegestaan in ons huis. Klaar. Merk ik dat je het toch doet, dan ga je voor straf op de gang.
'denk even terug aan toen jij nog in groep 1 zat, en een groot kind uit groep 3 dat aan jou zou vragen. Ik wil dit nooit meer horen'.
Zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe communiceren jullie met je kind en elkaar? Kinderen doen vaak gedrag na dat ze zien.

Zoals ook met die broek, maar ook in hoe hij communiceert naar zijn broer in algemeen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je er te hard in gaat vertelt hij je niks meer en gaat hij het stiekeme doen.

Ik vind 'ik vind je lief' een mooi boek om te starten met voorlichting aan 4 tot 6 jarigen.

En regelmatig gesprekken voeren dat alles met kijken naar elkaars geslachtsdelen, aanraken, knuffelen alleen maar mag als beide het leuk vinden en het willen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat ik niet anders zou reageren dan jij nu al doet. Inderdaad even goed in de gaten houden en desnoods 100x herhalen. Broertje ook helpen om goed aan te geven dat hij iets niet wil en als hij wordt gedwongen naar papa of mama gaan. Heel erg boos worden zou ik proberen te vermijden want dan gaat hij het stiekemer doen wellicht. Maar duidelijk en kort en straf uitdelen als hij het blijft doen. Ik straf niet perse graag maar op die leeftijd vinden ze het echt wel vervelend als hun schermtijd wordt afgepakt of er speelgoed tijdelijk achter slot en grendel gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
27-04-2024 20:36
Wist je kind van het incident met dat meisje af? Het hangt een beetje tussen normale kleuternieuwsgierigheid en grensoverschrijdend gedrag in. Ik zou het in elk geval aan de juf vertellen dat hij dit gedrag vertoont om te voorkomen dat het op school kan gebeuren bij andere kinderen. Daar ook evt advies vragen.

En verder hem voorlopig in je zicht houden, want op dit moment kun je hem dus niet vertrouwen. Gebeurt het toch weer of maakt hij aanstalten, direct corrigeren dat dit niet mag. En duizend keer de onderbroekenregel herhalen. Die geldt voor hem zelf én voor anderen.
Ja, ik denk dat hier de interesse begonnen is. Want bij navraag waarom hij dit deed kwam dit verhaal naar boven.

We hebben het gezegd tegen de juf en die reageerde verder weinig geboeid dan dat het er bij hoort. Twee keer was bij ons thuis en andere keren op school en bij vriendje.

Nu doen we niet meer spelen met de deur dicht en niet met de jongste samen in bad. Ook inderdaad uitgelegd dat hij nooit zijn broek naar beneden moet doen als iemand dat vraagt.

Maar ik heb het idee dat het niet echt doordringt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mangogo schreef:
27-04-2024 20:56
Hoe communiceren jullie met je kind en elkaar? Kinderen doen vaak gedrag na dat ze zien.

Zoals ook met die broek, maar ook in hoe hij communiceert naar zijn broer in algemeen.
We zijn hier erg vrij bewust mee bezig, de oudste is meer een binnenvetter en vind het lastig om emoties te benoemen. Daarom proberen we hier over te praten en zien we ook wel dat hij makkelijker kan praten over wat hij moeilijk of lastig vindt.

Onderling spelen ze veel leuk met elkaar en op sommige momenten komt dit gedrag bovendrijven als het hem niet zint. Hij moet ook wennen dat de jongste hem niet altijd meer volgt in alles en soms wat anders wil.

Ook erg herkenbaar het willen beïnvloeden vanuit zijn vader als kind. Ook bij vriendjes/voetbal is hij snel en slim waardoor ze hem snel volgen en onder de indruk zijn. Ik zou soms liever zien dat hij wat vaker een deksel op zijn neus zou krijgen zodat hij hier van kan leren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Was dit misschien aan hemzelf ook gevraagd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Whadiepooh schreef:
27-04-2024 20:59

Maar ik heb het idee dat het niet echt doordringt.
Nee omdat de nieuwsgierigheid natuurlijk is en jouw aanpak tot nu toe alleen maar gericht is op het stoppen van het gedrag.

Hij wil dingen weten en dat mag, maar hij moet weten hoe hij dan wel aan de informatie kan komen. Gesprekken met jullie, boekjes lezen met jullie en alleen kijken met wederzijdse toestemming.

Het willen kijken is niet raar. Het andere kindjes dwingen om te laten kijken is verkeerd, maar hij is geen crimineel in de dop. Hij moet gewoon begeleid worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
27-04-2024 21:08
Nee omdat de nieuwsgierigheid natuurlijk is en jouw aanpak tot nu toe alleen maar gericht is op het stoppen van het gedrag.

Hij wil dingen weten en dat mag, maar hij moet weten hoe hij dan wel aan de informatie kan komen. Gesprekken met jullie, boekjes lezen met jullie en alleen kijken met wederzijdse toestemming.

Het willen kijken is niet raar. Het andere kindjes dwingen om te laten kijken is verkeerd, maar hij is geen crimineel in de dop. Hij moet gewoon begeleid worden.
Ik vind het lastig, ik heb hem wat dingen uitgelegd over de verschillen tussen jongens en meisjes, het gehad over ons naakt. Gevraagd of hij iets wil weten en hij altijd vragen mag stellen. Maar hij geeft aan niks te willen weten.

Maar het genoemde boekje ga ik zeker naar kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meer dan wat je nu doet kun je ook niet zonder het groter te maken dan het is. In gesprek blijven en informatie bieden.

M.b.t. jongere broertje manipuleren: lijk meer chanteren. Daar zou ik vooral heel duidelijk in zijn naar beide broertjes toe. Dat staat los van de nieuwsgierigheid naar andermans geslachtsdelen. Verder weinig zinnigs over dat onderdeel te vertellen want ik heb maar één kind dus weinig ervaring met manipuleren van jongere broertjes/zusjes.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 28-04-2024 00:21
4.62% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou me trouwens enorm zorgen maken over het toezicht op die school.. Hoe kan het dat een meisje, tijdens de pauze en in het bijzijn van meerdere (oudere) kinderen, zich kan uitkleden (en ook weer aankleden) zonder dat een leerkracht oid dit heeft gezien?! o_o
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou hier ook wel echt van schrikken. Een kind van die leeftijd moet toch zelf kunnen inschatten en anders in ieder geval begrijpen dat dit echt niet oké is. Als ouders van dat vriendje zou ik spelen ook echt even niet laten gebeuren. Ik zou als dit gedrag aanhoudt niet te lang wachten met professionele hulp, zeker de combi met het niet kunnen uiten van emoties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Cherry-3 schreef:
27-04-2024 22:20
Ik zou hier ook wel echt van schrikken. Een kind van die leeftijd moet toch zelf kunnen inschatten en anders in ieder geval begrijpen dat dit echt niet oké is. Als ouders van dat vriendje zou ik spelen ook echt even niet laten gebeuren. Ik zou als dit gedrag aanhoudt niet te lang wachten met professionele hulp, zeker de combi met het niet kunnen uiten van emoties.
Hij is 6, hij weet wel dat het niet mag, anders zou hij het ook gewoon doen waar de ouders bij zijn, maar voor hem is dit net zoiets als stiekem een snoepje pakken. Hij heeft gemerkt dat zijn broertje dingen voor hem doet als hij tegen hem zegt dat hij anders een probleem heeft, als iets gaat zoals je wil geeft dat een dopamine boost, in zijn onderbewuste geheugen is nu opgeslagen dat dreigen met nare gevolgen = zijn zin krijgen = dopamine boost. Dat ga je niet oplossen met straffen, want de straf komt altijd pas na de dopamine boost en op die leeftijd zijn kinderen nog niet in staat om rationeel tegenwicht te bieden aan de drang naar zo'n dopamine boost.
zeker de combi met het niet kunnen uiten van emoties.
TO heeft nergens gezegd dat hij zijn emoties niet kan uiten, hij kan zijn emoties moeilijk benoemen en dat is compleet normaal voor een 6jarige.



Dit gedrag is imo niet bijzonder zorgwekkend, hij is de grenzen aan het leren kennen en dingen die niet mogen zijn spannend en iets doen wat niet mag en zeker als het lukt, zorgt voor een adrenaline en dopamine boost en dus een fijn gevoel. Hij is helemaal niet bezig met de gevoelens van het andere kind, dat is echt compleet normaal op die leeftijd. Pas ná de puberteit is de neocortex dusdanig ontwikkeld dat we kunnen verwachten dat iemand de lange termijn gevolgen van een keuze overziet en deze afweegt tegen de gevolgen op korte termijn.

Natuurlijk kan hij niet benoemen waarom hij het doet, hij is 6.. hij heeft geen bewuste reden om het te doen, het is spannend en geeft een goed gevoel, zeker als het lukt, maar dat is niet iets wat een 6jarige zodanig kan begrijpen en verwoorden.


Het is belangrijk om met hem te blijven praten. Blijf hem ervan bewust maken dat zijn gedrag gevolgen heeft voor anderen, spiegelen zoals je al deed is een hele goeie voor kinderen van die leeftijd om ze bewust te maken van de gevoelens van een ander.
Alle reacties Link kopieren Quote
m-april schreef:
28-04-2024 00:14
Het is belangrijk om met hem te blijven praten. Blijf hem ervan bewust maken dat zijn gedrag gevolgen heeft voor anderen, spiegelen zoals je al deed is een hele goeie voor kinderen van die leeftijd om ze bewust te maken van de gevoelens van een ander.
Dit inderdaad.
Verder ook heel regelmatig communiceren over alledaagse dingen. Het in woorden uitdrukken helpt denk ik. Hoe zijn dag ging, wat vond hij moeilijk, wat ging makkelijk, over zijn vriendjes, sport. Omdat misschien verschillende processen van binnen plaatsvindt bij hem is juist het dagelijks uitdrukken in woorden ( waarbij je het ahw naar buiten brengt) goed denk ik.
Misschien helpt het de oudste ook wel wat meer te communiceren daardoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
m-april schreef:
28-04-2024 00:14
Dit gedrag is imo niet bijzonder zorgwekkend, hij is de grenzen aan het leren kennen en dingen die niet mogen zijn spannend en iets doen wat niet mag en zeker als het lukt, zorgt voor een adrenaline en dopamine boost en dus een fijn gevoel. Hij is helemaal niet bezig met de gevoelens van het andere kind, dat is echt compleet normaal op die leeftijd. Pas ná de puberteit is de neocortex dusdanig ontwikkeld dat we kunnen verwachten dat iemand de lange termijn gevolgen van een keuze overziet en deze afweegt tegen de gevolgen op korte termijn.

Natuurlijk kan hij niet benoemen waarom hij het doet, hij is 6.. hij heeft geen bewuste reden om het te doen, het is spannend en geeft een goed gevoel, zeker als het lukt, maar dat is niet iets wat een 6jarige zodanig kan begrijpen en verwoorden.


Het is belangrijk om met hem te blijven praten. Blijf hem ervan bewust maken dat zijn gedrag gevolgen heeft voor anderen, spiegelen zoals je al deed is een hele goeie voor kinderen van die leeftijd om ze bewust te maken van de gevoelens van een ander.
Ik zou niet gaan doen alsof dit iets normaals is wat bij deze leeftijdscategorie hoort. Dat is het imo niet. En zeker niet als het niet eenmalig is, maar meerdere keren. En niet alleen het nieuwsgierig zijn naar, maar ook chantage van jonger kind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Verbinder schreef:
28-04-2024 04:28
Dit inderdaad.
Verder ook heel regelmatig communiceren over alledaagse dingen. Het in woorden uitdrukken helpt denk ik. Hoe zijn dag ging, wat vond hij moeilijk, wat ging makkelijk, over zijn vriendjes, sport. Omdat misschien verschillende processen van binnen plaatsvindt bij hem is juist het dagelijks uitdrukken in woorden ( waarbij je het ahw naar buiten brengt) goed denk ik.
Misschien helpt het de oudste ook wel wat meer te communiceren daardoor.
Dit merk ik inderdaad erg, hij is zich niet bewust van de ander. Hij gaat voor zijn eigen gewin. Dus broertje moet als eerst uit bad of hetzelfde bordspelletje kiezen als hij wil etc. Misschien niet zo gek voor zijn leeftijd maar vind het wel moeilijk.

Met name het stiekeme, het onderzoeken met leeftijdsgenootjes onderling hoort er denk ik ergens ook bij? Al mag je er zeker niet om vragen. Maar met broertje of een ander leeftijdsverschil is nog een ander verhaal.

Veel verschillende meningen lees ik. Ik heb het boek aangeschaft en we gaan dat met hem lezen. Misschien is hij toch al verder in zijn nieuwsgierigheid dan wij soms denken.

Vond het lastig om te plaatsen, dank voor de genuanceerde reacties en onderbouwing!
Alle reacties Link kopieren Quote
n00r schreef:
27-04-2024 21:08
Was dit misschien aan hemzelf ook gevraagd?
Dat niet maar hij heeft gezegd dat een jongen in de klas zijn billen liet zien en toen ging iedereen heel hard lachen en toen deed hij het ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Whadiepooh schreef:
27-04-2024 21:05
We zijn hier erg vrij bewust mee bezig, de oudste is meer een binnenvetter en vind het lastig om emoties te benoemen. Daarom proberen we hier over te praten en zien we ook wel dat hij makkelijker kan praten over wat hij moeilijk of lastig vindt.

Onderling spelen ze veel leuk met elkaar en op sommige momenten komt dit gedrag bovendrijven als het hem niet zint. Hij moet ook wennen dat de jongste hem niet altijd meer volgt in alles en soms wat anders wil.

Ook erg herkenbaar het willen beïnvloeden vanuit zijn vader als kind. Ook bij vriendjes/voetbal is hij snel en slim waardoor ze hem snel volgen en onder de indruk zijn. Ik zou soms liever zien dat hij wat vaker een deksel op zijn neus zou krijgen zodat hij hier van kan leren.

Dit lijkt me veel belangrijker dan de focus op 'je mag niet zulke dingen aan anderen vragen'. Dat laatste is slechts een uitingsvorm van het moeilijk vinden als iemand niet doet wat hij wil. Daar zou ik dus mee aan de slag gaan. Begin met ondertitelen: ik zie dat je het moeilijk vindt dat x niet wil doen wat jij wil. En ga daar dan mee aan de slag. Vraag er opvoedondersteuning bij als je dat fijn vindt, we leven in de luxe dat die mogelijkheid er is, maak er gebruik van en voel er geen schaamte over.
Alle reacties Link kopieren Quote
En kijk een btje uit met de labels die je plakt op zijn gedrag. Woorden als ‘chantage’ ‘eigen gewin’ en ‘manipulatie’ vind ik nogal ferm voor een kind van 6. Hoe je denkt doet onherroepelijk iets met hoe je voelt en hoe je reageert. Goed om je verder te verdiepen in de sociale, emotionele en seksuele ontwikkeling van een kind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Whadiepooh schreef:
28-04-2024 08:36
Dit merk ik inderdaad erg, hij is zich niet bewust van de ander. Hij gaat voor zijn eigen gewin.
Dat is op zich normaal dat hij nog niet zo sociaal is. Het is wel belangrijk om te leren waarom en hoe dan wel.

Bij mijn kind helpen rollenspelen om het duidelijk te maken hoe de ander zich voelt. Dan nemen we omstebeurt alle rollen aan.

Ik heb met mijn dochter een rots en water training gedaan voor jonge kinderen. Kiezel en druppeltraining heet het dan.

Dat doe je als ouder en kind samen. Er zaten voor mij ook nuttige dingen in. Dan zag ik thuis iets gebeuren en kon ik een oefening uit de kiezel en druppeltraining erbij pakken en die samen nog eens doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dolfijn911 schreef:
28-04-2024 11:23
En kijk een btje uit met de labels die je plakt op zijn gedrag. Woorden als ‘chantage’ ‘eigen gewin’ en ‘manipulatie’ vind ik nogal ferm voor een kind van 6. Hoe je denkt doet onherroepelijk iets met hoe je voelt en hoe je reageert. Goed om je verder te verdiepen in de sociale, emotionele en seksuele ontwikkeling van een kind.
Bijvoorbeeld:
https://www.sensoa.be/seksueel-gedrag-b ... n-3-6-jaar
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap dat het zo overkomt maar betitel het hier even zo om zijn gedrag duidelijk te maken. Ik denk niet dat het echt uit kwade opzet is maar meer onvermogen.

Maar omdat zijn vader (zijn eigen woorden) wel dit heeft ontwikkeld tot manipulatief en arrogant tijdens pubertijd/jong volwassenheid hopen we hem meer handvaten te kunnen geven.

Dank voor de link!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven