Familielid terminaal ziek, familie neemt haar in de maling

21-10-2016 21:10 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde iets van mij afschrijven en jullie mogelijk om hulp/advies vragen. Vooral hoe moet ik omgaan met de volgende situatie.



*Eerst wat achtergrond info:



Een verre familielid van mij is terminaal ziek (kanker, als je het moet weten). Ze is iemand die ik sinds 2003 niet meer gezien heb, en bellen of ander contact is er niet, dus echt veel zal ik haar niet missen, wat overigens losstaat van het feit dat ik haar deze rare ziekte niet toewens en wil ook niet dat ze binnenkort sterft.



Haar prognose is slecht (longkanker) in een vergevorderd stadium, het kan niet meer genezen worden. Als er ook maar enig goed nieuws is in deze kwestie, is het dat ze 78 jaar oud is, dus ze heeft in ieder geval een volle leven geleid.



Dat was dus de achtergrondinformatie.



Waar het eigenlijk is om gaat, is dat niemand haar de ware aard van zaken vertelt inclusief haar artsen. Iedereen neemt haar in de maling een beetje en hebben haar wijs gemaakt dat ze een of andere longontsteking of andere aandoening heeft (maar niets gezegd over kanker). Ze willen haar wel pallitatieve zorg aanbieden (excuus voor de spelling) maar geen chemotheraphie (weer excuus voor de spelling). Dat is op zich niet zo slecht, ware het niet voor het feit dat ze hier niet zelf voor heeft gekozen.



Blijkbaar wil men dat ze niet haar laatste levensjaren in onzekerheid, vrees, angst, en ellende doorbrengt maar geniet tot op het allerlaatste moment als wat kan.



Ik vind het wrang enon eerlijk dat men haar niet op de hoogte stelt van haar eigen geondheid en haar schijnbaar een spiegel voorhoudt en vooral indruisen tegen iedere vorm van patientenrechten of zorg.



Ik wilde een respectvolle afscheid van deze vrouw nemen, maar nu besef ik dat dat niet zomaar kan. Want het is weer iemand met wie ik jarenlang geen contact onderhoud en dus zal het zeker opvallen als ik dat ineens wel doe, en ze zal worden achterdochtig.



Maar ik kan anderszijds ook niet het gruwelijke geheim verklappen, dat is echt niet aan mij besteed, het zou totaal ongepast zijn en zou de rest van de familie hun wensen tenietdoen. En bovendien zouden ze mij nooit weer vergeven. De relatie tussen mij en haar is overigens overgroottante, grootmoeders zus, moest iemand het weten.



Hoe omgaan met deze situatie? Deze vrouw is overigens iemand die ik goed ken, is een slimme vrouw, en zeker niet verstandelijk beperkt of wat dan ook. Ik wil haar geen lijdensweg zie gaan.
Hoe weet je dat zelfs haar artsen haar niet de waarheid hebben verteld? Je hebt haar zo lang niet gesproken, hoe zeker ben je dat de informatie die je hebt ook werkelijk volledig en juist is?
Alle reacties Link kopieren
Je kent haar goed maar hebt haar sinds 2003 niet meer gezien? En hoe komt het dat jij wel op de hoogte bent van haar ziekte en zij zelf niet? En wat weet jij van de overwegingen van de familie om het niet te vertellen?
Alle reacties Link kopieren
Tsja moeilijk, maar loslaten. Bij mij is een familielid op haar sterfbed niet verteld dat ze ging sterven. Het zit me nog steeds dwars maar ik kon er niks aan doen. En jij in deze situatie ook niet, helaas.
Speelt dit zich af in Nederland?



Zie je haar inmiddels weer na 13 jaar radiostilte? (2016-2003).
Alle reacties Link kopieren
quote:Stitched schreef op 21 oktober 2016 @ 21:13:

Hoe weet je dat zelfs haar artsen haar niet de waarheid hebben verteld? Je hebt haar zo lang niet gesproken, hoe zeker ben je dat de informatie die je hebt ook werkelijk volledig en juist is?

Moet je het echgt zo moeilijk doen. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat die informatie vals is. Dit is aan mij medegedeeld door mijn moeder, de dcchter van mijn grootmoeder dus, wiens zus het betreft.



Het is dus iets dat onderling onder de familieleden is gedeeld als een soort geheim. Hierover zouden ze niet liegen. Ik ken mijn familie.
Ze is iemand die jij al 13 jaar niet hebt gezien, maar je kent alle ins en outs van haar dossiers, gesprekken met artsen en ook wat zij wel of niet weet?



Bijzonder....
Alle reacties Link kopieren
quote:Courage-- schreef op 21 oktober 2016 @ 21:15:

Speelt dit zich af in Nederland?



Zie je haar inmiddels weer na 13 jaar radiostilte? (2016-2003).Nee, de tante is van woonzaam in India, waar ze het niet zo nauw nemen met de regels van patientenrechten.
Artsen in Nederland zweren of beloven te informeren. Ik acht het waarschijnlijker dat jij slecht geïnformeerd bent.



Tsssk komtie nu mee....



Hun cultuur en manier van leven. Jezelf hier buiten houden.
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreemde situatie. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze het niet weet.
quote:Hdero schreef op 21 oktober 2016 @ 21:17:

[...]



Nee, de tante is van woonzaam in India, waar ze het niet zo nauw nemen met de regels van patientenrechten.Hier heb je je antwoord. 's lands wijs, 's lands eer. Waarom wil jij de Nederlandse normen en waarden projecteren op de Indiase cultuur? Dat gaat dus niet.
quote:Hdero schreef op 21 oktober 2016 @ 21:15:

[...]



Moet je het echgt zo moeilijk doen. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat die informatie vals is. Dit is aan mij medegedeeld door mijn moeder, de dcchter van mijn grootmoeder dus, wiens zus het betreft.



Het is dus iets dat onderling onder de familieleden is gedeeld als een soort geheim. Hierover zouden ze niet liegen. Ik ken mijn familie.Dus het gaat ook nog eens om een oudtante. Back off.
quote:Doreia schreef op 21 oktober 2016 @ 21:18:

[...]



Hier heb je je antwoord. 's lands wijs, 's lands eer. Waarom wil jij de Nederlandse normen en waarden projecteren op de Indiase cultuur? Dat gaat dus niet.Dit
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 21 oktober 2016 @ 21:16:

Ze is iemand die jij al 13 jaar niet hebt gezien, maar je kent alle ins en outs van haar dossiers, gesprekken met artsen en ook wat zij wel of niet weet?



Bijzonder....

Nee hoor, ongeveer 10 dagen geleden voelde ze zich ineens onwel. Ze is naar de aarts gegaan alwaar ze enkele longtests afnamen. Alwaar longkanker geconstateerd werd. Dit is vervolgens niet aan haar zelf verteld. De artsen hebben haar dierbaren genotificeerd (haar dochter en zoon wonen in de Verenigde Staten) en hen gevraagd om raad. De dochter en zoon gaven blijkbaar aan dat ze haar oude, lieve moeder geen onnodige zorgen wilden bereiden, en hebben ervoor gekozen haar wijs te maken dat het om een minder schuldige longaandoening gaat.



De artsen hebben echter geconstateerd dat ze nog maar weinig tijd te leven heeft, en dat ze inoperabel is.
quote:Doreia schreef op 21 oktober 2016 @ 21:18:

[...]



Hier heb je je antwoord. 's lands wijs, 's lands eer. Waarom wil jij de Nederlandse normen en waarden projecteren op de Indiase cultuur? Dat gaat dus niet.

Hier sluit ik mij bij aan.



Jij weet beter dan dit. Niet op een Nederlands forum zulke gevoelige dingen komen vragen.

Hier doe je niets aan, dat hoeft ook niet en dat weet je zelf.

Je hebt haar al 13 jaar niet gezien, dus je kan je hier vast bij neerleggen.
Hou er rekening mee dat ze het wellicht niet wil weten. :lampje:Dit heb ik van zeer dichtbij meegemaakt en de arts respecteerde dat. Door die onwetendheid heeft die persoon nog volop genoten. Ik zou zeggen: bemoei je er niet mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hdero schreef op 21 oktober 2016 @ 21:20:

[...]



Nee hoor, ongeveer 10 dagen geleden voelde ze zich ineens onwel. Ze is naar de aarts gegaan alwaar ze enkele longtests afnamen. Alwaar longkanker geconstateerd werd. Dit is vervolgens niet aan haar zelf verteld. De artsen hebben haar dierbaren genotificeerd (haar dochter en zoon wonen in de Verenigde Staten) en hen gevraagd om raad. De dochter en zoon gaven blijkbaar aan dat ze haar oude, lieve moeder geen onnodige zorgen wilden bereiden, en hebben ervoor gekozen haar wijs te maken dat het om een minder schuldige longaandoening gaat.



De artsen hebben echter geconstateerd dat ze nog maar weinig tijd te leven heeft, en dat ze inoperabel is.Dus haar directe familie, haar dochter en zoon hebben weloverwogen gekozen om het haar niet te vertellen. Waarom denk jij je er dan mee te moeten bemoeien? Als achterkleinnicht die haar al 13 jaar niet gezien heeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:lionlily schreef op 21 oktober 2016 @ 21:17:

Wat een vreemde situatie. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze het niet weet.Ja klopt. Er gebeurt weleens wat vreemds in het leven.
quote:Hdero schreef op 21 oktober 2016 @ 21:20:

[...]



Nee hoor, ongeveer 10 dagen geleden voelde ze zich ineens onwel. Ze is naar de aarts gegaan alwaar ze enkele longtests afnamen. Alwaar longkanker geconstateerd werd. Dit is vervolgens niet aan haar zelf verteld. De artsen hebben haar dierbaren genotificeerd (haar dochter en zoon wonen in de Verenigde Staten) en hen gevraagd om raad. De dochter en zoon gaven blijkbaar aan dat ze haar oude, lieve moeder geen onnodige zorgen wilden bereiden, en hebben ervoor gekozen haar wijs te maken dat het om een minder schuldige longaandoening gaat.



De artsen hebben echter geconstateerd dat ze nog maar weinig tijd te leven heeft, en dat ze inoperabel is.En zo zal het dan gaan. Kun je niets mee. deze hear say waarbij jij geen enkele rol van betekenis hebt/bent. 13 jaar geleden misschien, had je nog contact met je oudtante kunnen opnemen en onderhouden door brieven of iets dergelijks. De directe familieleden, haar kinderen, kiezen voor deze optie. Zij zullen hun eigen moeder wel het allerbeste kennen denk je ook niet? Jij staat zo ver van haar af, je kan hier verder niets mee. Zo zal het gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elynne schreef op 21 oktober 2016 @ 21:17:

Artsen in Nederland zweren of beloven te informeren. Ik acht het waarschijnlijker dat jij slecht geïnformeerd bent.[/s.



Ik denk dat het niet in Nederland is. Er zijn inderdaad culturen waar een patient niet verteld wordt dat hij heel ernstig ziek is, en het woord kanker wordt al helemaal niet gebruikt waar patient bij is. Dat lijkt voor ons heel raar, maar is eigenlijk niet te beoordelen door mensen die zo ver buiten die cultuur staan. Bovendien komt de patient zelf ook uit die cultuur, en is zich dus veel meer dan wij zouden zijn bewust van het feit dat een diagnose als kanker (soms) gewoon niet gedeeld wordt. Grote kans dat oudtante veel beter beseft wat er speelt dan jij denkt. Juist omdat ze weet hoe het daar werkt.



Edit: ah, India dus. Ja, dat is zo'n cultuur waar dit voor komt. En het is heel aanmatigend om daar vanuit een Nederlands standpunt dan ineens iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk zelf dat het vanwege de luchtvervuilign van India komt. De stad waarin ze woont, ik kan daar geen paar dagen verblijven zonder last van mijn astmaandoening te krijgen en nauwelijks nog kan ademhalen. Ik moest bijna dagelijks aan de stoomketelbehandeling aldaar. Het is also je dagelijks 3 pakken sigaretten rookt als je in een stad als Chennai woont.



Luchtvervuiling was jarenlang helaas een onderschatte oorzaak van longkanker.
quote:Sjors007 schreef op 21 oktober 2016 @ 21:21:

Hou er rekening mee dat ze het wellicht niet wil weten. :lampje:Dit heb ik van zeer dichtbij meegemaakt en de arts respecteerde dat. Door die onwetendheid heeft die persoon nog volop genoten. Ik zou zeggen: bemoei je er niet mee.



Mijn post had jouw post gekruist, en is dus niet van toepassing lees ik nu.

M'n advies blijft echter hetzelfde: bemoei je er niet mee.
quote:Hdero schreef op 21 oktober 2016 @ 21:23:

Ik denk zelf dat het vanwege de luchtvervuilign van India komt. De stad waarin ze woont, ik kan daar geen paar dagen verblijven zonder last van mijn astmaandoening te krijgen en nauwelijks nog kan ademhalen. Ik moest bijna dagelijks aan de stoomketelbehandeling aldaar. Het is also je dagelijks 3 pakken sigaretten rookt als je in een stad als Chennai woont.



Luchtvervuiling was jarenlang helaas een onderschatte oorzaak van longkanker.Aha, we gaan een andere discussiekant op nu?
Ik had al zo'n vermoeden dat het een andere cultuur was. Jouw opvattingen zijn beinvloed doordat je hier woont en hoewel je het goed bedoelt en probeert, je kunt je daardoor mogelijk niet goed inleven in je oudtante en niet inschatten wat zij zou willen.



Misschien kun je het het beste zo laten en je familie daar de inschatting laten maken wat het beste is voor je oudtante. De kans dat je onrust veroorzaakt is anders groot en wil je dat je oudtante dan zo haar laatste maanden doormaakt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 21 oktober 2016 @ 21:16:

Ze is iemand die jij al 13 jaar niet hebt gezien, maar je kent alle ins en outs van haar dossiers, gesprekken met artsen en ook wat zij wel of niet weet?



Bijzonder....Dit dus. En niet alleen dit, maar TO, als jij de moeite niet hebt genomen om contact te houden met deze persoon die je opeens "heel dierbaar" lijkt te vinden, wat heb je er dan mee te maken?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven