gearrangeerd huwelijk.

27-02-2012 18:59 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders willen dat ik ga trouwen. Hij is 41, is getrouwd geweest en gescheiden, geen kinderen. Goede baan, eigen huis en auto en al die dingen. Ik ben 23 net klaar met mijn studie. Mijn ouders vinden het echt een goede kans. Ik ben immers al 23 en bijna overtijd, in mijn cultuur trouw je toch niet later dan 20. 25 is vaak te oud.



Ik zal ooit toch moeten trouwen, met iemand van dezelfde afkomst. En liefde daar zal geen sprake van zijn. waarom niet nu? Het leeftijdsverschil vind ik nog niet het ergste. Gewoon dat er geen gevoel is. Toen ik hem zag, we mochten een half uur alleen met elkaar praten, voelde ik niks. Geen klik, niet eens een vriendschappelijke. Moet ik met deze man mijn leven, het bed delen? Andere kant ik weet zeker dat mijn ouders zwaar teleurgesteld zullen zijn.



Ik heb met hem de volgende punten besproken.



Ik wil kunnen werken ook als er eventueel kinderen zijn.



Ik wil ook dingen kunnen doen met mijn vriendinnen, natuurlijk op gepaste tijden en gepaste locaties.



Daar ging hij mee akkoord.



Nu twijfel ik enorm. Zal ik het doen? Ga ik spijt krijgen? Als ik naar mijn ouders kijk die zijn echt gelukkig. Mijn moeder heeft mijn vader pas gezien op de dag van de bruiloft. Ik denk dat liefde kan groeien.



Wat denken jullie hierover. Ik weet dat het moeilijk is voor jullie om het te begrijpen maar zou toch een eerlijke mening willen.
Alle reacties Link kopieren
Ik mag trouwens wel met hem afspreken of hem nog beter te leren kennen. Dus niet een afspraakje en meteen de bruiloft. Als het door gaat zal de bruiloft in Juli in mijn ouders geboorteland zijn. Ik heb dus nog 4 maanden. Niet bij elkaar slapen en die dingen. Meer dingen buitenshuis dan is er geen verleiding. Is dat genoeg om gevoel voor iemand te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
quote:qalbi schreef op 27 februari 2012 @ 19:16:

[...]





Vaak is het meer een cultuur ding dan het geloof. In de koran staat niks over uithuwelijken, er staat zelfs in dat een vrouw nooit tegen haar zin mag trouwen. Zegt een vrouw nee en haar ouders dwingen haar dan is het haram ( verboden)



Andere mensen gaan praten, kijk ze is zo oud en nog niet getrouwd. Kijk je nicht heeft al twee kinderen en die dingen. Je moet er gewoon bij horen. Dat is belangrijk voor de eer en goede naam van de familie.



Een eigen leven gaan leiden en eigen keuzes maken betekend geen familie meer en dat heb ik er niet voor over. Ze bedoelen het goed, ze weten niet beter.



Met alle respect, maar ik snap gewoon niet dat vrouwen zich nog zo laten domineren door familie dat ze zijn bereid zelf een ongelukkig leven te gaan leiden. Doordat iedereen dit zomaar blijft doen zal het patroon niet worden doorbroken en zullen de volgende generaties ook niet voor hun echte liefde kunnen kiezen.



Noem het ontwetendheid, noem het te bekrompen gedacht.. Maar ik vind het verschrikkelijk dat deze tradities nog steeds in stand worden gehouden. Iedereen heeft recht op een gelukkig leven. Iedereen heeft het recht om zijn eigen keuzes te maken voor de toekomst. Natuurlijk betekent dat ook dat je kunt kiezen om je familie blij te houden. Maar ik geloof niet dat je daar gelukkiger van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet snap: hoe kan een gearrangeerd huwelijk met een gescheiden man werken? Die heeft dan toch al bewezen dat hij er niet alles aan zal doen om de verbinding met zijn vrouw en tussen de families in stand te houden?

Bij een huwelijk uit liefde zou ik aanraden: kijk naar de ex, waar ging het fout? Bij een verstandshuwelijk lijkt me dat dit nog meer geldt. Dus: wat weet je over zijn ex?
Alle reacties Link kopieren
Je geeft aan dat je geen enkele klik met hem voelt. Het leeftijdsverschil is erg groot. Kun je niet bij je ouders aangeven dat je liever een kandidaat ontmoet die meer in dezelfde levensfase zit? Dat hele uithuwelijken is voor bij redelijk onbegrijpelijk, maar als ik een poging doe het me in te beelden dan lijkt het me dat jouw ouders toch ook graag een kandidaat aandragen waarmee ze jou in de toekomst gelukkig zien.

Je klinkt absoluut niet positief over deze kandidaat, dus hij lijkt mij niet geschikt voor jou voor een huwelijk.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:qalbi schreef op 27 februari 2012 @ 19:19:

Is dat genoeg om gevoel voor iemand te krijgen?



Ik denk dat niemand die vraag kan beantwoorden voor je.



Er zullen hier ook weinig tot geen ervaringsdeskundigen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mensen over de vloer, zal later vanavond weer reageren. Bedankt voor het meedenken.
Alle reacties Link kopieren
quote:qalbi schreef op 27 februari 2012 @ 19:19:

Ik mag trouwens wel met hem afspreken of hem nog beter te leren kennen. Dus niet een afspraakje en meteen de bruiloft. Als het door gaat zal de bruiloft in Juli in mijn ouders geboorteland zijn. Ik heb dus nog 4 maanden. Niet bij elkaar slapen en die dingen. Meer dingen buitenshuis dan is er geen verleiding. Is dat genoeg om gevoel voor iemand te krijgen?



4 maanden zal in ieder geval wel genoeg tijd om duidelijkheid te krijgen of je iemand helemaal niet kan uitstaan, maar of het voldoende is om gevoel voor iemand te krijgen ?



Probeer in ieder geval wel zo veel mogelijk tijd met hem door te brengen en een open mind te hebben. Misschien kan je een keer een vriendin meenemen naar een afspraak, je vriendinnen hebben het vaker sneller door of iemand wel goed voor je zal zijn of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind trouwens een gearrangeerd huwelijk niet per definitie een minder goed idee dan een huwelijk uit liefde. Moet je kijken wat mensen soms een beroerde keuzes maken met hun verliefde kop. Je hoopt dan dat ouders een beetje evenwichtiger keuze kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:qalbi schreef op 27 februari 2012 @ 19:16:

[...]

Een eigen leven gaan leiden en eigen keuzes maken betekend geen familie meer en dat heb ik er niet voor over. Ze bedoelen het goed, ze weten niet beter.

Hieruit leid ik af dat je voor jezelf al besloten hebt dat je erin berust dat je uitgehuwelijkt gaat worden.

De andere optie die blijkbaar inhoudt 'breken met je familie' is voor jou geen optie.



Ik zie in mijn werk genoeg echtparen die niet uit liefde getrouwd zijn (idd de Islamitische culturen) en ik zie zeker dat er liefde gegroeid is, in die huwelijken waar de man zijn vrouw respectvol behandelt, niet slaat, laat werken, vriendinnen laat hebben, etc etc.



Ik denk dus dat je vooral naar die aspecten moet kijken: is het een lieve, respectvolle, goede man? Zo ja: dan zal er waarschijnlijk wel liefde groeien.

Leid ik tenminste af uit wat ik zie.



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
quote:NouEvenNiet schreef op 27 februari 2012 @ 19:24:

Ik vind trouwens een gearrangeerd huwelijk niet per definitie een minder goed idee dan een huwelijk uit liefde. Moet je kijken wat mensen soms een beroerde keuzes maken met hun verliefde kop. Je hoopt dan dat ouders een beetje evenwichtiger keuze kunnen maken.Ben jij ook uitgehuwelijkt?
Alle reacties Link kopieren
quote:NouEvenNiet schreef op 27 februari 2012 @ 19:24:

Ik vind trouwens een gearrangeerd huwelijk niet per definitie een minder goed idee dan een huwelijk uit liefde. Moet je kijken wat mensen soms een beroerde keuzes maken met hun verliefde kop. Je hoopt dan dat ouders een beetje evenwichtiger keuze kunnen maken.Ik zou willen trouwen enkel en alleen omdat ik mijn leven met iemand wil delen. Anders ben ik liever alleen.
Alle reacties Link kopieren
Qalbi, ik denk maar zo.

Stel je hebt een dochter en jij gaat (moet?) haar uithuwelijken. Hoe sta je daar in? Wat voel je daar bij?

Zou je dit niet doen dan moet je het ook niet voor jezelf willen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn schoonfamilie gaat het er ook ongeveer zo aan toe, dus ik begrijp je dilemma.



Wat ik echter mis in jouw verhaal, is de klik.

Zeker in zulke culturen trouw je waarschijnlijk maar één keer, dus ik zou dat zelf heel belangrijk vinden.

Liefde kan groeien, maar dat wordt erg lastig wanneer er helemaal geen klik (en daar bovenop ook nog een groot leeftijdsverschil) is.



Heb je nog de mogelijkheid om andere mannen te ontmoeten van dezelfde afkomst, die meer van jouw leeftijd zijn?

Is er bij jou de mogelijkheid om een paar mannen af te wijzen en verder te zoeken?
Alle reacties Link kopieren
Heel lastig om me er iets bij voor te kunnen stellen, ik kom uit een heel andere cultuur. Een juist advies geven is dan ook niet mogelijk.



Ik zou denken:

' bij twijfel niet doen'

' het is niet zeker of de liefde gaat groeien en je gelukkig gaat worden met deze man, ondanks het goede voorbeeld van je ouders'

' leer de man eerst beter kennen'

' leeftijd zegt niks, ook met 30 jaar kun je nog trouwen'.



etc. Maar dat zijn allemaal dingen uit mijn cultuur waar jij wellicht heel anders over denkt.



Doe wat goed voelt.
Alle reacties Link kopieren
Je trouwt met iemand die bij je past en van wie je houdt. Met die partner breng je als het goed is de rest van je leven door, niet met je ouders.
verba volant, scripta manent.
Als beide partijen geheel vrijwillig erachter staan zie ik - voor hen (zou het zelf niet willen) - niets verkeerds in een gearrangeerd huwelijk. Het lijkt me alleen wel erg belangrijk dat je op zijn minst een vriendschappelijke klik voelt. Je zult de rest van je leven met elkaar doorbrengen, dus dan lijkt het me belangrijk dat je in ieder geval goed met elkaar kunt opschieten en je prettig bij elkaar voelt. Als jij die klik niet voelt, ook niet na een paar afspraakjes, dan zou ik het niet doen. En ik zou idd informeren naar waarom zijn vorige huwelijk gestrand is.
Alle reacties Link kopieren
quote:ster89 schreef op 27 februari 2012 @ 19:16:

[...]





Dus ook religie en niet enkel cultuur. Dat is wat ik bedoel Naara. Jij ziet het meteen als een aanval op (jouw?) geloof. Dat was geloof ik echt niet zo bedoeld.



Maar ik snap werkelijk waar niet dat er hier mensen zijn die zeggen dat TO het zelf moet weten? Terwijl er als hier een vrouw zegt dat ze niet van haar man houdt maar toch gaat trouwen iedereen Run Forest Run roept..............."Wij"als vrijgevochten Hollandse meiden, kunnen het ons niet voorstellen hoe het voor hen is, het is niet alleen een keuze voor een man in dit geval het is ook de druk van familie en dat telt heel zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Wat is de reden van de eerdere scheiding van deze kandidaat?
Alle reacties Link kopieren
quote:dotje10 schreef op 27 februari 2012 @ 19:38:

[...]





"Wij"als vrijgevochten Hollandse meiden, kunnen het ons niet voorstellen hoe het voor hen is, het is niet alleen een keuze voor een man in dit geval het is ook de druk van familie en dat telt heel zwaar.Dat zal best.. Maar ik vind uithuwelijken bekrompen. Je wil als ouder toch het beste voor je kind? Mij maak je niet wijs dat een 40+ man dat is in hun ogen.
Alle reacties Link kopieren
liefde komt vaak later.

Hier kennen ze mekaar met alles van te voren, maar loopt het toch allemaal mis.
Alle reacties Link kopieren
[quote]ster89 schreef op 27 februari 2012 @ 19:43:

[...]





Dat zal best.. Maar ik vind uithuwelijken bekrompen. Je wil als ouder toch het beste voor je kind? Mij maak je niet wijs dat een 40+ man dat is in hun ogen.[/quote]



o jawel, hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg er de kriebels van als ik dit lees, of het nou cultuur geloof of beide is, het is toch niet van deze tijd zeg!

Straks mag je op gepaste wijze met vriendinnen omgaan? Mijn hemel je vrijheid opgeven dat is wat je doet met zo'n huwelijk.

Kortom niet doen!

Je lijkt wel gebrainwashed door de invloed van je ouders. Luister naar je HART
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
quote:Tjoepertje schreef op 27 februari 2012 @ 19:26:

[...]



Hieruit leid ik af dat je voor jezelf al besloten hebt dat je erin berust dat je uitgehuwelijkt gaat worden.

De andere optie die blijkbaar inhoudt 'breken met je familie' is voor jou geen optie.



Ik zie in mijn werk genoeg echtparen die niet uit liefde getrouwd zijn (idd de Islamitische culturen) en ik zie zeker dat er liefde gegroeid is, in die huwelijken waar de man zijn vrouw respectvol behandelt, niet slaat, laat werken, vriendinnen laat hebben, etc etc.



Ik denk dus dat je vooral naar die aspecten moet kijken: is het een lieve, respectvolle, goede man? Zo ja: dan zal er waarschijnlijk wel liefde groeien.

Leid ik tenminste af uit wat ik zie.



Sterkte!



eens!



PS hij heeft geen kinderen dat scheelt ook een ramp!
Alle reacties Link kopieren
[quote]snoopylynn schreef op 27 februari 2012 @ 19:48:

Ik krijg er de kriebels van als ik dit lees, of het nou cultuur geloof of beide is, het is toch niet van deze tijd zeg!

Straks mag je op gepaste wijze met vriendinnen omgaan? Mijn hemel je vrijheid opgeven dat is wat je doet met zo'n huwelijk.

Kortom niet doen!

Je lijkt wel gebrainwashed door de invloed van je ouders. Luister naar je HART[/quote]



was het maar zo simpel!
quote:Ksenija schreef op 27 februari 2012 @ 19:47:

liefde komt vaak later.

Hier kennen ze mekaar met alles van te voren, maar loopt het toch allemaal mis.



Allemaal??



2 op de 3 huwelijken eindigt niet in een scheiding, vind ik toch niet allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven