Gedrag schoonzus

31-10-2014 15:01 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Achtergrond: vriend heeft 1 oudere broer en zus. Broer is een beetje nerderig met autistische trekjes en zus het tegenovergestelde. Vriend heeft altijd een beetje tegen zijn grote zus opgekeken.



Wij hebben samen een zoontje van bijna 3 met 22q11 deletie syndroom. En niet de milde vorm. Hartafwijking en al 3 open hartoperaties gehad en de 4e komt er ook weer aan. Verminderde afweer met regelmatig ziekenhuis opnames vanwege onschuldige verkoudheidsvirusjes, volledig sondevoeding, hoogstwaarschijnlijk ASS en een verstandelijke beperking.



Toen zoon na 4 maanden eindelijk mee naar huis mocht zijn we in het begin zeer voorzichtig geweest. Hij mocht wel op schoot bij mensen maar alleen als ze niets onder de leden hadden en als zoon daar ok mee was. Dat laatste was vaak niet zo. Veel huilen en overstrekken en dan grepen we in. Toen zoon een jaar/anderhalf jaar was konden we dat wat meer loslaten want ging hij steeds beter zelf aangeven wat hij wel en niet wilde.



Maar schoonzus verwijt ons dus nu dat ze geen band met hem heeft daardoor. Wij denken dat het wat genuanceerder ligt. Zoon maakt nu nog moeilijk contact en je moet echt geduld hebben. Dat heeft ze niet. En er is ook geen klik. Zij doet dingen die hij niet wil. Dan gaat hij huilen. En dan grijpen wij vaak in.



Ze verwijt ons ook dat we inflexibel zijn. Met verjaardagen en feestdagen willen we altijd vroeg eten omdat we nog 2u naar huis moeten rijden en we willen dat zoon om 19:30/20:00 in bed ligt. Daar slaapt hij niet en in de auto helaas ook niet. Overigens geven wij altijd aan we niet vroeg hoeven eten en dat we ook best thuis kunnen eten maar schoonmoeder vindt het uiteraard gezellig dat we met z'n allen eten.



En zo zijn er nog meer klachten die ze heeft. Ze heeft zelf overigens geen kinderen en is halverwege de 40. Die komen dus ook niet meer. Ik ben echt witheet en ben eigenlijk helemaal klaar met haar. Vriend heeft geprobeerd met haar te praten maar ze is niet voor rede vatbaar.



En nu komen de maanden eraan dat we elkaar vaak gaan zien ivm feestdagen, verjaardagen en de verhuizing van schoonmoeder. Vriend wil doen alsof er niks aan de hand is omdat zijn moeder al zoveel gedoe aan haar hoofd heeft maar ik weet niet of ik dat kan. Ben ik nou gek?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
ik ben al doodmoe voordat ik op de helft van je verhaal ben

wat een zeiksnor zeg
Alle reacties Link kopieren
Is het een te lang verhaal? Ik ben toch geen zeiksnor?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Jij niet, je schoonzus (vind ik dan). Die heeft het inlevingsvermogen van een baksteen .
Alle reacties Link kopieren
Laat haar lekker klagen.

Je hoeft er toch niets mee?

Jullie doen het op jullie manier, daar heeft ze verder niks mee te maken.

Ik geef je trouwens groot gelijk met alles. (qua ingrijpen en bedtijden enzo) klinkt mij allemaal heel normaal in de oren. Wat wil ze dan? Heeft ze er last van als jullie rond 18.00 uur opstappen omdat je nog 2 uur moet rijden?
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
adem in en adem uit....

Het is helaas niet anders, je zult het toch met haar moeten doen. Probeer je niet aan schoonzus te ergeren en blijf gewoon rustig uit leggen waarom jullie de dingen doen zoals jullie ze doen, of je zoontje reageert zoals hij dat doet. Af en toe tot 10 tellen en er in je hoofd maar bij denken dat ze niet beter weet. Knuffel!
Alle reacties Link kopieren
Haa had vanmorgen een to geopend over schoonzus die ik niet meer wil zien.

Ja wat kan ik zeggen? Afstand houden en zorgen dat ze je niet kan raken?
nee je verhaal is niet te lang en jij bent geen zeiksnor, sorry ik had wat duidelijker moeten zijn



ik word al doodmoe van de helft, puur om het gezeik van je schoonzus

ik zou daar geen trek in hebben (in dat gezeik van haar) en ik vind haar een zeiksnor
Alle reacties Link kopieren
Zij je schoonzus leeft in haar eigen wereldje. Die heeft geen voorstellingsvermogen wat een zorg een ziek kindje kan geven. En dat je in jullie situatie moet uitkijken voor een aantal dingen.

Ik zou er niet te veel meer op ingaan. Als mensen het niet begrijpen en niet zo empatisch zijn dan is het moeilijk om dit nog te veranderen. Sommige mensen zijn nou eenmaal simpel en oordelen terwijl ze geen ervaring hebben.
Alle reacties Link kopieren
Verder denk ik dat je niet van jezelf kan verwachten dat je nooit wat ervan zou zeggen.

Zou ik ook niet doen, want naar mijn idee pak je jezelf er mee. Het werkt niet om je mond te houden omdat je schoonmoeder het toevallig moeilijk heeft.

Jullie hebben ook geen makkenlijke tijd.



Maar goed ik ben er na jaren achter dat het niet werkt als je jezelf tbv iemand anders wegcijfert.

Op een gegeven moment klapt de bom. En dan ben je er klaar mee.
Alle reacties Link kopieren
Ze begrijpt het niet.

Ze heeft een totaal ander referentiekader, geen ervaring en blijkbaar weinig inlevingsvermogen.

Heel jammer.

Jullie hebben geprobeerd het uit te leggen dat pikte ze niet op.



Ik zou zeker niet haar of familiedingen gaan mijden, dat is jammer voor je schoonmoeder.

Maar ik zou wel heel duidelijk zijn in je grenzen en daarover niet meer al te veel uitleggen en zeker niet in discussie gaan.



Dus: 'wij gaan uiterlijk 6 uur weg' en als er dan mitsen, maren of verwijten komen, iets als 'je weet inmiddels hoe wij hierin staan, laten we het hier niet weer over hebben. Maar we gaan dus om 6 uur weg'.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik ben echt witheet en ben eigenlijk helemaal klaar met haar. Vriend heeft geprobeerd met haar te praten maar ze is niet voor rede vatbaar.



Je draagt de oplossing zelf al aan, dit word alleen maar erger, dus kappen met schoonzus.

Dat zal wel een rel gaan geven, maar geeft uiteindelijk, jou en vriend, wel de nodige rust om door te gaan.

Me dunkt dat je met jullie zoon nog genoeg voor de kiezen krijgen, en dan kan je dit gezanik heel hard missen.



Succes met de situatie, en sterkte en beterschap met zoon.
paulaner wijzigde dit bericht op 31-10-2014 15:46
Reden: tryout
% gewijzigd
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het geen gezeik maar gewoon ronduit asociaal! Maar vriend heeft me ook gevraagd omwille van zijn moeder en dus hemzelf ook er proberen overheen te stappen. Heb hem wel gezegd dat ik niet meer met haar in 1 huis wil slapen omdat dat ook altijd gedoe is omdat ze weigert zachtjes te doen boven en op de trap als zoon ligt te slapen. Daar werd ik altijd al heel arelaxed van omdat ik aanvoelde dat ze dat heel irritant vond.



Maar het is wel een ding want ik ben momenteel bezig met een expositie om meer aandacht te vragen voor 22q11 en ivm beperkte toegang wilden wij alleen het gezin, oma en ooms en tantes vragen en zij heeft gewoon aangegeven niet te komen. Vriend vindt dat uiteraard heel jammer.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat wil jij dan nu?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat het voor jullie niet fijn is, maar voordat je de boel laat escaleren denk ik dat het juist goed is om een gesprek aan te gaan met jouw schoonzus. Al zou je daar zelf geen zin hebben, dan nog vind ik dat je het omwille van jouw schoonmoeder en man moet doen. Het lijkt mij dat dit een probleem van onbegrip van beide kanten is. Kan zijn dat zij zich gepasseerd voelt omdat zij niet snapt wat het precies inhoudt en waarom jullie zo voorzichtig zijn met jullie kind.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Jullie kind, jullie regels.

Punt.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Je moet gewoon niets van haar verwachten en andersom hoef jij geen verantwoording aan haar af te leggen.

Gewoon op bezoek gaan bij schoonmoeder en schoonzus gedoog je. Sta erboven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven