Geen alcohol lusten - verontschuldigen?

28-11-2014 08:49 296 berichten
Ben op deze vroege ochtend erg benieuwd hoe anderen hier over denken.



Ik ben nooit een alcoholdrinker geweest (ben 26 jaar). Bier/coctails/wijn etc.: gewoon nooit lekker gevonden. Heeeeel af en toe (ong eens per jaar ;) ) drink ik tijdens een etentje wel eens een klein wijntje om gezellig mee te doen, maar zou dan veel liever lekker water hebben



Tijdens puberjaren was dit wel eens lastig, maar nu vind ik het eigenlijk steeds lastiger worden! Ben single, en ex vriendjes vonden het vaak 'ongezellig' als ze avond aan avond alleen aan de wijn zaten. Ik vond dat enorm gezeur, maar misschien ligt dat aan mij?



Nu date ik online, in mijn profiel staat bij 'drinken': nee.



En ik krijg er soms al in mailcontact opmerkingen over...



Man waar ik nu contact mee heb:



", Hey, ik zie dat je niet drinkt!"



En dan vervolgens, als ik gezegd heb dat ik het simpelweg niet lekker vind:



"Maar toch wel een lekker wijntje bij het diner??" Wel met een knipoog erbij, maar ik vind het gewoon niet leuk... Het is net alsof er iets mis met je is als je geen 'lekker wijntje bij het diner' hoeft.



Moet ik dit soort opmerkingen nou als 'einde verhaal' zien? Of neem ik het te zwaar op, bijvoorbeeld door mijn eigen onzekerheid? :(
Jammer dat veel mensen er zo raar en negatief op reageren. Als ik jou was zou het niet als "einde verhaal" zien, het is toch raar dat mensen net doen alsof je ongezellig bent als je niet drinkt?

Gezelligheid is niet afhankelijk van alcohol.



Zeker niet drinken om erbij te horen of om mee te doen ofzo. Neem lekker wat fris of water als je dat liever hebt. Daar hoef je niet onzeker door te zijn.
Ik zou niet weten waarom het gek is om geen alcohol te drinken.

Je date kan toch gewoon een wijntje bestellen als hij dat wel lekker vindt?

Joh ik zou me er niet zo druk om maken.
Misschien vatten mensen het op als een soort 'afwijzing' van het feit dat zij zelf wel (af en toe) een glaasje wijn lusten? Ik denk dat in de praktijk niemand er echt mee zit dat je geen alcohol lust, maar dat ze denken: "Oh, daar heb je weer zo'n principiële..."



(Zou ik denken als ik dat in iemands profiel zou zien staan, lekker bevooroordeeld maar zo is het wel... Ook omdat ik vaker vrouwen heb ontmoet die dan niet drinken, vegetariër zijn en geen suiker en tarwe eten).
Alcohol heeft geen smaak van zichzelf, dus dat je geen alcohol lust is niet juist. neem maar eens een slok wodka, dat smaakt nergens naar maar je staat in no time op je kop.



Wat jij als einde verhaal wil zien bepaal je zelf lijkt mij. Ongeacht of dat gaat over alcohol, roken, seks op de eerste date, whatever.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet helemaal waar je je druk om maakt. Jij hoeft geen verantwoording af te leggen waarom jij wel of niet alcohol drinkt. Waarom zou dat meteen einde verhaal moeten zijn?

Zo belangrijk is dat toch helemaal niet..
Herkenbaar! Of als je zegt dat je geen alcohol lust gelijk de opmerking krijgen: je moet het leren drinken.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet belangrijk maar blijkbaar is het maatschappelijk gezien geaccepteerder dat je drinkt dan dat je niet drinkt. Ik vind een biertje of een wijntje op zijn tijd lekker maar ik kan ook heel lang niet drinken. Ik heb ook geen drank nodig om een leuke avond te hebben. Kan ik ook heel goed op fris en ik heb het inderdaad ook al een keer te horen gekregen. Ik moest uit de band springen...alsof je dat alleen maar met drank kunt. Ik zou me er niet teveel van aantrekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik lust ook geen alcohol en een "ik lussut nie" volstaat meestal wel. Ik word daardoor wel vaak als de BOB gebombardeerd want "jij drinkt toch nie".
Alle reacties Link kopieren
Ik weet uit ervaring hoe raar mensen reageren als je niet drinkt. Nou zal het me worst zijn wat andere mensen ervan denken en ik ga er echt geen nemen omdat anderen ook drinken. Maar omdat ik vaak op zakelijke gelegenheden kom, waar gedronken wordt, en ik het zat was om de hele avond te horen van "waarom drink je niet?", neem ik tegenwoordig een tonic. Mensen nemen aan dat er dan gin inzit en dat gezeur over drinken is meteen over.



Raar dat je op een profiel moet aangeven of je drinkt, als iemand daar dan ja op zegt, denk ik meteen aan een alcoholist. Een wijntje bij het eten is toch niet dat je "drinkt"?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat probleem ook nog steeds altijd!

Met de vraag: DRINK JE NIET? PFF wat ongezellig.....

Nou ik kan de mensen garanderen dat ik veel gezelliger ben zonder, want de drankjes die ik ooit gedronken heb die maken mij altijd heel erg mat en suf, trouwens ik vind het echt niet lekker.

Mijn vriend daar integen die luste ze rauw, tot coma zuipen aan toe haha... En toen hij mij leerde kennen, heeft hij in al die jaren misschien 10 glazen op. Ook hij vind het in ene niet meer lekker...



Mijn schoonouders vinden het altijd ongezellig, maar ik zie de reden er niet van. Want ik ben altijd de bob...... dus er is nooit een discussie wie er naar huis rijdt...



Wat ik wil zeggen, als iemand rookt zegt ie toch ook niet wat doe je ongezellig..... Bedoel je drinkt niet klaar, misschien kan je niet drinken vanwege medicijnen. Ik zou mij niet zo druk maken om dit '' probleem''.

Mensen moeten je nemen zoals je bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet als struikelblok zien. Spreek eerst eens af om te kijken of iemand bij je past.

In mijn omgeving drinken meer vrouwen niet. En daar kijkt niemand vreemd van op. Ik vind het vrij kansloos als gezelligheid wordt gekoppeld aan alcohol drinken of roken ed
Hoef je niet uit te leggen, is net als met "ik rook niet". PUNT.

En als dat niet bevalt dan bladeren de heren maar lekker verder!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Carenza schreef op 28 november 2014 @ 09:02:

Hoef je niet uit te leggen, is net als met "ik rook niet". PUNT.

En als dat niet bevalt dan bladeren de heren maar lekker verder!!!Het ís dus wèl een punt! Niemand die iets zegt als je niet rookt, maar niet drinken? Poeh, alsof je zegt dat je net een moord hebt gepleegd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga me daar zeker niet voor verontschuldigen. Ik vind het ook heel stom als mensen daardoor denken dat je een of andere principiële gezondheidsfreak bent, ik denk andersom van mensen die wel alcohol drinken ook niet dat ze lallend de ene fles na de andere wegwerken. Ik heb het er ook gewoon niet echt over, gewoon: 'Nee, dank je, ik heb liever een .... (water/cola/sap/thee et cetera).



Ik drink overigens niet helemaal niks, ik lust ook wel alcohol, maar ik drink wel heel weinig en bij de meeste gelegenheden gewoon niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Waar gaat dit in vredesnaam over?

.

Ah, dit is ook problemen maken hoor, gewoon lekker doorgaan..

Want wie in godsnaam wil er een vent die drinkt?

Bah..

.

En bij een etentje?..nou, dan klok je er een weg, onder het mom'' omdat het zo gezellig is''.

Een vent die meer dan een glas per dag drinkt, die mag van mij vertrekken.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
quote:Naara schreef op 28 november 2014 @ 08:55:

Alcohol heeft geen smaak van zichzelf, dus dat je geen alcohol lust is niet juist. neem maar eens een slok wodka, dat smaakt nergens naar maar je staat in no time op je kop.



Wat jij als einde verhaal wil zien bepaal je zelf lijkt mij. Ongeacht of dat gaat over alcohol, roken, seks op de eerste date, whatever.Ik drink regelmatig virgin drankjes en proef dan soms de alcohol-variant. Dat smaakt toch heel verschillend. Waar komt dan dat verschil vandaan?
Ik zou het niet eens in mijn profiel zetten op een datingsite. Het is niet belangrijk, dus waarom apart aangeven? Het is een beetje wat NYC zegt. Het komt dan eerder over als een statement en dan krijgt het iets beladen.



Ik ken wel meer mensen die geen alcohol drinken en dat is geen probleem. Aan de andere kant snap ik wel dat sommige mensen het niet altijd gezellig vinden. Het is zoiets als iemand die geen suiker eet. Wil je samen genieten van een taartje/toetje als dessert, een soort van ondeugend genoegen wat we allemaal kennen, en dan zegt iemand dat ie dat niet lust.



Dat is een paar keer niet erg maar als je er zelf helemaal zin in hebt en de ander deelt dat genoegen met je niet dan kan je dat jammer vinden. Ik denk dat het zelfde voor drank geld. Het gaat niet zo zeer om de alcohol maar om de sfeer die er om heen hangt. Een wijntje drinken in je eentje doe je niet zo snel, net als je niet snel in je eentje gebak eet als je iets wil vieren.



Niets om je voor te schamen of om je voor te verontschuldigen maar omdat het bijna in het pakket "sociale omgangsvormen" valt snap ik best dat het soms moeilijk voor je is.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet snap, is waarom je dat in je profiel zet.

Ik kan me namelijk voorstellen dat dat wel vragen oproept, het zou voor mij wel verschil maken of je principieel tegen drinken bent (wellicht vanwege geloofsovertuiging) of dat je het gewoon niet lekker vindt. En of je het dan wel kan accepteren dat de ander wel drinkt.

Blijkbaar is dat laatste voor jou niet zo'n probleem, dus dan is jouw drankvoorkeur verder niet zo relevant toch? Gewoon niet vermelden dus. Of zou je het ook in je profiel zetten als je geen cola lust?
Alle reacties Link kopieren
Bij een zakelijk diner laat ik mijn wijnglas gewoon vullen en dan drink ik het niet leeg. Niet dat ik 'mee wil doen' of me ervoor wil ontschuldigen, maar ik heb gewoon geen zin om elke keer te moeten uit leggen dat ik geen alcohol drink.



Want ik drink wel, tonic of water. Drinken staat gelijk aan alcohol drinken..
quote:nerdopviva schreef op 28 november 2014 @ 09:09:

[...]





Ik drink regelmatig virgin drankjes en proef dan soms de alcohol-variant. Dat smaakt toch heel verschillend. Waar komt dan dat verschil vandaan?Omdat alcohol wel degelijk een smaakje heeft en daarnaast ook een bepaalde geur heeft die zich mixed met de geur van je drankje. Je proeft met ook met je neus, daarom proef je bijvoorbeeld weinig als je verkouden bent. Alleen pure alcohol heeft geen smaak maar het heeft wel een bepaalde scherpte en die proef je dus ook.
Als ik het in je profiel zag staan, zou ik denken dat je er principieel tegen bent, en dat heeft voor mij een negatieve belading, alsof je mij zou veroordelen als ik wel drink.

Het is geen principe bij jou begrijp ik, dus maak er dan ook geen issue van. Benoem het niet in je profiel, ga je uit eten dan bestel je gewoon wat anders en bij vragen zeg je 'ik lust het niet'. Verder niet uitwijden, je vindt het niet lekker, klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat het voor jou vervelend is als er zo gereageerd wordt.

En toch snap ik ook wel de gedachte dat dat minder gezellig is.

Niet omdat jij specifiek gezelliger zou zijn als je alcohol op hebt, maar omdat alcohol drinken een soort van gezamenlijk speciaal-iets bij bepaalde sociale situaties is.

Zoals waterplant mooi beschrijft dus.

Als ik op een feestje of diner ben en iemand drinkt niet, dan vind ik dat echt niet minder gezellig. Maar als mijn partner niet drinkt, dan zijn die gezellig samen een wijntje drinken tijdens de maaltijd of bij de open haard momenten dus niet mogelijk. En dat zou ik best jammer vinden.



Ik zou je er trouwens niet om afwijzen of vervelende opmerkingen over maken.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik drink niet omdat ik er ziek van word. Te zware parfum met alcohol kan ik ook niet tegen. Hierdoor drink ik niet (meer) en heb er verder eigenlijk nooit gedoe mee gehad. Wat ik wel jammer vind is dat mijn vriend zich soms bezwaard voelt om wel te drinken, terwijl ik dat helemaal niet erg vind.
En verder wat marana zegt.

Ik lust het niet volstaat prima en is niks mis mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven