Geld geven aan moeder

03-05-2016 03:33 79 berichten
Hoelang en tot welk bedrag zouden jullie gaan om een familielid financieel te ondersteunen? Is er een moment dat het genoeg is of kan dit eeuwig duren?
Mochten hier reacties op komen, wil ik dit niet telkens teruglezen, vandaar niet in OP.



Sinds haar scheiding acht jaar geleden krijgen mijn broer en ik regelmatig de vraag van onze moeder om haar wat geld te lenen. Ze is chronisch depressief en zolang ik me kan herinneren al afhankelijk geweest van andere personen.



Ondertussen begint dit bij mij redelijk tegen te steken (mijn broer is er twee jaar geleden al mee gestopt), en zou ik willen dat dit gedaan is, maar het blijft het toch je moeder.

Redenen waarom ik ermee zou willen stoppen:

vertrouw haar niet meer: twee jaar geleden 500 geleend voor haar vakantie, volgende dag telefoon dat een vriendin dit gestolen had en of ik het terug kon lenen (ze bleven overigens gewoon bevriend daarna); daarnaast heeft ze vorig jaar eens geld uit mijn portefeuille genomen terwijl ze op bezoek was. Wist het alleen omdat ik net die dag mijn budget had ingegeven, of het alleen die keer was weet ik niet.

Ze zit in een verzorgingstehuis, heeft budgetbeheer en krijgt voldoende uitkering om haar vaste kosten te dekken en wat zakgeld over te houden.

Over al die jaren loopt het totaal bedrag op tot over de 15000 euro.

We kunnen het wel missen, maar ondertussen leven we zelf wel sober en stellen we bepaalde zaken uit om onze verbouwing te financieren en wat reserve op te bouwen. Een weekendje aan zee bv. is ondertussen al zes jaar geleden, laat staan langere vakanties.

We hebben het financieel wat ruimer omdat we beide overuren maken, maar die zouden we willen afbouwen.



Daarnaast heb ik er ook gewoon genoeg van. Scheel slechts twintig jaar met haar en realiseer me dat op het moment dat zij mijn huidige leeftijd had, zij al de gewoonte had om geld te vragen aan haar tienerzonen. Dat laatste begint soms echt te wringen omdat ik mij absoluut niet kan voorstellen om dit zelf te doen.



Aanvulling: had het vorige ruim een maand geleden geschreven maar niet verzonden, om even concreet te maken hoe het in zijn werking gaat:

-Vier weken geleden kreeg ze 200 euro voor haar vakantie komende maand.

Vorige week de vraag of ik haar zondag 50 euro kon geven wanneer ze op bezoek kwam, dagen erna ingesproken berichten of het 100 kon zijn en dat ze zou proberen om de 1500 die ze geleend had aan haar vriendin (dezelfde als voorheen, ik maak geen grapje) terug te krijgen. Echt, echt?! Ze kreeg 50.

Vorige twee dagen terug ingesproken berichten, heeft haar gebit stukgebeten en kan over twee weken een ander halen, of ik 300 euro kan missen.



Op dat laatste punt zijn we nu. Zit in een tweestrijd tussen het gevoel een egoïstische zak te zijn en een onnozel wandelend spaarvarken. Daarnaast vertrouw ik mijn eigen oordeel hierin niet langer daar een kameraad mij vroeger zei dat ik zelfs mijn onderbroek zou weggeven mocht ik er iemand mee kunnen helpen. Enige objectief advies is dus welkom.



Excuses voor nog een aanvulling maar dit was tot gisteren. Vanochtend gemeld dat ik het geld niet zou geven en vandaag heeft ze me acht keer proberen te bellen. Heb niet gereageerd. Denk dan ook aan het emotioneel gezeik dat ze telkens meebrengt en aan de vooruitgang die mijn broer geboekt heeft sinds hij het ouderlijk huis verlaten heeft en bij mij woont. Soms komt de gedacht op om compleet te breken met haar, maar wat dan, de zoveelste zelfmoordpoging, het ocmw die komt innen vanwege onderhoudsplicht, ondankbare zonen die hun moeder in de steek laten? Sorry voor de lange post, 't was een lange dag.
Alle reacties Link kopieren
Meid toch... Laat niet meer zo met je sollen. Denk dat t geld dat je geeft niet meer terug ziet en ga vanaf nu op je strepen staan. Jouw grens is bereikt. Niet meer lenen of geven. Vraag anders hiervoor professionele hulp.. Ze dreigt met zelfmoord maar of ze t zal doen??
Dus dat...
Wat een vervelende situatie, maar het klinkt alsof er misbruik van je wordt gemaakt.

Alleen jij kunt bepalen waar je de lijn trekt.

Lijkt me in deze moeilijk daar het om je moeder gaat. Ik ben er na het lezen van je verhaal zeer stellig overtuigd dat je moeder niet zal stoppen zo lang jij haar geld toe stopt.

Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Jeetje moeilijk, je moeder maakt misbruik van de situatie. Ik zou haar geen geld meer lenen. Als er iets stuk zou zijn (zoals haar gebit) zou ik het voor haar kopen maar geen geld geven. Je moet inderdaad je eigen grenzen stellen.
Wat een klote situatie. Ze maakt ontzettend misbruik van je. Maar ik begrijp jou ook goed, je wilt je moeder ook niet afvallen. Maar dit gaat helemaal de verkeerde kant op. Je stelt nu jouw eigen dingen uit om jouw moeder te kunnen financiëren. Dat mag helemaal niet de bedoeling zijn. Dat mag ze ook helemaal niet van jou vragen of verwachten. En dan ook nog eens geld stelen uit jouw portomonee, is ze helemaal.



Als je een grens gaat trekken, geef dan ook niet toe. Gewoon geen geld meer toestoppen. Wees duidelijk en kom voor jezelf op.



Het geld wat je haar al hebt 'geleent' zie je natuurlijk nooit meer terug.



Sterkte ermee, ik heb zelf ook in zo'n situatie gezeten. Moeder had hier ook steeds geld van mijn nodig voor ditjes en datjes. Ik weet dat het ontzettend klote is. Maar als je doorgaat is dit een gebed zonder einde.
Alle reacties Link kopieren
Ze leeft niet in armoede, het is niet dat je haar geld moet geven om te eten ofzo.. dus waar dat nou aan op gaat? Als je zelf rijk was en het makkelijk kon missen was het een ander verhaal.. maar nu is het gewoon respectloos van je moeder, ze zet zichzelf boven haar kinderen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook mee stoppen als ik jou was. Hier wordt misbruik van je gemaakt. Dat stopt niet zolang jij toegeeft. Helemaal te gek dat jullie overwerken om zelf nog een reserve te kunnen opbouwen en te kunnen verbouwen.



Natuurlijk is het geen vetpot als je in een verzorgingshuis zit maar ze krijgt genoeg geld om van te leven. Jouw moeder heeft geen honger en heeft kleren aan haar lijf.



Dat liegen over haar vriendin (stelen en daarna nog zoveel uitlenen terwijl je moeder zelf niets heeft) is totaal ongeloofwaardig. En dan ook nog waarschijnlijk meerdere keren stelen uit jouw portemonnee.



De enige manier is radicaal stoppen met geld lenen. Het is toch geen lenen maar schenken. Wat ik wel zou doen als het van het gebit echt waar is dat voor haar betalen. Maar dan wel de faktuur krijgen en zelf betalen. Wel eerst even informeren of daar geen xtra potje voor is ivm met xtra medische kosten of zo.



Als je uberhaupt voor 15.000 euro in de schuld staat bij je kind dan ga je toch niet meer lenen voor een vakantie???? Nooit op vakantie gaan als je geen geld hebt of schulden hebt.



Ik zou het een keer heel duidelijk aan je moeder uitleggen en dan als ze bij jou is ervoor zorgen dat je porteonnee niet binnen haar bereik is.
Waarom vind jij jezelf zo onbelangrijk dat je dit laat gebeuren?

Dit klopt toch van geen kant. Dus stop ermee. En stop om je moeder te zien als zielige vrouw, dat is ze niet!
TO, het geld dat je haar al hebt 'geleend' ben je kwijt. Ik zou er niet meer vanuit gaan dat je dat nog terug krijgt. En ik zou haar ook niet meer lenen. Ga een gesprek met haar aan, vertel haar hoeveel ze de afgelopen jaren heeft 'geleend', zeg dat je dat niet terug hoeft omdat dat verspilde energie van jouw kant is (je krijgt het nl toch niet terug) en zeg ook dat je stopt met geld geven of lenen. En doe dat dan ook, geeft of leen haar nikst meer. Weet je partner dat zij zoveel geld van jullie krijgt? Als ik je partner was zou ik hier helemaal niet blij mee zijn. Ook niet met jouw houding hierin. Kom voor jezelf op!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt heel rot voor je, want ze is en blijft je moeder.. Maar helaas maakt ze inderdaad misbruik van je gatver zeg wat vervelend..

Zou haar ook geen geld meer geven en daar steun bij zoeken, van jr broer, vriendin of professional ofzo.

Wel 1 ding: áls je haar zegt dat ze geen geld meer krijgt, BLIJF daar dan ook bij en geef dan ook nooit meer! Want dan kom je nooit meer van het gevraag af.



Het is niet jouw taak om haar te helpen en eigenlijk help je haar ook niet. Je houdt nu, hoe goedbedoeld ook, haar gedrag in stand.



Succes!
Rot situatie. Want het is en blijft je moeder..



Al halverwege de 2e alinea had ik zoiets van. Stoppen hiermee!!

Het is geen financiele nood denk ik. Het probleem ligt veel dieper en dat ga jij niet oplossen door geld te blijven geven. Sterker nog, zo hou je het in stand.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch absurd dat je niet op vakantie kan gaan met je eigen gezin maar dat je wel geld aan jouw moeder geeft om op vakantie te gaan.

Ze vraagt geld aan jou voor luxe uitgaven. Daar zou ik niet aan toe geven!!



Jouw broer is gestopt met geld te geven, hoogtijd dat jij er ook mee stopt!!
Alle reacties Link kopieren
Wat een vervelende situatie TO.



Er zijn genoeg ouders die hun kinderen nog heel lang financieel ondersteunen en geld geven voor aankopen. Dat vindt men in het algemeen veel normaler.



Ga eens om tafel zitten met je moeder en broer. En probeer inzichten te krijgen, of op z'n minst haar inzicht te laten krijgen, in de financiële situatie. Krijgt ze alle toeslagen waar ze recht op heeft? Waarschijnlijk zijn er instanties die haar kunnen helpen.



Hoeveel geld komt er binnen, wat gaat eruit, en waar wordt geld aan besteed. En hoe kan zij sparen voor een buffer zodat zij zelf haar gebit en andere onverwachte kosten zelf kan betalen.



Ik denk dat je nu moet focussen om te zorgen dat ze vanaf nu goed maar geld om gaat en kan rondkomen zonder te lenen. Of dat jij je geld ooit terug krijgt, dan is een ander verhaal. Maar ik zou me nu gaan focussen om een oplossing te zoeken voor een beter financieel beheer.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Je spreekt nog steeds van lenen?

Je weet wel dat het gewoon geld weggeven is inmiddels en dit heeft niets met helpen overleven te maken, je weet dat dat er misbruik van je wordt gemaakt en ook jij zal er wel iets uit winnen anders doe je het niet, voel jij je verantwoordelijk voor je moeder?



Dat hoeft echt niet hoor ze knijpt je bewust leeg (gewoon omdat het kan) je krijgt geen liefde alleen maar euh ik ben zo zwak geef me geld dus die moederband heb je ook niet, wat jij van haar zou willen gaat nooit gebeuren je moet accepteren dat het eenrichtingsverkeer is en de geldkraan dichtdraaien dat zijn jouw zuurverdiende centjes.

En dat dreigen met zelfmoord niet zo serieus nemen en weet je mocht ze het wel doen met een briefje ernaast boehoe dit is de schuld van valdemar dan is het manipuleren tot het graf en daar doe je mooi niet aan mee!



Zorg dat ze geen grip meer op je heeft werk je los!
Alle reacties Link kopieren
Als je wilt helpen, dan GEEN geld maar goederen geven. Dus af en toe iets voor haar betalen/kopen.

Dan weet je zeker waar het geld blijft.
Zoals iedereen voor mij: stop met geld geven/uitlenen.



Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten. Ouders kwamen in de bijstand door eigen toedoen en bleven zeuren. Toen ook veel geld uitgeleend terwijl ik zelf net rond kon komen. Toen mijn broer absoluut geen geld wilde geven en mij ook duidelijk maakte dat dit niet zal stoppen, ben ik gestopt. Grote ruzie tot gevolg. Ik zorgde er immers voor dat zij geen eten meer hadden (geld ging op aan drank, roken en online gokken) en toen was t contact compleet verbroken.

3 jaar lang op een enkel smsje na geen contact en toen overleed mn vader. Toen kreeg ik wel weer last van een schuldgevoel en ook veel therapie gehad.

Mn moeder heb ik toen wel op weg geholpen (betalen verhuizing etc) en duidelijke afspraken mee gemaakt die zij ook nakwam. Contact met moeder is niet fantastisch, maar zij kan nu wel met geld omgaan (op t punt na dat zij weer op haar beurt aan haar zus en nichtje geld uitleent wat nooit meer terug zal komen terwijl ze nog steeds van een bijstandsuitkering rondkomt)



Stop er mee, echt waar. Je zal je schuldig gaan voelen (ookal is t dus onnodig), misschien ruzie krijgen etc. Maar je hebt er op de lange termijn profijt van.

Succes en sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is natuurlijk gewoon dat het je moeder is. Bij ieder ander had je gevraagd of diegene misschien een gaatje in z'n hoofd heeft, als gevraagd zou worden om geld te lenen voor een vakantie.....



Zo lang jij blijft toegeven, blijft je moeder misbruik van je maken (want dat is het natuurlijk). Ik denk dat je toch echt de moeilijke stap zult moeten zetten om tegen je moeder te zeggen dat genoeg genoeg is. Maar dat kan alleen als je dan ook écht "hard" genoeg kunt zijn om helemaal niks meer te geven......
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat het je moeder is, maar je schrijft gewoon dat je zelf al jaren niet meer op vakantie bent geweest en wel geld aan je moeder geeft voor vakantie. Zie je hoe krom dat is?



Je moeder is al onder budgetbeheer, dan heeft ze jouw geld echt niet nodig, dan is alles goed geregeld.

Ze heeft jouw geld alleen maar nodig voor een luxer leven, een leven dat ze jou niet gunt. Misschien ben ik verwend, maar een moeder hoort haar dochter het allerbeste te gunnen en niet zichzelf over de rug van haar dochter
If you can dream it, you can do it.
Rare vraag misschien maar weet je zeker dat er geen drugs in het spel zijn? Als je haar toch wil helpen kan je beter af en toe een zelf een aankoop voor haar doen (zoals inderdaad dat gebit, of wat ze dan ook nodig heeft) ipv de bodemloze put blijven voeden, je hebt geen idee waar het geld heen gaat en wat je met je goede bedoelingen in stand houdt.
Ik was 14.500 euro geleden al gestopt met geven. Liegen over gejat geld en zelf geld stelen?

Ze heeft onderdak en verzorging. Klaar.



Verder is het leuk dat het je moeder is maar het is niet alsof je zelf een keus hebt kunnen maken qua moeder en in mijn mening is dan niet vanzelfsprekend dat moeders( of welk familielid dan ook) je als stront mogen behandelen en je alles moet doen voor ze.





Maar goed ik vind bloedbanden zeer overrated.
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen voor mijn schoonmoeder, rond de 500.- iedere maand.

Maar die is afhankelijk van ons qua inkomen, woont niet in NL.

Wij hebben het en ze hoeft ook niet dankbaar te zijn.
quote:Zusenzoo schreef op 03 mei 2016 @ 07:50:

Wij betalen voor mijn schoonmoeder, rond de 500.- iedere maand.

Maar die is afhankelijk van ons qua inkomen, woont niet in NL.

Wij hebben het en ze hoeft ook niet dankbaar te zijn.Je punt is?
Alle reacties Link kopieren
Wat ben je een lieve schat!



Maar hier help je je moeder niet mee. Het wordt tijd dat je aan jezelf gaat denken.

Je moeder heeft onderdak+eten en dat is voldoende.

Geen geld meer geven.



Het voelt heel dubbel dat je haar geen geld meer geeft, maar echt, je moet gaan inzien dat dat voor haar en voor jou toch het beste is. Ze is nu een bodemloze put en zolang jij haar nog geld toestopt zal dat ook niet veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Onderhoud jij/jullie jouw broer nu ook?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven