Geld lenen aan schoonmoeder?

14-10-2014 13:25 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder is halverwege de 70 en schoonvader heeft haar niet in een gezonde financiële situatie achtergelaten toen hij stierf. Geen spaargeld, wel wat overwaarde in het koophuis maar ze kan elke maand met vaste lasten maar net de eindjes aan elkaar knopen en wordt er niet relaxt van.



Ze had eigenlijk 2 keuzes. Of zo zuinig mogelijk blijven leven en niets extra's kunnen doen of huis verkopen en dan huren of iets goedkopere terugkopen. Huren is bij haar in de omgeving schijnbaar nogal onmogelijk. Dat heeft mijn man inmiddels uitgezocht. Het huis staat al een tijd te koop en er is nu eindelijk een potentiële koper die ook al met een aannemer is langsgeweest dus we duimen.



Verwachting is dat ze ongeveer 50.000 euro aan de verkoop kan overhouden. De bank heeft al toegezegd dat ze wel een nieuwe hypotheek mag afsluiten van 50.000 euro en voor 150.000 heeft ze nu een leuk appartement gezien waar ze wel zou willen wonen. Maar ze komt dus 50.000 tekort.



Ik heb ruim een ton aan spaarcentjes op een spaarrekening staan voor later (pensioen) en krijg daar nu minder dan 2% rente over. Man stelt voor dat ik haar die 50.000 die ze tekort komt leen op de officiële manier en dat ze mij dan 4% rente gaat betalen. En officieel bedoelt hij dat we informatie inwinnen bij de belastingdienst en een financieel adviseur en dat we een contract opstellen enzo. Geen idee nog wat er allemaal bij komt kijken.



Als schoonmoeder dan komt te overlijden of naar een verpleegtehuis moet ofzo dan zou het appartement verkocht worden en zou eerst het bankdeel afgelost worden, daarna mijn leningdeel en tenslotte is wat overblijft de erfenis. Dit moet ook nog besproken worden met de andere kinderen. Dat zij ook akkoord gaan met dat het zo werkt.



Ik neig ernaar om het te doen mits alle stoplichten op groen gaan maar zie ik nog dingen over het hoofd?
Alle reacties Link kopieren
Kun je die 50000 euro makkelijk missen, of is het eigenlijk de bulk van je spaargeld?
Ja, in mijn ogen 1 ding. Je vraagt het dubbele aan rente dan wat je nu krijgt. Zou je dat echt zo willen? Het dubbele vragen???
Als je het goed aftimmert, zodat zij het geld bij leven kan aflossen en jij je deel bij leven weer terug krijgt zie ik niet in waarom je het niet zou doen. Wat fijn om dit te kunnen doen voor haar!
Alle reacties Link kopieren
Alles heel goed zwart op wit laten zetten zodat je niet in geval van een scheiding kan fluiten naar je centen.

Op het moment dat jullie gescheiden zijn en zijn moeder komt te overlijden is je (ex) man de schuldenaar en niet meer je schoonmoeder.

En ook eventuele broers en zussen van je man zijn dan schuldenaar.
Pfoe ik vind het nogal wat dat je man dit aan jou vraagt. Voel je je er zelf goed bij? Zo ja dan zou ik zelf een professional raadplegen en als je het goed kunt dichttimmeren doen. Wees er wel bewust van dat er een kans is dat je door een samenloop van omstandigheden kunt fluiten naar een deel van je geld.
50.000 euro is geen kattenpis! Ben bang dat je dat geld niet meer volledig gaat terugzien.

Persoonlijk zou ik het niet doen.
quote:poeziewoezie schreef op 14 oktober 2014 @ 13:27:

Ja, in mijn ogen 1 ding. Je vraagt het dubbele aan rente dan wat je nu krijgt. Zou je dat echt zo willen? Het dubbele vragen???



4% is voor een schenking toch heel schappelijk? Lenen bij de bank kost volgens mij meer geld. En als je als particulier maar 2% ofzo gaat vragen moet je nog uitkijken of de BD het niet als een verkapte schenking gaat zien.



Los daarvan zou ik het niet doen. Alleen voor mijn eigen kind en - mocht het nodig zijn - aan mijn ouders.
Alle reacties Link kopieren
In principe is de bedoeling dat mijn spaargeld een stukje pensioen is (over 25 jaar) dus zou ik het nu kunnen missen. En er blijft nog ruim 50k op m'n spaarrekening staan.



Die 4% gaat ze ook aan de bank betalen. Maar dat moet ze aflossen en daardoor is die 50k van de bank veel duurder in maand bedrag. Bij mij zou ze niet aflossen en alleen rente betalen. Aflossen pas bij de verkoop.
En als ze over drie jaar overlijdt?
Alle reacties Link kopieren
Alles heel goed op papier laten zetten en het laten checken door een advocaat of notaris. Dat je bij een scheiding of overlijden niet naar je geld kunt fluiten.
Als het je pensioen is zou ik het dus niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Het contract moet wel zo dichtgetimmerd zijn dat als man en ik uit elkaar zijn het ook nog valide is zeg maar. Overigens is mijn spaargeld nu ook van mij en niet van ons samen.
Alle reacties Link kopieren
Is er nou echt nergens een leuk appartementje te huur?



Of heeft schoonmoeder veel eisen en vindt ze alles te min voor haar?



Huis verkopen, ergens wat huren en 50.000 euro om te verbrassen lijkt me een veel leukere optie!
Alle reacties Link kopieren
Het komt steeds vaker voor dat familieleden en vrienden bank spelen voor elkaar en hypotheekverstrekker worden. Waarom niet? Stenen leveren nu eenmaal meer geld op dan rente op de bank.



Kan je het geld missen, dan zou ik het zeker doen. Gewoon een contract opstellen en het zakelijk houden. Voor de rest van de familie maakt het niet uit of dat je schoonmoeder een hypotheek heeft bij een bank, bij jou of bij Sinterklaas. Het is een zakelijke transactie. Bij overlijden gaat het terug betalen van de schuld voor op de erfgenamen betalen.



Het maakt in dit geval niet uit of dat het huis is waarden is vermeerderd of gedaald. Jij krijgt dan alleen de hoofdsom terug. Dit is anders wanneer jullie het huis gaan kopen en je schoonmoeder dit van jullie huurt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 13:36 Is er nou echt nergens een leuk appartementje te huur?



Of heeft schoonmoeder veel eisen en vindt ze alles te min voor haar?



Huis verkopen, ergens wat huren en 50.000 euro om te verbrassen lijkt me een veel leukere optie! Dat zou ook mijn keuze zijn maar we hebben allebei wat speurwerk gedaan en so far niks leuks voorbij zien komen.
De B-dienst stelt regels over wat minimale rente is, dus daar moet je je aan houden. Je kunt de rente niet zomaar minimaliseren.



En voor wat betreft de constructie; als jullie op HV zijn getrouwd, is dat geld alleen van jou. Je zou er voor kunnen kiezen om mede-eigenaar te worden van de woning, zodat dit deel altijd van jou blijft. De notaris en accountant kunnen jou het best adviseren in deze, en raadpleeg ook echt allebei.
Alle reacties Link kopieren
Huren is niet onmogelijk. Misschien moet je schoonmoeder haar wensen aanpassen?
@foss Wat fijn dat je je schoonmoeder wilt helpen om naar een gezonde financiële situatie te gaan. Ik zou het alleen doen als je het geld echt niet nodig hebt de komende 30 jaar. Je weet immers nooit wanneer het terugkomt. Even terugrekenend: Je schoonmoeder is 70 +, jij wilt waarschijnlijk binnen die 30 jaar met pensioen. Dat kan wel eens krap worden.



Kijk of je schoonmoeder dus naast het betalen van de rente ook aflossing kan dragen.



Maar goed, als je het officieel doet met de adviseurs hebben zijn hier vast tips/trucs voor.



En inderdaad overleggen met de andere kinderen. Misschien willen zij het risico wel delen, dat scheelt voor jou ook weer.



@poeziewoezie Je bent verplicht een marktconforme rente te vragen volgens mij. Mocht TO die 4% teveel vinden dan is het altijd mogelijk een deel van de rente terug te schenken.



Let wel, TO betaalt nog wel vermogensrendementsheffing dus die 4% kan bij stijging van de inflatie weer erg ongunstig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, lastig. Ik denk dat ik het van een aantal punten zou laten afhangen:

- hoe is de relatie tussen jou en schoonmoeder?

- zijn je man en jij op huwelijkse voorwaarden getrouwd?

- is schoonmoeder nog een beetje fit of is de woning voor een paar jaar?

- is de woning die ze wil kopen ook weer makkelijk te verkopen?

- waarom heb jij een ton en je man niet? (Maw is je man erg makkelijk met geld?)

- en de andere kinderen kunnen niet bijspringen?

Hhhmm. Ik zou het denk ik niet doen.

Succes met je besluit!
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
Als het geen 'play money' is, zou ik het niet doen. Denk na met een notaris over situatie bij scheiding/overlijden etc. Wat als appartement onder water komt te staan/je schoonmoeder 100 wordt/ je je geld onverhoopt eerder nodig hebt (als je zou scheiden, arbeidsongeschikt wordt, eerder met pensioen wil etc). Een ton is veel geld, maar niet als het je pensioen en vangnet is.



Ben je zelfstandig? Heb je een buffer voor noodgevallen anders dan dit bedrag?



Succes! Moeilijke beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik het niet doen, van geld lenen of uitlenen komt alleen maar gezeur van. Zelf heb ik ook nog nooit geleend bij mijn ouders of vrienden.



Waarom is huren onmogelijk? Ze heeft straks 50.000 euro overwaarde waar als ze gaat huren, lekker wat extra's kan gaan doen. En kan gaan genieten.

Nu steekt ze het straks weer in een koophuis waar als zij komt te overlijden, de lasten op de kinderen valt als het niet meteen verkocht wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:hamerhaai schreef op 14 oktober 2014 @ 13:38:



. Voor de rest van de familie maakt het niet uit of dat je schoonmoeder een hypotheek heeft bij een bank, bij jou of bij Sinterklaas. Het is een zakelijke transactie. Bij overlijden gaat het terug betalen van de schuld voor op de erfgenamen betalen.



.

Dit zal je dus heel goed dicht moeten timmeren in een contract want het is voor particulieren heel lastig om geld te halen bij schuldenaren.

Van dichtbij meegemaakt dat een schuldenaar niet wilde betalen (ondanks contract) en het heeft de schuldeiser heel veel geld gekost (rechtbank incassobur's e.d.) om het geld na 6 jaar eindelijk terug te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op dinsdag 14 oktober 2014 13:40 De B-dienst stelt regels over wat minimale rente is, dus daar moet je je aan houden. Je kunt de rente niet zomaar minimaliseren.



En voor wat betreft de constructie; als jullie op HV zijn getrouwd, is dat geld alleen van jou. Je zou er voor kunnen kiezen om mede-eigenaar te worden van de woning, zodat dit deel altijd van jou blijft. De notaris en accountant kunnen jou het best adviseren in deze, en raadpleeg ook echt allebei. Dat mede eigenaar dacht ik eerst ook maar brengt volgens mij meer risico's met zich mee. Stel dat het appartement dan voor minder verkocht wordt dan moet ik ook met minder genoegen nemen. Toch?
Kun je best doen, als je het zo af kunt timmeren als je beschrijft in je op, maarrrr... je moet van de belastingdienst 6% rente rekenen. Dus dat is 3000 euro per jaar aan rente over dat deel van je vermogen. best gunstig lijkt me. Kan je schoonmoeder dat missen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven