Geld lenen aan schoonmoeder?

14-10-2014 13:25 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder is halverwege de 70 en schoonvader heeft haar niet in een gezonde financiële situatie achtergelaten toen hij stierf. Geen spaargeld, wel wat overwaarde in het koophuis maar ze kan elke maand met vaste lasten maar net de eindjes aan elkaar knopen en wordt er niet relaxt van.



Ze had eigenlijk 2 keuzes. Of zo zuinig mogelijk blijven leven en niets extra's kunnen doen of huis verkopen en dan huren of iets goedkopere terugkopen. Huren is bij haar in de omgeving schijnbaar nogal onmogelijk. Dat heeft mijn man inmiddels uitgezocht. Het huis staat al een tijd te koop en er is nu eindelijk een potentiële koper die ook al met een aannemer is langsgeweest dus we duimen.



Verwachting is dat ze ongeveer 50.000 euro aan de verkoop kan overhouden. De bank heeft al toegezegd dat ze wel een nieuwe hypotheek mag afsluiten van 50.000 euro en voor 150.000 heeft ze nu een leuk appartement gezien waar ze wel zou willen wonen. Maar ze komt dus 50.000 tekort.



Ik heb ruim een ton aan spaarcentjes op een spaarrekening staan voor later (pensioen) en krijg daar nu minder dan 2% rente over. Man stelt voor dat ik haar die 50.000 die ze tekort komt leen op de officiële manier en dat ze mij dan 4% rente gaat betalen. En officieel bedoelt hij dat we informatie inwinnen bij de belastingdienst en een financieel adviseur en dat we een contract opstellen enzo. Geen idee nog wat er allemaal bij komt kijken.



Als schoonmoeder dan komt te overlijden of naar een verpleegtehuis moet ofzo dan zou het appartement verkocht worden en zou eerst het bankdeel afgelost worden, daarna mijn leningdeel en tenslotte is wat overblijft de erfenis. Dit moet ook nog besproken worden met de andere kinderen. Dat zij ook akkoord gaan met dat het zo werkt.



Ik neig ernaar om het te doen mits alle stoplichten op groen gaan maar zie ik nog dingen over het hoofd?
Alle reacties Link kopieren
quote:fossss schreef op 14 oktober 2014 @ 13:39:

[...]





Dat zou ook mijn keuze zijn maar we hebben allebei wat speurwerk gedaan en so far niks leuks voorbij zien komen.Dan maar wat minder leuk of wat verder uit de directe buurt.
Ik zou in ieder geval eens langs gaan bij jullie notaris. Die heeft zeker vaker met dit bijltje gehakt, en kan voor een paar 100 euro een goed contract voor jullie opstellen, waar jullie allebei gaan nadeel aan ondervinden.
Op zich kan dit en wordt het ook regelmatig gedaan, google maar eens op familiebank. Het enige ongebruikelijke is dat jij geen directe familie bent, maar aangetrouwd.



Wat NYC zegt over een marktconforme rente is wel iets om in de gaten te houden, je wilt niet dat de BD het als een verkapte schenking ziet en extra gaat belasten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op dinsdag 14 oktober 2014 13:44 Kun je best doen, als je het zo af kunt timmeren als je beschrijft in je op, maarrrr... je moet van de belastingdienst 6% rente rekenen. Dus dat is 3000 euro per jaar aan rente over dat deel van je vermogen. best gunstig lijkt me. Kan je schoonmoeder dat missen?Oh dat wist ik niet van die 6%. Nou ja als dat zo is is dat prima. Van de bank krijgt ze dus maar 50k en daar betaald ze 350 per maand voor (rente + aflossing).
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 14 oktober 2014 @ 13:33:

En als ze over drie jaar overlijdt?Dan verkopen de erfgenamen het appartement, er moet dan nog bijna 50 000¤ naar de bank, 50 000¤ naar TO en de rest is erfenis. Lijkt me onwaarschijnlijk dat het appartement in 3 jaar 40 000¤ in waarde daalt.
quote:dubbeltje4 schreef op 14 oktober 2014 @ 13:47:

[...]



Dan maar wat minder leuk of wat verder uit de directe buurt.

+1



Als ze nu al niet relaxt leeft, zal het er niet beter op worden met 50.000 euro lening aan schoondochter.



edit; ik voorspel een hoop ellende en drama, ook al zou alles goed dicht getimmerd zijn.
Het is wel nogal wat. Kan ze niet in een andere stad wat gaan huren? Of eventueel inschrijven voor een aanleunwoning?

Snap dat je het geld hebt, en het beste voor je schoonmoeder wilt, maar denk er wel goed over na!
Ik zou het niet doen. Met familie moet je wandelen niet handelen.



Zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd?



Ik zou het zien als investeren in een apartement met grote kans dat het binnen afzienbare tijd weer verkocht moet worden. Bekijk het zakelijk, is het een verstandige investering?



De bank ziet het sowieso als een onverstandige investering, anders hadden ze de hypotheek wel verstrekt. Waarom geen goedkopere flat onder de ton kopen? Of nog verstandiger toch een geschikte huurwoning zoeken?
Alle reacties Link kopieren
quote:wolkewitje schreef op 14 oktober 2014 @ 13:50:

[...]



Dan verkopen de erfgenamen het appartement, er moet dan nog bijna 50 000¤ naar de bank, 50 000¤ naar TO en de rest is erfenis. Lijkt me onwaarschijnlijk dat het appartement in 3 jaar 40 000¤ in waarde daalt.Vertel dat maar eens aan alle mensen die 6 jaar geleden een huis kochten en het 3 jaar geleden wilde verkopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Halve-Haan schreef op 14 oktober 2014 @ 13:53:

[...]



+1





edit; ik voorspel een hoop ellende en drama, ook al zou alles goed dicht getimmerd zijn.Ik ook helaas maar het kan zijn dat mijn waarneming gekleurd is door wat ik van heel dichtbij heb meegemaakt
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie uberhaupt wel een rekensom gemaakt of je schoonmoeder dit kan betalen? Er is geen spaargeld zeg je. Nu kan ze 50.000 EURO van de bank lenen, 50.000 Euro bij jou lenen en dient ze ook de overwaarde van EUR 50.000 in de woning te stoppen. Waar leef ze dan van. Kan zij alle lasten betalen van haar AOW uitkering + eventueel opgebouwd pensioen?



Welk rentetarief je ongeveer moet rekenen kun je het best aan de notaris vragen. Dit is echt geen 6%. Het rentepercentage mag maximaal 25% afwijken van de hypotheekrente van commerciele banken.
Alle reacties Link kopieren
Waarom kan zij niet in een andere plaats huren?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Haar schoonmoeder kan het niet betalen. Want ze moet geld lenen van TO om dit te kunnen doen.



Echt TO, denk er nog eens goed over na. Ik snap dat het moeilijk is en alsof het zou voelen dat jij je schoonmoeder iets ontzegt. Maar dat doe je niet. Het is jouw geld, voor je pensioen. Niet om luxe keuzes van anderen te faciliteren. Want er zijn ook andere opties: huurwoning of flat onder de ton.



Sorry dat het misschien wat hard klinkt, maar heb moeilijke vergelijkbare situaties van dichtbij meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Wil de bank nog steeds 50.000 lenen (tegen dezelfde voorwaarden) als ze ook nog een andere officiële schuld van 50.000 heeft (bij jou)?
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:Katherina schreef op 14 oktober 2014 @ 13:44:

je moet van de belastingdienst 6% rente rekenen.Nee hoor, de BD heeft geen vast rentepercentage gesteld voor een familiebankconstructie, het gaat erom dat de rente die gerekend wordt marktconform is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in ieder geval zelf eens uitzoeken hoe onmogelijk dat huren nu echt is. Je zegt dat je man het heeft uitgezocht. Vraag hem eens wat voorbeelden te tonen. Niet lullig bedoeld maar misschien dat je man te emotioneel betrokken is om hier rationeel over te zijn.
quote:Dahlia74 schreef op 14 oktober 2014 @ 14:04:

Hebben jullie uberhaupt wel een rekensom gemaakt of je schoonmoeder dit kan betalen? Er is geen spaargeld zeg je. Nu kan ze 50.000 EURO van de bank lenen, 50.000 Euro bij jou lenen en dient ze ook de overwaarde van EUR 50.000 in de woning te stoppen. Waar leef ze dan van. Kan zij alle lasten betalen van haar AOW uitkering + eventueel opgebouwd pensioen?



Welk rentetarief je ongeveer moet rekenen kun je het best aan de notaris vragen. Dit is echt geen 6%. Het rentepercentage mag maximaal 25% afwijken van de hypotheekrente van commerciele banken.Jaren terug gaf de notaris ons aan dat de belastingdienst vind dat dit het rentepercentage is waar je mee moet rekenen. Misschien is het verandert?
quote:poeziewoezie schreef op 14 oktober 2014 @ 13:27:

Ja, in mijn ogen 1 ding. Je vraagt het dubbele aan rente dan wat je nu krijgt. Zou je dat echt zo willen? Het dubbele vragen???De belastingdienst eist voor dit soort constructies dat je een marktconforme rente voor het uitlenen van geld vraagt, anders wordt het als een schenking gezien. Wat voor rente jij anders op je spaarrekening krijgt doet er niet toe.
Alle reacties Link kopieren
Als jullie haar het geld lenen, krijgt ze het niet meer van de bank.

De bank vindt het verantwoord dat je schoonmoeder 50k aan lening heeft, niet meer. Zij zullen niet akkoord gaan met een andere lening.

Aangezien ze het geld nodig heeft om de aanschaf rond te krijgen, kun je dat geld ook op geen enkele manier voor de bank verborgen houden, zou je dat willen.
En let erop dat de lening bij jullie haar draagkracht bij de bank zal verminderen, want dat wordt gewoon als een lening meegeteld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 14 oktober 2014 @ 14:17:

[...]





Jaren terug gaf de notaris ons aan dat de belastingdienst vind dat dit het rentepercentage is waar je mee moet rekenen. Misschien is het verandert?Toen was waarschijnlijk 6% een marktconforme rente. Nu is 6% dat niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:erizo schreef op 14 oktober 2014 @ 14:12:

[...]

Nee hoor, de BD heeft geen vast rentepercentage gesteld voor een familiebankconstructie, het gaat erom dat de rente die gerekend wordt marktconform is.http://blog.geld.nl/Geld_ ... dse-lening-belasting.aspx



Hier staat toch echt 6% vermeld, maar is niet de site van de BD zelf.



Wat verder nog mee speelt is de aftrekbaarheid van de rente, die is alleen aftrekbaar als er wel degelijk wordt afgelost.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ach Wanderijntje: daar is ook omheen te werken. Geld van de bank lenen en zodra de lening is getekend, de lening met TO regelen.

Zo heeft ex ook ons oude huis kunnen kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het voor mijn schoonmoeder maak ook voor mezelf. Ik heb dat geld nu op een spaarrekening staan en krijg geloof 1,7% nu en dan kan ik misschien wel de komende 5-10 jaar 4 of zelfs 6% rente vangen.



Schoonmoeders winst zit em in dat ze bij mij goedkoper uit is omdat ze niet hoeft af te lossen en de winst zit ook in veel goedkopere maandlasten. Ze heeft nu een hoge hypotheek en een vrijstaand huis met grote tuin, hoge G/W/L rekening, veel onderhoud. Haar inkomen (AOW + pensioen) is prima maar past niet bij dit dure huis.



En huren heb ik meegekeken maar echt ook niks gevonden. En om haar nou uit haar vertrouwde omgeving te halen zo kort na het overlijden van haar man is een slecht plan denk ik.
Alle reacties Link kopieren
De bank zal toch willen weten hoe schoonmoeder een huis van 150k denkt te gaan kopen met een hypotheek van 50k en 50k overwaarde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven