Geld lenen aan schoonmoeder?

14-10-2014 13:25 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder is halverwege de 70 en schoonvader heeft haar niet in een gezonde financiële situatie achtergelaten toen hij stierf. Geen spaargeld, wel wat overwaarde in het koophuis maar ze kan elke maand met vaste lasten maar net de eindjes aan elkaar knopen en wordt er niet relaxt van.



Ze had eigenlijk 2 keuzes. Of zo zuinig mogelijk blijven leven en niets extra's kunnen doen of huis verkopen en dan huren of iets goedkopere terugkopen. Huren is bij haar in de omgeving schijnbaar nogal onmogelijk. Dat heeft mijn man inmiddels uitgezocht. Het huis staat al een tijd te koop en er is nu eindelijk een potentiële koper die ook al met een aannemer is langsgeweest dus we duimen.



Verwachting is dat ze ongeveer 50.000 euro aan de verkoop kan overhouden. De bank heeft al toegezegd dat ze wel een nieuwe hypotheek mag afsluiten van 50.000 euro en voor 150.000 heeft ze nu een leuk appartement gezien waar ze wel zou willen wonen. Maar ze komt dus 50.000 tekort.



Ik heb ruim een ton aan spaarcentjes op een spaarrekening staan voor later (pensioen) en krijg daar nu minder dan 2% rente over. Man stelt voor dat ik haar die 50.000 die ze tekort komt leen op de officiële manier en dat ze mij dan 4% rente gaat betalen. En officieel bedoelt hij dat we informatie inwinnen bij de belastingdienst en een financieel adviseur en dat we een contract opstellen enzo. Geen idee nog wat er allemaal bij komt kijken.



Als schoonmoeder dan komt te overlijden of naar een verpleegtehuis moet ofzo dan zou het appartement verkocht worden en zou eerst het bankdeel afgelost worden, daarna mijn leningdeel en tenslotte is wat overblijft de erfenis. Dit moet ook nog besproken worden met de andere kinderen. Dat zij ook akkoord gaan met dat het zo werkt.



Ik neig ernaar om het te doen mits alle stoplichten op groen gaan maar zie ik nog dingen over het hoofd?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat niet doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:harry13 schreef op 14 oktober 2014 @ 14:24:

[...]





http://blog.geld.nl/Geld_ ... dse-lening-belasting.aspx



Hier staat toch echt 6% vermeld, maar is niet de site van de BD zelf.



Wat verder nog mee speelt is de aftrekbaarheid van de rente, die is alleen aftrekbaar als er wel degelijk wordt afgelost.



Hier staat het anders en als ik google kom ik meerdere artikelen tegen die hetzelfde zeggen.



http://financieel.infonu. ... amiliebank-hypotheek.html
quote:Dahlia74 schreef op 14 oktober 2014 @ 14:04:

Hebben jullie uberhaupt wel een rekensom gemaakt of je schoonmoeder dit kan betalen? Er is geen spaargeld zeg je. Nu kan ze 50.000 EURO van de bank lenen, 50.000 Euro bij jou lenen en dient ze ook de overwaarde van EUR 50.000 in de woning te stoppen. Waar leef ze dan van. Kan zij alle lasten betalen van haar AOW uitkering + eventueel opgebouwd pensioen?





Als je de OP leest kun je lezen dat schoonmoeder de huidige (naar ik aanneem duurdere) woning net kan betalen. Een kleinere woning moet dan geen probleem zijn, zeker met het oog op de lage rentestand van momenteel.



TO, waarom kan je schoonmoeder de huidige hypotheek eigenlijk niet (deels) meenemen?
Alle reacties Link kopieren
Als je halverwege de 70 bent moet je niet meer gaan kopen.Straks heeft ze de nodige zorg nodig die ze zelf moet betalen en hoe wil ze dat dan doen?

Ze kan beter huren en wat ruimer leven en als ze zorg nodig heeft kan ze dat inkopen.
Ik zou het niet doen als het geen directe familie is. Wat gebeurd er als de cv ketel ontploft en wie gaat vervanging betalen. Stel dat ze bedlegerig wordt en alleen nog maar 1 kamer gebruikt en in de rest wordt geen kachel meer gestookt(vochtvorming), wat als ze perse paarse tegels in de badkamer wil.



Kortom, je bent mede eigenaar en in deze functie wil je niet dat de waarde daalt. Hoe ga je dat zeggen tegen je schoonmoeder dat het onderhoudt van een koopwoning veel geld kost. Appartement? VVE en vaak ook nog servicekosten. Wie gaat OZB en alle andere kosten betalen die te maken hebben met een eigen woning?(opstal enz.).



Hoe ga je zeggen tegen je schoonmoeder dat er alleen aanpassing aan het huis mogen worden gedaan die waarde vermeerderend zijn en waardoor het huis snel verkocht kan worden in geval van overlijden. Je schoonmoeder heeft geen inkomen en je zit er maar voor een deel in dus aftrek hypotheek is er ook niet.



Veel zorg moet tegenwoordig ingekocht worden en met de bezuinigingen zal dat eerder meer dan minder worden, als ze geen geld meer heeft, wie zal de familie als eerste vragen om uitstel van betaling denk je en kun je weigeren zonder een bak herrie.



Het probleem waarmee je schoonvader je schoonmoeder heeft achter gelaten wordt naar jou doorgeschoven en niet alleen voor nu maar voor alle jaren die er aankomen. Daarnaast kan de rente gaan stijgen (ligt nu historisch laag) maar je kunt de voorwaarden niet openbreken. Banken kunnen zich die rente veroorloven voor 20 jaar omdat die direct geld tegen een lagere rente in de markt kunnen lenen en jij niet.



Het is super lief maar dit soort dingen werken alleen als er totaal geen relatie is of bij directe familie waar je ruzie kunt maken zonder dat het je je huwelijk kost.
Maar als ze niet een ton kan lenen bij de bank, dan is toch duidelijk dat ze boven haar stand leeft, of heeft het met haar leeftijd te maken. Met andere woorden, als de bank het niet wil lenen omdat het met haar inkomen niet reëel is, waarom zou het dan wel reëel zijn dat jou wel terug kan betalen? Dan leeft ze toch boven haar stand, gezien haar inkomen en uitgaven.



En wat doe je als ze onwillig blijkt om je het geld terug te betalen. Of dat ze wat makkelijk wordt, of het gaat uitstellen?



Persoonlijk zou ik het niet doen.
Is het geen mogelijkheid om schoonmoeder zolang bij jullie in huis te laten wonen totdat er een leuke betaalbare [huur]woning vrijkomt?

Misschien urgentie aanvragen als haar huis verkocht gaat worden?



De band onderling moet toch wel heel goed zijn als je haar een lening wilt verstrekken..dan zal een paar maanden onderdak bieden geen probleem moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rente is inderdaad erg laag, dus begrijpelijk dat je wat meer rendement wilt halen dan alleen rente.



Toch zou ik het niet doen. Het gaat om schoonfamilie en je riskeert een zakelijk geschil met hen. Je kunt alles juridisch nog zo goed hebben dichtgetimmerd, maar kan je schoonmoeder tegen de verwachting in de rente niet betalen of komt de hoofdsom t.z.t. toch niet helemaal terug, dan heb je een probleem met je schoonfamilie die wel erg dichtbij staat.



Beter zoek je creatief naar een andere oplossing.
Nooit schuldeiser worden van je familie en al helemaal niet van je schoonfamilie. Slecht plan.



Ik vind het trouwens nogal wat dat je man jou vraagt om 50.000 euro voor zijn moeder. Toen ik de topictitel las, dacht ik dat het maar om een paar duizend euro zou gaan, maar het gaat hier wel om een halve ton. Laat je man een lening op zijn naam nemen (als jullie met koude uitsluiting zijn getrouwd) voor zijn moeder of iets anders bedenken.
Lekker makkelijk van je man om jouw spaargeld te willen voor zijn moeder. Het is zijn moeder, dus hij moet maar iets regelen.

Heeft hij geen spaargeld?



Ik zou er echt niet aan beginnen. Voor je eigen ouders, prima. Niet voor je schoonmoeder. Ze moet toch maar gaan huren als ze financieel niet goedzit.
Alle reacties Link kopieren
quote:fossss schreef op 14 oktober 2014 @ 14:25:

Ik doe het voor mijn schoonmoeder maak ook voor mezelf. Ik heb dat geld nu op een spaarrekening staan en krijg geloof 1,7% nu en dan kan ik misschien wel de komende 5-10 jaar 4 of zelfs 6% rente vangen.



.En misschien kan je wel fluiten naar je centen als je schoonmoeder komt te overlijden maar ik heb het gevoel dat ik net zo goed tegen een muur kan praten want volgens mij heb je allang besloten het te gaan doen
Alle reacties Link kopieren
Zonder alles gelezen te hebben zou ik het niet doen.

Alleen voor ''eigen'' familie,



Er kan zo veel gebeuren in de jaren, en het is en blijft koude kant

Te veel gezien,gehoord en meegemaakt op financieel gebied.

Nee dus.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 14 oktober 2014 @ 14:43:

Nooit schuldeiser worden van je familie en al helemaal niet van je schoonfamilie. Slecht plan.



Ik vind het trouwens nogal wat dat je man jou vraagt om 50.000 euro voor zijn moeder. Toen ik de topictitel las, dacht ik dat het maar om een paar duizend euro zou gaan, maar het gaat hier wel om een halve ton. Laat je man een lening op zijn naam nemen (als jullie met koude uitsluiting zijn getrouwd) voor zijn moeder of iets anders bedenken.Dat dacht ik ook, iets met een kapotte auto of zo
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Is je schoonmoeder al op de hoogte van het bedrag en de hoge rente die jij wilt lenen en vragen?

Wil ze het zelf wel?
Alle reacties Link kopieren
Waarvan wordt de kosten koper van betaald?

Waarom moet jij de financiële zooi opruimen van je schoonmoeder en niet de eigen kinderen.



Ik vind het veel gevraagd van je man.



Dit is vragen om ruzie met de schoonfamilie.
Mijn moeder heeft exact dezelfde situatie meegemaakt. Zij is in het huis blijven wonen en het huis is in stille verkoop gegaan. We ( moeder het meest ondanks haar leeftijd) hebben net zo lang gezocht naar een leuke huurwoning die ze echt wilde en kon betalen. Het is uiteindelijk een groot appartement van een 55+ complex geworden. Met de nieuwe kopers was afgesproken dat mijn moeder een half jaar de tijd kreeg om iets anders te vinden.



Zeker na haar hersenbloeding heeft ze het goed naar haar zin want er wordt elke dag wel iets georganiseerd (alle 65 plussers uit het hele dorp zijn welkom) en eventueel kan ze er warm eten als dat nodig is.

Voor haar hersenbloeding vond ze het iets voor bejaarden want ze zag zich als 82-jarige echt niet bejaard



Het huis is verkocht en van het geld wat ze daaraan over heeft gehouden kan ze goed leven. Zij had wel veel meer geld dan jouw schoonmoeder maar ook met 50.000 kom je een heel eind.
quote:fossss schreef op 14 oktober 2014 @ 13:39:

[...]





Dat zou ook mijn keuze zijn maar we hebben allebei wat speurwerk gedaan en so far niks leuks voorbij zien komen.

Marktplaats al geprobeerd? Moet je binnen 1 a 2 maanden toch wel wat leuks en betaalbaars kunnen vinden hoor.



Verder: nee zou ik niet doen. Als de bank onvoldoende garantie ziet waarbinnen ze de hypotheek kan aflossen, dan is het maar de vraag of ze de extra lening van jou wel kan voldoen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag je haar geen aflossingsvrije hypotheek geven tegenwoordig. Dacht dat het verplicht was om af te lossen.



Als de bank maximaal 50.000 wil lenen gaan ze zeer waarschijnlijk niet accoord met een 2e hypotheek bij een ander. Zou dit zeer goed navragen bij de bank.
Alle reacties Link kopieren
Een koophuis betekent ook dat je zelf opdraait voor het onderhoud, zelf alle onverwachte kosten moet betalen. Of in dit geval dat de familie dat waarschijnlijk moet komen doen want een vrouw van in de zeventig kan niet zoveel.



Zoek gewoon een huurhuis, desnoods in een andere plaats. Veel handiger
quote:veensteker schreef op 14 oktober 2014 @ 15:04:

Volgens mij mag je haar geen aflossingsvrije hypotheek geven tegenwoordig. Dacht dat het verplicht was om af te lossen.



Als de bank maximaal 50.000 wil lenen gaan ze zeer waarschijnlijk niet accoord met een 2e hypotheek bij een ander. Zou dit zeer goed navragen bij de bank.Ik heb het idee dat TO dat niet op voorhand gaat melden bij de bank....
quote:veensteker schreef op 14 oktober 2014 @ 15:04:

Volgens mij mag je haar geen aflossingsvrije hypotheek geven tegenwoordig. Dacht dat het verplicht was om af te lossen.Als je hypotheekrenteaftrek wilt ja. Maar ik gok dat schoonmoeder daar geen recht op heeft, gezien daar een max op staat van 30 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een groot risico. Zeker met betrekking tot de leeftijd van je schoonmoeder. De kans dat ze binnen 30 jaar overlijd is zeer groot. Binnen 15 jaar al wel. Dat is ook de reden waarom de bank haar maar 50 k wil lenen waarschijnlijk.



Wanneer de huizenprijzen nog meer gaan dalen heb je ook het risico dat je last krijgt de de erven. Heeft je man broers en zussen? Je zult niet de eerste zijn die ruzie om geld zal krijgen, hoe goed je bedoelingen ook zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat van die toestemming van de bank wist ik niet en dat moet ze zeker wel krijgen.



Ik luister wel degelijk naar jullie adviezen want ik twijfel echt wel. Ook omdat ik vind dat schoonmoeder en man nu naar de verkeerde soort woningen kijken. Ik heb een prachtige serviceflat gezien die binnen dat budget past en ook bij de leeftijd past maar dat ziet ze absoluut nog niet zitten. Maar misschien vind ik wel dat ik daar ook wat over te zeggen heb als ik haar geld leen. Wij en al haar andere kinderen wonen ver weg en als er nu wat gebeurd heeft ze niks om op terug te vallen.



En waarom ik? Ik ben de enige die spaargeld heeft. Man heeft wel een beetje maar 10k ofzo.



Schoonmoeder weet overigens nog niet dat we dit overwegen. Denk dat ze niet eens weet dat ik dat heb. We gaan dit ook pas voorstellen als ik er een beslissing over heb genomen natuurlijk.



Overigens net de BD gebeld en zij geven aan marktconforme rente, aflossen hoeft niet maar zonder aflossing mag ze ook niet aftrekken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Naara schreef op dinsdag 14 oktober 2014 15:04 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="fossss in "Geld lenen aan schoonmoeder?"" class="messagelink">fossss schreef op 14 oktober 2014 @ 13:39</a>:</b>

[...]





Dat zou ook mijn keuze zijn maar we hebben allebei wat speurwerk gedaan en so far niks leuks voorbij zien komen.</div></blockquote>

Marktplaats al geprobeerd? Moet je binnen 1 a 2 maanden toch wel wat leuks en betaalbaars kunnen vinden hoor.



Verder: nee zou ik niet doen. Als de bank onvoldoende garantie ziet waarbinnen ze de hypotheek kan aflossen, dan is het maar de vraag of ze de extra lening van jou wel kan voldoen. Dan kom je in de vrije sector en zou ze net zoveel kwijt zijn als nu met het dure huis. En sociale woningbouw is er (dorp) mondjesmaat en vrijwel alleen maar eensgezins woningen. Ze moet iets gelijkvloers, zonder tuin, vereniging van eigenaren die voor de buitenkant zorgt, etc.
TO, als je tegen je man zegt dat je je bedacht hebt, krijg je dan ruzie? Of scheve gezichten? Doe het aub nooit om hem te pleasen. En kijk ook naar alle kritische reacties. Het is niet niks wat je wilt en ik ben overtuigd dat het uit een goed hart komt, maar pas op, er zijn wel degelijk risico's, ook al heb je alles nog zo goed dichtgetimmerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven