Geld

01-12-2015 17:27 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok een beetje een rare vraag, maar ik ben altijd bij mijn (sinds heel kort) vriendje thuis.. En omdat hij overdag werkt en ik niet (ik ga naar school), doe ik vaak de boodschappen. Wat ik helemaal niet erg vind, maar nu betaal ik dus vaak boodschappen voor twee personen en dat red ik financieel gewoon niet. Ik heb zelf namelijk ook een eigen woning (waar ik nu dus niet ben) waar ik wel gewoon huur voor moet betalen.

Als we uit eten gaan ofzo dan betaalt hij wel altijd voor ons 2, of als we ergens wat gaan drinken. En soms haalt hij de boodschappen. Dus het is niet dat ik álles betaal ofzo, maar vind het heel lastig wat ik hier mee moet doen?? Ik merk dat ik echt super geirriteerd ben als ik hier aan denk en liever geen boodschappen meer haal omdat het iedere dag dichterbij komt dat ik het niet meer kan betalen. Maar ik voel me ook schuldig ergens? Ik wil niet dat hij denkt dat ik niks voor hem over heb ofzo.. Uiteindelijk betaalt hij ook dingen voor mij (uit eten, drankjes).

Ik moet iets zeggen want anders kan ik het straks gewoon niet meer betalen, maar ik weet niet zo goed hoe?? Of hoe we dit zouden kunnen aanpakken?

Ik vind het ook echt heel genant om zoiets tegen iemand te zeggen :/
Meid, als je een toekomst met je vriend wil opbouwen moeten jullie het toch ooit ook over financiele zaken gaan hebben, dus ik zou het gewoon bespreekbaar maken. Hij wil vast niet dat je jezelf helemaal blut koopt aan boodschappen.
Alle reacties Link kopieren
Wel zeggen en samen een budget maken. Ga opzoek naar oplossing zoals een keuze maken voor samenwonen en bijv je huis tijdelijk verhuren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bij een beetje volwassen relatie praat je hier gewoon over.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet gewoon wat vaker in je eigen huis zitten?

Of zeg je huur op en ga samenwonen.

Of ga het gesprek aan en ga je praten over het verdelen van de kosten.



Veel meer smaken zijn er volgens mij niet.
Alle reacties Link kopieren
Zeg gewoon wat de situatie is: je hebt geen geld voor jullie gezamenlijke boodschappen. Stel voor dat jullie ze samen betalen of dat hij de helft van de tijd bij jou komt. En stop met het aannemen van etentjes/drankjes als je het oneerlijk vindt, maar als hij het kan betalen, vindt hij het misschien geen probleem om meer te betalen dan jij.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Alle reacties Link kopieren
"Luister eens schat; zou jij wat vaker de boodschappen willen betalen? Ik kan het namelijk niet goed meer opbrengen."
Alle reacties Link kopieren
Als je dit al niet durft te bespreken zit er iets niet goed in je relatie.
Gewoon zeggen dat je boodschappen geld nodig hebt. Lekker makkelijk van hem trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Jij zit dus de hele dag in zijn huis, hij betaalt etentjes en drankjes, af en toe boodschappen voor jullie 2 en jij vind blijkbaar dat hij nog meer moet betalen? Ga lekker in je eigen huis eten, hoef je alleen voor jezelf boodschappen te doen, betaal de helft aan etentjes en drankjes, zo is het eerlijk verdeeld
Alle reacties Link kopieren
Je zilt het er inderdaad toch over moeten hebben. Doe je voor 2 nu zoveel meer boodschappen dan voor je alleen? Misschien een idee om eens in de week samen boodschappen te doen, mijn ervaring is als je elke dag gaat je toch meer boodschappen doet dan als je 1 of 2x per week gaat.
Zou het echt aankaarten, niks gênants aan.

Hij zal toch ook wel begrijpen dat hij meer te besteden heeft dan jij?
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je van tegen hem zeggen: "schat, ik zit ergens mee, ik kan de boodschappen voor ons 2 niet meer betalen, omdat ik dat financieel niet meer red. Ik wil je niet tekort doen, maar ik hou gewoon niets meer over." En dan kijken hoe hij reageert. Of is dat te simpel gedacht?
Misschien ziet hij het als compensatie voor dat je altijd bij hem bent? Geen water en energiegebruik dus in jouw eigen huis? Maar dat is giswerk, ga gewoon in gesprek. En ik vraag me eerlijk gezegd af of het nu zoveel meer kost om voor 1 of 2 personen te koken, als je slim inkoopt moet het meevallen denk ik.
Jullie zijn dus net samen een jij doet steeds boodschappen. Waarom? Heeft hij je dat gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon geen boodschappen doen? Voordat jij er was moest hij toch ook eten?
Het is genant dat je hier op jouw leeftijd een topic over opent in plaats van tegen je vriend te zeggen 'zullen we de kosten voor de boodschappen delen?.
Alle reacties Link kopieren
Als je dit niet kunt betalen, dan moet je het erover hebben. Ik vraag me alleen af waarom je niet wat vaker in je eigen huis zit?
Alle reacties Link kopieren
Wees niet bang om eerlijk te zijn in je relatie. Als je niet veel te hebt te besteden dan zou je dat gewoon tegen hem kunnen zeggen en dan zal hij dat vast wel begrijpen en zoniet dan is het gewoon een idioot.
quote:feeks schreef op 01 december 2015 @ 17:32:

Jij zit dus de hele dag in zijn huis, hij betaalt etentjes en drankjes, af en toe boodschappen voor jullie 2 en jij vind blijkbaar dat hij nog meer moet betalen? Ga lekker in je eigen huis eten, hoef je alleen voor jezelf boodschappen te doen, betaal de helft aan etentjes en drankjes, zo is het eerlijk verdeeldVolledig mee eens!
Een potje samen maken naar rato van je inkomen. Hij verdient waarschijnlijk meer dan jij, dus gewoon bespreekbaar maken
Zit jij in zijn huis als hij werkt?

Zo ja, kun je niet beter in je eigen huis zitten?

Dan ben je verantwoordelijk voor je eigen huishouden.

Je kent hem net, dan is het toch niet nodig om dag en nacht in zijn huis te zitten? Tenzij je hem huur betaalt...
quote:Taxxi schreef op 01 december 2015 @ 18:10:

Een potje samen maken naar rato van je inkomen. Hij verdient waarschijnlijk meer dan jij, dus gewoon bespreekbaar maken



Ze kennen elkaar net. Dan vind ik dit niet nodig. Ieder de helft. Waarom zou hij voor haar betalen?

Dat doe je als het serieuzer wordt. Niet in een beginnende relatie.
Tsja... je hebt wel seks met iemand (waarbij je je letterlijk blootgeeft), je komt klaar en je laat je aan alle kanten nemen, maar zoiets simpels als praten is dan ineens te moeilijk.

Ik word oud.
Als dat al genant is?



Overigens als jullie vaak samen uit eten gaan en/of drankjes doen en hij betaald dat altijd, mag je jezelf ook afvragen of je daadwerkelijk 'meer' betaald maar dat terzijde.



Jemig, bespreek het gewoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven