Gewend aan verwend?

07-07-2012 19:11 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet echt wat mijn probleem is, maar het neerzetten helpt me misschien het wat duidelijker te krijgen.



Mijn vriend en ik zijn naar het buitenland verhuisd. Ik wil nu mijn auto meenemen, zodat ik meer banen kan aannemen, ook op het platteland, want met het OV is niet echt een optie. Het probleem is de kosten die ermee gemoeid zijn. Ik betaal nu ook belasting, verzekering en brandstof, maar hier had ik een baan en daar dus nog niet en ik weet ook niet of ik er snel een vind. In mijn ogen zou ik een tijdelijke baan kunnen zoeken of kan mijn vriend een paar maanden betalen totdat ik een gewone baan vind.



Nu heeft mijn vriend gezegd dat hij niet wil betalen voor mijn auto. Op zich snap ik het ergens wel, want het is misschien wat decadent om perse een auto te willen hebben. Ook wil hij me wel afzetten bij stations in de buurt en kan ik ook zijn auto gebruiken, maar ik vind de zijne een onding. Maar hij vindt het vooral niet nodig omdat hij voorheen ook geen auto had en ook alles met het OV moest doen. Het verschil is alleen dat hij geen geldig rijbewijs had, hij nergens dagelijks heen moest maar alleen af en toe en daarnaast is het OV in nederland gewoon goed in vergelijking met daar. Hij maakt wel geld naar me over, maar hij houdt het in mijn ogen iets te veel bij. Hij heeft een aantal jaar een minimaal inkomen gehad en met zijn inkomen bekostigden we de extras. Ik betaalde bijvoorbeeld zijn ziektekostenverzekering. Nu lijkt hij me wel terug te willen betalen voor geld dat ik hem geleend heb, maar de andere kosten die ik jarenlang gemaakt heb vergeet hij even (huur, eten, verzekeringen etc). Hij betaalt nu voor eten en huur, maar dat is drie maanden ipv drie jaar en daarnaast verdient hij veel meer dan mij.



Ik baal er ook van omdat ikde onredelijke gedachte heb dat juist omdat we niet getrouwd zijn of kinderen hebben, hij best mag laten zien dat het serieus tussen ons is. En het delen van geld, jouw geld is mijn geld, geeft me dat gevoel.



Voorheen hielpen mijn ouders me ook vaak. Hoewel ze nu veel meer zijn gaan verdienen, is dat nu ook niet het geval. Zij zouden me makkelijk een jaar kunnen helpen, zodat ik mijn leven daar met auto (mijn ouders vinden nl dat ik die moet meenemen) goed zou kunnen beginnen. Nu mag ik dat niet van ze verwachten want het is hun geld. Maar wat ik raar vind is dat ze zien dat we het financieel best moeilijk is geweest, eigenlijk de laatste vier jaar al, en ze helpen eigenlijk niet. Behalve dan met wat auto kosten. Toen ik ze vertelde dat mijn vriend wil dat ik de auto verkoop en dat hij vindt dat als ik een baan heb ik maar een nieuwe moet kopen, was het eerste dat ze zeiden dat ze er wel net geld in hadden gestopt (apk en beurt). En dat terwijl dat voor hun niet veel is en zeer mij veel mee hebben geholpen en ik daardoor juist makkelijker mijn auto kan verkopen. Een buurvrouw zag dat ik op bezoek bij mijn ouders was en vertelde over hoe fijn het moest zijn, moeder die het eten koopt en klaarmaakt, samen shoppen en moeders die de leuke dingen voor dochter koopt. Maar ik kook dus en als we shoppen koop ik dus alles zelf. Niet vreemd zou je zeggen voor een volwassen dochter, maar wel als je het vergelijkt met hoe ik ben opgevoed, want ik kreeg alles. Ik heb het idee dat het komt door mijn vriend. Mijn ouders denken dus dat het een profiteur is en alles wat ze mij geven, daar profiteert hij ook van. Als ik ouder was, dan zou me dat dus niet uitmaken, zolang mijn kind het maar goed had. Ze doen ooknet alsof ik nu dat ik oud genoeg ben alles maar zelf moet kunnen oplossen. Maar hulp zou soms ook wel eens fijn zijn.



Zoals gezegd weet ik niet echt wat ik hiermee wil, ik voel me alleen een beetje ongeliefd op het moment :( Alsof ik steeds iedereen maar aan het helpen ben, door de lieve vriendin en perfecte dochter te spelen, en daar niets voor terug krijg ofzo? Ik heb momenteel echt geen energie meer over, herken mezelf niet goed. Ik moet toch meer aan mezelf gaan denken. Maar ja, hoe he? Ik weet amper wat ik nu zelf van het auto issue vind: ik wil mijn auto en wil zelf de kosten dragen met de bijbaan, maar wat als ik faal en geen bijbaan vind/niet genoeg verdien etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:lolapaloeza schreef op 07 juli 2012 @ 19:43:

[...]



De angst slaat me om het hart. Ik hoopte dat ik van dat extra salaris eindelijk wat aan mijn pensioen opbouw zou kunnen gaan doen. Gaat het weer naar die koters!Ik hoopte op wereldreizen en een cabriolet en elke week uit eten. Maar mijn kinderen horen het dus te krijgen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Esfa schreef op 07 juli 2012 @ 19:44:

Dat jij wel drie jaar van alles hebt betaald, betekent niet dat de ander dat dan ook moet doen. Je hebt geen recht op wederkerigheid. Het geeft aan dat je vriend andere prioriteiten stelt, daar waar het gaat om geld. En dat is zijn goed recht. Dat jij het gevoel hebt dat dat oneerlijk is, dat kan ik me wel voorstellen. Helaas voor jou kun jij aan wat jij hebt gedaan en gegeven geen rechten ontlenen.Precies, dat is niet automatisch zo dat jij er dan ook recht op hebt. Sterker nog, lijkt me niet wenselijk in een relatie.
Alle reacties Link kopieren
Dus, omdat je ouders je ouders zijn en het zouden kunnen missen, moeten ze jou maar financieren voor een jaar?!

Omdat jij hun kind bent hebben zij maar te zorgen dat jij genoeg centjes hebt om luxe genoeg te kunnen leven...

Wat een aparte insteek en wat jammer dat je zo kortzichtig "volwassen" moest worden.

En dat je ook denkt dat het altijd maar 'voor wat hoort wat' moet zijn.

Ik hoop ook een goede dochter te zijn voor mijn ouders, heel normaal, daar hoef ik niet voor beloond te worden.

Laat staan dat ik tot in lengte van dagen geld van mijn ouders ontvang. Verwend dus, ja.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 juli 2012 @ 19:44:

[...]





Nou, als je samenwoont ( ze zijn zelfs samen in het buitenland gaan wonen ) dan vind ik het vrij onzinnig, liefdeloos en bizar als je elkaar niet helpt. Dat je geen geld uit wil geven aan iets wat je totaal nutteloos vind, dat snap ik. Maar je laat je partner toch niet op een houtje bijten als jij een leuk salaris hebt?Dat doet hij toch niet? Hij vindt alleen die auto onzin, ze kan de zijne gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_153354 wijzigde dit bericht op 15-02-2018 23:47
99.86% gewijzigd
Goed doorgepraat dat plan voor emigreren....en ook fijn dat jullie zo op 1 lijn zitten..
Alle reacties Link kopieren
quote:verhuisd schreef op 07 juli 2012 @ 19:54:

Goed doorgepraat dat plan voor emigreren....en ook fijn dat jullie zo op 1 lijn zitten..
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 juli 2012 @ 19:46:

[...]





We hebben het over een liedes! relatie, he?

Als je daarin al geen wederkerigheid hebt...





Madile, verveel je je? Voel je je eenzaam? Staat die auto daar symbool voor; dat je je dan vrijer voelt oid?Ik zeg niet dat het er niet zou moeten zijn, wel dat je er geen recht op hebt. Het is niet op te eisen. Je al stampvoetend beroepen op wederkerigheid, "en dus krijg ik geld van jou voor de auto", werkt niet.
Geloept; TO, geen match jullie.
Overigens, ongetrouwd zijn betekent:mijn & jouw en dus NIET jouw geld is ook van mij.



Ik ben wel reuze benieuwd waar je nu zit en waar je gemakkelijk ongetrouwd kan emigreren zonder zeer onduidelijke juridische gevolgen voor beide partijen..
Je hebt een auto om alles mee te doen, je vriend betaalt alles en je ouders hebben de waarde van een andere auto opgewaardeerd. Wat is je probleem? Volgens mij geven zowel je ouders als je vriend heel veel om je.
Nog 1 ding over die auto, je weet dat je niet zomaar een auto met Nederlands kenteken kan meenemen bij emigreren, ook niet in Europa?



Zo niet dan weet je het nu. De Nederlandse belastingdienst zal vragen stellen en de nationaliteiten in nieuwe land ook (mocht er iets gebeuren dan ben je echt de pineut). Anyway, zo makkelijk is het meenemen van een auto niet en dat kost geld, mogelijk veel geld, in ieder geval meer dan jij kan/vriend wil betalen zo te lezen...
quote:verhuisd schreef op 07 juli 2012 @ 20:05:

Nog 1 ding over die auto, je weet dat je niet zomaar een auto met Nederlands kenteken kan meenemen bij emigreren, ook niet in Europa?



Zo niet dan weet je het nu. De Nederlandse belastingdienst zal vragen stellen en de nationaliteiten in nieuwe land ook (mocht er iets gebeuren dan ben je echt de pineut). Anyway, zo makkelijk is het meenemen van een auto niet en dat kost geld, mogelijk veel geld, in ieder geval meer dan jij kan/vriend wil betalen zo te lezen...De autoriteiten bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
Hmmm.. ik heb dat hele stuk van over je ouders niet gelezen.. tmo voor mij op dit moment. Verder vind ik eea warrig. Ik zal wel moe zijn.



Ik vind wel dat het naar is, dat jij jarenlang voor hem betaalt en hij nu zo op de centen lijkt te zitten, alsof alles van hém is. Niet leuk van hem.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
to, ik denk dat je je verwachtingen tov je vriend wat bij moet stellen. Hij heeft kennelijk minder voor jou over dan jij voor hem.

De volgende keer zal jij het ook anders doen, dat heb je dan maar weer geleerd.

Je ouders steunen je kennelijk ook wat minder door deze vent, en dat kan ik wel snappen. Jouw keuze, zij willen daar geen geld in stoppen.

Dus, denk bij jezelf na of je nog steeds achter deze keuzes staat, en deal er dan mee. Als je blijft, dan is het aanpakken.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
-
Alle reacties Link kopieren
Lijkt wel alsof pansy de enige is hier die normaal kan reageren
Dus het zijn van een goede en lieve vriendin en dochter 'verdient' een beloning??



Ik heb al eerder topics van je gelezen, die ook hier ongeveer over gingen. Meisje, stop met dat geld op die weegschaal. Zoek daar gewoon een baan, meteen, en dop je eigen boontjes.



Wie betaalt de invoerkosten trouwens, als je je huidige auto meeneemt? Je mag vaak maar een korte periode met je buitenlandse kenteken ergens rijden. Dat kan nogal wat geld kosten.
Alle reacties Link kopieren
Dat de meesten hier mij verwend vinden, is niet raar. Maar juist omdat mijn ouders altijd zo makkelijk daarin waren, vind ik het extra moeilijk, juist omdat ik weet waarom ze nu niet zo makkelijk meer zijn. Ik doe graag wat zij willen. Maar ik ga mijn vriend echt niet aan de kant zetten omdat zij dat nu zo graag willen. Ze zijn heel anders dan hij is, maar die kanten vind ik juist leuk.



Ik snap dat mensen die ouders hebben die nooit of weinig voor hen betaalden of regelden zich niet zo goed in deze situatie kunnen inleven. Maar oprecht had ik liever vanaf kleins af aan zelfstandiger geweest dan dat gemanipuleer met geld, want zo ervaar ik het.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 juli 2012 @ 19:41:

Hoe werkt die kronkel van " mijn ouders zijn meer gaan verdienen dus heb ik ook wel recht op meer "?Dit is ook een goede trouwens. Zal eens navragen bij mijn ouders, die zitten ook wat breder de laatste tijd, maar ik profiteer er niet eens van!
Alle reacties Link kopieren
@slugabed: hij onderhoudt me ook, maar bij hem was het niet echt een hoopvolle situatie, terwijl ik wel snel een baan zou kunnen vinden. Ik zou binnen een maand werk kunnen hebben, maar mijn vriend is degene die graag ziet dat ik een baan kies die bij me past.
Alle reacties Link kopieren
"Goed doorgepraat dat plan voor emigreren....en ook fijn dat jullie zo op 1 lijn zitten.."



We hebben het hier al over gehad. Vriend heeft wel eens gezegd wat hij wilde, en ik wat ik wilde en waarom en daar stemde hij wel mee in. Maar pas nu ik op het punt sta te vertrekken komt hij er mee dat het geen goed idee is.
Alle reacties Link kopieren
is het niet vreselijk lastig om zo afhankelijk van iedereen te zijn?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
"Jouw verhaal gaat om - wat is je vriend bereid om voor je te doen of te geven. "



Ja dat is het wel een beethe. Vooral door het ontbreken van huwelijk en kinderen, wat me ook steeds meer pijn gaat doen.
Madille, ik ben ook zo groot geworden hoor. Je bent niet de enige.

Het is toch super dat dat zo kon, maar je bent nu een grote meid en het is tijd om dat los te laten en je eigen centen te gaan verdienen. Waarom steeds naar je ouders blijven kijken en op geld blijven hopen? Leer eens voor jezelf zorgen en steek je handen uit je mouwen.



Je bent je er ook bewust van, dat je zo opgegroeid bent. Daarom begrijp ik ook echt niet, waarom je dat zo blijft volhouden. Omdat zij je zo opgevoed hebben, moeten ze die geldstroom ook door laten stromen?

Je hebt een partner, gaat samen met hem je leven inrichten, daar hoort het geld van je ouders niet meer bij. Zij zijn juist verstandig. In je jeugd ontbrak het aan niets, nu is het tijd om voor jezelf te leren zorgen. Moest ik ook, kan best, is echt te doen. Maar je moet wel willen en dat ontbreekt bij jou duidelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven