Grootouders laten kleinkind links liggen

20-10-2014 05:26 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn koek is op. De feestjurk van mijn dochter ligt klaar, het tasje is gevuld en ze zal zo verheugd wakker worden. Helaas voor niets, want mijn schoonouders hebben het beloofde uitje met hun kleindochter net geannuleerd. Ze hebben het hele weekend lopen feesten en zijn daar onverwacht blijven slapen vannacht. Vanavond zullen ze pas weer thuis zijn.



Mijn schoonouders zitten in hun tweede jeugd. Sinds vier jaar willen ze alleen nog met zichzelf rekening houden en grijpen elke gelegenheid aan om het op een feesten te zetten. Hun kleindochter kwam daarom te vroeg. Ookal hebben wij al een relatie van 9 jaar en zijn wij beide de dertig gepasseerd; ze hadden graag gezien dat we nog zes jaar hadden gewacht.



Onze dochter is 3,5. Verscheidene keren hebben ze haar een uitje beloofd, maar elke keer werd dit op het laatste moment geannuleerd. Ik wil mijn kind niet haar grootouders ontzeggen, maar de koek is voor mij op. We hebben er met hen over 'gepraat' en elke keer beloven ze beterschap. Toch komt dit er niet van. Mijn schoonouders willen elke dag genieten, maar blijkbaar zonder hun kleinkind.



Ik wil mij helemaal nergens mee bemoeien. Ik gun mijn schoonouders van harte hun vrijheid, maar niet ten koste van mijn dochter. Ookal komen ze nooit naar ons, wij proberen wel om bij hen op visite te gaan. Dan vliegen de loze beloftes mijn dochter om de oren. Ik wil dit niet meer.



Zijn er hier toevallig ervaringsdeskundigen? Hoe ga ik hier mee om? Wat zeg ik wel en niet tegen mijn dochter? Mijn man en ik hebben de laatste paar annuleringen onze eigen afspraken afgezegd en het uitje zelf opgepakt. Helaas kan dat natuurlijk niet elke keer.
Hoe vaak komt dit voor?

En hoe staat je man hierin? Waren ze als ouders wel verantwoordelijk?





Ik hoop dat je het kunt oplossen voor vandaag. Sterkte niet leuk voor je meisje en voor jullie.
Alle reacties Link kopieren
Vooral het idee dat opa en oma TE BRAK zijn om wat met hun kleindochter te doen. Kom óp zeg. Als je daar dan blijft slapen dan kies je dat toch zelf, dan sta je de volgende dag toch super vroeg op. 's Nachts een man, overdag een man enzo.
Niets meer vertellen over bezoekjes, afspraken en intenties van schoonouders aan je dochter, maar het op z'n beloop laten. Verder is het ook een beetje naïef van je, om er zo's heisa van te maken, als feestjurk klaar te leggen etc.., je weet hoe die mensen zijn en dan kan je ook beter, je verwachtingen managen. Probeer geen mensen te veranderen, probeer je verwachtingen bij te stellen. En met mensen, die zich niet aan afspraken houden, maak je gewoonweg geen afspraken meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:monalisalove schreef op 20 oktober 2014 @ 08:43:

Probeer geen mensen te veranderen, probeer je verwachtingen bij te stellen. En met mensen, die zich niet aan afspraken houden, maak je gewoonweg geen afspraken meer.Kunnen je deze bewaren en gebruiken als antwoord op het merendeel van de topics op deze pijler?
quote:noreservations schreef op 20 oktober 2014 @ 09:09:

[...]



Kunnen je deze bewaren en gebruiken als antwoord op het merendeel van de topics op deze pijler?
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je naar mensen toe die nooit naar jullie toekomen ?

Hoe komt het dat jullie na 2 keer een afspraak maken en 2keer afzeggen de beloftes die er na kwamen niet direct afgekapt hebben?

Je kan wel boos zijn op je schoonouders maar jullie staan de loze beloftes telkens weer toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:monalisalove schreef op 20 oktober 2014 @ 08:43:

Niets meer vertellen over bezoekjes, afspraken en intenties van schoonouders aan je dochter, maar het op z'n beloop laten. Verder is het ook een beetje naïef van je, om er zo's heisa van te maken, als feestjurk klaar te leggen etc..

+1



Van wie kwam overigens het initiatief voor dit dagje uit? Vanuit jullie of vanuit opa&oma?
Schoonouders hadden graag gewild dat jullie nog zes jaar gewacht hadden met het krijgen van een kind?

Feitelijk kun je hieruit al afleiden dat ze er niet op zaten te wachten. Door loze beloftes proberen ze misschien hun schuldgevoel kwijt te raken, maar het is wel duidelijk dat ze er domweg geen zin in hebben.

Blijf niet hopen tegen beter weten in, dat maakt het voor je dochter ook lastig.

Niet iedere grootouder heeft automatisch iets met kleinkinderen. Probeer het los te laten en zonder hen te genieten van je dochter.
Wat heb je gezegd toen ze afbelden deze keer?

Ik mag wel hopen dat je meteen heel duidelijk hebt gezegd wat je ervan vind?
Alle reacties Link kopieren
Afspraak is afspraak. Dit zou voor mij reden zijn om te breken met mijn ouders, als ze keer op keer mijn kind in de kou laten staan.
Als dit elke keer gebeurt, waarom hang jij dan een feestjurk klaar voor je kind?
Volgende keer dat je er heen gaat, iets regelen voor je dochter ipv meenemen. Ik zou zelf trouwens helemaal niet meer gaan maar je man alleen sturen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet meer met het gezin op audiëntie gaan. Hopelijk gaan ze jullie dan missen en nemen ze zelf initiatief.



Ouders zijn vaak onbewust blij als het laatste kind het nest verlaat want dan komen ze eindelijk aan zichzelf toe.



Als ze vroeger hun taak goed vervuld hebben kan daar niets tegen zijn. Je kan vertoon van liefde en belangstelling niet afdwingen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Schoonvader deed precies hetzelfde met onze kinderen.

Het moment dat mijn (toen) 3 jarige zei: oh, opa komt toch niet. Was het voor ons klaar.

We hebben nu de keuze gemaakt om de kinderen bij schoonvader weg te houden.

Gaat mij makkelijker af dan man, maar dat is

logisch.

Schoonvader kan weer verdienen om ze te zien. En het doet de kinderen écht goed om hem niet meer te zien. Het is duidelijk voor ze, en ze worden niet meer keer op keer teleur gesteld. Diep triest, maar het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat jij je zo overstuur maakt is vervelender voor het kind dan de afwezigheid van grootouders die ze nooit anders heeft gekend.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Zo doet mijn moeder sinds ze een nieuwe man heeft. Toen ze nog met mijn vader was zagen ze haar 3 keer per week, nu eens in 3 weken, als het doorgaat... Vooral mijn oudste voelt zich erg aan de kant gezet. Dat is ze ook. Ik heb alles geprobeerd, niets helpt, ze beloofd van alles zo gauw ze de meiden ziet. Tot aan vakanties aan toe!



Had zelf altijd al moeizame relatie met haar, maar ondertussen heb ik een permanente hekel aan haar. Wel nog steeds huilend opbellen dat ze ons zo mist!! Maar afspraken nakomen, ho maar.



Nou ja soms mogen ze, ik heb uitgelegd. Ze verwachten nu zelf ook niets meer. Liefst zou ik haar bannen, maar dat heeft zij vroeger bij mijn opa gedaan en daar ben ik jaren verdrietig van geweest, dus dilemma..



Ervaringsdeskundige dus, niet leuk! Ik ga meestal doen wat oma had beloofd, maar als het te duur is zit ik in de tang )O:

Sneu, rare lui heb je erbij, ook al zijn het je ouders...
Een vriendin van me heeft ook zulke schoonouders. Haar dochter is inmiddels een twintiger. Mijn vriendin heeft ernstige rugklachten ook al toen haar dochter nog klein was. Schoonouders waren er nooit om haar met wat dan ook een klein beetje bij te staan. Nu zijn schoonouders hoogbejaard en heeft mijn vriendin voorgenomen om er vervolgens ook nooit voor haar schoonouders te zijn als ze hulp nodig hebben. Vriendin is een heel sociaal mens die altijd voor iedereen klaar staat, maar haar schoonouders hebben het bij haar voorgoed verkloot. To, ik geef je gelijk, wat er in zit kun je er ook niet uithalen. Heel sneu voor je dochter maar het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het ook niet gewend dat mijn (schoon)ouders deel uitmaken van mijn wekelijkse leventje... Te veel te doen, en op zich hebben zij ook daar alle recht toe. Waar ik wel moeite mee heb is dat ze in kaartjes van alles beloven. Het is leuk om een kaartje op je verjaardag te krijgen met een geldbedrag wat je zelf uit mag geven, maar waar ik moeite mee had was dat ze dan schreven dat ze het zo jammer vonden dat ze het kleinkind dan zo weinig zagen (ja hallo, zij reizen de hele wereld rond en als ze dan hier zijn moet er ook van alles, maar niet met het kleinkind) zodat het net lijkt alsof IK dwars lig. Elke woensdag ben ik vrij en mijn tweede kind ook, dus als je dan in Holland zou zijn... Maar nee, andere dingen zijn gewoon belangrijker. Helaas kan mijn oudste lezen (tja wel handig als je binnen een jaar naar de middelbare gaat ) maar mijn andere kind gelukkig nog niet. Mijn oudste kan ik het nu ook gewoon uitleggen.



Pas zeggen als ze bevestigd hebben dat ze die dag ook kunnen? Voor de rest: het is hun verlies. Je kind is gewoon heel veel waard en als zij dat niet erkennen: hun leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:monalisalove schreef op 20 oktober 2014 @ 08:43:

Niets meer vertellen over bezoekjes, afspraken en intenties van schoonouders aan je dochter, maar het op z'n beloop laten. Verder is het ook een beetje naïef van je, om er zo's heisa van te maken, als feestjurk klaar te leggen etc.., je weet hoe die mensen zijn en dan kan je ook beter, je verwachtingen managen. Probeer geen mensen te veranderen, probeer je verwachtingen bij te stellen. En met mensen, die zich niet aan afspraken houden, maak je gewoonweg geen afspraken meer.





Dit!



En al die verontwaardigde reacties hier, kom op zeg! Die mensen hebben hun eigen leven en mogen dat naar eigen inzicht indelen en dat hoeft niet om kleindochter te draaien.



Dat ze hun afspraken niet nakomen is zonder meer kwalijk maar om bij een 3,5 jarig kind verwachtingen te scheppen (als al gebleken is dat opa en oma nogal slordig zijn) is ook niet bepaald slim.



Leef gewoon je eigen leven, als opa en oma langskomen is het leuk, als ze niet komen is het ook leuk. punt.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
quote:_isis_ schreef op 20 oktober 2014 @ 07:03:

Ongelooflijk dat er zulke grootouders zijn, ik zou mijn leven voor ze geven.

Afkappen met deze lui, die zijn geen grootouders waardig.+1
Alle reacties Link kopieren
Wat vreselijk dit. Wij wonen erg ver bij onze ouders vandaan en die zouden er alles voor doen om bij hun kleinkind te kunnen zijn.

Ik zou de bezoeken ook beperken (van jullie kant). Tweede jeugd of niet.



Ik vind het sowieso erg knap dat jullie nog tijd in deze mensen steken. Niks is zo erg als een kind zo makkelijk keer op keer teleurstellen!



Knuffel!
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zouden je schoonouders geweest zijn als je had gewacht tot zij het tijd vonden om grootouders te worden?

En wat voor feesten bezoeken ze; festivals, dancefeesten?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ieder z'n eigen leven, maar afspraak is wel afspraak. Helaas weet je dat dit bij deze mensen niet opgaat. Ik zou inderdaad mijn verwachtingen aanpassen en er niet meer vanuit gaan dat ze komen opdagen.



Ik zou het initiatief tot afspreken bij hun neerleggen, ze mogen kleindochter alleen zien als ze bij jullie thuis komen. Gaat dit goed dan kunnen ze het contact uitbouwen. Hou het luchtig naar je kind toe.
Alle reacties Link kopieren
Ongelooflijk hoe sommige mensen met hun afspraken omgaan. En dan gaat het in dit geval ook nog eens om hun kleindochter.

Het is inderdaad goed om je dochter niet te gaan inzetten als strijdmiddel, maar wat ontzettend sneu is dit voor haar. Opa en oma mogen duidelijk gemaakt worden hoezeer dit haar teleurstelt en hoe jij erover denkt.



Dan maar geen afspraakjes meer, of inderdaad niet meer aan dochter vertellen. Als het dan wel een keer doorgaat, is wel echt een ENORME verrassing voor haar.
Alle reacties Link kopieren
quote:vandale schreef op 20 oktober 2014 @ 10:27:

[...]





Dit!



En al die verontwaardigde reacties hier, kom op zeg! Die mensen hebben hun eigen leven en mogen dat naar eigen inzicht indelen en dat hoeft niet om kleindochter te draaien.



Dat ze hun afspraken niet nakomen is zonder meer kwalijk maar om bij een 3,5 jarig kind verwachtingen te scheppen (als al gebleken is dat opa en oma nogal slordig zijn) is ook niet bepaald slim.



Leef gewoon je eigen leven, als opa en oma langskomen is het leuk, als ze niet komen is het ook leuk. punt.Eh, pardon? Als iemand voortdurend afspraken met mij afzegt, dan denk ik: diegene is onbetrouwbaar, en spreek ik daar niet meer mee af. Ik ga daar geen tijd en energie in steken. Een kind kan dat nog niet, die wil hartstikke graag met opa&oma afspreken en wordt afgewezen. Een kind moet je in bescherming nemen tegen onbetrouwbare lui.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven