Grootouders laten kleinkind links liggen

20-10-2014 05:26 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn koek is op. De feestjurk van mijn dochter ligt klaar, het tasje is gevuld en ze zal zo verheugd wakker worden. Helaas voor niets, want mijn schoonouders hebben het beloofde uitje met hun kleindochter net geannuleerd. Ze hebben het hele weekend lopen feesten en zijn daar onverwacht blijven slapen vannacht. Vanavond zullen ze pas weer thuis zijn.



Mijn schoonouders zitten in hun tweede jeugd. Sinds vier jaar willen ze alleen nog met zichzelf rekening houden en grijpen elke gelegenheid aan om het op een feesten te zetten. Hun kleindochter kwam daarom te vroeg. Ookal hebben wij al een relatie van 9 jaar en zijn wij beide de dertig gepasseerd; ze hadden graag gezien dat we nog zes jaar hadden gewacht.



Onze dochter is 3,5. Verscheidene keren hebben ze haar een uitje beloofd, maar elke keer werd dit op het laatste moment geannuleerd. Ik wil mijn kind niet haar grootouders ontzeggen, maar de koek is voor mij op. We hebben er met hen over 'gepraat' en elke keer beloven ze beterschap. Toch komt dit er niet van. Mijn schoonouders willen elke dag genieten, maar blijkbaar zonder hun kleinkind.



Ik wil mij helemaal nergens mee bemoeien. Ik gun mijn schoonouders van harte hun vrijheid, maar niet ten koste van mijn dochter. Ookal komen ze nooit naar ons, wij proberen wel om bij hen op visite te gaan. Dan vliegen de loze beloftes mijn dochter om de oren. Ik wil dit niet meer.



Zijn er hier toevallig ervaringsdeskundigen? Hoe ga ik hier mee om? Wat zeg ik wel en niet tegen mijn dochter? Mijn man en ik hebben de laatste paar annuleringen onze eigen afspraken afgezegd en het uitje zelf opgepakt. Helaas kan dat natuurlijk niet elke keer.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 oktober 2014 @ 11:39:

[...]





SMS'je, misschien?

Daar word je toch ook wakker van, vinnut nogal vroeg voor telefoon lawaai

Daarbij vind ik maandag een rare dag om wat met een klein kind te gaan doen waar een feestjurk voor nodig is.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 oktober 2014 @ 11:39[/message]:

[...]





SMS'je, misschien?



vast een app, die mensen hebben een ruige, 2e jeugd.

zijn misschien op hun ouwe dag wel aan de party drugs gegaan.



wel sneu voor je dochter to, maar je kan beter stoppen met afspraken maken. ze zijn vast wel een keer uitgefeest.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 20 oktober 2014 @ 11:43:

[...]





ze zijn vast wel een keer uitgefeest.Nog drie jaar.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
oja, ze hebben zelfs aangegeven wanneer ze toe zijn aan het grootouderschap!
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:ronniemitchel schreef op 20 oktober 2014 @ 11:18:

[...]



En als Oma en Opa 2 keer hun beloftes niet zijn na gekomen is het aan de ouders om direct beloftes af te kappen.

Daar heb je absoluut gelijk in.



Ouders moeten het niet iedere keer laten gebeuren en het heft in eigen hand nemen aangaande hun kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:toffifee schreef op 20 oktober 2014 @ 11:24:

[...]



Jij moet sowieso niets van kinderen hebben, als ik mij niet vergis toch? Natuurlijk reageert een kind veel heftiger op een afspraak die niet doorgaat dan een volwassene. Een tiener zou nog kunnen zeggen dat ze niet meer mee gaat naar opa en oma, ze hebben toch geen interesse. Wat is er gebeurd met afspraak is afspraak?Is dat zo ja? Misschien moet ik niets hebben van sommige moeders die bevooroordeeld zijn, maar kinderen is een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Zou het niet leuk zijn als TO zelf ook nog eens terug zou komen?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
quote:vandale schreef op 20 oktober 2014 @ 11:28:

[...]





Precies! dat schreef ik er ook onder



Maar de verantwoordelijkheid voor het kind ligt ten allen tijde bij de ouders, als grootouders al eerder afspraken niet nagekomen zijn, ga je deze keer natuurlijk niet de mooie jurk klaarleggen maar kijk je even aan of opa en oma wel op komen dagen.



Maar alles wat TO schrijft over schoonouders die van het leven genieten, leuke dingen doen en het grootouderschap niet op een voetstuk plaatsen, doet niet ter zake.Ik zou sowieso al geen mooie jurk klaarliggen voor een dagje met oma ik weet precies hoe mijn moeder is. Een dagje met oma mee betekent een vies kind maar goed, inderdaad, TO werkt wel mee aan de teleurstelling. En hoewel ik me kapot zou schamen als mijn moeder zich elke week onder tafel zou drinken is dat inderdaad haar goed recht. Maar nu nog niet want ze heeft nog een jong zoontje
Ik vraag me af of de teleurstelling bij TO niet groter is dan bij dochter. Op die leeftijd nemen ze iets voor kennisgeving aan en gaan verder met hun dag.



TO schrijft dat dochtertje "verheugd wakker wordt". Ik denk dat ze dus zelf in de emotie zit en dat op dochter projecteert.



Verder eens met degenen die zeggen dat het eigen verwachtingenpatroon bijgesteld moet worden en daarnaar gehandeld moet worden.



Grootouders hebben niet automatisch iets met hun kleinkinderen en zeker recht op een eigen leven. Al keurt TO dit af ("ze zijn aan hun tweede jeugd bezig").



Stom dat die mensen een afspraak maken en hem vervolgens niet nakomen. Maar goed, sommige mensen zijn nu eenmaal zo. Dat zul je dan toch moeten accepteren en ermee om moeten gaan.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 oktober 2014 @ 11:29:

[img]http://partyflock.nl/images/cache/00114 ... 1a02ae4322[/img]



Ik zie zo'n ouder stel voor me, die helemaal los gaan op Sensation White en zo.Hahahaha dat ziet er toch ook niet uit he.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waarom ze nog steeds naar opa en oma gaan. Is dat omdat de man van TO graag zijn ouders ziet of is het om opa en oma maar te betrekken bij kleinkind terwijl die duidelijk hebben aangegeven (nog) niet op een kleinkind te wachten.



Ook in het eerste geval snap ik het niet dat de man van TO dat wil, maar goed. In het tweede geval komt het bij mij toch over als een beetje krampachtige manier om die grootouders maar bij het leven van je dochter te betrekken. En hebben die mensen om tijdens die bezoeken, waar ze misschien ook niet echt op zaten te wachten, de lieve vrede te bewaren maar beloftes gemaakt die ze liever niet deden. Of kwam het uit een schuldgevoel, maar ook dan zijn die beloftes niet echt van harte gemaakt. En zulke beloftes worden vaak makkelijker afgezegd.



Dit zou ook verklaren waarom die grootouders weer iedere keer de kans krijgen om beloftes te maken ipv. dat de ouders dit na twee keer afkappen zoals Ronniemitchel aangeeft. Ze stimuleren het juist. En de beste bedoelingen kunnen leiden tot de slechtste gevolgen.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon niet meer toestaan dat ze ooit nog een belofte doen aan hun kleinkind omdat ze hun afspraken niet nakomen. En dat is niet wat je je kind wilt leren. Afspraken zijn er immers om na te komen.
Waarom zou de man van TO zijn ouders niet willen zien (of moeten willen zien)? Omdat ze geen trek hebben in het grootouderschap?

Het kunnen voor hem prima ouders zijn. Dat staat los van hun kleinkind.



Mannen schieten vaak ook minder in de emotie. Het zijn in veel gevallen de moeders die hyperteleurgesteld zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:vandale schreef op 20 oktober 2014 @ 11:31:

[...]





Precies! uiteindelijk gaat dit nergens over



Als TO accepteert dat schoonouders niet de grootouders zijn die zij graag had gezien (maar haar ouders waarschijnlijk wel zijn ), is er helemaal niets aan de hand.Heb jij kinderen? Heb je wel eens gezien hoe jouw kind vol verwachting met een tasje klaar zit om opgehaald te worden en vervolgens gaat dat niet door..nou ik heb vask plaatsvervangend gehuild om mijn dochters teleurstelling...( uit het zicht) Haar vader liet haar ook constant zitten . Nu mag hij helemaal weg blijven. 10 jaar heeft hij de kans gehad, ik heb het veel te lang voort laten slepen.
Alle reacties Link kopieren
Een kind is echt wel teleurgesteld hoor. Ik weet het nog goed met mijn nichtje. Die woonde met haar moeder bij ons en dan zou ze in het weekend naar papa gaan. Uren kon ze voor het raam zitten, want hij komt écht wel hoor. Ze wist het zeker. En mijn tante zat daar zelf allerminst om te huilen. Echt heartbreaking om te zien. Als je een afspraak met een kind maakt, moet je die gewoon nakomen vind ik.

En anders maak je geen afspraken. En dan kunnen we wel doen alsof het niet aan die grootouders ligt verder (hoewel TO haar eigen rol ook onder de loep kan nemen), maar die grootouders maken zelf een afspraak die ze niet nakomen. Als je geen tijd met je kleinkind wil doorbrengen, moet je haar geen valse hoop geven. Dat is gewoon zakkerig. Eigen leven of niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders deden precies hetzelfde bij mij. Vanalles toezeggen, maar nakomen ho maar. Hoewel de relatie verder goed is, reken ik ze het (nog steeds) enorm aan. Als volwassene hoor je je gewoon aan ZELFgemaakte afspraken te houden. Belofte maakt schuld, zeker naar een 3-jarige toe. Ik zou dus voorstellen dat opa en oma de schade inhalen, maar het je dochter pas vertellen als ze ook daadwerkelijk voor de deur staan. Manlief hoort ze eens goed te vertellen wat het met jullie dochter doet, en inderdaad geen toezeggingen meer aan je dochter.



Ik hoop dat je zelf in de gelegenheid bent iets leuks met haar te doen!
Contact verbreken. Wat kleinkind betreft in ieder geval. Dit is ronduit zielig voor jullie kleine meisje.
Alle reacties Link kopieren
Bij volgende 'afspraken' enthousiasme van kind temperen. "We zien wel". Geen speciale kleding klaarleggen of tasjes inpakken. Zo zou ik ermee omgaan. Wellicht nog buiten gehoor van kind vragen om kind niet hyper te maken gezien de 'resultaten' in het verleden.



Dat mensen hun tweede jeugd willen beleven of lekker 'vrij' door het leven gaan, prima. Maak dan geen afspraken of beloftes met kleine kinderen. Verwacht dan ook niet dat die kinderen met 7 a 8 jaar met veel enthousiasme langskomen. Als de mijne er dan met zijn onderlip op de schoenen naar binnen moet worden geschoven ga ik ook niet de animator uithangen. Je oogst wat je zaait.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 20 oktober 2014 @ 12:12:

Waarom zou de man van TO zijn ouders niet willen zien (of moeten willen zien)? Omdat ze geen trek hebben in het grootouderschap?

Het kunnen voor hem prima ouders zijn. Dat staat los van hun kleinkind.



Mannen schieten vaak ook minder in de emotie. Het zijn in veel gevallen de moeders die hyperteleurgesteld zijn.



Ik neem aan dat dat een reactie op mij is.



Ik bedoelde vanwege dat zij altijd die kant op moesten en de grootouders nooit hun kant opkwamen. Dat zou voor mij voelen dat het alleen van mijn kant kwam. En dat vind ik geen prettig gevoel. En dan wordt het bij mij: Graag of niet.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Alle reacties Link kopieren
TO, hoe zit het met jouw eigen ouders? Heeft je dochter daar leuke grootouders aan?
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 20 oktober 2014 @ 13:28:

Bij volgende 'afspraken' enthousiasme van kind temperen. "We zien wel". Geen speciale kleding klaarleggen of tasjes inpakken. Zo zou ik ermee omgaan. Wellicht nog buiten gehoor van kind vragen om kind niet hyper te maken gezien de 'resultaten' in het verleden.



Dat mensen hun tweede jeugd willen beleven of lekker 'vrij' door het leven gaan, prima. Maak dan geen afspraken of beloftes met kleine kinderen. Verwacht dan ook niet dat die kinderen met 7 a 8 jaar met veel enthousiasme langskomen. Als de mijne er dan met zijn onderlip op de schoenen naar binnen moet worden geschoven ga ik ook niet de animator uithangen. Je oogst wat je zaait.Dat zou helemaal wat zijn, als ze over een paar jaar beginnen te klagen dat ze hun kleinkind nooit te zien krijgen.
Heeft Noes al gezegd dat het strontvervelend is als TO's vervolgens niet meer terugkomen?
quote:toffifee schreef op 20 oktober 2014 @ 11:21:

[...]





Die zogenaamde verplichtingen gaan ze zelf aan. Dan moeten ze hun mond houden tegenover dochter als ze er toch geen zin in hebben met haar bezig te zijn.Dat staat er ook dus flauw om maar een alinea er uit te pikken.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 oktober 2014 @ 11:29:

[afbeelding]



Ik zie zo'n ouder stel voor me, die helemaal los gaan op Sensation White en zo.En straks komt TO vragen hoe je aan een foto van d'r schoonouders bent gekomen
Alle reacties Link kopieren
Wat vreselijk sneu. Dit kun je een kind inderdaad niet aandoen, als grootouders niet maar ook als ouders niet. Ik ben het ermee eens dat ze als ouders moeten voorkomen dat dit blijft gebeuren. Ik ben benieuwd hoe TO's man hierover denkt.



Wel jammer dat TO niet meer reageert... Hopelijk is ze nu zelf gezellig op stap gegaan met haar dochter!
Had ik maar een motto.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven