Heb ik recht om alles te weten?

06-10-2015 07:00 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Mijn man is een halfjaar vreemd gegaan. In dat halfjaar heeft hij haar een paar keer ontmoet en sex gehad. Na lange gesprekken (hij heeft veel spijt) heb Ik het hem vergeven maar zal dit nooit vergeten. Het enige waar ik mee zit is dat hij niets wil zeggen over haar. Ik wil echter alles weten om de puzzel voor mijzelf op te lossen. Is dit raar? Hij zegt dat hij mij niet nog meer pijn wilt doen door in details te treden. Ik zelf heb het gevoel dat ik dan toch blijf malen over wat er precies gebeurd is. Wat vinden jullie, heb ik er recht op om alles te weten? Of moet ik het hierbij laten, temeer daar we besloten hebben ons huwelijk een tweede kans te geven?
Ik weet het niet.



Bij mij zou een partner al geen tweede kans krijgen, dat voorop gesteld. Maar ik denk dat bij het verwerkingsproces openheid en eerlijkheid naar de partner toe wel een vereiste is.



En dan bedoel ik in de trant van het aantal ontmoetingen, keren seks, onveilig of veilig. Of iemand nog gevoelens voor de ander koestert.



Of zij een lekkerder kutje had of beter kon pijpen lijken mij dan weer wetenschappen die alleen maar meer ellende en onzekerheid aanrichten, dus die vragen zou ik niet stellen.
Waarom wil je alles weten?
Als jij dit dingen wilt weten om alles beter te kunnen verwerken dan vind ik wel dat je man het gewoon moet zeggen. Juist om jullie vertrouwensband weer een beetje te kunnen herstellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je wel, maar het lijkt me voornamelijk zelfkastijding. Wat schiet je er mee op om de details te weten? Lijkt me erg pijnlijk voor je.
Natuurlijk heb je nergens "recht op", het is aan jouw man om te beslissen wat hij jou wel of niet vertelt en aan jou om dat wel of niet te accepteren. Maar als hij ook maar een beetje gevoel in zijn donder heeft, dan vertelt hij jou zo min mogelijk. Ook al denk je nu dat je alles wil weten, als je alles zou horen doet dat alleen maar meer pijn. En bovendien is het ook niet netjes naar die andere vrouw.
quote:Mama2015 schreef op 06 oktober 2015 @ 07:07:

Als jij dit dingen wilt weten om alles beter te kunnen verwerken dan vind ik wel dat je man het gewoon moet zeggen. Juist om jullie vertrouwensband weer een beetje te kunnen herstellen.Vind ik ook. Al is het wel al moeilijk genoeg en zou ik niet weten of meer weten het ook echt makkelijker maakt om hem te vergeven. Sterkte...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denken dat hij aan je wensen tegemoet komt. Hij heeft deze al eerder met voeten getreden, door vreemd te gaan. En dat niet 1 keer maar een half jaar. Daar had hij onvoldoende moeite mee en jij ook niks over te zeggen. Dus wat hij zou moeten doen is niet weer zijn eigen koers te varen (want het is wel heel makkelijk dat hij niks vertelt omdat hij 'jou geen pijn wil doen'- t kan ook voor hem weer nieuw ongemak oproepen!). Dus geloof hem niet klakkeloos als hij zegt dat hij voor jou zwijgt. Hij dacht ook niet aan jouw gevoelens voordat hij vreemd ging, althans, dat hield hem in ieder geval niet tegen!!.

Dus ik zou mijn eigen behoeften niet onder het tapijt (laten) schuiven. Dat betekent niet dat je erop moet blijven staan om alle details te weten. Dat kan je doen, maar misschien zit er iets anders achter dat je probeert te tackelen door alles te willen weten. Dat hoeft niet maar kan. Misschien wil je gewoon alles weten en ook dat is een prima wens.

Natuurlijk kan het je nog meer pijn doen,miss was het een vriendin van je of een transseksueel oid. Of ook al is het gewoon een onbekende zouden de seksdetails je kunnen kwetsen en kan je afwegen wat je met dat weten zou opschieten. Maar dat je man jouw behoeften hierin in 1 keer van tafel veegt vindt ik niet terecht. Hij bepaalt uiteindelijk niet wat goed is voor jou of niet -dat doe jij.



Een 'compromis' zou zijn dat jullie met bv een therapeut erbij gaan kijken naar die zin en onzin van 'dingen weten'. Dan bepaalt niet hij, maar kunnen jullie samen onderzoeken waar je behoefte daaraan vandaan komt en tegemoet zou komen, en wat er misschien aan onnodige pijn zou bijkomen (want dat zal er ook gebeuren)

Dus ga niet klakkeloos in zijn wensen mee, maar blijf bij de jouwe en onderzoek ze (liefst samen met hem). Hij moet ze namelijk serieus nemen, en niet wegwimpelen zoals hij nu doet. Dat is wel errug makkelijk.



Zoals gezegd, hij kon jou pijn doen door vreemd te gaan. Zijn liefde voor jou en empathisch gevoel voor jou was niet groot genoeg om hem tegen te houden. Het was geen eenmalig iets maar hij is een half jaar lang in staat geweest zijn gevoelens van mededogen voor jou aan de kant te zetten. Daar had jij ook al niets over te zeggen- toen kon wilde hij ook niet open zijn. En nu dit weer. Let op dat hij niet alles bepaalt.



Tot slot, mensen proberen grip op zaken te krijgen door alles te willen weten. Dat geeft een gevoel van controle, die je dan vaak niet hebt. Zo werkt ons brein. Lees hierover bv Russ Harris: The reality slap.
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,



Dank voor de reacties tot nu toe... Ik begrijp dat de een van mening is van niet en de ander juist van wel... Ik kom er nog niet uit... Maar doet mij wel goed...
Mijn alarmbellen gaan af en ben het eens met kers. Laat je niet afwimpelen onder het mom; ik wil je geen pijn doen. Dat is al gebeurt namelijk. Wil hij je vertrouwen terug dan zal hij op bepaalde punten tegemoet moeten komen aan jouw wensen en vragen.



Waarom is hij vreemd gegaan?
Dat je op zijn minst wil weten wie vind ik erg begrijpelijk. Misschien is het wel iemand die hij nog dagelijks ziet of ken jij haar ook.



Toch zou ik mij afvragen of zijn motief om jou niet te willen kwetsen wel zuiver is. Het kan ook een manier zijn om niet geconfronteerd te worden met jouw pijn en de schuld die hij er aan heeft. Praten jullie er in het algemeen wel over of kapt hij dat ook af?



Doorgaan alsof er niks is gebeurd is geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Zijn ego lijkt me erg groot. Hij kon alles op het spel zetten-zijn huwelijk. Of was hij zo zeker van je dat hij dacht: die blijft wel? Zo klinkt hij wel. Jullie hebben t als het ware nu alweer 'afgesloten' - in ZIJN ogen. NEXT, lijkt hij te denken. Doorgaan met ons leventje. Zo gaat dat niet. Probeer niet al te vergevingsgezind te zijn, en vergeef nooit als je gevoelens nog overhoop liggen. Dat is dan namelijk geen vergeving maar angst. Angst hem kwijt te raken, slapende honden wakker te maken, to rock that boat.

Wees daar niet bang voor, om je relatie echt op het spel te zetten.



Hij was er ook niet bang voor, toen hij vreemd ging dus waar zou jij bang voor zijn?

En bovendien zal je hem nooit echt kunnen vergeven als je niet alles zou mogen voelen en uitzoeken, en als je niet het vertrouwen (terug)krijgt dat jouw behoeften belangrijk voor hem zijn. t belangrijkste. Of in ieder geval belangrijker dan zijn ego.

The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
Ik lees wel eens de margriet en daarin vind je elke week een ´kan deze relatie worden gered´ door psychologe Annette Heffels. Dit komt echt veel vaker voor en dat de één alles wil weten en de ander het niet wil vertellen schijnt bijna altijd zo te zijn. Je bent dus niet de enige en je man ook niet.



Ik zou zelf kiezen voor relatie therapie. Want ik zou willen weten waaróm hij is vreemdgegaan. Is er iets aan mij dat anders moet? Is het gewoon een midlife crisis? Waarom is er een ruimte ontstaan die vreemdgaan mogelijk maakte? Dat soort dingen zou ik willen weten.



Mannen hebben een iets andere bedrading. Hij zegt; het gebeurt niet meer en daarmee is voor hem de kous af. Mannen begraven de strijdbijl veel sneller en wij graven hem nog 800x op om nog maar een keer alle modder eraf te vegen.
Ik ben ook benieuwd of jullie er in het algemeen over praten. Het is eigenlijk oneerlijk, maar omdat je man is vreemdgegaan moet jij nu ook vechten voor jullie relatie. Jezelf afvragen hoe je dit hem kan vergeven en ervoor zorgen dat je krijgt wat je nodig hebt om dit te kunnen doen. Daar moet je heel sterk in je schoenen voor staan, en dat lijkt mij heel erg moeilijk als er zoiets is gebeurd. Ik hoop dat je er hoe dan ook sterker uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
"Hij zegt; het gebeurt niet meer en daarmee is voor hem de kous af. Mannen begraven de strijdbijl veel sneller en wij graven hem nog 800x op om nog maar een keer alle modder eraf te vegen."



Stel dit klopt.

Dan zou hij haar die bijl moeten aangeven.
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je het recht hebt om meer te weten ja. Dat zal ook beter zijn voor jou om het te verwerken.

Weet je wie ze is?
Levensgenieter ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:GateKeeper schreef op 06 oktober 2015 @ 07:09:

Ik snap je wel, maar het lijkt me voornamelijk zelfkastijding. Wat schiet je er mee op om de details te weten? Lijkt me erg pijnlijk voor je.



Eens!

Weet je zeker dat deze man nu eerlijk tegen je is en weet je zeker dat je hem een nieuwe kans wilt geven, Carmen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat jij het recht hebt om alles te mogen weten en vragen zolang jij dat nodig hebt om het te kunnen verwerken. Maar ik denk dat je hem beter nog kunt dumpen.



Sterkte
Alle reacties Link kopieren
quote:MissButterflyyy schreef op 06 oktober 2015 @ 08:04:

Ik vind dat je het recht hebt om meer te weten ja. Dat zal ook beter zijn voor jou om het te verwerken.

Weet je wie ze is?



Geen idee of dat zo is. Je denkt dat je je beter voelt als je alles weet, maar meestal steekt het wantrouwen toch de kop weer op en keiden meer details niet tot meer verwerking.



Of wil hij niets zeggen omdat TO haar kent?
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
quote:BWitched schreef op 06 oktober 2015 @ 08:15:

Of wil hij niets zeggen omdat TO haar kent?Dan zou ik het juist willen weten. Ik zou zo'n vrouw niet meer in mijn leven willen hebben. En zeker niet meer in het leven van mijn man.

Alle details van hoe vaak of in welke standjes zou me te ver gaan, daar krijg je niet meer gemoedsrust van denk ik.
Ik weet nog heel goed een gesprek op de radio met een ouder stel. Hij was ooit vreemdgegaan, affaire geloof ik, en hoe ze daar bovenop gekomen waren. Hij zei: door elke vraag die mijn vrouw had, te bantwoorden. En op elk moment dat ze daar behoefte aan had, erover te praten. Omdat ze daar recht op had.



Dus ja, ik vind dat je daar recht op hebt. Als hij je vertrouwen terug wil, moet hij met de billen bloot.
Je wil dat allemaal niet weten, geloof me. Ik stelde ook een hoop vragen, mijn intussen ex beantwoordde ze allemaal en toen begon ik hem zo weerzinwekkend te vinden dat ik opgestapt ben.

Als je je huwelijk wil redden wil je het echt allemaal niet weten.
Alle reacties Link kopieren
Je zit ook met de privacy van de andere vrouw. Die staat buiten jullie relatie maar haar privacy wordt wel geschonden als hij alles vertelt
Wat betekent "vergeven" voor jou, TO?
quote:Treezebees schreef op 06 oktober 2015 @ 08:47:

Je wil dat allemaal niet weten, geloof me. Ik stelde ook een hoop vragen, mijn intussen ex beantwoordde ze allemaal en toen begon ik hem zo weerzinwekkend te vinden dat ik opgestapt ben.

Als je je huwelijk wil redden wil je het echt allemaal niet weten.Juist alle ruwe feiten weten en verwerken en als je daarna nog het gevoel hebt dat de relatie een toevoeging voor je is dan is het pas tijd om te vergeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven