Heb ik recht om alles te weten?

06-10-2015 07:00 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Mijn man is een halfjaar vreemd gegaan. In dat halfjaar heeft hij haar een paar keer ontmoet en sex gehad. Na lange gesprekken (hij heeft veel spijt) heb Ik het hem vergeven maar zal dit nooit vergeten. Het enige waar ik mee zit is dat hij niets wil zeggen over haar. Ik wil echter alles weten om de puzzel voor mijzelf op te lossen. Is dit raar? Hij zegt dat hij mij niet nog meer pijn wilt doen door in details te treden. Ik zelf heb het gevoel dat ik dan toch blijf malen over wat er precies gebeurd is. Wat vinden jullie, heb ik er recht op om alles te weten? Of moet ik het hierbij laten, temeer daar we besloten hebben ons huwelijk een tweede kans te geven?
Vind dat je wel mag weten wie het was. Zit een groot verschil in of ze een vreemde is of een bekende.

En veel meer pijn kan het je niet doen. Het gaat er nu om of je hem verder kan vertrouwen. En dan moet hij wel open en eerlijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat nogal makkelijk, wel vreemdgaan en het opbiechten maar vervolgens je klep houden (en dat zeg ik als iemand die ooit zelf vreemdging en weet hoeveel pijn je iemand daarmee kunt doen). Als ik bedrogen zou worden zou ik op z'n minst willen weten wie het was. Puur omdat ik één keer seks met een onbekende minder erg zou vinden dan een langdurige affaire met mijn beste vriendin. Hoewel je je waarschijnlijk niet beter gaat voelen als je precies weet welke standjes ze gedaan hebben maakt sommige informatie wel degelijk een verschil.



Hoe dan ook, jij zit ermee, en dat lijkt me sowieso geen goede basis om met een huwelijk door te gaan. Praten met een neutrale derde erbij (een therapeut dus) zou kunnen helpen. Hij kan wel vinden dat jullie het achter je hebben gelaten, maar zolang dat voor jou niet zo voelt is het niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Hallo TO.

Ik heb me speciaal geregistreerd op dit forum om op je post te reageren. In mijn geval ben ik degene die een fout heeft gemaakt binnen mijn huwelijk. Ik zit met mijn partner momenteel in de verwerkingsfase. Omdat relatietherapie best duur is, zijn we beiden het boek 'Blijf toch bij me' van Petra Deij gaan lezen en de oefeningen die erin staan, gaan volgen (de oefeningen houden oa in opschrijven wat er gebeurd is en wat het gebeurde met je gedaan heeft). Dit boek kan een manier zijn om de affaire van je man te verwerken, echter zal hij dan wel volledig open kaart moeten spelen.



Mijn affaire is best heftig geweest, maar ik merk dat door volledig open kaart te spelen en inderdaad alle vragen van mijn partner te beantwoorden en begrip te tonen voor verdriet (ook al is het voor mijzelf pijnlijk of genant), het vertrouwen weer langzaam terugkomt. Je hebt er als bedrogen partner gewoon recht op. Bedenk inderdaad wel wat je wilt weten en tot in welk detail. Sommige zaken kunnen je pijn doen.



Het is echter nu aan jouw partner om te laten zien dat hij echt voor jou wil gaan. Het gebeurde maar stilzwijgen en er niet meer over praten is geen manier om dat te doen. Bovendien pak je dan de kern van het probleem niet aan. En wie zegt dat zoiets dan niet weer kan gebeuren?
Honesty is better than sugar coated lies.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben besloten om door te gaan met jullie huwelijk. Jij blijft, heel begrijpelijk, malen. Natuurlijk heb jij het recht om alles te weten! Dat hij je niet meer pijn wil doen, is zijn visie. Alles weten tot in detail zal pijnlijk zijn, maar is wel een startpunt voor (gezamenlijke) verwerking. Zolang de details niet zijn uitgesproken, blijft er 'iets' tussen jullie in zweven: iets dat hij wel weet en jij niet.
En de privacy van die andere vrouw zou me aan mijn reet roesten als ik daarmee het vertrouwen van mijn partner terug zou krijgen.
Hoezo privacy van de andere vrouw?

Rot op joh, moet ze maar niet met een bezette man in bed duiken.

nee voor zo'n persoon heb ik geen respect.
Alle reacties Link kopieren
quote:SaveTheDay schreef op 06 oktober 2015 @ 09:26:

En de privacy van die andere vrouw zou me aan mijn reet roesten als ik daarmee het vertrouwen van mijn partner terug zou krijgen.Eens, en ik zou het (in de plaats van de bedrogene dan) ook heel storend vinden als hij daarmee zou schermen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH zei hier:



"Ik weet nog heel goed een gesprek op de radio met een ouder stel. Hij was ooit vreemdgegaan, affaire geloof ik, en hoe ze daar bovenop gekomen waren. Hij zei: door elke vraag die mijn vrouw had, te beantwoorden. En op elk moment dat ze daar behoefte aan had, erover te praten. Omdat ze daar recht op had.

Dus ja, ik vind dat je daar recht op hebt. Als hij je vertrouwen terug wil, moet hij met de billen bloot."



Ze heeft absoluut gelijk,Carmen.

Zolang jij nog vragen hebt,geen duidelijkheid krijgt,zal jullie "tweede kans samen" nooit gaan lukken.



Jij bent veel meer waard dan alleen een "Oke,het is gebeurd-ik zeg toch Sorry-we gaan weer gewoon verder nu".



Enne: privacy van die andere vrouw niet willen schenden???

Hij had er anders ook geen enkele moeite mee met het schenden van die van jou



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties. Ik zie dat er veel mensen zijn die vragen of en waarom ik het mijn man heb vergeven. Hier kan ik duidelijk in zijn: ik weet dat hij van mij houdt en dit alles waarschijnlijk heeft gedaan omdat hij in een midlifecrisis zit. De laatste jaren heb ik hem (voor mijn doen) niet zo goed behandeld. Ik was teveel met mijzelf en de kinderen bezig en we leefden eigenlijk een beetje langs elkaar heen. Daarbij komt dat ik het gevoel heb dat hij echt mijn maatje is... Ik weet het, het klinkt stom maar we hebben ook momenten dat we gewoon met elkaar kunnen lachen. We hebben al 30 jaar een relatie.. Dit neemt niet weg dat ik verschrikkelijk teleurgesteld en boos op hem ben. Niet altijd, maar ik merk dat het ineens weer naar boven komt en dat ik dan ineens weer in huilen kan uitbarsten. Ik zie dat dit hem ontzettend veel pijn doet en hem opbreekt. Bij mij gaat het erom dat ik met de vraag blijf lopen hoe het kan dat een andere vrouw mijn man een halfjaar lang aan zich heeft kunnen binden? Wat trok hem zo aan in haar? Ik heb er thuis niets van gemerkt. Ik zag geen vreemd gedrag, niets. Hij beweert dat hij zelf ook niet weet waarom hij dit gedaan heeft. Hij was totaal niet verliefd op haar. Bij hem ging het om de sex die ik hem een tijd niet gegeven heb. Ik weet het stom dat ik dacht dat hij dit wel goed vond en er vrede mee had..... Het is geen collega, niet iemand die ik ken... Zij wil niets meer met hem te maken hebben nu uit is gekomen dat hij getrouwd is.
Alle reacties Link kopieren
Ah een midlifecrisis. heeft hij hier ook hulp voor? Want het gevoel dat hij had zal met het verbreken van de affaire niet zomaar ineens verdwijnen.
Honesty is better than sugar coated lies.
Overigens is een recht iets dat afgedwongen kan worden, of iets dat gegund wordt. Je hebt nergens recht op vanuit de situatie, vanuit het wezen der dingen of vanuit het recht zelf. Veelgemaakte misvatting die tot onnodige frustratie en verdriet aanleiding geeft.
quote:Carmen1967 schreef op 06 oktober 2015 @ 14:21:

Dank voor de reacties. Ik zie dat er veel mensen zijn die vragen of en waarom ik het mijn man heb vergeven. Mijn vraag was een andere: wat bedoel jij precies met "vergeven"?
quote:Schuldige schreef op 06 oktober 2015 @ 14:24:

Ah een midlifecrisis. heeft hij hier ook hulp voor? Want het gevoel dat hij had zal met het verbreken van de affaire niet zomaar ineens verdwijnen.Nou ja, een midlifecrisis hoeft niet de rest van je leven te duren hoor.
quote:MarindaH schreef op 06 oktober 2015 @ 14:45:

[...]





Nou ja, een midlifecrisis hoeft niet de rest van je leven te duren hoor.Per definitie niet zelfs
Alle reacties Link kopieren
quote:MarindaH schreef op 06 oktober 2015 @ 14:45:

[...]





Nou ja, een midlifecrisis hoeft niet de rest van je leven te duren hoor.nee precies, maar 'zomaar ineens' verdwijnen zal hij ook niet.
Honesty is better than sugar coated lies.
Alle reacties Link kopieren
Ok, dus ze wist niet eens dat hij getrouwd was?



En als het alleen om de seks ging, waarom heeft hij daar dan zo veel voor op het spel gezet?

Ging het echt niet om meer, de aandacht, spanning, thuissituatie en sleur in zijn eigen leven ontvluchten...?



Als je wilt voorkomen dat dit weer gebeurd en aan jullie relatie wilt werken moet hij toch meer zeggen.
Levensgenieter ;)
quote:JollyJ schreef op 06 oktober 2015 @ 14:47:

[...]



Per definitie niet zelfsFijn dat je 'm even uitlegt
quote:MarindaH schreef op 06 oktober 2015 @ 14:51:

[...]





Fijn dat je 'm even uitlegtGraag gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Je moet zelf eerst eens te rade gaan wat je nu precies wilt weten. Oftewel, duidelijke vragen stellen, doorvragen in de richting waar naartoe je antwoord wilt. Hierbij dien je te accepteren dat je antwoorden krijgt die je liever niet had willen weten. En dat hij antwoorden moet zoeken en formuleren die moeilijk zijn omdat hij jou niet nog meer wil kwetsen.



De andere vraag is, hoeveel heb je ooit aan hem gevraagd over zijn Exen, en de redenen waarom hij ooit met hen een relatie was begonnen en wat hem er toe had gebracht om iets met zo'n ex te beginnen. Want dat is de meest logische positie die de vrouw waar hij die affaire mee gehad heeft bij kan ingedeeld worden, een Ex. Met alleen het nadeel dat zij misschien wel iets had wat hem tot haar aantrok wat jij op dat moment niet had, en dat kan iets zijn dat voor jou confronterend is, of iets dat hem een idioot maakt.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Klinkt alsof het voor haar niet alleen maar voor de seks was. Hij zal haar ook van alles op de mouw hebben gespeld, om haar zo ver te krijgen. Als hij niet weet hoe het komt, dan kan hij er ook niks aan doen om het opnieuw te voorkomen.



In plaats van vreemd te gaan had hij ook tegen jou kunnen zeggen, lieverd we leven langs elkaar heen. Zo kan het niet verder.

Dat hij vreemd ging heeft misschien een reden, maar dat is geen excuus.
Jaw is me net voor, ook ik wou zeggen: bedenk wat je wilt weten. Je wilt vast niet alles weten in de zin van welke standjes en zo. Maar wat wel?
Alle reacties Link kopieren
@JollyJ: Met vergeven bedoel ik dat ik het heel erg vind wat mijn man gedaan heeft maar dat ik daardoor niet zal scheiden. En geloof mij ik heb hem de deur gewezen de eerste paar weken en wilde hem niet zien. Maar omdat wij kinderen hebben en die het ook heel erg vonden mij zo verdrietig te zien (en hun vader ook) heb ik besloten hem weer binnen te laten. Heb hem wel op de bank laten slapen de eerste paar dagen...
Alle reacties Link kopieren
Oei, 30 jaar is lang en die midlifecrisis kan echt een gemene zijn en dat jij niet even leuk bent geweest de laatste tijd is ook natuurlijk een vorm van midlifecrisis. Bedenk dat als je meer info van hem krijgt dat de grond onder je wegzakt. Hij heeft flink gelogen, niet alleen tegen jou maar ook tegen haar en het is dat zij hem aan de kant zette omdat hij tegen haar loog maar anders was langer vreemdgaan geen probleem voor hem geweest.



Als je weet wie het is wil je ook weten hoe ze er uit ziet, wat ze deden in bed, waar hun gesprekken over gingen, gaf hij cadeautjes, hoe duur waren ze, waar deden ze het en geloof me, je gaat hem niet terug herkennen. Je zal een opeenstapeling van beelden in je hoofd krijgen die je ieder gevoel van zelfvertrouwen zal ontnemen. Wat gebeurt er met jou als het een bloedmooie meid van 28 was die hem altijd begreep en seksuele handelingen me hem deed die jullie niet doen?



Curiosity killed the cat al begrijp ik je wel.
He killed the cat.
Alle reacties Link kopieren
Hoe minder hij vertelt, des te abstracter het is. Hij bekent feitelijk maar half daar te weigeren in detail te treden. Het is nogal een makkelijke manier om de boel onder het tapijt te vegen.

Het argument dat hij jou anders meer pijn doet door in detail te treden hoort daar ook bij. Abstracties doen nu eenmaal minder pijn dan de realiteit. De vraag is alleen of jullie wel een echte doorstart maken nu. Omdat hij feitelijk niet bekent heeft dus.



Daarnaast kan hij van de avontuurtjes met haar nu ook makkelijker nagenieten. Zodra hij in detail treedt en jouw echt en 100% deelgenoot maakt van zijn affaire wordt dat lastiger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven