Hekel aan elkaars ouders hebben.

19-10-2014 19:54 25 berichten
Hallo allemaal,



Al ruim twintig jaren is het geestelijke mishandeling wat mijn moeder doet, onlangs nog een topic geopend. Vanwege herkenbaarheid ga ik liever niet teveel in detail.

Door deze geestelijke mishandeling ben ik "verknipt" ik neem opmerkingen vaak letterlijk en serieus, ook als mijn vriend iets zegt of een grapje maakt. Ik vertrouw hem na ruim tien jaren niet, zo zegt hij, en dit doet hem pijn. Ik vind het ook verschrikkelijk, we hebben zelden ruzie, alleen als hij een grapje of opmerking maakt terwijl hij dit niet meent.

Zo ook afgelopen week, rotweek gehad, ook vandaag. Ik ben zo onzeker en hij zegt als je mij niet vertrouwt dan ga ik bij je weg. Ook zij hij het komt allemaal door je ouders hoe jij bent, mijn gedrag. Hij vind me namelijk wel geweldig. Maar hoe ik gevormd ben komt voor het grootste gedeelte door mijn ouders. Hij was zo kwaad dat hij uit frustratie zei, ik vind je ouders maar kutmensen hoe zij zo tegen jou hebben gedaan. Ik vond dit niet leuk, maar begrijp het wel. Hij zei sorry. Ik heb ook een hekel aan zijn moeder.



Wat vinden jullie , kun je dit toch zomaar zeggen ? Het raakt me toch ook al heb ik ook een hekel aan mijn eigen ouders.



Alvast bedankt. ( Ik zit er echt doorheen )
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al langer mee hier, en bijna al jouw topics gaan over ruzies met of een hekel hebben aan andere mensen.
Wat hij over je ouders zegt zit je meer dwars dan dat hij bij je weg gaat als je hem niet vertrouwt?



Je focust (niet voor het eerst) op de verkeerde dingen. Je vriend geeft aan jou geweldig te vinden maar moeite te hebben met de gevolgen van hoe je ouders jou behandeld hebben. Hij vindt het vreselijk wat die mensen zijn geliefde aan hebben gedaan en wat dat met zijn geliefde doet/deed.

En waar jij je druk om maakt is zijn mening over jouw ouders? Maak je je ook druk om wat het met jou doet wat zij deden? Maak je je ook druk om wat dat met je vriend doet? Maak je je ook druk om het vertrouwensprobleem tussen jou en je vriend, dat hem kennelijk zo hoog zit dat hij een lange relatie er om zou verbreken?



En ja: na zo'n lange relatie kun je zoiets zeggen over mensen die je geliefde zo kwetsen.
Alle reacties Link kopieren
Hij is het met je eens en dan is het ook weer niet goed
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:bij_zonder schreef op 19 oktober 2014 @ 20:03:

Wat hij over je ouders zegt zit je meer dwars dan dat hij bij je weg gaat als je hem niet vertrouwt?



Je focust (niet voor het eerst) op de verkeerde dingen. Je vriend geeft aan jou geweldig te vinden maar moeite te hebben met de gevolgen van hoe je ouders jou behandeld hebben. Hij vindt het vreselijk wat die mensen zijn geliefde aan hebben gedaan en wat dat met zijn geliefde doet/deed.

En waar jij je druk om maakt is zijn mening over jouw ouders? Maak je je ook druk om wat het met jou doet wat zij deden? Maak je je ook druk om wat dat met je vriend doet? Maak je je ook druk om het vertrouwensprobleem tussen jou en je vriend, dat hem kennelijk zo hoog zit dat hij een lange relatie er om zou verbreken?



En ja: na zo'n lange relatie kun je zoiets zeggen over mensen die je geliefde zo kwetsen.Natuurlijk maak ik mezelf druk om het vertrouwensprobleem, en wat het met mijn vriend doet. Dank je wel voor je reactie.
Als jij steeds aan je vriend vertelt hoe je ouders je geestelijk mishandeld hebben en als je steeds zegt dat je een hekel hebt aan je ouders en dat alles wat jij fout doet in jullie relatie komt door wat je ouders je aangedaan hebben, dan moet je niet vreemd opkijken als je vriend zegt een hekel aan je ouders te hebben. Want jij hoeft geen verantwoording te nemen voor je gedrag in jullie relatie, ook al ben je inmiddels 40+ jaar. En hij kan jou niet verantwoordelijk houden voor jouw gedrag, want het is allemaal de schuld en de verantwoordelijkheid van je ouders. Niet van jou. Dus heel begrijpelijk dat je vriend zo reageert op je ouders.
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat ouders soms heel naar zijn geweest voor hun kinderen, hebben veel kinderen nog steeds loyaliteit naar hun ouders. Zelf mag je wel zeggen dat het kut ouders zijn, maar een ander mag dat niet. Want dan steekt die loyaliteit weer de kop op. Blijf met je poten van mijn rotouders af.



Dat is een bekend mechanisme TO, dat ligt niet alleen aan jou. Wat wel helpt is om inderdaad na te denken over dat je vriend het vreselijk vindt wat je ouders jou hebben aangedaan en dat hij daar verdriet om heeft. Omdat hij van je houdt.
Ik zie het als een stukje onmacht van je vriend. Je geeft zelf aan dat je gedragsproblemen hebt, waarschijnlijk als gevolg voor het gedrag van je ouders. Het is dan ook logisch dat je vriend aangeeft dat hij het verschrikkelijk vind wat je ouders je hebben aangedaan.



Ik denk ook dat jij je prioriteit nu ergens anders legt. Is dat uit angst of uit loyaliteit naar je ouders toe?
Alle reacties Link kopieren
En wat doe jij om al die problemen de baas te worden? Zit je in therapie?
quote:patchouli_ schreef op 19 oktober 2014 @ 20:12:

Ondanks dat ouders soms heel naar zijn geweest voor hun kinderen, hebben veel kinderen nog steeds loyaliteit naar hun ouders. Zelf mag je wel zeggen dat het kut ouders zijn, maar een ander mag dat niet. Want dan steekt die loyaliteit weer de kop op. Blijf met je poten van mijn rotouders af.



Dat is een bekend mechanisme TO, dat ligt niet alleen aan jou. Wat wel helpt is om inderdaad na te denken over dat je vriend het vreselijk vindt wat je ouders jou hebben aangedaan en dat hij daar verdriet om heeft. Omdat hij van je houdt.Bedankt, mooi omschreven. En inderdaad toch nog loyaal, ik snap dit niet, omdat het toch je ouders zijn, dat je dit dan toch zo voelt.
quote:IkBenIkenbenertrotsop schreef op 19 oktober 2014 @ 20:15:

Ik zie het als een stukje onmacht van je vriend. Je geeft zelf aan dat je gedragsproblemen hebt, waarschijnlijk als gevolg voor het gedrag van je ouders. Het is dan ook logisch dat je vriend aangeeft dat hij het verschrikkelijk vind wat je ouders je hebben aangedaan.



Ik denk ook dat jij je prioriteit nu ergens anders legt. Is dat uit angst of uit loyaliteit naar je ouders toe?Ik denk uit loyaliteit.
Overigens klink je niet verknipt. Wat een nare manier om zo naar je psychische klachten te kijken, dat wil ook wel wat zeggen over hoe je naar jezelf kijkt.
quote:minnimouse schreef op 19 oktober 2014 @ 20:17:

En wat doe jij om al die problemen de baas te worden? Zit je in therapie?Nee, tien jaar geleden therapie gehad. Ben er niet veel wijzer van geworden. Ik moet het zelf doen en kunnen, vertrouwen is het juiste woord.
quote:IkBenIkenbenertrotsop schreef op 19 oktober 2014 @ 20:19:

Overigens klink je niet verknipt. Wat een nare manier om zo naar je psychische klachten te kijken, dat wil ook wel wat zeggen over hoe je naar jezelf kijkt.Vind ik ook, mijn vriend zegt altijd, je bent geweldig zoals je bent. En kijk niet zo negatief naar jezelf.
quote:leeuwenwelp schreef op 19 oktober 2014 @ 20:19:

[...]





Nee, tien jaar geleden therapie gehad. Ben er niet veel wijzer van geworden. Ik moet het zelf doen en kunnen, vertrouwen is het juiste woord.



Van wie moet je het zelf doen en kunnen? Ik weet uit de praktijk dat er vrij veel veranderd is in de GGZ afgelopen 10 jaar.



Ikzelf zat te denken aan schematherapie bij jouw klachten.
Ik denk dat je dit mag zien als een bewijs dat hij echt van je houdt. Hij houdt van jou, dus het feit dat jouw moederloos geestelijk heeft mishandeld is voor hem niet te begrijpen. Zij is jouw moeder en heeft jouw zo zeer gedaan. Als iemand aan mijn geliefden komt haat ik die persoon ook!



Ik denk dat het heel redelijk is dat hij jouw ouders niet mag. En waarom is het wel erg dat hij ze niet mag, als jij ze zelf ook niet mag? Is toch fijn dat hij je dan steunt. Als het je echt dwarszit even een keer gaan zitten voor een goed gesprek en uitleggen dat hoewel ze je dit allemaal heeft aangedaan je het toch erg lastig vindt om te horen dat hij jouw ouders niet mag. Maar: dan moet je ook proberen om meer open te gaan staan voor zijn moeder. Het moet wel van twee kanten komen natuurlijk. Je kan niet willen dat hij jouw moeder aardig vindt als jij de zijne niet aardig vindt!
Alle reacties Link kopieren
quote:leeuwenwelp schreef op zondag 19 oktober 2014 20:19 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="minnimouse in "Hekel aan elkaars ouders hebben."" class="messagelink">minnimouse schreef op 19 oktober 2014 @ 20:17</a>:</b>

En wat doe jij om al die problemen de baas te worden? Zit je in therapie?</div></blockquote>Nee, tien jaar geleden therapie gehad. Ben er niet veel wijzer van geworden. Ik moet het zelf doen en kunnen, vertrouwen is het juiste woord. Dat is nogal wat, het zelf moeten kunnen doen. Ik zou t nog een poging geven en een nieuwe therapeut zoeken. Er is idd nogal wat veranderd in tien jaar en de ene of de andere therapeut wil nog wel eens een wereld van verschil maken. Je hoeft het niet zelf te doen namelijk, is best fijn als iemand je helpt.
Ik zie niet in waarom hij dat niet zou mogen zeggen. Hij weet namelijk echt wel waar hij het over heeft en ervaart er nog regelmatig de gevolgen van.
Alle reacties Link kopieren
Over je vriend; mijn man had meer dan een hekel aan mijn biologische vader, om alles wat hij gedaan (en niet gedaan) heeft. Omdat hij heel veel van mij houdt en zich niet kan voorstellen dat een ouder zijn kinderen zo kan laten barsten. Het zou gekker zijn als hij je verhalen bagatelliseerde en niet zou zien hoe je jeugd je maakt tot wie je nu bent.
Alle reacties Link kopieren
Dit is geloof ik het derde topic wat ik van je lees, en het gaat allemaal over familie/vrienden die niet deugen, volgens jou dan. Jij hebt serieuze issues waar je echt wat aan moet doen. En telkens als er iets gebeurt zijn familie/vrienden, en soms je man/vriend allemaal schuldig. Ik denk dat jij eens heel goed naar jezelf moet kijken.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Bedankt voor jullie belangstelling. Ik denk dat ik toch hulp ga zoeken, of anders lotgenoten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 19 oktober 2014 @ 20:31:

Ik zie niet in waarom hij dat niet zou mogen zeggen. Hij weet namelijk echt wel waar hij het over heeft en ervaart er nog regelmatig de gevolgen van.



Zo werkt dat. Bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Ik mag best zeggen wat ik niet leuk vind, of wat mijn familieleden niet goed doen in mijn ogen, dat ze bijzonder fout bezig zijn.

kan ik best tegen mijn vriendin vertellen, maar als zij later mijn woorden herhaalt, vind ik dat niet leuk, zij mag dat niet zeggen. Het is stom, maar zo werkt het meestal wel
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Schematherapie lijkt me ook een goed idee, TO, lotgenoten niet zozeer. Dan doe je er nog niks constructiefs mee.
Go green, fuck a vegetarian
Misschien wordt het tijd leeuwenwelp dat je eens zelf iets aan je problemen doet i.p.v. het allemaal op je ouders je jeugd en op iedereen behalve jezelf te schuiven.

Echt ieder topic van jou gaat over problemen die je met allerlei mensen hebt en nooit ligt het aan jou.
quote:Oceanide schreef op 20 oktober 2014 @ 04:53:

Schematherapie lijkt me ook een goed idee, TO, lotgenoten niet zozeer. Dan doe je er nog niks constructiefs mee.Dank je voor de tip. Ik ga het eens uitzoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven