Help!!

24-09-2013 17:02 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma is een paar weken geleden van de fiets gevallen en omdat ze al wat ouder is ze voor de zekerheid met de ambulance naar de dokter gebracht. Ze heeft er gelukkig niks aan over gehouden, alleen een dikke bult op d'r hoofd en pijn in haar been. De eerste paar dagen heeft ze veel op bed gelegen of zat ze op de bank. Na een paar dagen probeerden we haar wat meer te laten bewegen, maar dat wilt ze niet omdat ze ''zoveel pijn heeft'' Als we zeggen dat ze pijnstillers moet slikken of de dokter moet bellen wilt ze dat ook niet. Gisteren was zaten we op verjaardag en tegen iedereen die het maar vraagt zegt ze ''Nee, het gaat helemaal niet!'' Als ze doorvragen gaat ze zielig doen over hoeveel pijn ze wel niet heeft en dat het niet gaat zo. Haar fiets moet naar de fietsenmaker omdat die kapot is door de val, maar ook fietsen durft ze nu niet meer. Als ze een boodschap nodig heeft of naar de bibliotheek moet belt ze het liefst iemand op om met haar mee te gaan. Over de bieb gesproken: op die verjaardag vroeg ze aan mijn ma of ze vandaag nog naar de bieb moest omdat haar boeken terug moesten, toen m'n ma antwoordde dat ze niet hoefde zei ze g*dver (ja, op die verjaardag dus!) Ik bedoel maar, ze had ook een paar dagen eerder kunnen vragen of we misschien nog naar de bieb moesten en niet 1 dag van tevoren.

De bibliotheek is maar 10 minuten lopen vanaf haar huis en als ze daar dan is kan ze weer uitrusten...



Wat moet ik hier nou mee? Ik erger me kapot aan dat geklaag.



We helpen haar zoveel we kunnen hoor, maar eens houdt dat op. Wij werken ook of zitten nog op school
Alle reacties Link kopieren
Ehm, hoort dit 'probleem' niet onder de relatiepijler? Of ben je zelf nog niet achttien en dacht je daarom dat je bij de kinderenpijler moest zijn?
Alle reacties Link kopieren
Of hoort oma's bij 'overige' ?
Alle reacties Link kopieren
quote:bolletjegrom schreef op 24 september 2013 @ 17:06:

Ehm, hoort dit 'probleem' niet onder de relatiepijler? Of ben je zelf nog niet achttien en dacht je daarom dat je bij de kinderenpijler moest zijn? Ja, hier kwam ik later ook achter. Sorry, verkeerd geplaatst dus!
Ze is gevallen op haar leeftijd! Dat is een Big Deal! Ze is het vertrouwen in haar lichaam kwijt. Ze durft niet meer te fietsen. Ze is een heel stuk zelfstandigheid kwijt.



In plaats van je te ergeren aan haar geklaag, geef aan dat je met haar mee wilt en dan samen lopend naar de bieb of supermarkt. Maar ze moet langzaam het vertrouwen weer terugkrijgen. Ze is zich rot geschrokken, dat moet slijten! Leef je even in, in haar situatie.
Alle reacties Link kopieren
Wees eens wat liever voor oma. Ze is misschien wel heel erg geschrokken en bang. Neem haar mee.. Lopend naar de bieb.. Kan ze zien dat er niks aan de hand is
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Alle reacties Link kopieren
Je was me voor Doreia
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in deze meer begrip voor oma.
Waar zit de any-key?
Hellup!
Alle reacties Link kopieren
Wow, meid, wat reageer je egocentrisch.



Ik kan me voorstellen dat het je irriteert, omdat het mogelijk voor jou niet zo'n big deal was. Zo te lezen is jouw oma erg geschrokken... Geef haar iets meer tijd om bij te komen .

Heel lief dat jullie haar wel helpen! Nog even doorzetten, meid.
'We accept the love we think we deserve.' Stephen Chbosky
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezeur van jou! Je oma is waarschijnlijk in de 70 gok ik? Ze is misschien bang en geschrokken van die val. En ze is onzeker geworden na die val. Ze durft niet meer te fietsen! Haar wereld wordt kleiner door de angst en doordat ze niet meer durft te fietsen... en wat doe jij?



Je gaat een topic openen om te klagen over haar geklaag?



Ze had wel een heup kunnen breken bij die val realiseer je je dat wel?



Ga haar ondersteunen. Ze heeft het nodig.



Mijn oma is al tien jaar dood, ik zou willen dat ik haar nog kon helpen, ondankbaar wicht.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop niet dat mijn kleine kleinkinderen worden zoals jij.
Le plaisir est le bonheur des fous, le bonheur est le plaisir des sages.
Alle reacties Link kopieren
Wat een naar figuur ben jij zeg.

Dat arme mens is zich rot geschrokken en de meeste oudjes die vallen durven idd nooit meer te fietsen.

Ze voelt zich nu ontzettend kwetsbaar en heeft het gevoel dat haar lijf haar in de steek laat.



Ga je eens inleven in hoe eng het is om te beseffen dat je lichaam niet meer zoveel kan hebben als vroeger en je afhankelijk aan het worden bent.
Ach die oude bes! Oude mensen zijn veel kwetsbaarder. Misschien is ze bang? Doe wat geduldiger en respectvoller... Dat is mijn advies!
Hopelijk krijg je een koekje van eigen deeg als jij ooit gevallen bent als oma . . . . dat je kleinkinderen niet naar je om willen kijken, omdat ze je maar een lastig mens vinden! Ga je schamen, TO!!!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad. Naar meisje ben jij (met nadruk op meisje). Wees 's lief voor je oma!
Ik denk dat het lastig is voor TO om de omslag te maken van 'anderen zorgen voor mij' naar 'ik zorg voor anderen' (in dit geval oma). Ik behoor(de) tot de jongste kleinkinderen van mijn oma, en kreeg dus op relatief jonge leeftijd mee dat ik voor oma moest zorgen en oma moest helpen.



Naast dat Oma erg geschrokken is van het feit dat haar lichaam haar in de steek laat en dat haar leeftijd begint op te spelen, vindt oma het misschien ook moeilijk om te accepteren dat ze hulp nodig heeft. Het kan goed zijn dat ze daarom zo laat komt met de vraag of je moeder ook nog naar de bieb moest, ze wil niemand tot last zijn, maar wel graag geholpen worden. En ja, mensen met pijn zijn niet vrolijk. Maar ik snap ook dat oma niet de rest van haar leven afhankelijk wil zijn van pijnstillers (en dat is waarschijnlijk waar ze bang voor is).



Mijn tip: bel oma wat vaker op, of ga langs bij haar. Neem haar dan mee naar de stad of de bieb. Drink samen kopje koffie of thee, of ga samen lunchen. Koop een keer bonbons of een doosje kamillethee voor haar, van bonbons worden omaatjes vaak blij en kamillethee helpt tegen de pijn. Of, als je toch boodschappen doet: haal een tube arnica, dat helpt ook tegen de pijn. Beide zijn natuurlijke middeltjes, ze zal ze waarschijnlijk kennen en er is een kans dat ze die liever gebruikt dan pijnstillers. Voor mijn part is het een placebo-effect: als het helpt, helpt het.



En voor het geval je ook van lezen houdt: bel oma af en toe eens met een boekentip, of attendeer haar op een leuk programma op tv. Vond mijn oma altijd fantastisch.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het goed dat je je een beetje in haar probeert in te leven? Er kunnen meer redenen zijn waarom ze aandacht vraagt. Misschien is ze bang? misschien eenzaam? Misschien is de pijn echt veel erger dan dat jullie denken? Ze zou niet de eerste zijn die toch ergens een fractuurtje (breukje) blijkt te hebben.

Verdiep je er eens in wat het onderliggende probleem is in plaats van het af te doen als zeuren.

Er zijn ook vast wel posiieve dingen over je oma te benoemen, probeer daar wat naar te kijken als je je aan haar irriteert.
Alle reacties Link kopieren
quote:mamsky schreef op 24 september 2013 @ 20:17:

Misschien is het goed dat je je een beetje in haar probeert in te leven? Er kunnen meer redenen zijn waarom ze aandacht vraagt. Misschien is ze bang? misschien eenzaam? Misschien is de pijn echt veel erger dan dat jullie denken? Ze zou niet de eerste zijn die toch ergens een fractuurtje (breukje) blijkt te hebben.

Verdiep je er eens in wat het onderliggende probleem is in plaats van het af te doen als zeuren.

Er zijn ook vast wel posiieve dingen over je oma te benoemen, probeer daar wat naar te kijken als je je aan haar irriteert.Dit. Het komt ook vaak voor dat het niet zozeer het vooral zelf is maar meer aandacht trekken door andere oorzaken, eenzaamheid etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven