Hoe contact verbreken met ouders

27-12-2011 08:55 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt al waar dit over gaat. Zolang ik mij kan herinneren heb ik een slechte band met mn moeder. In haar ogen kan ik het nooit goed doen. In mn jongere jaren ging dat vooral om de schoolprestaties en om vriendjes. Toen ik aan het werk ging kregen we ruzie om geld en nu ik wat ouder ben gaat het nog steeds om geld.

In juni van dit jaar vertelde ze mij dat ze geen moeder-dochter relatie met mij voelt en dat ze ervan baalt dat ze al ruim 27 jaar aan het zorgen is voor ons(heb nog 2 jongere broertjes die nog thuis wonen)

Sinds juni van dit jaar heb ik een relatie met een veel oudere man. Mn vader weet hiervan en vind het een hele domme keuze van mij, maar mn moeder weet nog steeds van mn relatie af, want dan zou ze me nooit weer willen zien.

Mn ouders zoeken alleen contact met mij als ze me nodig zijn of als ze geld van mij moeten hebben. Anders nemen ze geen contact met mij op.

Zo heb ik met deze kerstdagen helemaal niets van ze gehoord. Geen telefoontje, geen smsje of een kaartje. Ik voel me gewoon een wees terwijl mijn ouders nog leven.



Ik wil nu mn ouders een brief gaan schrijven over hoe de zaken ervoor staan, maar ik weet eigenlijk niet wat ik er wel en niet in moet zetten.
Alle reacties Link kopieren
Wat verdrietig Sanne.

Als je je moeder een brief wilt schrijven kun je inhaken op wat zij heeft gezegd: Ze voelt geen band met jou. Geef aan dat je dit ook niet voelt met haar en dat je daarom besluit dat jullie voortaan ieder je eigen weg gaat. Ik zou niet te veel voorbeelden en verwijten schrijven. Dat heeft zo weinig zin als je niet van plan bent op dat te gebruiken om dingen uit te praten.



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Och wat erg voor je zeg. Heb geen tips voor je maar wil je wel een knuffel geven. Wat een verschrikkelijke moeder heb je. Bah.
Alles komt goed..........
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk gezegd denk ik dat het voor je ouders helemaal niet uitmaakt wat je er wel en niet in zet. Ze zullen niet ineens tot inzicht komen en je met andere ogen gaan bekijken. Ze zullen ook niet ineens veranderen in liefdevolle ouders die jij graag ziet.



Zet er in wat jouw dwars zit, en wat jij aan hen kwijt wil maar verwacht niet dat het contact daarna anders wordt.
Alle reacties Link kopieren
En neem jij wel eens contact op met hen?
Alle reacties Link kopieren
Eens met Patchoulli.



Een brief vol verwijten en voorbeelden schiet niet op. Is alleen weer een reden om over en weer meer verwijten te laten ontstaan.



Kort en krachtig. Sterkte meid. Het is niet niks.
"Pap, mam, hierbij wil ik het contact verbreken."



Geen details, geen verwijten en de telefoon niet opnemen als ze bellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nak schreef op 27 december 2011 @ 09:05:

En neem jij wel eens contact op met hen?



Wil je daarmee zeggen dat het wel eens aan to kan liggen dat de band met haar ouders slecht is?

Als dit zo is vind ik dat zeer onterecht!



Moeder heeft notabene gezegd dat ze geen moeder/dochter band voelt en dat ze het zat is om te zorgen voor haar kinderen.

Iets ergers kun je als moeder toch bijna niet zeggen.

Ook al zou to van alles fout doen, een goede ouder kind band begint bij de ouders.
Alle reacties Link kopieren
quote:sanne1984 schreef op 27 december 2011 @ 08:55:



Sinds juni van dit jaar heb ik een relatie met een veel oudere man. Mn vader weet hiervan en vind het een hele domme keuze van mij, maar mn moeder weet nog steeds van mn relatie af, want dan zou ze me nooit weer willen zien.

maar ik weet eigenlijk niet wat ik er wel en niet in moet zetten.Schrijf haar over jouw vriend. Twee vliegen in 1 klap.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 27 december 2011 @ 09:11:

[...]





Wil je daarmee zeggen dat het wel eens aan to kan liggen dat de band met haar ouders slecht is?

Als dit zo is vind ik dat zeer onterecht!



Moeder heeft notabene gezegd dat ze geen moeder/dochter band voelt en dat ze het zat is om te zorgen voor haar kinderen.

Iets ergers kun je als moeder toch bijna niet zeggen.

Ook al zou to van alles fout doen, een goede ouder kind band begint bij de ouders.



Dat zeg ik niet. Heb zelf ook met deze problematiek te maken.

Heb ook dit soort dingen naar m'n hoofd gekregen en erger.



Je kan ook voor jezelf verwachtingen bijstellen. Niet meer verwachten dat het 'normaal' wordt, want dat wordt het toch niet.

Persoonlijk denk ik dat 'officieel' contact verbreken alleen maar meer lading geeft ipv rust.

Zeker als je in dezelfde woonplaats woont en elkaar nog tegen komt. Wat doe je dan? Hoofd wegdraaien?

TO kan zelf gewoon geen contact meer opnemen, en zelf niet verwachten dat er van de andere kant nog wat komt.
Wat mij altijd opvalt, is dat de meeste kinderen die het contact met hun ouders verbreken, dat meestal niet blijvend doen. Vaak ontstaat er op enig moment toch weer een behoefte, een reden of zelfs een noodzaak om wel weer enig contact te hebben. Bijvoorbeeld als de kinderen zelf kinderen krijgen en zij hun kinderen de opa en oma niet willen onthouden, of omdat broertjes/zusjes wel contact houden en je elkaar bij hen tegenkomt, omdat er vragen ontstaan over erfelijke ziektes in de familie, etc.



Ik zou het daarom inderdaad kort en krachtig houden, zo neutraal mogelijk, en zonder al teveel verwijten. Op die manier ontstaat er hopelijk geen ruzie en kun je in elk geval normaal en beleefd tegen elkaar doen indien je elkaar later toch weer ergens tegen komt.



Je zou bijv kunnen schrijven dat de opmerking je erg gekwetst heeft en dat het je om die reden beter lijkt om voortaan geen contact meer met elkaar te zoeken.



Sterkte
Sanne, wat een verschrikkelijke situatie! Wat oneerlijk en hard...

Maar als je het contact met je ouders verbreekt, wat houdt dat in voor het contact met je broertjes? Zijn zij op een leeftijd dat ze ook bijna uitvliegen? Hoe is jullie relatie? Ik kan me zo voorstellen dat jij heel belangrijk bent voor hen...



Volg je hart, sta achter je keuzes en kies voor de weg die jou het meeste geluk gaat brengen... Jij komt er wel!



Van mij krijg je een dikke ik wens je moed en wijsheid toe!
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom schrijven dat je gekwetst bent? Een gesprek is dan toch veel beter? Dan geef je nog de kans om uit te leggen hoe ze het bedoeld heeft.
Wat verschrikkelijk zeg!



Maar als je het contact verbreekt met je moeder, raak je dan ook niet het contact kwijt met je broertjes?
Alle reacties Link kopieren
Neem in elk geval je tijd om een beslissing te nemen. En neem die beslissing niet op een moment dat je, zoals nu, boos en teleurgesteld bent. Wacht nog even, zorg dat je er rationeel tegen aan kan kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:nummerzoveel schreef op 27 december 2011 @ 09:20:

Wat mij altijd opvalt, is dat de meeste kinderen die het contact met hun ouders verbreken, dat meestal niet blijvend doen. Vaak ontstaat er op enig moment toch weer een behoefte, een reden of zelfs een noodzaak om wel weer enig contact te hebben. Bijvoorbeeld als de kinderen zelf kinderen krijgen en zij hun kinderen de opa en oma niet willen onthouden, of omdat broertjes/zusjes wel contact houden en je elkaar bij hen tegenkomt, omdat er vragen ontstaan over erfelijke ziektes in de familie, etc.



Ik zou het daarom inderdaad kort en krachtig houden, zo neutraal mogelijk, en zonder al teveel verwijten. Op die manier ontstaat er hopelijk geen ruzie en kun je in elk geval normaal en beleefd tegen elkaar doen indien je elkaar later toch weer ergens tegen komt.



Je zou bijv kunnen schrijven dat de opmerking je erg gekwetst heeft en dat het je om die reden beter lijkt om voortaan geen contact meer met elkaar te zoeken.



Sterkte Hoeft niet. Ik heb al zo'n 20 jaar geen contact meer met mijn moeder, als enige van mijn broers en zussen. Ben in die tijd zelf 2 keer moeder geworden, en mijn moeder heeft ongeveer een half jaar geleden zo ziek in het ziekenhuis gelegen, de kans bestond dat ze het niet zou halen. Voor mij geen reden om weer contact te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
En ik heb een prima contact met mijn broers en zussen. Als zij het over mijn moeder hebben (altijd trammelant) dan lach ik daar om.
Alle reacties Link kopieren
Stuur ze een kaart, zeg dat jij en je vriend het contact verbreken.

Niks meer, niks minder.



Sterkte, heb je verder nog wel een lieve oma of fijne tante in de familie?
@stevienicks

Ik zeg ook niet dat het altijd nodig zou zijn om weer contact met elkaar te zoeken, alleen dat het in de praktijk vaak wel gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
quote:pearle schreef op 27 december 2011 @ 09:26:

Stuur ze een kaart, zeg dat jij en je vriend het contact verbreken.

Niks meer, niks minder.



Sterkte, heb je verder nog wel een lieve oma of fijne tante in de familie?Dan denken ze ook nog dat het niet háár beslissing is, maar van haar vriend (veel ouder, zie je wel: is niet goed voor haar!)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vriend er buiten houdwn, hij staat hier ook los van. Ik zou denk ik schrijven dat de band die jullie nu hebben niet goed aanvoelt en je er geen vertrouwen in hebt dat dat na al die jaren nog ten positieve zal veranderen. Dat het jou meer rust zal geven om dan maar helemaal geen contact te hebben en je hoopt dat zij jouw keuze zullen respecteren.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste bedankt voor alle reacties. In het verleden zocht ik zelf wel contact met mn ouders, maar dat is nu haast niet meer te doen omdat ik dan toch verwijten naar mn hoofd geslingerd krijg.

Heb eigenlijk ook geen contact met mijn broertjes. Mn oudste broertje is sowieso al een bijzonder geval en mn jongste broertje heb ik sinds 23 september niet meer gezien of gesproken. Ook als ik contact met hem zoek.

Nog een voorbeeld een paar jaar geleden heb ik een kleine auto van mn ouders cadeau gekregen. Heel mooi natuurlijk, alleen mn vader had mn auto in de verzekering want als ik mezelf had moeten verzekeren dan was ik duurder uit geweest.

Ok leuk prima, maar ik heb laatst de rekening van hun gekregen dat ik hun ruim 1600 Euro moet terugbetalen(autoverzekering en wegenbelasting). Terwijl ik van tevoren niet wist dat ik dit een keer moest gaan terugbetalen.



De dag dat mn moeder mij vertelde dat ze geen moeder-dochter relatie voelde zaten we in de trein richting huis terwijl we net een "gezellig" dagje weg waren geweest. Het liefst was ik toen uit de trein gestapt.



Het is triest om te zien dat de geschiedenis zich herhaalt, want mn moeder heeft al ruim 7 jaar geen contact meer met haar eigen moeder en heeft al eerder een periode van 4 jaar geen contact met haar gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:nak schreef op 27 december 2011 @ 09:29:

[...]





Dan denken ze ook nog dat het niet háár beslissing is, maar van haar vriend (veel ouder, zie je wel: is niet goed voor haar!)Oja, niet bij nagedacht...
Alle reacties Link kopieren
quote:sanne1984 schreef op 27 december 2011 @ 09:35:



De dag dat mn moeder mij vertelde dat ze geen moeder-dochter relatie voelde zaten we in de trein richting huis terwijl we net een "gezellig" dagje weg waren geweest. Het liefst was ik toen uit de trein gestapt.



.

Hoe bedoelde ze dat verder precies?



Want wat ik dus hieruit opmaak is dat zij bedoelde dat ze een vriendschaprelatie met je heeft.

Is het niet gewoon welke naam je aan het beestje geeft?
Je schrijft dat je geen contact meer wilt met je ouders maar tussen de regels lees ik door dat je juist wel heel graag een goed contact met ze zou willen hebben. Je bent vooral teleurgesteld en verdrietig dat het contact dat je zo graag zou willen hebben niet mogelijk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven