Hoe het bespreekbaar te maken: schoondochter met MO

03-05-2016 20:19 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
annie1964 wijzigde dit bericht op 08-05-2016 23:28
Reden: Alles is gezegd en uitgemolken. Men valt in herhaling en leest steeds slechter. Aannames, aannames
% gewijzigd
quote:Annie1964 schreef op 03 mei 2016 @ 20:55:

[...]





Spijker op zijn kop! Ik gun haar n leuker leven, maar zoals gezegd.... Mag daar niks over zeggen. Taboe onderwerp voor schoonmoeders.

Het ligt heel erg aan de situatie. Je zoon en zijn vriendin hebben samen een relatie waarin hij haar kan zeggen dat hij zicht zorgen maakt om haar gezondheid, zo veel van haar houdt en met haar oud wil worden. Zij heeft geen ouders en een zwaar verleden, zijn jullie als zodanig ook een soort vervangende ouders voor haar? Hoe is jullie band?

Je zoon zal het het gesprek moeten openen en mocht zijn vriendin erin meegaan en hulp nodig hebben dan kan je natuurlijk je hulp aanbieden en haar liefdevol ondersteunen.
quote:Kwejeebo schreef op 03 mei 2016 @ 20:49:

Of koop een mooie scooter voor je zoon veel stoerder en probleem opgelost



[img]http://1.media.collegehumor.cvcdn.com/3 ... n-bike.jpg[/img]
Alle reacties Link kopieren
Als je schoondochter zoop als een tempelier, drugs gebruikte, rookte als een schoorsteen, enz, dan vinden we het allemaal normaal dat we daar het gesprek over aangaan.



Maar nou is schoondochter meer dan morbide obese (gewoon veel en veel te dik in normale taal), en dan moet je opeens je mond houden?



Rare wereld.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Niet alleen taboe voor schoonmoeders. Veel mensen die te zwaar zijn, zijn emotie-eters. Als iemand tegen je zegt dat je te zwaar bent voelt dat voor veel mensen rot. En wat doe je dan: verdriet wegeten. Nee, ze moet zelf de knop kunnen omzetten. Zij weet ook wel dat haar gewicht niet gezond is, maar de wil of kracht om er wat aan te doen is er niet.



Zoon kan alleen zorgen dat hij haar motiveert door zelf gezond te leven zonder haar iets op te dringen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annie1964 schreef op 03 mei 2016 @ 20:55:

[...]





Spijker op zijn kop! Ik gun haar n leuker leven, maar zoals gezegd.... Mag daar niks over zeggen. Taboe onderwerp voor schoonmoeders.Nee, voor moeders die/een taak van een zoon zouden willen overnemen. Die hoeven niet per definitie schoonmoeders te zijn. De term "moeder" volstaat dan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 03 mei 2016 @ 21:00:

Als je schoondochter zoop als een tempelier, drugs gebruikte, rookte als een schoorsteen, enz, dan vinden we het allemaal normaal dat we daar het gesprek over aangaan.



.Ik niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 03 mei 2016 @ 21:00:

Als je schoondochter zoop als een tempelier, drugs gebruikte, rookte als een schoorsteen, enz, dan vinden we het allemaal normaal dat we daar het gesprek over aangaan.



Maar nou is schoondochter meer dan morbide obese (gewoon veel en veel te dik in normale taal), en dan moet je opeens je mond houden?



Rare wereld.Nee, zoon durft/kan/wil niets zeggen over de ongezonde gewoonten van zijn partner en sluit (min of meer) 'een deal' met zijn moeder dat zij het dan maar tegen zijn vriendin gaat zeggen. Dat is waar wat het wat mij betreft hier over gaat.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 03 mei 2016 @ 21:00:

Als je schoondochter zoop als een tempelier, drugs gebruikte, rookte als een schoorsteen, enz, dan vinden we het allemaal normaal dat we daar het gesprek over aangaan.



Maar nou is schoondochter meer dan morbide obese (gewoon veel en veel te dik in normale taal), en dan moet je opeens je mond houden?



Rare wereld.



Mwah... Als mijn dochter straks thuis komt met een vent die rookt als een schoorsteen, zal ik hem vragen om buiten te roken maar het is niet mijn taak om daar wat over te zeggen. Ook een roker weet zelf heel goed dat het niet slim is om te roken.

En als ie zuipt, nouja, ook dat moet ie zelf weten. Zal ik ook niet snel wat van zeggen. Is niet mijn taak.



Ik hoop dan wel dat mijn dochter vrouws genoeg is om er zélf wat van te zeggen als ze dat nodig vindt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:pejeka schreef op 03 mei 2016 @ 21:00:

Als je schoondochter zoop als een tempelier, drugs gebruikte, rookte als een schoorsteen, enz, dan vinden we het allemaal normaal dat we daar het gesprek over aangaan.



Maar nou is schoondochter meer dan morbide obese (gewoon veel en veel te dik in normale taal), en dan moet je opeens je mond houden?



Rare wereld.

Nee, als de persoon waarmee je bent je niet aanstaat zoek je iemand die wel bij je past. Eerst een drugsgebruiker kiezen om daarna te praten over drugsgebruik is belachelijk. Eerst een dikkerd uitkiezen om daarna te praten over gewicht is belachelijk. Zij is niet de persoon die hij wil, anders zou dit nooit in hem op komen.



Of hij is blij met haar zoals ze is, of hij zoekt maar een ander. Haar willen veranderen is toegeven dat ze niet bij je past. Stel ze waren 10 jaar samen en ze werd dik, dan zou hij er over kunnen praten. Nu heeft hij haar zo uitgekozen, dus praten slaat echt nergens op.
Alle reacties Link kopieren
Wees een positief element voor de vriendin van je zoon. Help haar mee zelfvertrouwen te krijgen door positief contact, geef haar complimenten, neem haar af en toe mee uit naar een leuk evenement en laat het daarbij.



Eten zit voor veel vrouwen tussen de oren, als het daar beter gaat, wordt het lichamelijk vaak ook gemakkelijker. Een opmerking over haar gewicht zal ze vaak genoeg gehoord hebben en daar zal ze zich alleen rotter door voelen
Alle reacties Link kopieren
quote:Annie1964 schreef op 03 mei 2016 @ 20:55:

[...]





Spijker op zijn kop! Ik gun haar n leuker leven, maar zoals gezegd.... Mag daar niks over zeggen. Taboe onderwerp voor schoonmoeders.



Eigenlijk zeg je nu; ze is dik dus heeft ze geen leuk leven...



Maar goed. Veel beter zeg je er niks over en probeert gewoon een leuke schoonmoeder te zijn. Dan is de kans nog best groot dat ze er vroeg of laat zélf over begint. En dan kun je wel mooi inhaken.

Geduld is een schone zaak in deze. Laat haar eerst vertrouwen krijgen in haar vriend, dan komt de rest vanzelf wel.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 03 mei 2016 @ 21:03:

[...]



Nee, zoon durft/kan/wil niets zeggen over de ongezonde gewoonten van zijn partner en sluit (min of meer) 'een deal' met zijn moeder dat zij het dan maar tegen zijn vriendin gaat zeggen. Dat is waar wat het wat mij betreft hier over gaat.Ja, dat vind ik dan inderdaad ook waardeloos van die zoon. Maar ik vind het zo raar (en dat blijkt ook uit sommige reacties in dit topic) dat morbide te dik zijn een no-no is als kritiekpunt, terwijl mensen anderzijds wel vrij en open commentaar denken te kunnen geven op roken, drinken, blowen, en ander ongezond gedrag. Dan moet je toch ook gewoon in alle oprechtheid en openheid iemand die tientallen kilo's te zwaar is het gesprek mogen openen? Hoef je niet kwetsend te doen, maar waarom is "te dik zijn" zo'n taboe als gespreksonderwerp, en mogen en worden mensen die andere ongezonde levensgewoontes hebben wel gewoon daarop aangesproken?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 03 mei 2016 @ 21:08:

[...]



Nee, als de persoon waarmee je bent je niet aanstaat zoek je iemand die wel bij je past. Eerst een drugsgebruiker kiezen om daarna te praten over drugsgebruik is belachelijk. Eerst een dikkerd uitkiezen om daarna te praten over gewicht is belachelijk. Zij is niet de persoon die hij wil, anders zou dit nooit in hem op komen.



Of hij is blij met haar zoals ze is, of hij zoekt maar een ander. Haar willen veranderen is toegeven dat ze niet bij je past. Stel ze waren 10 jaar samen en ze werd dik, dan zou hij er over kunnen praten. Nu heeft hij haar zo uitgekozen, dus praten slaat echt nergens op.Dus als jouw kind een partner kiest die elke dag cocaïne snuift, zeg je ook "Tja, heeft hij/zij zelf gekozen, dus ga je gang maar"...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 03 mei 2016 @ 21:00:

Als je schoondochter zoop als een tempelier, drugs gebruikte, rookte als een schoorsteen, enz, dan vinden we het allemaal normaal dat we daar het gesprek over aangaan.



Wie zegt dat? Wie ben ik om te bepalen wat de vriendin van mijn zoon wel/niet moet doen?



Blijkbaar ben jij wel zo beoordelend, maar rook je zelf ook. Apart.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 03 mei 2016 @ 21:12:

[...]

Dus als jouw kind een partner kiest die elke dag cocaïne snuift, zeg je ook "Tja, heeft hij/zij zelf gekozen, dus ga je gang maar"...Dan ga ik met mijn kind in gesprek, maar echt niet met zijn vriendin. Dat is iets tussen hem en haar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kwejeebo schreef op 03 mei 2016 @ 21:15:

[...]





Dan ga ik met mijn kind in gesprek, maar echt niet met zijn vriendin. Dat is iets tussen hem en haar.Op zich met je eens. Maar ik denk aan de andere kant dat je niet blij zou zijn met zo'n schoonkind, en laten we wel zijn, ik denk ook niet dat je dan zoiets zou hebben van "Nou, blijkbaar is mijn zoon/dochter er blij mee, dus ik zeg er niks van en laat hem maar lekker elk uur een lijntje coke snuiven in de keuken, want tja, zolang mijn kind er niks van zegt, is het mijn zaak niet..." Of wel?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Kwejeebo schreef op 03 mei 2016 @ 21:15:

[...]





Wie zegt dat? Wie ben ik om te bepalen wat de vriendin van mijn zoon wel/niet moet doen?



Blijkbaar ben jij wel zo beoordelend, maar rook je zelf ook. Apart.



Oh ja, ik rook. Maar ook ik heb al genoeg mensen tegenover me gehad die dat ter discussie stelden, en tegenwoordig gebeurt dat zelfs vaker. Soms ook op een goeie manier, en ik vind die discussie ook niet erg.



Maar op dezelfde manier mag je dan toch met een jonge meid in discussie gaan die zeker 50 kilo te zwaar is?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 03 mei 2016 @ 21:11:

[...]





Ja, dat vind ik dan inderdaad ook waardeloos van die zoon. Maar ik vind het zo raar (en dat blijkt ook uit sommige reacties in dit topic) dat morbide te dik zijn een no-no is als kritiekpunt, terwijl mensen anderzijds wel vrij en open commentaar denken te kunnen geven op roken, drinken, blowen, en ander ongezond gedrag. Dan moet je toch ook gewoon in alle oprechtheid en openheid iemand die tientallen kilo's te zwaar is het gesprek mogen openen? Hoef je niet kwetsend te doen, maar waarom is "te dik zijn" zo'n taboe als gespreksonderwerp, en mogen en worden mensen die andere ongezonde levensgewoontes hebben wel gewoon daarop aangesproken?

Vraag je dit aan mij? Maar dan gaat het zo meteen toch weer over iets geheel anders dan de issue van TO? Over obesitas, en dat dat nog een taboe is, en dat de gezondheidskosten inzake obesitas uit de pan rijzen en blablabla.



Dit terwijl er hier een moeder schrijft die blijkbaar gevoelig is om zich te laten inschakelen door haar zoon als hij er thuis niet uitkomt. Terwijl haar antwoord beter zou zijn: Kom jongen, effe groot zijn nu en dan naar huis. Hup!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Zie je wel? Daar ga je al

Roken, obesitas, gezondheidsrisico's.....

Afijn, veel plezier verder.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 03 mei 2016 @ 21:25:

[...]



Vraag je dit aan mij? Maar dan gaat het zo meteen toch weer over iets geheel anders dan de issue van TO? Over obesitas, en dat dat nog een taboe is, en dat de gezondheidskosten inzake obesitas uit de pan rijzen en blablabla.



Dit terwijl er hier een moeder schrijft die blijkbaar gevoelig is om zich te laten inschakelen door haar zoon als hij er thuis niet uitkomt. Terwijl haar antwoord beter zou zijn: Kom jongen, effe groot zijn nu en dan naar huis. Hup!



Ben ik helemaal met je eens.



Maar ik verbaas me er alleen over dat (niet alleen in dit topic, maar ook in andere topics) commentaar op zwaar overgewicht als een taboe wordt beschouwd, in welke omstandigheid dan ook. Terwijl dat taboe niet lijkt te bestaan als het om tal van andere ongezonde dingen gaat. Dus dat vond ik even merkwaardig.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Justmaartje123 schreef op 03 mei 2016 @ 20:29:

Wat zou je ervan vinden als zij jou zou vertellen dat opvoeding slecht is omdat je zoon een slappe vaatdoek is die zijn mammie de hete kolen uit het vuur laat nemen?



Nou precies ja.



Schaam je, dat je als schoonmoeder dit serieus overweegt aan te kaarten.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Niet mee bemoeien.
quote:pejeka schreef op 03 mei 2016 @ 21:12:

[...]





Dus als jouw kind een partner kiest die elke dag cocaïne snuift, zeg je ook "Tja, heeft hij/zij zelf gekozen, dus ga je gang maar"...Ja, als mijn kind volwassen is wel. Ik had liever dat hij dan iemand anders koos, maar dat is aan hem.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar dit is echt zo ongelofelijk respectloos. Lekker voorbeeld ben jij, echt een toppertje! Man, man, man.....
Socrates: Onwetendheid is de bron van alle kwaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 03 mei 2016 @ 21:28:

[...]





Ben ik helemaal met je eens.



Maar ik verbaas me er alleen over dat (niet alleen in dit topic, maar ook in andere topics) commentaar op zwaar overgewicht als een taboe wordt beschouwd, in welke omstandigheid dan ook. Terwijl dat taboe niet lijkt te bestaan als het om tal van andere ongezonde dingen gaat. Dus dat vond ik even merkwaardig.Het gaat niet om obees. Ik zou het hetzelfde gezegd hebben als schoondochter een laag make up zou dragen, op een stomme fietsvakantie zou willen, een tattoo op haar voorhoofd wil laten zetten, zich wil bekeren of al bekeerd is tot iets heel engigs, maakt niet uit wat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven