Hoe lossen jullie onenigheid op?

29-03-2017 12:34 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit thuis in een klein conflict en doordat ik me er zo ontzettend rot over voel vind ik het tijd voor raad.

Het klinkt zo kansloos als ik het opschrijf. Dat we hier rottigheid om hebben, maar ik weet nou niet of ik mijn poot stijf moet houden of sorry moet zeggen. Uber non-topic.



Man en ik zijn al jaren bij elkaar. We wonen nu sinds een jaar of 2 in een huis met een trap. Man vertikt het om iets wat op de trap ligt mee naar boven te nemen. Hij vindt het bovendien gevaarlijk dat ik er iets op leg. Ik vind het onzin om voor elk dingetje wat naar boven moet ik de trap op moet lopen. We hebben hier al eens eerder woorden om gehad waarin hij heel stellig was. Maar ik ook. Het is niet dat ik niks doe. Ik kook, dek de tafel, doe de vaatwasser, maak het aanrecht schoon, was, droog, vouw, strijk, enz enz enz. Ik vind het een kleine moeite om iets mee te nemen wat op de trap ligt als je toch naar boven gaat.

Gisteren liep hij voor me de trap op en nam uiteraard niets mee. Toen ik hem vroeg of hij ook wat mee wilde nemen zei hij dat hij toch duidelijk was geweest dat hij niks mee neemt wat op de trap ligt. Ik heb tegen hem gezegd dat we het huishouden toch samen doen? Dat ik ook veel voor hem doe en dat het toch een kleine moeite is dat hij meeneemt wat er op de trap ligt.



Anyway, dit is maar een voorbeeld. We hebben wel vaker van deze dingen aan de hand gehad. Vanmorgen was het een kille boel thuis, goedemorgen en dat was het. Ik kreeg nog net een kus op mijn wang dat hij naar zijn werk ging. Het is verdorie een machtstrijd om een fucking prulletje op de trap. Ik weet het. Het is kansloos en ik voel me kinderachtig rot.

Maar ik zit tussen: Ben ik nou zo onredelijk? En joh zeg nou maar sorry dan ben je van dit gevoel af.



Ik ben gewoon heel benieuwd hoe jullie dit soort kleine akkefietjes oplossen?
Alle reacties Link kopieren
Euhm, zet een mandje naast de trap waar je alle spullen inlegt die naar boven moeten? Niet gevaarlijk, want niet op de trap en probleem opgelost.
Life is short. Eat dessert first.
Waarom wil hij het niet meenemen? Ligt het aan de trap? Doet hij het wel als je het in zijn handen geeft?
Gewoon je als redelijke en volwassen mensen opstellen, beiden dus en compromissen sluiten. Wat je trapprobleem betreft, maak een mand aan de muur naast de trap, is niet gevaarlijk (je man heeft een beetje een punt) en gooi daar de troep in die naar boven moet.
Alle reacties Link kopieren
Een mand onderaan de trap waar alle spullen in kunnen die naar boven moeten. Aan het eind van de dag de mand mee naar boven nemen en leeg maken. De volgende ochtend de lege mand terug beneden zetten.



Voila.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat jammer is is dat jullie ruziën om iets zeer onbelangrijks. Als je man thuiskomt zeg dan sorry voor het feit dat je boos werd om zoiets kleins, jij laat hiermee zien dat je het gezellig wil hebben samen en het voorval achter je wil laten. Sluit een compromis over spullen op de trap en het mee naar boven nemen.



Als jij koppig blijft en je man ook verspil je tijd en doet het de algehele sfeer ook geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Het was ook een mandje, daar verzamel ik het in. Plus nog wat losse rommeltjes een sporttas, en schoenen.

Ik denk er niet aan om iets in zijn handen te geven. Het kon het met mijn armen vol allemaal in 1x de trap op krijgen. Maar het gaat mij dus duidelijk om het principe. Waardeloos maar waar!
Alle reacties Link kopieren
Machtsstrijd. Herkenbaar hoor! Ik geloof dat ik mijn poot stijf zou houden in dit geval: klinkt of jij veel water bij de wijn doet.

Natuurlijk gaat het helemaal niet over de trap maar over: jij hoeft mij niet te vertellen wat ik moet doen. Dat soort mini-oorlogjes hoort bij een relatie: you win some, you lose some. Zolang het maar ongeveer 50/50 is.

En goedmaaksex erna natuurlijk;))
Alle reacties Link kopieren
Zet dat ding dan naast de trap als hij het gevaarlijk vindt. Wat is precies de reden dat hij het niet mee naar boven wil nemen?
Life is short. Eat dessert first.
Wat een kleutergedrag. Wij hebben dit soort akkefietjes niet, kom op zeg... Hoe oud zijn jullie?



Als er hier ergens onenigheid over is dan wordt dat uiteindelijk uitgepraat en begrijpen we eigenlijk altijd wel elkaars standpunten.
Alle reacties Link kopieren
Doet hij verder wel iets in het huishouden of vindt hij dat de taak van de vrouw?
Alle reacties Link kopieren
Niet. Om zoiets onzinnigs hebben we geen conflicten. Ik vind het overigens wel belachelijk rigide dat hij per definitie niets mee neemt wat op de trap ligt. En dat er bij jullie blijkbaar een voor-wat-hoort-wat regeling is.

Maar aangezien hij dat zo'n enorm ding schijnt te vinden en daar zelfs sneu gedrag door gaat vertonen zou ik alle spullen die naar boven moeten verzamelen en die in een keer 's avonds naar boven brengen of zo. Of helemaal niet.

Jullie zijn al jaren bij elkaar, dit is toch niets nieuws dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Solanger schreef op 29 maart 2017 @ 12:41:

Machtsstrijd. Herkenbaar hoor! Ik geloof dat ik mijn poot stijf zou houden in dit geval: klinkt of jij veel water bij de wijn doet.

Natuurlijk gaat het helemaal niet over de trap maar over: jij hoeft mij niet te vertellen wat ik moet doen. Dat soort mini-oorlogjes hoort bij een relatie: you win some, you lose some. Zolang het maar ongeveer 50/50 is.

En goedmaaksex erna natuurlijk;))Natuurlijk. Waarom zou je rond de tafel gaan zitten en afspraken maken als je er een machtsstrijd van kan maken?
Life is short. Eat dessert first.
Zulk soort futiliteiten zouden mij geen ruzie waard zijn. Als je weet dat hij dit echt vreselijk irritant vind kun je er ook wat aan doen. Dat mandje bij de trap is een goed idee. Hij zal zich toch ook weleens aan jou aanpassen neem ik aan? Beetje geven en nemen.
Alle reacties Link kopieren
Dingen op de trap leggen werkt inderdaad voor geen meter . Ik woon nog thuis, en als ik de trap op ren (ik loop nooit rustig de trap op, kost me meer moeite) en er flitst ineens iets voorbij denk ik "ja jammer dan, ik ben er nu al voorbij en ik ga niet terug naar halverwege de trap om dat ding mee te nemen".



Ik doe voor de rest erg veel in het huishouden voor mijn moeder, dus tegen mij zeurt ze daar niet over (in tegenstelling tot mijn vader en broer). Maar wat ik dus wil zeggen, dingen op de trap liggen is gewoon irritant. Je verwacht het niet, dus je loopt er voorbij, gevolg is dan dus dat je geen zin meer hebt om terug te lopen en het ding alsnog te pakken. Je kunt het dan beter idd in een mandje onderaan de trap leggen oid.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Alle reacties Link kopieren
quote:JesyDoe schreef op 29 maart 2017 @ 12:39:

Weet je wat jammer is is dat jullie ruziën om iets zeer onbelangrijks. Als je man thuiskomt zeg dan sorry voor het feit dat je boos werd om zoiets kleins, jij laat hiermee zien dat je het gezellig wil hebben samen en het voorval achter je wil laten. Sluit een compromis over spullen op de trap en het mee naar boven nemen.



Als jij koppig blijft en je man ook verspil je tijd en doet het de algehele sfeer ook geen goed.



Als TO haar excuses aanbiedt, is het voor haar man alsof hij gelijk heeft gekregen en zal ie dus nooit meer iets meenemen naar boven.



Lijkt me geen ideale oplossing.
Alle reacties Link kopieren
De reden dat hij het niet mee neemt is dat hij vind dat ik het gewoon meteen naar boven moet brengen.
Zet een mand onderaan de trap en mik daar alles in.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je frustratie, maar als het voor jou net zo'n kleine moeite is om het prulletje/tasje/what ever mee naar boven te nemen, verspil er dan verder geen energie aan en doe het zelf. Druist wellicht volledig tegen je gevoel in, maar geeft op den duur wel 'rust'.



Beetje wat je met (kleine) kinderen doet; 'pick your battles'.



Heb je dit soort 'machtstrijd' vaker, dan wellicht afvragen of er niet iets anders (onderhuids) speelt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kapara schreef op 29 maart 2017 @ 12:43:

De reden dat hij het niet mee neemt is dat hij vind dat ik het gewoon meteen naar boven moet brengen.O, wacht even, dat vind ik geen goede reden. Doet hij voor de rest wel zijn deel van het huishouden?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hier ook de enige die de spullen ( die ik zelf op de trap leg) mee naar boven neemt.

Alleen als ik expliciet vraag of hij het mee naar boven wil nemen neemt hij het mee.

Kennelijk heeft hij een extreem blinde vlek voor spullen die mee naar boven moeten.



Over dit soort futiliteiten maak ik geen onenigheid.

Het zit er gewoon niet in, en ik heb geen zin om als een soort drilsergant dit er in te krijgen.

Dus liggen de spullen op de trap tot dat ik naar boven ga en gezien dat vaak genoeg is op een dag blijft het er ook niet lang liggen.





Ik zou mij overigens er ook aan storen als het opzettelijk niet meegenomen wordt.

Van dat soort machtsstrijd ben ik ook niet gediend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kapara schreef op 29 maart 2017 @ 12:43:

De reden dat hij het niet mee neemt is dat hij vind dat ik het gewoon meteen naar boven moet brengen.En hij heeft geen handjes? Ook als het niet op de trap ligt weigert hij spullen mee naar boven te nemen? Dat is jouw taak?
quote:Kapara schreef op 29 maart 2017 @ 12:40:

Het was ook een mandje, daar verzamel ik het in. Plus nog wat losse rommeltjes een sporttas, en schoenen.

Ik denk er niet aan om iets in zijn handen te geven. Het kon het met mijn armen vol allemaal in 1x de trap op krijgen. Maar het gaat mij dus duidelijk om het principe. Waardeloos maar waar!Ja sorry, maar als je je trap zo vol gooit met spullen zou ik dat ook superirritant vinden. Ik dacht dat er een paar kleine dingetjes lagen.
Als je al weet dat hij geen spullen op de trap mee wil nemen, dan heeft het niet zoveel zin die discussie telkens opnieuw aan te gaan. Sterker nog: dan graaf je je allebei steeds dieper in en wordt het steeds moeilijker de ander tegemoet te komen.



Dan zijn er verschillende opties:

- accepteren dat het zo is. Hij wil het niet en je kunt het onredelijk vinden, maar dit is hoe het is.

- zelf iets anders verzinnen zoals een mandje.

- vragen wat hij een praktische oplossing vindt voor losse rommeltjes die naar boven moeten, en kijken of jullie een compromis kunnen bedenken.

- je afvragen of er misschien een ander strijdpunt achter verborgen zit, zoals dat hij misschien eigenlijk vindt dat jij te rommelig bent of dat hij eigenlijk vindt dat jij te sterk bepaalt hoe de dingen moeten gebeuren in huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kapara schreef op 29 maart 2017 @ 12:43:

De reden dat hij het niet mee neemt is dat hij vind dat ik het gewoon meteen naar boven moet brengen.



Persoonlijk haat ik mensen die zonder reden of argumenten iets NIET doen omdat ze vinden dat een ander dat moet doen.



Als ze daar vervolgens ook nog vervelend over gaan doen, ben ik er wel klaar mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven