Hoe lossen jullie onenigheid op?

29-03-2017 12:34 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit thuis in een klein conflict en doordat ik me er zo ontzettend rot over voel vind ik het tijd voor raad.

Het klinkt zo kansloos als ik het opschrijf. Dat we hier rottigheid om hebben, maar ik weet nou niet of ik mijn poot stijf moet houden of sorry moet zeggen. Uber non-topic.



Man en ik zijn al jaren bij elkaar. We wonen nu sinds een jaar of 2 in een huis met een trap. Man vertikt het om iets wat op de trap ligt mee naar boven te nemen. Hij vindt het bovendien gevaarlijk dat ik er iets op leg. Ik vind het onzin om voor elk dingetje wat naar boven moet ik de trap op moet lopen. We hebben hier al eens eerder woorden om gehad waarin hij heel stellig was. Maar ik ook. Het is niet dat ik niks doe. Ik kook, dek de tafel, doe de vaatwasser, maak het aanrecht schoon, was, droog, vouw, strijk, enz enz enz. Ik vind het een kleine moeite om iets mee te nemen wat op de trap ligt als je toch naar boven gaat.

Gisteren liep hij voor me de trap op en nam uiteraard niets mee. Toen ik hem vroeg of hij ook wat mee wilde nemen zei hij dat hij toch duidelijk was geweest dat hij niks mee neemt wat op de trap ligt. Ik heb tegen hem gezegd dat we het huishouden toch samen doen? Dat ik ook veel voor hem doe en dat het toch een kleine moeite is dat hij meeneemt wat er op de trap ligt.



Anyway, dit is maar een voorbeeld. We hebben wel vaker van deze dingen aan de hand gehad. Vanmorgen was het een kille boel thuis, goedemorgen en dat was het. Ik kreeg nog net een kus op mijn wang dat hij naar zijn werk ging. Het is verdorie een machtstrijd om een fucking prulletje op de trap. Ik weet het. Het is kansloos en ik voel me kinderachtig rot.

Maar ik zit tussen: Ben ik nou zo onredelijk? En joh zeg nou maar sorry dan ben je van dit gevoel af.



Ik ben gewoon heel benieuwd hoe jullie dit soort kleine akkefietjes oplossen?
quote:Kapara schreef op 29 maart 2017 @ 12:43:

De reden dat hij het niet mee neemt is dat hij vind dat ik het gewoon meteen naar boven moet brengen.Tenzij hij mister huishouden is zou ik per direct stoppen met ook nog maar iets voor hem doen. Is hij nou helemaal belazerd.....
Al jaren bij elkaar en dit soort akkefietjes?

Hebben man en ik niet, na 20 jaar weten we wel wat we aan elkaar hebben.

Ik vind het wel zo onvolwassen om de volgende dag nog boos te zijn om zoiets futiels, daar zou ik op afknappen.

Mandje in de buurt van de trap en opgelost.
quote:consuelabananahammok schreef op 29 maart 2017 @ 12:46:

Ik ben hier ook de enige die de spullen ( die ik zelf op de trap leg) mee naar boven neemt.

Alleen als ik expliciet vraag of hij het mee naar boven wil nemen neemt hij het mee.

Kennelijk heeft hij een extreem blinde vlek voor spullen die mee naar boven moeten.



Over dit soort futiliteiten maak ik geen onenigheid.

Het zit er gewoon niet in, en ik heb geen zin om als een soort drilsergant dit er in te krijgen.

Dus liggen de spullen op de trap tot dat ik naar boven ga en gezien dat vaak genoeg is op een dag blijft het er ook niet lang liggen.





Ik zou mij overigens er ook aan storen als het opzettelijk niet meegenomen wordt.

Van dat soort machtsstrijd ben ik ook niet gediend.Ik heb het wel es uitgeprobeerd met mijn kinderen. Dingen op/voor de trap leggen dat je nog net je nek er niet over breekt. Maakt niet uit, ze stappen er gewoon over heen , naar boven mee nemen komt gewoon niet in ze op.
Alle reacties Link kopieren
Hij doet ook wel dingen in het huishouden, maar minder dan eerst. Daar waren al wat dingetjes over, die ik naast me neer probeer te leggen en te accepteren. Als ik een netjes huis wil en ik ben de enige die me er aan irriteert doe dan gewoon dingen ook als je vind dat je al genoeg hebt gedaan.

Dus hij doet wel dingen. De vuilnisbak buiten zetten bijvoorbeeld En hij zorgt dat ons kind aangekleed is en tandengepoetst smorgens.



We hebben al wat dingetjes aan de hand gehad en onze relatie gaat niet van een lijen dakje. En onder het mom van wil je iets veranderen begin bij jezelf ben in therapie waarin ik voornamelijk mijzelf aan het aanpakken ben door anders op situaties te reageren en dat helpt onze relatie enorm. Het ging ook echt al maanden goed, zonder ruzietje of iets.

En dan nu dit. Daarom wil ik zo graag weten of ik nou zo "gek" ben of dat andere mensen er hetzelfde instaan. En misschien nog wat tips en trucs oppikken over hoe je het leuk houdt in huis.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt eerlijk gezegd ook wel een beetje als autoritair gedrag.

Zeker als je aangesproken wordt met, " ik ben toch duidelijk geweest"

Met dat soort uitspraken zou het stoom bij mij direct uit mijn oren komen.



Dit gaat ook niet meer over de spullen op de trap.
Alle reacties Link kopieren
Zitten er trouwens ook spullen van hem bij? Legt ook hij dingen op de trap?

Of zijn het eigenlijk altijd je eigen spullen?
qua trap ben ik het helemaal met je man eens..loop gewoon naar boven luiwammes..levensgevaarlijk al die rotzooi op de trap en dat alleen maar omdat je te lui bent om het even naar boven te brengen.



(Dat zeg ik ook tegen mojn vrouw maar we komen daar ook niet uit..je bent toch niet mijn vrouw he? )
Alle reacties Link kopieren
Zijn het altijd dingen van jou of ook van je man?



Als jij altijd spullen op de trap legt en het ligt er uren later nog, kan ik je man begrijpen. Ik ga er dan wel vanuit dat je man zelf zijn spullen nergens rond laat slingeren, dus bijvoorbeeld ook niet op de eettafel in de gang of waar dan ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kapara schreef op 29 maart 2017 @ 12:51:

Hij doet ook wel dingen in het huishouden, maar minder dan eerst. Daar waren al wat dingetjes over, die ik naast me neer probeer te leggen en te accepteren. Als ik een netjes huis wil en ik ben de enige die me er aan irriteert doe dan gewoon dingen ook als je vind dat je al genoeg hebt gedaan.

Dus hij doet wel dingen. De vuilnisbak buiten zetten bijvoorbeeld En hij zorgt dat ons kind aangekleed is en tandengepoetst smorgens.



We hebben al wat dingetjes aan de hand gehad en onze relatie gaat niet van een lijen dakje. En onder het mom van wil je iets veranderen begin bij jezelf ben in therapie waarin ik voornamelijk mijzelf aan het aanpakken ben door anders op situaties te reageren en dat helpt onze relatie enorm. Het ging ook echt al maanden goed, zonder ruzietje of iets.

En dan nu dit. Daarom wil ik zo graag weten of ik nou zo "gek" ben of dat andere mensen er hetzelfde instaan. En misschien nog wat tips en trucs oppikken over hoe je het leuk houdt in huis.Je houdt het kennelijk alleen leuk door je man in alles zijn zin en gelijk te geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ariellle schreef op 29 maart 2017 @ 12:51:

[...]





Ik heb het wel es uitgeprobeerd met mijn kinderen. Dingen op/voor de trap leggen dat je nog net je nek er niet over breekt. Maakt niet uit, ze stappen er gewoon over heen , naar boven mee nemen komt gewoon niet in ze op.



Kinderen idem idd.

Behalve als het de oplader van hun telefoon is, die weten ze er altijd wel uit te vissen om mee te nemen
quote:consuelabananahammok schreef op 29 maart 2017 @ 12:55:

[...]





Kinderen idem idd.

Behalve als het de oplader van hun telefoon is, die weten ze er altijd wel uit te vissen om mee te nemen





Herkenbaar. Hier neemt ook nooit iemand wat mee naar boven, behalve zulk soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fluithaas schreef op 29 maart 2017 @ 12:46:

Als je al weet dat hij geen spullen op de trap mee wil nemen, dan heeft het niet zoveel zin die discussie telkens opnieuw aan te gaan. Sterker nog: dan graaf je je allebei steeds dieper in en wordt het steeds moeilijker de ander tegemoet te komen.



Dan zijn er verschillende opties:

- accepteren dat het zo is. Hij wil het niet en je kunt het onredelijk vinden, maar dit is hoe het is.

- zelf iets anders verzinnen zoals een mandje.

- vragen wat hij een praktische oplossing vindt voor losse rommeltjes die naar boven moeten, en kijken of jullie een compromis kunnen bedenken.

- je afvragen of er misschien een ander strijdpunt achter verborgen zit, zoals dat hij misschien eigenlijk vindt dat jij te rommelig bent of dat hij eigenlijk vindt dat jij te sterk bepaalt hoe de dingen moeten gebeuren in huis.Dit vind ik een hele fijne post! Ik denk dat het t laatste punt is maar daar moet ik dan over gaan praten. Thanks.
Alle reacties Link kopieren
quote:tomcat schreef op 29 maart 2017 @ 12:54:

qua trap ben ik het helemaal met je man eens..loop gewoon naar boven luiwammes..levensgevaarlijk al die rotzooi op de trap en dat alleen maar omdat je te lui bent om het even naar boven te brengen.



(Dat zeg ik ook tegen mojn vrouw maar we komen daar ook niet uit..je bent toch niet mijn vrouw he? )
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Vintage schreef op 29 maart 2017 @ 12:50:

[...]





Tenzij hij mister huishouden is zou ik per direct stoppen met ook nog maar iets voor hem doen. Is hij nou helemaal belazerd.....Deze gedachte borrelt ook sinds gisteren avond door mijn hoofd. Niet meer zijn was wassen, niet meer eten voor hem koken, niet meer zijn bord in de vaatwasser doen, bahhhhhhhhhhhhh! Ik wil dit helemaal niet. Ik wil gewoon pais en vree! Maar ik wil ook dat het eerlijk verdeeld is.
Ik zou scheiden.
Alle reacties Link kopieren
Verwacht hij dat jij alle rommeltjes (zijn schoenen, een fles shampoo, rol wc papier) mee naar boven neemt of doet hij dat ook alleen doet hij het meteen ipv eerst verzamelen en dan een keermee naar boven nemen?



Als hij gewoonweg vertikt om ook maariets mee naar boven tenemen zou ik ook zijn was lekker beneden laten liggen.



Kinderachtig he
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:Kapara schreef op 29 maart 2017 @ 12:43:

De reden dat hij het niet mee neemt is dat hij vind dat ik het gewoon meteen naar boven moet brengen.Daar zit wat in. Waarom neem je het zelf niet mee?
Buiten dat ik het allemaal bijzonder kinderachtig, of eigenlijk ronduit idioot vind, is al die zooi op de trap dus wel gevaarlijk ja.



Een mand met zooi, losse troep, een sporttas en een paar schoenen. Ik ken er die om minder van de trap zijn gedonderd.

Mijn moeder bevoordeeld, die een gescheurde nekwervel overhield aan een wc-rol op de trap.



Leg die troep ergens anders en kap met dat treurige ruzie maken om niks. Ik zou me serieus zorgen maken om mijn relatie als ik om dit soort dingen aan de lopende band ruzie zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ariellle schreef op 29 maart 2017 @ 12:51:

[...]





Ik heb het wel es uitgeprobeerd met mijn kinderen. Dingen op/voor de trap leggen dat je nog net je nek er niet over breekt. Maakt niet uit, ze stappen er gewoon over heen , naar boven mee nemen komt gewoon niet in ze op.



Maar hij is toch geen kind meer???? Dat irriteert me nog het meeste. Ik heb hem alles qua huishouden moeten leren. Van "als je gepoept hebt, draai je even om dan zie je wel of geen remspoor. Zie je een remspoor dan staat er aan de linkerkant een borstel die je even over de streep moet wrijven totdat het weer wit is", tot geen witte en bonte was bij elkaar, de vloer in de slaapkamer is geen extra opberg plek voor kleding de wasmand staat naast de badkamer. .. pfff

Met mijn zoon doe ik het echt anders. Zijn toekomstige vrouw of man zal hier niet over klagen.
Wat een kinderachtige vent om zo vol te houden dat hij niks mee naar boven neemt wat op de trap ligt omdat hij vindt dat jij dat meteen zelf moet doen. Klinkt toch alsof er nog meer onder de oppervlakte speelt.

Hier neemt iedereen (en zeker mijn man) op mijn verzoek mee naar boven wat naar boven moet. Zal lekker worden zeg!
Alle reacties Link kopieren
Het maakt toch niet echt uit wie het meeneemt, als het de bovenverdieping maar bereikt?



Wij zijn allebei heel makkelijk, zijn houding naar mij en andersom. We hebben nagenoeg nooit ruzie.



Dingen die meer tijd aan eventueel gekibbel kosten, dan het tussentijds zelf-oplossen, worden niet eens een issue. Bijvoorbeeld; vriend vergat nogal wel eens om de lamp uit te doen voordat hij naar zijn werk vertrok (vertrekt als laatst). Bij thuiskomst kon ik hier iets voor de zoveelste keer van zeggen (en mezelf een beetje een schooljuf voelen), of gewoon accepteren en een paar euro extra per jaar betalen aan de Nuon. Hij doet het niet met opzet maar vergeet het heel af en toe gewoon, ik kan me niet druk maken om die paar euro, dus ik zeg er niets van.



Kleine dingen als 'wil je dit even meenemen' of 'wil je even stofzuigen' of wat dan ook, kan altijd. Hier wordt niet moeilijk over gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook te lui om voor ieder ding naar boven te lopen.

Vooral ook omdat 90% van de spullen niet mijn spullen zijn.

Dus ik ruim op, en flikker op de trap wat naar boven moet.

Dat mag dan wachten tot diegene die naar boven gaat het meeneemt ( ik dus)



Ik kan er ook voor kiezen om iedereen hier te commanderen direct de spullen op te pakken en naar boven te brengen, maar dan heb ik er een zeer ongezellige dagtaak bij.

Kost mij meer energie dan het systeem spullen op de trap leggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kapara schreef op 29 maart 2017 @ 13:00:

[...]



Deze gedachte borrelt ook sinds gisteren avond door mijn hoofd. Niet meer zijn was wassen, niet meer eten voor hem koken, niet meer zijn bord in de vaatwasser doen, bahhhhhhhhhhhhh! Ik wil dit helemaal niet. Ik wil gewoon pais en vree! Maar ik wil ook dat het eerlijk verdeeld is.



Op deze manier maak je het allemaal erger.. en veel groter dan het is. Daarbij ook wel kinderachtig hoor hij zal toch ook dingen doen; heg snoeien, schuur opruimen huis verfen ik noem maar wat.

Het is niet allemaal met een schaartje te knippen ene keer doe jij meer andere keer hij.

En alles valt of staat niet met dingen die op fe trap liggen.



Er je niet druk over maken dat hij het niet doet, krijg jij stress van wordt je geen leuker persoon van.
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 29 maart 2017 @ 12:53:

Klinkt eerlijk gezegd ook wel een beetje als autoritair gedrag.

Zeker als je aangesproken wordt met, " ik ben toch duidelijk geweest"

Met dat soort uitspraken zou het stoom bij mij direct uit mijn oren komen.



Dit gaat ook niet meer over de spullen op de trap.Inderdaad. Daardoor werd ik nog meer geirriteerd. Ik probeer zo rustig mogelijk dingen te zeggen zoals het huishouden doen we toch samen? Maar het zal ook wel verrot mijn strot uit zijn gekomen. Geen idee. Het is niet geescalleerd ofzo. Maar het voelde wel koud en kil vanmorgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook niets op de trap leggen. Is mij toch iets te gevaarlijk. Breng het direct naar boven of leg het even ergens anders neer en neem het later mee als je die kant op gaat. En aangezien je in je OP ook op een moment aan hem vroeg of hij een gedeelte mee kan nemen toen jullie samen naar boven gingen - wtf leg je allemaal op de trap neer dat naar boven moet dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven