Hoe lossen jullie onenigheid op?

29-03-2017 12:34 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit thuis in een klein conflict en doordat ik me er zo ontzettend rot over voel vind ik het tijd voor raad.

Het klinkt zo kansloos als ik het opschrijf. Dat we hier rottigheid om hebben, maar ik weet nou niet of ik mijn poot stijf moet houden of sorry moet zeggen. Uber non-topic.



Man en ik zijn al jaren bij elkaar. We wonen nu sinds een jaar of 2 in een huis met een trap. Man vertikt het om iets wat op de trap ligt mee naar boven te nemen. Hij vindt het bovendien gevaarlijk dat ik er iets op leg. Ik vind het onzin om voor elk dingetje wat naar boven moet ik de trap op moet lopen. We hebben hier al eens eerder woorden om gehad waarin hij heel stellig was. Maar ik ook. Het is niet dat ik niks doe. Ik kook, dek de tafel, doe de vaatwasser, maak het aanrecht schoon, was, droog, vouw, strijk, enz enz enz. Ik vind het een kleine moeite om iets mee te nemen wat op de trap ligt als je toch naar boven gaat.

Gisteren liep hij voor me de trap op en nam uiteraard niets mee. Toen ik hem vroeg of hij ook wat mee wilde nemen zei hij dat hij toch duidelijk was geweest dat hij niks mee neemt wat op de trap ligt. Ik heb tegen hem gezegd dat we het huishouden toch samen doen? Dat ik ook veel voor hem doe en dat het toch een kleine moeite is dat hij meeneemt wat er op de trap ligt.



Anyway, dit is maar een voorbeeld. We hebben wel vaker van deze dingen aan de hand gehad. Vanmorgen was het een kille boel thuis, goedemorgen en dat was het. Ik kreeg nog net een kus op mijn wang dat hij naar zijn werk ging. Het is verdorie een machtstrijd om een fucking prulletje op de trap. Ik weet het. Het is kansloos en ik voel me kinderachtig rot.

Maar ik zit tussen: Ben ik nou zo onredelijk? En joh zeg nou maar sorry dan ben je van dit gevoel af.



Ik ben gewoon heel benieuwd hoe jullie dit soort kleine akkefietjes oplossen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kapara schreef op 29 maart 2017 @ 14:44:

[...]





En ik snap nu na dit met jullie te hebben gedeeld dat het trap incident waarschijnlijk de kers op de taart is..



Ik denk dat je bedoelt, het topje van de ijsberg.

De kers op de taart is juist een extraatje dat iets moois (fijns), nóg mooier (fijner) maakt, of helemaal compleet maakt. "Die surprise party vond ik zo gaaf, en dat mijn oma uit Amerika speciaal was overgekomen, was de kers op de taart!"
You can never have too many hats, gloves and shoes
Kapara: Maar ik zou willen dat we wat meer de telefoon lieten voor wat hij was, dat we wat meer praten, ik zoek meer diepgang, interesse, en intimiteit in zowel gesprekken als in bed..



ik denk dat het trap conflict ontstaat omdat bovenstaande niet goed zit.

Ga daarover in gesprek,dat is veel belangrijker dan rommel op de trap wel of niet meenemen.

Schenk een lekker wijntje in,kaasplankje erbij en ga praten over wat je echt belangrijk vindt.

En wie weet komt je man dan ook met dingen die hem dwarszitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 29 maart 2017 @ 14:50:

[...]





Ik denk dat je bedoelt, het topje van de ijsberg.

De kers op de taart is juist een extraatje dat iets moois (fijns), nóg mooier (fijner) maakt, of helemaal compleet maakt. "Die surprise party vond ik zo gaaf, en dat mijn oma uit Amerika speciaal was overgekomen, was de kers op de taart!"



Ben niet echt taalkundig bezig op het moment...
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady49 schreef op 29 maart 2017 @ 14:51:

Kapara: Maar ik zou willen dat we wat meer de telefoon lieten voor wat hij was, dat we wat meer praten, ik zoek meer diepgang, interesse, en intimiteit in zowel gesprekken als in bed..



ik denk dat het trap conflict ontstaat omdat bovenstaande niet goed zit.

Ga daarover in gesprek,dat is veel belangrijker dan rommel op de trap wel of niet meenemen.

Schenk een lekker wijntje in,kaasplankje erbij en ga praten over wat je echt belangrijk vindt.

En wie weet komt je man dan ook met dingen die hem dwarszitten.Dat is misschien wel een goede. Dat ik ipv doorgaan op het niveau van vanmorgen (kil), de situatie omdraai door iets lekkers te koken en een wijntje te halen... Ik houd hem in gedachte, de dag duurt nog even.
quote:MoirenPhae schreef op 29 maart 2017 @ 13:48:

[...]



Daar kan wel lekker veel in



Ik leg het ook langs de kant. En soms alle spullen van de puber zo dat hij niet naar boven kan en toch lukt het hem zonder het zelfs maar te zien.

Best knap Hier precies zo! Dan loop ik achter hem en zeg: 'Hunnieboy, als je nou eens wat meenam?' Zegt hij: 'O ja. ' Hij zíet het gewoon niet. Maar bij TO's man is het pure onwil. En daar zit veel meer achter.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal verschil maken tussen opzettelijk iets niet willen doen, wat feitelijk een kleine moeite is, of het niet doen omdat het niet in je systeem te krijgen is.



Dat laatste heeft mijn partner ook.

Ik ben erg geroutineerd en het kost mij niet eens een bewuste gedachte om de boel op te ruimen.

Dat gaat bij mij vanzelf. Als ik ergens langsloop dan neem ik automatisch mijn omgeving in mij op en registreer als vanzelf, oh dat hoort in de kast, aan de kapstok, in de vaatwasser etc. Het signaal wordt direct doorgestuurd naar mijn handen

Ik zal eerder bewust moeten denken, dat doe ik zo, heb ik nu even geen zin in, het staat daar even best om het niet te doen.



Mijn partner registreert het niet zo, of heeft een defect in het signaal die het naar zijn handen doorstuurt

Maar opzettelijk is het beslist niet, en als ik het vraag zal hij het ook doen.

Inmiddels heeft hij zich wel wat meer bewustwording aangeleerd, omdat hij weet en vindt dat ik niet achter iedereens kont hoef aan te lopen.

Hij moet daar wel moeite voor doen, want anders registreert hij het gewoon niet.



Als hij met opzet het vertikt, zou ik een stuk minder mild zijn.
TO, ik geef een tip die ik hier wel vaker heb gegeven (en die wij zelf ooit van de therapeut meekregen): geef elkaar tien minuten spreektijd. De spreker is aan het woord en mag niet worden onderbroken. De ander mag wel - graag zelfs - met gebaar en klein woord laten merken dat hij luistert. Als de tien minuten om zijn, ga je er NIET verder over in discussie. Het is gezegd, nu kun je er beiden over nadenken. De volgende dag mag de ander. Precies hetzelfde.

En pas de dag dáár weer na kun het er samen rustig over hebben. En gek genoeg blijkt dat vaak niet eens meer echt nodig.



Wij staken dan de open haard aan, keerden twee stoelen die kant op en gingen rustig zitten. Dan kun je ondertussen in het vuur turen, da's fijner dan steeds iemand aan te moeten kijken.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me na alle reacties wel afvraag: voor de mensen die met 18+ nog thuis woonden, namen jullie alles mee wat moeders op de trap had gelegd?
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Alle reacties Link kopieren
Ja ik wel, want mijn moeder werkte al zo hard en het was een kleine moeite.
Alle reacties Link kopieren
Thanks Hunniebunnie. Dat is wel een goede tip!

Maar in het geval van onze machtstrijd... wie mag er eerst?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kapara schreef op 29 maart 2017 @ 15:24:

Ja ik wel, want mijn moeder werkte al zo hard en het was een kleine moeite.Dat is lief. Ik doe veel van het huishouden, maar dingen die op de trap liggen daar loop ok zo langsaf. Ik zie het pas als ik 3 treden boven desbetreffend product ben, en heb dan geen zin meet om terug te lopen
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
quote:Kapara schreef op 29 maart 2017 @ 15:24:

Thanks Hunniebunnie. Dat is wel een goede tip!

Maar in het geval van onze machtstrijd... wie mag er eerst? Jij natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 29 maart 2017 @ 15:07:

TO, ik geef een tip die ik hier wel vaker heb gegeven (en die wij zelf ooit van de therapeut meekregen): geef elkaar tien minuten spreektijd. De spreker is aan het woord en mag niet worden onderbroken. De ander mag wel - graag zelfs - met gebaar en klein woord laten merken dat hij luistert. Als de tien minuten om zijn, ga je er NIET verder over in discussie. Het is gezegd, nu kun je er beiden over nadenken. De volgende dag mag de ander. Precies hetzelfde.

En pas de dag dáár weer na kun het er samen rustig over hebben. En gek genoeg blijkt dat vaak niet eens meer echt nodig.



Wij staken dan de open haard aan, keerden twee stoelen die kant op en gingen rustig zitten. Dan kun je ondertussen in het vuur turen, da's fijner dan steeds iemand aan te moeten kijken.Goeie tip!! Indien ooit nodig ga ik deze toepassen
quote:Muurhanger schreef op 29 maart 2017 @ 15:17:

Wat ik me na alle reacties wel afvraag: voor de mensen die met 18+ nog thuis woonden, namen jullie alles mee wat moeders op de trap had gelegd?



Ik weigerde niet permanent iets mee te nemen en bekte haar ook niet af. Ook niet onder de 18.

Maar TO is niet de moeder van haar man. Ze horen samen het huis te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 29 maart 2017 @ 15:36:

[...]





Ik weigerde niet permanent iets mee te nemen en bekte haar ook niet af. Ook niet onder de 18.

Maar TO is niet de moeder van haar man. Ze horen samen het huis te doen.



Ja klopt, ik vergat even dat hij het letterlijk weigert.



Dat 2e is zeker waar, maar er werd ergens gezegd "man van TO is geen kind meer". Dus ik vroeg me af of de volwassen thuiswonenden dat dan wel deden . Want naar mijn mening moet je als gezin ook gewoon het huishouden samen doen als iedereen volwassen is.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
quote:Muurhanger schreef op 29 maart 2017 @ 15:17:

Wat ik me na alle reacties wel afvraag: voor de mensen die met 18+ nog thuis woonden, namen jullie alles mee wat moeders op de trap had gelegd?Spul lag nooit op de trap, maar als moeders zei: hier liggen spullen van jou, dan nam ik dat zeker mee.
Alle reacties Link kopieren
En trouwens, ik was ook al het huis uit op mijn 18e... :D

Dus heb alle huishoudelijke taken daarvoor al geleerd.

Zoon doet trouwens met zijn 2 al mee hoor. Helpen met tafel dekken en beker terug zetten in de keuken en kinderstoel weer op zijn plaats na het eten enz. Vroeg mee beginnen. We zullen nog wel in de NEE fase komen (net zoals zijn vader)
quote:Hunniebunnie schreef op 29 maart 2017 @ 14:59:

[...]





Hier precies zo! Dan loop ik achter hem en zeg: 'Hunnieboy, als je nou eens wat meenam?' Zegt hij: 'O ja. ' Hij zíet het gewoon niet. Maar bij TO's man is het pure onwil. En daar zit veel meer achter.

Is het onwil?

Misschien vindt hij het echt heel gevaarlijk, al dan niet terecht en heeft hij er ontzettend de ziekte in dat TO constant spullen daar legt, ondanks dat ze weet hoe vervelend hij dat vindt. Vanuit hem gezien net zo respectloos.



Rekening houden gaat 2 kanten op toch?
Alle reacties Link kopieren
Jij vindt dat wanneer jij iets op de trap legt hij dat mee moet nemen.



Hij vindt het gevaarlijk om iets op de trap te leggen.



Luister eens naar elkaar en bedenk een oplossing. Je bent toch gelijkwaardig in een relatie, waarom is er dan een machtsstrijd?
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk kunnen we vanavond een rustig gesprek hierover hebben.

Thanks allemaal voor jullie reacties. Ik ben inmiddels een stuk relaxter dan voor ik het topic opende.

Ik waardeer jullie input en ga het allemaal op me in laten werken en haal er uit wat ik handig vind om het gesprek aan te gaan.

Super fijn dat jullie allemaal zo mee hebben gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Succes met het gesprek! En benoem ook zeker de punten die je juist zo aan hem en jullie relatie waardeert.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Succes!
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Alle reacties Link kopieren
Succes!
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Alle reacties Link kopieren
quote:Kapara schreef op 29 maart 2017 @ 14:44:

[...]





Dit vind ik wel een interessante post. Want ik ben dus degene die aandraagt dat dingen anders kunnen, elkaar meer helpen en die ook nog alles doet wat jij omschrijft. Maar even iets van de trap meenemen is te veel gevraagd.

En ik snap nu na dit met jullie te hebben gedeeld dat het trap incident waarschijnlijk de kers op de taart is..Ik verwacht niet van mijn man dat hij het vervolgens naar boven sjouwt. Ik vind het alleen niet netjes als hij commentaar heeft dat het er ligt.
Alle reacties Link kopieren
Mannen zien dat niet. En vinden het ook niet belangrijk. Verder zijn ze allergisch voor gezeur. Als het alleen om spullen die op de trap liggen gaat zou ik het maar accepteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven