Hoe lossen jullie onenigheid op?

29-03-2017 12:34 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit thuis in een klein conflict en doordat ik me er zo ontzettend rot over voel vind ik het tijd voor raad.

Het klinkt zo kansloos als ik het opschrijf. Dat we hier rottigheid om hebben, maar ik weet nou niet of ik mijn poot stijf moet houden of sorry moet zeggen. Uber non-topic.



Man en ik zijn al jaren bij elkaar. We wonen nu sinds een jaar of 2 in een huis met een trap. Man vertikt het om iets wat op de trap ligt mee naar boven te nemen. Hij vindt het bovendien gevaarlijk dat ik er iets op leg. Ik vind het onzin om voor elk dingetje wat naar boven moet ik de trap op moet lopen. We hebben hier al eens eerder woorden om gehad waarin hij heel stellig was. Maar ik ook. Het is niet dat ik niks doe. Ik kook, dek de tafel, doe de vaatwasser, maak het aanrecht schoon, was, droog, vouw, strijk, enz enz enz. Ik vind het een kleine moeite om iets mee te nemen wat op de trap ligt als je toch naar boven gaat.

Gisteren liep hij voor me de trap op en nam uiteraard niets mee. Toen ik hem vroeg of hij ook wat mee wilde nemen zei hij dat hij toch duidelijk was geweest dat hij niks mee neemt wat op de trap ligt. Ik heb tegen hem gezegd dat we het huishouden toch samen doen? Dat ik ook veel voor hem doe en dat het toch een kleine moeite is dat hij meeneemt wat er op de trap ligt.



Anyway, dit is maar een voorbeeld. We hebben wel vaker van deze dingen aan de hand gehad. Vanmorgen was het een kille boel thuis, goedemorgen en dat was het. Ik kreeg nog net een kus op mijn wang dat hij naar zijn werk ging. Het is verdorie een machtstrijd om een fucking prulletje op de trap. Ik weet het. Het is kansloos en ik voel me kinderachtig rot.

Maar ik zit tussen: Ben ik nou zo onredelijk? En joh zeg nou maar sorry dan ben je van dit gevoel af.



Ik ben gewoon heel benieuwd hoe jullie dit soort kleine akkefietjes oplossen?
Alle reacties Link kopieren
Steen papier schaar
Alle reacties Link kopieren
Met behulp van de tips die ik gisteren van jullie heb gekregen en een beetje van mezelf heb ik gisteren tegen mijn man mijn verhaal gedaan. Dit had ik eerst op papier gezet want ik was anders bang dat ik dingen zou vergeten. Ik heb hem gevraagd of ik hem mijn verhaal kon vertellen en dat hij daar dan morgen (vandaag dus) op kon reageren.

Het was best lastig moet ik toegeven en heb het niet zonder tranen kunnen doen. Daarna bedankte hij me dat ik het met hem gedeeld heb, zei dat hij van me houdt, en is in de tuin gaan werken.

Ik ben benieuwd waar hij mee terug komt vanavond. Hij heeft niet kunnen slapen vannacht.. dat vind ik een beetje verontrustend. Ben benieuwd wat zijn onderliggende redenen zijn,....
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je rustig hebt kunnen zeggen wat je wilde zeggen. Snap dat je het spannend vind wat je man er op te zeggen heeft, succes vanavond!
Alle reacties Link kopieren
quote:Elle1976 schreef op 29 maart 2017 @ 19:20:

Mannen zien dat niet. En vinden het ook niet belangrijk. Verder zijn ze allergisch voor gezeur. Als het alleen om spullen die op de trap liggen gaat zou ik het maar accepteren.

Want mannen hebben geen ogen en zijn van een compleet andere soort? Allergisch voor gezeur, nog zo'n mooie. Alles wat wordt aangekaart maar af doen als 'gezeur', lekker makkelijk.



Echt, met dit soort argumenten kunnen we zo weer terug naar de jaren '50.
Alle reacties Link kopieren
Pffff Kapara, klinkt alsof je het echt grondig hebt aangepakt. Beter dan symptoombestrijding maar kan me voorstellen dat het wel heftig is.

Heel benieuwd inderdaad wat het op gaat leveren. De trap ver voorbij, zeg maar.



Laat je het nog weten?
Alle reacties Link kopieren
quote:Timetraveler schreef op 30 maart 2017 @ 16:17:

[...]



Want mannen hebben geen ogen en zijn van een compleet andere soort? Allergisch voor gezeur, nog zo'n mooie. Alles wat wordt aangekaart maar af doen als 'gezeur', lekker makkelijk.



Echt, met dit soort argumenten kunnen we zo weer terug naar de jaren '50.Choose your battles.
Net bijgelezen...sterkte TO! Dat van die 10 minuten en een dag later de ander vind ik een goeie. Wat we hier ook doen: iets negatiefs altijd aanvullen met twee positieve. Bv jee wat fijn dat je de tuin hebt opgeknapt en dat het onkruid weg is, zou je wel volgende keer even je laarzen buiten uit willen doen voor je door de keuken loopt met moddervoeten? Dan komt zo n boodschap echt fijner binnen
Tja, wat is onenigheid... Meestal spreken we ons gevoel gewoon ergens over uit: "ik vind dit geen prettige keuze omdat..." en dan doen we iets niet.
Alle reacties Link kopieren
Wow, dat is wel heftig geweest als ik het zo lees...

Het gaat inderdaad veel verder dan de trap. En bij je man is dat ook binnengekomen waarschijnlijk, als hij er niet van slaapt. Hij heeft wel goed gereageerd toch? Zijn eerste reactie dan?

Sterkte vanavond.
Alle reacties Link kopieren
Pick your battles wisely. Je legt spullen op de trap zodat je niet telkens hoeft te lopen. Ze meenemen als je toch naar boven gaat maakt dan weinig uit want betekent geen extra werk. Onder de streep maakt het dus niet zo heel veel uit of je man het wel of niet meeneemt.



Wat hij doet klinkt als stil verzet. Hij is het er niet mee eens een werkt er dus niet aan mee. Mijn man "vergeet" al 2 jaar lang mijn sportkleding op te vouwen (hij vouwt, ik strijk). En dat voor een man met zoveel aandacht voor detail. Hij vindt dat ik teveel sportkleding heb en hij vindt het stinken (ik rijd paard, nogal veel, dus heb inderdaad veel kleding.) Gelukkig doet hij verder wel veel in huis.



Ik vouw het lekker zelf op dus.



Als hij geen reet doet kan je daar beter het gesprek over aangaan. Van stil verzet win je het nooit.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
ach dan laat hij t toch liggen.....er komt een dag dat hij vast iets aan jou vraagt en tja daar heb jij dan geen zin in
Alle reacties Link kopieren
quote:bibi70 schreef op 30 maart 2017 @ 22:48:

ach dan laat hij t toch liggen.....er komt een dag dat hij vast iets aan jou vraagt en tja daar heb jij dan geen zin in Misschien gebeurt dat sowieso af en toe wel. Of doe jij altijd alles wat je man je vraagt?
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik leg dingen op de onderste trede bij de muur. Daar loop je nooit, het is niet gevaarlijk. En als ik het over het hoofd zie voor ik de trap op ren, dan komt er vanzelf weer een nieuwe kans.
Alle reacties Link kopieren
Bijgelezen.

Ben benieuwd wat hij voor argument voor z'n "stille" protest heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:sueann schreef op 31 maart 2017 @ 00:26:

Bijgelezen.

Ben benieuwd wat hij voor argument voor z'n "stille" protest heeft.Gokje? Het stoort hem dat er spullen op de trap liggen en hij voelt zich gedwongen tot het accepteren van iets wat hij niet wil.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:blauwuiltje schreef op 30 maart 2017 @ 20:44:

Net bijgelezen...sterkte TO! Dat van die 10 minuten en een dag later de ander vind ik een goeie. Wat we hier ook doen: iets negatiefs altijd aanvullen met twee positieve. Bv jee wat fijn dat je de tuin hebt opgeknapt en dat het onkruid weg is, zou je wel volgende keer even je laarzen buiten uit willen doen voor je door de keuken loopt met moddervoeten? Dan komt zo n boodschap echt fijner binnenIk vind dit gedrag juist vreselijk irritant. Je bent toch geen kleuter die eerst een aai over zijn bol hoeft?
TO, ik ben benieuwd hoe je man gereageerd heeft. Je hebt het goed aangepakt zo, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen!

Mijn man heeft wel gereageerd. Ook opgeschreven wat hij wilde zeggen. Dit omdat ik in mijn emotie vaak niet goed hoor wat hij zegt en ik het fijn vind dat ik het dan nog een keer terug kan lezen. We zijn allebei ook wel blij dat we de 10 minuten regel en de een het verhaal laten doen en de volgende dag de ander. Omdat we allebei nogal explosief kunnen zijn en elkaar niet uit laten praten en dan uiteindelijk ruzie krijgen omdat we elkaar niet uit laten praten ipv het onderwerp van de ruzie.



Hij heeft eigenlijk alleen gereageerd op het trap incident en is niet ingegaan op de punten die ik ook had aangekaart mbt de onderliggende reden: Het feit dat ik diepgang, intimiteit, en interesse mis. Dat vond ik natuurlijk wel erg jammer. Ik ben blijkbaar niet duidelijk genoeg geweest. En ik kon het hier gisteren avond natuurlijk niet over hebben, want dat was de afspraak

Vanavond gaan we het er over hebben, kijken wat daar dan weer uit komt. Zoiets is niet over 1 nacht ijs te fixen, dat begrijp ik. We moeten hier meer in investeren.



Mijn man vindt overigens wel dat ik meer doe dan hem. Maar ik heb daar ook meer tijd voor zegt hij. Dat klopt wel, de uren dat hij van huis is is meer. Hij werkt 40 en ik 32. Maar de waardering waar ik om vroeg heeft hij in zijn antwoord niet gegeven. En zo kan ik nog wel wat meer voorbeelden geven.

Hij ging dus meer in op de trigger van de onenigheid, terwijl ik het wilde hebben over de onderliggende reden. Dat is misschien een echt man/vrouw verschil?
Ik vind het niet echt heel positief klinken TO. Het lijkt er een beetje op dat je een beerput hebt open getrokken en hij vooral redeneert vanuit zijn eigen gelijk. Eigenlijk zou de liefde, zorg en waardering voor elkaar centraal moeten staan, niet alleen in woorden maar vooral in daden.
Alle reacties Link kopieren
O nou misschien ben ik snel tevreden, want ik vond het wel positief dat we niet zijn uitgebarsten in een ruzie. Dat we naar elkaar geluisterd hebben zonder in de reden te vallen. Dit zou zeg een jaar geleden niet mogelijk zijn geweest. Dus ik vind het wel voorzichtig positief dat het lukt voor ons op deze manier te communiceren en respect voor elkaar te hebben. Dat het onderliggende probleem niet meteen opgelost is was ook een utopie... Daar ligt wel wat meer werk aan de winkel dan een keer in 10 minuten zeggen wat je dwars zit.
Dus eigenlijk hadden jullie 'vroeger' om alle meningsverschillen gelijk ruzie? Werd dat dan ook opgelost of slikte een van de twee voor de lieve vrede maar de bezwaren in?
Het klinkt voor mij ook niet slecht hoor. Mijn man heeft ook altijd even wat meer tijd nodig om achterliggende gedachten te begrijpen. Zeker als er net een tastbaar conflict geweest is moet dat eerst even uit zijn hoofd weg voor er ruimte is voor andere dingen. Ik geef het altijd de tijd, zodat hij er zelf rustig over na kan denken. Vanavond kun je het er nog eens rustig over hebben, zonder ruzie hoop ik.
Alle reacties Link kopieren
Ja. Vroeger hadden we veel meer ruzie omdat we tijdens elk conflict explodeerden. We hebben ook relatie therapie gehad wat wel iets heeft geholpen, maar wat het meeste heeft geholpen is dat ik in therapie ben gegaan. Als ik mezelf nou leer om anders om te gaan met conflicten en anders te reageren zal dit effect hebben op de manier waarop hij reageert. Waar we vroeger dus zeker 2x per maand een explosie hadden is dat nu alweer een paar maanden geleden. Maar daarvoor moet ik wel vechten met mezelf, het gaat (nog) niet vanzelf.

Hij is zich er waarschijnlijk niet van bewust dat het mij zoveel moeite kost. Ooit hoop ik dat het me allemaal eigen wordt, zodat ik een "zen" leven kan leiden.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is het positief. Zoals je aangeeft is jullie gesprek nog niet klaar.
Alle reacties Link kopieren
We gaan vanavond weer reageren op elkaars brieven. Mocht het de kant van ruzie op gaan dan stoppen we dat en gaan we op een later moment verder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven