Hoe omgaan met manipulatief gedrag

29-03-2017 11:04 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt ten einde raad momenteel.. Ik heb het laatste jaar enorm veel gedaan voor een ‘vriendin’ die ongeveer een anderhalf jaar geleden gescheiden is. Zij had werkelijk niemand, geen contact meer met haar ouders, geen vrienden, … en dan dus ook de scheiding nog. Ik heb haar door haar moeilijke periode uit gesleurd, haar overal mee naartoe genomen, voorgesteld aan mijn vrienden, op haar kinderen gelet, haar gezelschap gehouden op moeilijke dagen,… Zij was erg bang nooit meer iemand tegen te komen, dus in de zomer vorig jaar heb ik haar voorgesteld aan de beste vriend van mijn man (ook een vrijgezel). Dit klikte dan goed en ondertussen zijn ze een koppel. Maarre … van het moment dat het goed begon te gaan tussen hun is haar masker tov mij afgevallen. Het was duidelijk dat zij mij enkel als toegangsticket nodig had tot een vriendenkring en partner. Zij heeft het nu zover gekregen dat het lijkt tov haar vriend dat ik het probleem ben en een erg labiel persoon. Ze doet niets anders dan situaties uitlokken waardoor ik volledig van slag ben. Ik laat mijn emoties op dat gebied natuurlijk dan teveel meespelen, ik weet het dat is fout, maar sterker dan mezelf, en lijk dan idd altijd degene te zijn die problemen veroorzaakt. Tov onze vriendenkring is zij de toffe straffe madam die alles goed voorheeft met iedereen, en ze geeft haar zelf enorm veel lof dat iedereen haar zo graag heeft. Niemand begrijpt mijn verontwaardigde reacties, en dat vind ik erg. In het zicht van iedereen doet ze alsof ze het met mij (en mijn man) goed voorheeft, maar achter de rug van haar partner zijn we lucht en doet ze er alles aan om ons zoveel mogelijk overal buiten te houden. Op zich heb ik er geen probleem mee dat ze haar wil profileren, en er zelfs voor toneel speelt, maar dit moet niet ten koste van mij. Ik heb er enorm veel problemen mee in mijn huwelijk, want mijn man geeft uiteraard mij de schuld dat ik haar aan zijn beste vriend heb gekoppeld. Die hij nauwelijks nog te zien krijgt, want ontmoetingen mogen enkel nog bij haar thuis, en zijn vriend vind dat ok. Die begint zelfs te denken dat ik hun hun geluk niet gun. Ik weet niet meer wat ik nog moet doen, want als het zo blijft doorgaan ben ik al mijn vrienden kwijt en gaat mijn huwelijk er aan kapot. Ik wil gewoon liefst met rust gelaten worden, maar zij blijft gewoon gaan. En dat allemaal omdat ik iemand erbovenop wou helpen die het moeilijk had. Ik verwacht geen dankbaarheid, maar respect is ver zoek vind ik. En waarom? ik zou het niet weten..
Alle reacties Link kopieren
Waarom laat je je zo meeslepen joh? Hoe oud ben je?

Ik heb geen vrienden waar ik mijn best voor moet doen, waar ik niet simpelweg mezelf kan zijn. Als dat door haar gedrag nu zichtbaar wordt in jouw vriendenkring zijn het geen goede vriendschappen toch?



Laat ze lekker. Jij bent wel wijzer. Hoop ik voor je.
En wat zegt je als je het er over hebt met haar? 1 op 1
Alle reacties Link kopieren
Even los van die vriendin van je vind ik de reactie van jouw eigen vriend ook zwaar belachelijk. Hoezo is dit jouw schuld? Zijn beste vriend heeft geen eigen wil? Hij is niet verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes en zijn eigen daden? Ik zou beginnen hem te vertellen dat hij heel snel normaal moet gaan doen, want ik zou er echt niet van gediend zijn om dat op me te krijgen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Die vriend doet daar natuurlijk ook iets in he.

Ik zou het rustig afwachten en gewoon go with the flow. Je niet meer uit laten lokken.

Ik ken helaas meer van dat soort types en ze vallen al-tijd door de mand.

En dat doen ze helemaal zelf, niet voor niks dat zij in haar eentje was toen ze in jouw leven verscheen.

Jij hebt alles wat zij wil gekregen omdat je een leuk mens bent (denk ik), zij leent het nu, verpest het vast en dan snappen mensen het.

Gewoon laten gaan en geen onderdeel worden van het spoor van vernieling van dit soort types.

En misschien trekt ze nog eens bij en leert ze dat die streken niet nodig zijn bij gewone mensen maar de types die ik ken zijn hardleers.

Sneu voor die vriend maar die doet het zelf.
Maar wat doet ze dan waardoor jij zo van slag bent? En waarom raak jij vrienden kwijt?



Dat ze je je niet meer nodig heeft nu ze een partner en vrienden heeft is heel lullig, maar waarom maakt dat dat jouw vrienden je nu kennelijk ook laten vallen? Wat gebeurt er dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een gesprek met haar aangaan en haar juist bedanken. Bedanken voor haar houding en hoe ze is veranderd. Geef erbij aan dat je niet moet vergeten wat ik allemaal voor je hebt gedaan. Je wenst haar succes en gaat verder met je eigen leven! Sta erboven! Je laat je nu teveel beïnvloeden, focus je op je huwelijk en op je eigen leven.
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat een ontzettend vervelende situatie Schaapje.



Jezelf verdedigen helpt averechts, immers als je niet 'schuldig bent' hoef je je toch niet te verdedigen? Door jezelf te verdedigen en in de emotie te schieten geef je haar voer voor haar manipulatie.

Je moet jezelf zien te wapenen tegen haar manipulatie. En dat is niet makkelijk, je moet een soort pantser ontwikkelen waardoor ze jou niet meer kan raken. In feite moet je emotioneel onafhankelijk van haar worden. Immers kan ze jou alleen maar manipuleren als ze je emotioneel weet te raken.

Dat je vrienden het niet zien is heel erg vervelend, maar daar kan je niets aan doen. Hen kun je niet overtuigen, dat kan alleen maar zij. En ik geloof niet dat zij haar masker bij iedereen op kan blijven houden. Dus zul je moeten wachten totdat anderen haar ware gezicht zien.



Wat ik vervelend vind te lezen is dat je man het jou kwalijk neemt dat zijn vriend nu een relatie heeft met haar. Dat is niet eerlijk van hem. Zijn vriend heeft de keuze gemaakt haar als partner te willen en te gaan leven volgens haar regels. Als ik jou was zou ik die 'vriendin' links laten liggen en je concentreren op je huwelijk. Het mag toch niet zo zijn dat dit ten koste gaat van je huwelijk?



Een heel mooi boek over mensen die manipuleren is 'onzalige honger' (Barbara Hort), de vampieren die andermans energie nodig hebben om te (over)leven. Ik denk dat je hier veel aan kan hebben. Het laat je zien hoe het in zijn werk gaat en wat je er tegen kan doen.
Appels kun je eten, peren wel
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het eerlijk gezegd ook niet. Hoe kan zij nou uitlokken dat jij labiel lijkt, dan moet je toch ook labiel zijn lijkt me. Niemand kan mij gedrag laten vertonen wat niet in me zit.

Dus ik vraag me af. Is het misschien zo dat jij je de redder voelde, het moeder teresa syndroom? Want wat is er raar aan dat ze nu graag, nu ze een koppel zijn, mensen bij hun uit willen nodigen. Lijkt me vrij logisch. En die vriend van je man wil dat blijkbaar ook anders zou hij het niet zo doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:appels-peren schreef op 29 maart 2017 @ 11:19:

Wow, wat een ontzettend vervelende situatie Schaapje.



Jezelf verdedigen helpt averechts, immers als je niet 'schuldig bent' hoef je je toch niet te verdedigen? Door jezelf te verdedigen en in de emotie te schieten geef je haar voer voor haar manipulatie.

Je moet jezelf zien te wapenen tegen haar manipulatie. En dat is niet makkelijk, je moet een soort pantser ontwikkelen waardoor ze jou niet meer kan raken. In feite moet je emotioneel onafhankelijk van haar worden. Immers kan ze jou alleen maar manipuleren als ze je emotioneel weet te raken.

Dat je vrienden het niet zien is heel erg vervelend, maar daar kan je niets aan doen. Hen kun je niet overtuigen, dat kan alleen maar zij. En ik geloof niet dat zij haar masker bij iedereen op kan blijven houden. Dus zul je moeten wachten totdat anderen haar ware gezicht zien.



Wat ik vervelend vind te lezen is dat je man het jou kwalijk neemt dat zijn vriend nu een relatie heeft met haar. Dat is niet eerlijk van hem. Zijn vriend heeft de keuze gemaakt haar als partner te willen en te gaan leven volgens haar regels. Als ik jou was zou ik die 'vriendin' links laten liggen en je concentreren op je huwelijk. Het mag toch niet zo zijn dat dit ten koste gaat van je huwelijk?



Een heel mooi boek over mensen die manipuleren is 'onzalige honger' (Barbara Hort), de vampieren die andermans energie nodig hebben om te (over)leven. Ik denk dat je hier veel aan kan hebben. Het laat je zien hoe het in zijn werk gaat en wat je er tegen kan doen.Dat lees ik er niet uit. Man van TO neemt het haar kwalijk, denkt ze, dat vriend niet meer met hem af wil spreken. Maar dat lijkt me logisch in een verse relatie, dan denk je alleen nog aan elkaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 29 maart 2017 @ 11:21:

[...]



Dat lees ik er niet uit. Man van TO neemt het haar kwalijk, denkt ze, dat vriend niet meer met hem af wil spreken. Maar dat lijkt me logisch in een verse relatie, dan denk je alleen nog aan elkaar.



Dat staat er toch?



"want mijn man geeft uiteraard mij de schuld dat ik haar aan zijn beste vriend heb gekoppeld. "



Daarbij zou het ook nergens op slaan als hij het TO kwalijk zou nemen dat zijn beste vriend niet meer af wil spreken, wat kan zij daaraan doen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Kan je voorbeelden noemen van die situaties die zij uitlokt?
quote:Fluithaas schreef op 29 maart 2017 @ 11:16:

Maar wat doet ze dan waardoor jij zo van slag bent? En waarom raak jij vrienden kwijt?



Dat ze je je niet meer nodig heeft nu ze een partner en vrienden heeft is heel lullig, maar waarom maakt dat dat jouw vrienden je nu kennelijk ook laten vallen? Wat gebeurt er dan?





Ik vul in:

Je hebt een bepaald slag mensen die een heel leuke eerste indruk maken. Kun je mee lachen, zijn een beetje out of the box.

Die mensen gaan nooit normale vriendschappen aan. Ik had een vriendin die zich zo gedroeg, het leek wel een verliefdheid in het begin.

Zo leuk, alles wat je doet is fantastisch, heel diepgaand contact. Je lacht, je huilt samen, deelt geheimen.

Het nadeel is dat dit type observeert. En opslaat. En van alles wat je doet desgewenst iets lelijks kan maken.

Ondertussen graaft zo iemand zich in in een vriendengroep en heeft binnen no time de onderlinge verhoudingen door.

Want doordat zo iemand open lijkt hoort zo iemand nog eens wat. En verdraait eens wat, gooit er een stiekeme opmerking in die heel onschuldig lijkt maar refereert aan bepaalde info.
quote:Het-groepje schreef op 29 maart 2017 @ 11:36:

[...]

Want doordat zo iemand open lijkt hoort zo iemand nog eens wat. En verdraait eens wat, gooit er een stiekeme opmerking in die heel onschuldig lijkt maar refereert aan bepaalde info.Dat is een aanname, maar is dat bij TO ook zo? En dat verklaart nog niet waarom TO kennelijk elke keer zo uit d'r plaat gaat dat nu ook de vriendengroep TO dreigt te laten vallen.
quote:Fluithaas schreef op 29 maart 2017 @ 11:37:

[...]





Dat is een aanname, maar is dat bij TO ook zo? En dat verklaart nog niet waarom TO kennelijk elke keer zo uit d'r plaat gaat dat nu ook de vriendengroep TO dreigt te laten vallen.



Is het ook!

Alleen is het wel gek dat er al tijden een vriendengroep is en dat er nu ineens gedoe is.

Maar misschien is to wel een enorm verstikkende bemoeial ofzo, weten wij veel.

Ik adviseer to dan ook haar kruit droog te houden en gewoon rustig te blijven.

Die liefde is nog pril, misschien in het beste geval is diegene door haar scheiding wat beschadigd en nu met normale mensen leert ze ook normaal doen en niet te stoken.
Ik heb toch veel vragen bij de OP. Hoezo schrijf je het woord 'uiteraard' in de zin dat jouw man jou de schuld geeft? Dat komt over alsof je in een soort van slachtofferrol zit. Het is absoluut niet uiteraard dat jouw man jou de schuld geeft, eerder bizar en oneerlijk.

En waar reageer jij verontwaardigd op? Als zij de toffe vriendin uithangt en je krijgt dit terug te horen dan kan je beter dit van je af laten glijden dan verontwaardigd reageren of negatief over haar praten. Want ja dan ben jij als snel degene die labieler overkomt. Laat mensen er zelf achter komen wat voor een type het is.

Top dat jij je zoveel ingezet hebt voor haar en vervelend dat je nu in deze situatie zit maar laat dat bij haar of heb het er 1 op 1 met haar over.

Soms kan je ook teveel voor andere mensen doen he... Ik zou dit als een leermoment zien om te evalueren wat jouw aandeel is, wat jij kan veranderen en hoe jij met anderen omgaat. Daar heb je invloed op, niet op anderen.



En die man van je? Raar verhaal hoor... ben erg benieuwd waarom jij dat zo vanzelfsprekend vindt.
Je moet niks doen dan jezelf blijven.

Wanneer ze jou uitdaagt niet happen.

Want zulke mensen vernietigen uiteindelijk zichzelf.



Ik snap dat het pijn doet als je goed voor iemand bent geweest en dan zo behandeld word.

Maar alles heeft een begin en een eind.
Wat zegt zij dan voor dingen ten nadele van jou?
Ten eerste complimenten voor jou TO ( en forumster Het Groepje ) dat je dit gedrag van je "vriendin" zo goed weet uit te leggen, uit ervaring weet ik dat dat niet zo makkelijk is en vaak te absurd voor omstanders die er nooit mee te maken lijken te hebben gehad. Blijf (bij) jezelf, je hebt de pech dat ze al zo verweven lijkt met je sociale kringetje die alleen het laagje chroom krijgen te zien en niet de laag drek die daaronder zit.
Alle reacties Link kopieren
Kun je ook concrete voorbeelden noemen? Ik heb namelijk het idee dat jij observaties met interpretaties mixt.



Zo zeg je dat ze jou als toegansticket gebruikt heeft? Uit welk concreet voorbeeld is dat gebleken? Heeft ze dat letterlijk gezegd? Zo niet dan zou ik die conclusie loslaten want je vult het voor haar in.



Waaruit concludeer je dat ze het zover heeft gekregen dat het lijkt alsof jij labiel bent? Wat is voorgevallen dat jij die conclusie trekt?



Ook zeg je dat ze niets anders doet dan situaties uitlokken waardoor jij van slag raakt. Dat is flink overdreven want ze doet vast ook andere dingen? zoals slapen, eten, etc (dingen die niets met jou te maken hebben). Dus wat doet ze precies waardoor jij van slag raakt?



Wat doet ze concreet om jou en je man zoveel mogelijk buiten te houden? NOdigt ze jullie bijvoorbeeld niet uit op verjaardagen?



Ik heb nu één concreet voorbeeld gelezen wat jou niet aanstaat en dat is dat ze niet bij jullie thuis op bezoek komt. Lijkt me een goed idee dat je haar vertelt dat je wilt dat jullie ook bij jou en je man afspreken.
Misschien dat het raar gedrag van mij is hoor maar als ik zo'n topic zou openen met de beginzin dat ik ten einde raad ben, dan zou ik net zolang f5en totdat ik reacties lees en daar dan weer op reageren. Niet 3 uur verdwijnen en niks van me laten horen.
Alle reacties Link kopieren
quote:djengaz schreef op 29 maart 2017 @ 13:24:

Misschien dat het raar gedrag van mij is hoor maar als ik zo'n topic zou openen met de beginzin dat ik ten einde raad ben, dan zou ik net zolang f5en totdat ik reacties lees en daar dan weer op reageren. Niet 3 uur verdwijnen en niks van me laten horen.



Zou zo maar kunnen zijn dat ze aan het werk is, visite kreeg, andere afspraken had.

Zou zo maar kunnen dat ze vanmorgen dacht; ik ga het op het forum plaatsen en lees vanavond de reacties als ik weer tijd heb.

Zou ook zo maar kunnen dat ze de info van hier laat zinken alvorens ze reageert.
Appels kun je eten, peren wel
Raar verhaal
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 29 maart 2017 @ 11:36:

[...]





Ik vul in:

Je hebt een bepaald slag mensen die een heel leuke eerste indruk maken. Kun je mee lachen, zijn een beetje out of the box.

Die mensen gaan nooit normale vriendschappen aan. Ik had een vriendin die zich zo gedroeg, het leek wel een verliefdheid in het begin.

Zo leuk, alles wat je doet is fantastisch, heel diepgaand contact. Je lacht, je huilt samen, deelt geheimen.

Het nadeel is dat dit type observeert. En opslaat. En van alles wat je doet desgewenst iets lelijks kan maken.

Ondertussen graaft zo iemand zich in in een vriendengroep en heeft binnen no time de onderlinge verhoudingen door.

Want doordat zo iemand open lijkt hoort zo iemand nog eens wat. En verdraait eens wat, gooit er een stiekeme opmerking in die heel onschuldig lijkt maar refereert aan bepaalde info.Dit. Erg herkenbaar. Het ingraven heeft dan een beetje een Trojaans effect. Ze weten pas wat ze binnen hebben gehaald wanneer het eenmaal binnen is. En dan is het helaas te laat ivm parasiterend gedrag. Wanneer ik ze door heb probeer ik zulke mensen te mijden als de pest. Zo worden ze door mij iig niet 'gevoed'.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



mijn oprechte excuses als ik niet onmiddellijk heb gereageerd

ik wou inderdaad even wat reacties afwachten, ben door omstandigheden een tijdje buiten strijd geweest,

en daarmee is er wat tijd overheen gegaan.



Ja, ik weet dat het voor sommigen onder jullie eenvoudig op te lossen is door haar te negeren,

maar dat is het niet, er zijn nog andere partijen mee betrokken, als het enkel voor mezelf was,

was het uiteraard snel klaar! Als ik ook zo egoïstisch ingesteld was om mij van niemand iets aan te trekken en haar aan de kant te schuiven, zonder rekening te houden met de gevolgen voor iemand anders, dan zou ik uiteraard niet op dit forum een vraag stellen



Wat ze zoals doet, veel om op te sommen, maar zal ik je enkele voorbeelden geven?

Zelf als de kippen erbij zijn om overal uitgenodigd te worden, en als zij een feestje regelt voor haar vriend zijn verjaardag, de hele vriendenkring uitnodigen, en wij weten van niets, de dag zelf vraagt haar vriend stomverbaasd waarom wij nog niets hebben laten weten of we komen of niet? Wij hebben hem dan ook gezegd dat we niet uitgenodigd waren, hij vroeg of wij toch wouden komen, ik vind op een paar uur geen babysit meer, en mijn man is alleen gegaan. Ik heb haar achteraf duidelijk laten voelen dat ik er niet mee gediend was door haar te negeren, komt haar vriend mij thuis vragen waarom ik haar in de steek laat, die uitnodiging was zijn fout, hij had dat maar beter moeten regelen, dus hij neemt alles op zich. Zij had ocharme toch zo geweend, zo zat ze er mee in!!! (not!) Uiteindelijk heb ik haar er over aangesproken, en ze heeft daar een toneeltje opgehangen dat ik dat echt wel moet begrijpen dat zij nog nooit een vriendenkring heeft gehad, en ze niet weet hoe ze er mee moet omgaan. En dat daarmee ze niet wist hoe en wat dat in zijn werk gaat dat uitnodigen (en neen ik overdrijf dit niet, zo is het effectief gegaan, en zo doet ze ook effectief). Uiteindelijk komt het er op neer dat ik echt wel geen begrip heb voor zo een liefhebbende vriendin die het bij iedereen goed voorheeft.

Ze gedraagt zich als haar vriend er bij is ook heel anders tegenover mij. Alsof ze de topvriendin is die het alleen maar goed voorheeft met mij, superlief doet, alleen maar leuke dingen wil doen samen etc.. maar als hij er niet bij is, is het een heel ander gezicht, dan kom de, grof gezegd, arrogante trut naar boven. Ken je Jeckyl en Hyde? awel voila! Ze zorgt er ook voor dat in berichtjes alleen maar supervriendelijke dingen staan natuurlijk. Zo kan er ook nooit iets tegen haar gebruikt worden.

Ik ben niet het type persoon dat snel dingen in vertrouwen tegen iemand vertelt waar ik mee zit. Ik heb dat in de periode dat ik dacht dat ik haar kon vertrouwen wel gedaan bij haar. Daar zijn enkele dingen uit mijn verleden bij waar ik erg ongelukkig over ben geweest, en erg van heb afgezien. Subtiel kan zij dus nu in een conversatie met enkele vrienden deze onderwerpen laten vallen, wetende dat ik me niet kan verweren. en dat het mij onderuit kan halen. Je leest het goed: subtiel. Net zo dat het tegenover de rest niet lijkt alsof zij iets verkeerd heeft gezegd, maar dat wel mijn reactie zeer vreemd overkomt.

En ja, dat lijkt eenvoudig daar keihard in te worden, maar hoe doe je zoiets, dat was dus mijn vraag. Ik weet dat het fout is van mezelf om mij dan toch te laten lijden door emoties, maar ik kan dit gewoon niet voorkomen, ik ben al bij een psychiater geweest om te werken aan MEZELF (niet iemand anders proberen te veranderen), maar in de praktijk is dit toch zo simpel niet. Wat tips zijn welkom :-) Als ik iets praktisch moet doen om een probleem op te lossen, daar ben ik veel beter in dan dat ik mentaal iets moet uitstralen of weten te gebruiken, daar ben ik een ramp in!

Er zijn nog duizend en 1 voorbeelden die ik kan geven..

Hoe het komt dat onze vrienden na een tijdje mee gaan met haar verhaal? Ik kan dan ook de vraag stellen hoe het komt dat ik haar vorig jaar niet doorhad. Geloof me, ik ben geen naïeve trut die alleen maar het goede in iedereen ziet, maar uit haar kon je effectief geen grammetje slechts zien voortkomen. Ik heb me suf gezocht naar de reden waarom. Want had zij gewoon normaal blijven doen, had ze toch evenzeer een relatie gehad, en evenzeer een nieuwe vriendenkring?

In werkelijkheid is ze dus niet zo een aangenaam persoon, is het dat zij dit wil verbergen door iemand anders als de 'slechte' te doen overkomen? Dan is natuurlijk alles wat zij doet minder erg.

Ze is ook wel altijd stikjaloers geweest op het leven wat mijn man en ik hebben: huis, sociaal leven,... (zonder er rekening mee te houden dat wij er hard voor hebben moeten werken!), is het dat zij dit koste wat kost ook wil? Ik merkt dit ook aan het feit dat ze alles, maar dan ook alles wil kopiëren wat ik doe.

Ze hebben bij mij onlangs kwaadaardige cellen gevonden in mijn baarmoeder. Op zich komt alles in orde, operatie in het vooruitschiet, maar ben wel blij met de hulp die sommige vriendinnen hebben aangeboden voor als ik het zou nodig hebben. Gewoon wetende dat er iemand aan je denkt doet deugd. Deze 'aandacht' is haar ook ter oren gekomen, en je raadt het alvast? Zij is ook naar de gyneacoloog geweest, en heeft haar laten onderzoeken, want ze vermoedde dat de dokter iets ging vinden. Ze heeft meteen aan iedereen laten weten dat het 'niet goed met haar gezondheid ging'! Ik heb er achteraf nog over doorgevraagd, maar blijkt dat ze niets gevonden hebben, maar dit weet enkel ik dus.

Ik weet het gewoon niet meer.

Nee ik ben geen moeder theresa type dat graag wil dat mensen afhankelijk van mij zijn, ik help daarentegen wel graag anderen, zonder daarvoor iets in ruil te willen. Ik wil dan ook niet dat zij mij ooit dankbaar is voor wat ik gedaan heb, maar daarentegen hoef ik ook geen miserie in de plaats. Ik moet geen voordeel ondervinden uit haar geholpen te hebben, maar ook zeker geen nadeel!



Mijn oorspronkelijke bericht was dan ook een beetje bedoeld om lotgenoten te vinden, of mensen die zich uit zo een situatie hebben weten helpen, of tips, niet om mijn eigen verantwoordelijkheid te ontlopen.

Als ik op alles in het leven een oplossing had, en mezelf eruit kon redden, dan was ik miss perfect, maar helaas dat ben ik nu net niet



xx

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven