Hoe omgaan met seksisme moeder?

24-02-2015 17:48 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is een zeer hoogopgeleide vrouw van 51, die altijd is blijven werken sinds ze op haar 25e haar eerste kind (mij) kreeg. Mijn ouders zijn al 28 jaar bij elkaar en ik geloof dat mijn vader mijn moeders enige partner is geweest, aangezien ze het nooit over exen heeft gehad. Hoewel mijn ouders hierheen zijn geemigreerd, is de cultuur waar zij vandaan komen Westers en zij mijn ouders ook niet religieus. Op veel gebieden verschilde mijn opvoeding ook bijna niet van de Nederlandse. Op een ding na:



Mijn moeder is ongelooflijk seksistisch. Ze schroomt het niet om uitvoerig af te geven op vrouwen die seks hebben buiten een relatie om en heeft mij meermaals voor "hoer" en "slet" uitgemaakt als ik bij een man bleef slapen die ik nog niet heel goed kende. Dat ik het altijd veilig doe en bovendien ook niet met de eerste de beste naar bed ga lijkt haar niks uit te maken. Voor haar is het nooit goed. Als puber mocht ik, ondanks het feit dat ik amper vormen had, niet eens een shirt met v-hals dragen, want dat was sletterig. Ik had (en heb nog steeds) veel mannelijke vrienden en ik haar fantasie ben ik meermaals met allen naar bed geweest. Een bespottelijke gedachte, aangezien ze (bijna) allemaal een vriendin hebben en er geen enkele vorm van spanning heerst tussen ons.



De relatie tussen mij en mijn moeder is op zich heel open en ik kan haar alles vertellen, maar op dit gebied merk ik dat ik me echt aan haar erger. Ik vind het ontzettend respectloos hoe ze mij bejegent. Afgelopen jaar is mijn toenmalige vriend vreemdgegaan en heb ik me voor de zekerheid laten testen (ondanks dat ik het veilig had gedaan). Mijn moeder wist dat en heeft me nu al meermaals aan dit feit herinnerd. Ik heb haar al heel vaak verteld dat ik dit echt behoorlijk onbeschoft vind en dat ze maar beter kan wennen aan het feit dat ze in Nederland leeft waar de moraal was losser is, maar het helpt niet. Ze blijft maar doorgaan. Contact verbreken wil ik nou ook weer niet. Ik weet ook wel dat ze geen slecht persoon is en dat ze ergens alleen het beste voor me wil, maar ze lijkt dit maar niet te snappen. Wat te doen?
Alle reacties Link kopieren
Niks meer vertellen over de mannen waar je mee omgaat, kan ze er ook geen mening over hebben.
Seksisme = discriminatie op grond van geslacht



Wat je moeder doet/denkt/is zou je misschien preuts kunnen noemen naar Nederlandse maatstaven, of bekrompen, of gewoon eng. Maar met seksisme heeft het niets te maken
Alle reacties Link kopieren
Minder aan je moeder vertellen?
Je bent zelf een theepot
Seksistisch betekent wat anders dan wat jij omschrijft.



Je moeder is erg preuts. Oplossing: niets meer over je seksleven vertellen. Doe ik ook niet en het maakt de relatie er echt niet minder op
Alle reacties Link kopieren
Op een moment dat dit niet speelt hier eens rustig met elkaar over praten. Vertel haar hoezeer je haar waardeert maar dat je over dit stuk beslist niet geamuseerd bent. Jij jouw leven, zij het hare, het is niet (meer) aan haar om jou op te zadelen met haar waarden en issues.

Ze mag kiezen, of ze stopt met oordelen of je vertelt niks meer. Het is aan haar.
...
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend.



Ik zou haar inderdaad gewoon niks mee vertellen over jouw liefdes/seksuele leven. Gaat haar helemaal niks aan.



En verder de methode 'ene oor in, andere oor uit' toepassen op dit soort gesprekken. Zij gaat haar mening toch niet aanpassen, dus zorg ervoor dat jij je ertegen in bescherming neemt.



Wat vindt jouw vader van jouw moeders gedrag?
Alle reacties Link kopieren
Niets meer aan je moeder vertellen over je seksleven. Waarom vertel je haar dan dat je je laat testen? Je weet toch hoe zij erover denkt?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je moeder jaloers op je is en wellicht zelf wat tekort komt qua seks. Ze er is wel erg veel mee bezig. Waar het hart vol van is.....



Verder zou ik het niet pikken om voor hoer uitgemaakt te worden door wie dan ook. Het zou dan einde contact betekenen tot ze weer normaal kan doen. En als het woord slet of hoer valt, weer het contact verbreken.
Alle reacties Link kopieren
Geen informatie meer delen waarvan je niet wilt dat het tegen je gebruikt wordt, zo simpel is het
quote:Sensy12 schreef op 24 februari 2015 @ 17:58:

Ik denk dat je moeder jaloers op je is en wellicht zelf wat tekort komt qua seks. Ze er is wel erg veel mee bezig. Waar het hart vol van is.....



Verder zou ik het niet pikken om voor hoer uitgemaakt te worden door wie dan ook. Het zou dan einde contact betekenen tot ze weer normaal kan doen. En als het woord slet of hoer valt, weer het contact verbreken.

Wat een onzin. Mijn moeder heeft een totaal andere moraal dan ik. Dat betekent niet dat ze wat te kort komt.

Ik deel dat stuk van mijn leven dus gewoon niet met haar.
Alle reacties Link kopieren
Heb je dan zoveel behoefte om je seksleven met je moeder te delen? Ik heb een heel 'braaf' seksleven gehad, altijd al, maar dan nog zou ik geen enkele behoefte hebben om dat met mijn moeder/dochter of een ander familielid te delen. En als ik nare reacties zou krijgen (zoals jij van jouw moeder) zou ik al helemaal geen reden meer zien om het te delen! Misschien kun je, als je dan toch heel graag je seksleven met iemand wil bespreken, dit doen met een goede vriendin?
Alle reacties Link kopieren
Je moeder is hoogopgeleid en heeft altijd gewerkt, conclusie : niet seksistisch.

Ze is wel preuts en houdt er de welbekende dubbele moraal op na. Heel vervelend. Ik denk dat je verstandig aan doet om zoveel mogelijk van je seksleven voor jezelf te houden. Haar mentaliteit kun je ws. niet veranderen, net zoals zij jou niet kan veranderen.
quote:doornroosje9 schreef op 24 februari 2015 @ 17:57:

Niet meer aan je moeder vertellen over je seksleven. Waarom vertel je haar dan dat je je laat testen? Je weet toch hoe zij erover denkt?



Dat snap ik ook niet. Ik heb een zogenaamd heel losse moeder die in dat soort momenten ineens weer terugschiet in haar jaren 50 modus.

Dus vertel ik haar niet alles. Al vraagt ze er wel om omdat ze modern wil doen.

Heel vermoeiend.

Mond houden levert veel rust op.
mijn moeder is ook enorm preuts, vind vrouwen die meerdere mannen gehad hebben sloeries, bevriend zijn met mannen kan ook niet etc. het liefst heeft ze dat je wacht tot je 20e op je 1e man, en daar dan de rest van je leven mee samen blijft en eigenlijk het liefst alleen mee 'naar bed gaat' voor het maken van een kind. Ik vertel haar dus ook niets over dat gebied, geen behoefte aan haar commentaar. Bovendien vind ik het ook privé.
quote:guirne schreef op 24 februari 2015 @ 18:01:

Je moeder is hoogopgeleid en heeft altijd gewerkt, conclusie : niet seksistisch.

Ze is wel preuts en houdt er de welbekende dubbele moraal op na. Heel vervelend.

Als alle hoogopgeleide werkende moeders niet seksistisch zouden zijn, zou dat mooi zijn. Jammer dat het niet waar is.



En waar haal je de dubbele moraal uit TO's verhaal?
Huh? Hoezo wat te doen, lijkt het maar niet te snappen? Ze hoeft het niet te snappen, als jij het maar snapt.



Waarom moet je zonodig je seksleven met je moeder delen? Waarom weet zij van een SOA test? Je bent 26! Hoogste tijd om je eigen leven te leiden, je moet haar gewoon niet lastig vallen met jouw seksleven.



Woon je eigenlijk op jezelf?
Mijn moeder is ook preuts, ook pas seks na het huwelijk en daar blijf je de rest van je leven mee samen.



Helaas voor haar denk ik daar anders over, en gelukkig is het mijn leven en mijn keuze. En dat ik mezelf geen losbol vind, maar wel seks buiten het huwelijk heb, daar ga ik met haar geen discussie over aan. Dat zijn mijn zaken. Het moet toch niet gekker worden.
Ik vind het best wel schokkend dat je moeder je voor hoer en slet heeft uitgemaakt. Mijn moeder zou echt diep door het stof moeten en zeer gemeende excuses moeten aanbieden zou ik daar over heen willen en kunnen stappen.
quote:_Branwen_ schreef op 24 februari 2015 @ 18:18:

Ik vind het best wel schokkend dat je moeder je voor hoer en slet heeft uitgemaakt. Mijn moeder zou echt diep door het stof moeten en zeer gemeende excuses moeten aanbieden zou ik daar over heen willen en kunnen stappen.Had je je moeder op je 26e maar niet moeten lastig vallen met je seksverhaaltjes
Alle reacties Link kopieren
Voor de duidelijkheid: vrouwen uitmaken voor hoer of slet vanwege een vrij seksleven is wel degelijk seksistisch. Die norm geldt namelijk alleen voor vrouwen (vandaar dat er ook geen mannelijke tegenhangers van die woorden zijn). Discriminatie is iets anders (en kan wel een gevolg zijn van seksisme).
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
O ja, en inderdaad niet meer je seksleven met je moeder bespreken. Lijkt me niet zo moeilijk!
Ga in therapie!
Ja, ook mijm moeder heeft me weleens voor hoer uitgemaakt. Omfat ik een string gekocht had (toen 17).
Alle reacties Link kopieren
Moeder is blijkbaar in een omgeving opgegroeid waarin vrouwen sneller voor hoer en slet worden uitgemaakt dan in Nederland. Die overtuiging zit kennelijk diep en dat ga je echt niet meer veranderen. Eigenlijk denk ik dat ze zich gewoon zorgen om je maakt en dit heel onhandig uit.



De oplossing lijkt mij simpel. Bespreek je seksleven niet met je moeder en vertel haar dat je haar opmerkingen hierover voortaan negeert.
Before you assume, there is this thing called asking.
Alle reacties Link kopieren
Ooit wordt je volwassen en dan heb je de goedkeuring van je ouders niet meer nodig.

Dan weet je moeder ook niet alles tot in detail over je seksleven want je voelt niet meer de noodzaak om dat allemaal te vertellen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven