Hoe omgaan met seksisme moeder?

24-02-2015 17:48 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is een zeer hoogopgeleide vrouw van 51, die altijd is blijven werken sinds ze op haar 25e haar eerste kind (mij) kreeg. Mijn ouders zijn al 28 jaar bij elkaar en ik geloof dat mijn vader mijn moeders enige partner is geweest, aangezien ze het nooit over exen heeft gehad. Hoewel mijn ouders hierheen zijn geemigreerd, is de cultuur waar zij vandaan komen Westers en zij mijn ouders ook niet religieus. Op veel gebieden verschilde mijn opvoeding ook bijna niet van de Nederlandse. Op een ding na:



Mijn moeder is ongelooflijk seksistisch. Ze schroomt het niet om uitvoerig af te geven op vrouwen die seks hebben buiten een relatie om en heeft mij meermaals voor "hoer" en "slet" uitgemaakt als ik bij een man bleef slapen die ik nog niet heel goed kende. Dat ik het altijd veilig doe en bovendien ook niet met de eerste de beste naar bed ga lijkt haar niks uit te maken. Voor haar is het nooit goed. Als puber mocht ik, ondanks het feit dat ik amper vormen had, niet eens een shirt met v-hals dragen, want dat was sletterig. Ik had (en heb nog steeds) veel mannelijke vrienden en ik haar fantasie ben ik meermaals met allen naar bed geweest. Een bespottelijke gedachte, aangezien ze (bijna) allemaal een vriendin hebben en er geen enkele vorm van spanning heerst tussen ons.



De relatie tussen mij en mijn moeder is op zich heel open en ik kan haar alles vertellen, maar op dit gebied merk ik dat ik me echt aan haar erger. Ik vind het ontzettend respectloos hoe ze mij bejegent. Afgelopen jaar is mijn toenmalige vriend vreemdgegaan en heb ik me voor de zekerheid laten testen (ondanks dat ik het veilig had gedaan). Mijn moeder wist dat en heeft me nu al meermaals aan dit feit herinnerd. Ik heb haar al heel vaak verteld dat ik dit echt behoorlijk onbeschoft vind en dat ze maar beter kan wennen aan het feit dat ze in Nederland leeft waar de moraal was losser is, maar het helpt niet. Ze blijft maar doorgaan. Contact verbreken wil ik nou ook weer niet. Ik weet ook wel dat ze geen slecht persoon is en dat ze ergens alleen het beste voor me wil, maar ze lijkt dit maar niet te snappen. Wat te doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 24 februari 2015 @ 18:20:

Voor de duidelijkheid: vrouwen uitmaken voor hoer of slet vanwege een vrij seksleven is wel degelijk seksistisch. Die norm geldt namelijk alleen voor vrouwen (vandaar dat er ook geen mannelijke tegenhangers van die woorden zijn). Discriminatie is iets anders (en kan wel een gevolg zijn van seksisme).Ik denk dat dat vroeger wel zo was, maar tegenwoordig hoor ik toch wel veel mannelijke tegenhangers voor 'slet'. Ik hoor vrouwen best vaak praten over dat ze een man die het met "iedereen" doet "goedkoop" of een "afgelikte boterham" vinden en meer van dat soort manieren van zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Hm, ja, misschien is het woord seksisme wat ongelukkig gekozen. Feit is wel dat ze er voor mannen een andere moraal op na houdt. En het komt ook in andere dingen terug. Bijvoorbeeld dat ze vindt dat ik als vrouw minder rommelig moet zijn. Maar hier had een ander woord beter gepast.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dubbus schreef op 24 februari 2015 @ 18:11:

Huh? Hoezo wat te doen, lijkt het maar niet te snappen? Ze hoeft het niet te snappen, als jij het maar snapt.



Waarom moet je zonodig je seksleven met je moeder delen? Waarom weet zij van een SOA test? Je bent 26! Hoogste tijd om je eigen leven te leiden, je moet haar gewoon niet lastig vallen met jouw seksleven.



Woon je eigenlijk op jezelf?Nee, wel op mezelf gewoond, op het moment tijdelijk weer even thuis terwijl ik afstudeer en op zoek ben naar een kamer. En dan gaat zoiets dus spelen, want mijn moeder wil wel weten waar ik ben als ik om 3 uur niet thuis ben. Ze zal me nooit verbieden om ergens heen te gaan natuurlijk, maar ze is dan wel bezorgd. Dus ik geef altijd wel aan dat ik ergens blijf slapen, en dan speelt het dus.
Je bloedeigen moeder noemt je hoer en slet? Is ze wel helemaal goed bij haar hoofd? (Serieuze vraag) Dit doe je als goede moeder gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:manunkind schreef op 24 februari 2015 @ 19:06:

Hm, ja, misschien is het woord seksisme wat ongelukkig gekozen. Feit is wel dat ze er voor mannen een andere moraal op na houdt. En het komt ook in andere dingen terug. Bijvoorbeeld dat ze vindt dat ik als vrouw minder rommelig moet zijn. Maar hier had een ander woord beter gepast.Helaas zijn er nog heel veel mensen die verschillende normen stellen voor mannen en vrouwen. Dat als een huis rommelig is, de vrouw blijkbaar niet heeft opgeruimd en dat als de man kookt, dat erg lief van hem is en je maar boft met zo'n man. Net als dat een moeder die vier dagen werkt een carrièrebitch is en een vader die vier dagen werkt daar natuurlijk niet voor had hoeven kiezen, maar goh wat lief toch dat hij dat doet...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een goede band met mijn moeder maar ik heb totaal geen behoefte om mijn seksleven met mijn moeder te bespreken, andersom trouwens ook niet.

Ik weet niet of mijn moeder preuts is, volgens mij valt het wel mee maar heel open is ze er ook niet over (hoeft ook niet). Voordat ik mijn man kende heb ik wel wat relaties gehad en ook wel een paar keer een soort scharrel (hoewel ik een hekel heb aan dat woord, weet niet hoe ik het anders moet omschrijven). Ze heeft me vroeger, toen ik nog thuis woonde, weleens afgeluisterd en haar conclusie was dat ik niet met iedereen naar bed moest gaan. Nu ging ik totaal niet met jan en alleman naar bed, maar goed. Mooi moment om maar weer vast te stellen dat dit gewoon iets is wat ik niet met haar wil bespreken
Alle reacties Link kopieren
quote:melissa-x schreef op 24 februari 2015 @ 19:12:

[...]





Helaas zijn er nog heel veel mensen die verschillende normen stellen voor mannen en vrouwen. Dat als een huis rommelig is, de vrouw blijkbaar niet heeft opgeruimd en dat als de man kookt, dat erg lief van hem is en je maar boft met zo'n man. Net als dat een moeder die vier dagen werkt een carrièrebitch is en een vader die vier dagen werkt daar natuurlijk niet voor had hoeven kiezen, maar goh wat lief toch dat hij dat doet...



Herkenbaar!

Mijn moeder heeft het wat minder, maar mijn oma is ook zo'n vrouw. Dan vraagt ze of ik gekookt heb en als ik dan zeg dat mijn man dat gedaan heeft, dan is dat bijzonder ofzo. Terwijl hij goed kan koken en ik niet en er ook geen bal aan vindt.
Alle reacties Link kopieren
quote:manunkind schreef op 24 februari 2015 @ 19:08:

[...]



Nee, wel op mezelf gewoond, op het moment tijdelijk weer even thuis terwijl ik afstudeer en op zoek ben naar een kamer. En dan gaat zoiets dus spelen, want mijn moeder wil wel weten waar ik ben als ik om 3 uur niet thuis ben. Ze zal me nooit verbieden om ergens heen te gaan natuurlijk, maar ze is dan wel bezorgd. Dus ik geef altijd wel aan dat ik ergens blijf slapen, en dan speelt het dus.Gewoon niet meer bespreken. Zeg desnoods dat je bij een vriendin blijft pitten die in de stad woont en klaar is kees.
Alle reacties Link kopieren
quote:melissa-x schreef op 24 februari 2015 @ 18:48:

[...]





Ik denk dat dat vroeger wel zo was, maar tegenwoordig hoor ik toch wel veel mannelijke tegenhangers voor 'slet'. Ik hoor vrouwen best vaak praten over dat ze een man die het met "iedereen" doet "goedkoop" of een "afgelikte boterham" vinden en meer van dat soort manieren van zeggen.Klopt, goeie manier om het seksisme de kop in te drukken Maar een mannelijke tegenhanger voor slet is er niet.
Ga in therapie!
Je moeder was 'not amused' dat je een soa-test moest doen omdat jouw vriend was vreemdgegaan. In mijn ogen begrijpelijk, maar vertel dit dan niet aan je moeder als jij niet wil dat ze zich ermee gaat bemoeien.
Alle reacties Link kopieren
Tegen je moeder zeggen hoeveel ze je kwetst als ze zulke dingen zegt. Welke moeder noemt haar dochter nu slet? Zo ontzettend respectloos...



En niets meer over je sexleven vertellen aan je moeder
T is nie waar.... Zeiden de eendjes kwak....
Alle reacties Link kopieren
quote:Wageningen1985 schreef op 24 februari 2015 @ 19:12:

Je bloedeigen moeder noemt je hoer en slet? Is ze wel helemaal goed bij haar hoofd? (Serieuze vraag) Dit doe je als goede moeder gewoon niet.Mijn moeder kan behoorlijk labiel en manipulatief zijn maar is dat gaandeweg steeds minder geworden. Ik denk dat ze zich ook niet echt kan inleven in iemand die niet meteen met de eerste trouwt en kinderen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:MonteCara schreef op 24 februari 2015 @ 19:36:

Je moeder was 'not amused' dat je een soa-test moest doen omdat jouw vriend was vreemdgegaan. In mijn ogen begrijpelijk, maar vertel dit dan niet aan je moeder als jij niet wil dat ze zich ermee gaat bemoeien.Ja, klopt, maar dat bemoeien deed ze ervoor ook al.
Alle reacties Link kopieren
Niets meer over jezelf vertellen. Je forumnaam veranderen (je bent geen 'kind' meer) en zelfstandig gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Lukt het een beetje om je grenzen aan te geven bij haar als ze zo manipulatief is? Weet je zelf wel waar die liggen?
Ga in therapie!
quote:manunkind schreef op 24 februari 2015 @ 19:41:

[...]



Ja, klopt, maar dat bemoeien deed ze ervoor ook al.Dus vertel je moeder niets meer waarvan jij denkt dat zij er zich niet meer moet/mag bemoeien. Jij kent haar.
Waarom bespreek je dit soort dingen met je moeder? Het gaat haar niets aan
Alle reacties Link kopieren
quote:TheHorseWithNoName schreef op 24 februari 2015 @ 18:20:

[...]



Had je je moeder op je 26e maar niet moeten lastig vallen met je seksverhaaltjes Aangeven dat je lijft slapen of tot in detail ingaan op wat je allemaal uitspookt zijn wel twee heel verschillende dingen hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:hannah1980 schreef op 24 februari 2015 @ 19:44:

Niets meer over jezelf vertellen. Je forumnaam veranderen (je bent geen 'kind' meer) en zelfstandig gaan wonen.



Mijn forumnaam komt van een gedicht van EE Cummings en is een speling op mankind. ;)



En met zelfstandig wonen ben ik bezig, als jij nu een appartement voor me hebt is het zo gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er wel wat van zeggen als je door je moeder voor slet wordt uitgescholden! Dat vind ik echt niet kunnen. Een andere mening/moraal is prima .Maar ze hoeft jou niet te veroordelen omdat jij er anders over denkt. Ik zou in een rustig gesprek vertellen dat ze je kwetst door haar uitspraken en dat je niet uitgescholden wilt worden.

Verder niks vertellen over je bedparnter/seksleven/soa-tests en wat dan ook!
Alle reacties Link kopieren
quote:MonteCara schreef op 24 februari 2015 @ 19:36:

Je moeder was 'not amused' dat je een soa-test moest doen omdat jouw vriend was vreemdgegaan. In mijn ogen begrijpelijk, maar vertel dit dan niet aan je moeder als jij niet wil dat ze zich ermee gaat bemoeien.Ik vind dat niet begrijpelijk. Ik vind het verstandig van TO dat ze dat doet, en ik vind moeder tekortschieten doordat ze kennelijk dochter niet heeft gesteund? Hallo! Haar vriend is vreemd gegaan! Ipv haar te steunen zeurt ze over een SOA test. Wat had ze dan moeten doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou proberen om wat meer met je moeder te praten. Met "hoer" bedoelt ze vermoedelijk dat jij doet alsof je er een bent. Ze kan er vermoedelijk niet over uit. Als ik in een land zou komen waar het normaal is om kinderen tegen hun wil al erg jong te trouwen zou ik vermoedelijk hetzelfde soort dilemma krijgen: alles in je gevoel schreeuwt: tegen! Maar je moet neutraal doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Met "hoer" bedoelt ze vermoedelijk...????



Alsof dat neutraal bedoeld kan zijn. Nee. Hoer en slet zijn scheldwoorden en behoorlijk erge ook.
Ga in therapie!
Misschien aan je moeder vragen wat ze nou wil bewerkstelligen als ze je uitmaakt voor hoer en slet. Vraag aan haar wanneer zij denkt dat ze jouw grens heeft bereikt van wat je nog tegen je kinderen kunt zeggen? Alles op een rustige toon maar vraag haar nu eens gewoon waarom ze zich niet in andere bewoordingen kan uiten. Ze hoeft het niet met je leefwijze eens te zijn maar wanneer is deze zo dat ze mag grijpen naar dit soort bewoordingen.



Mensen die manipulatief zijn en grof kun je op deze wijze vaak heel makkelijk, en op nette wijze, laten merken dat je niet gediend bent van dat spelletje. Ze zullen mokken aar beter op hun worden letten de volgende keer omdat het ook niet uit te leggen valt om dit soort straattaal te gebruiken .
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 24 februari 2015 @ 22:03:

Ik zou proberen om wat meer met je moeder te praten. Met "hoer" bedoelt ze vermoedelijk dat jij doet alsof je er een bent. Ze kan er vermoedelijk niet over uit. Als ik in een land zou komen waar het normaal is om kinderen tegen hun wil al erg jong te trouwen zou ik vermoedelijk hetzelfde soort dilemma krijgen: alles in je gevoel schreeuwt: tegen! Maar je moet neutraal doen.Ik vermoed het ook ja...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven