Hoe vaak ruzie? wat is 'normaal'?

12-08-2014 15:16 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, ik ben heel erg benieuwd naar hoe vaak jullie gemiddeld ruzie hebben met jullie partner. Ik kom hiervoor uit een relatie waar er tijden waren dat een dag zonder ruzie een uitzondering was: niet normaal! Nu heb ik een hele fijne relatie met soms ruzie maar merk dat ik me erg afvraag Hoe vaak anderen ruzie maken omdat ik zo'n raar referentiekader heb. Wij soms maanden niks en dan soms even 3 weken elke week. Is dat alsnog veel? anderhalf jaar bij elkaar, wonen samen.



Groeten!
Nauwelijks echt ruzie, wel eens een discussie die wat uit de hand loopt. Er zijn maar twee keer geweest dat het echt hoog opliep en die voor mij als ruzie voelde. De ene keer stapte ik het bed uit om op de bank te gaan liggen en de andere keer liep hij de deur uit. Maar het lukt ons altijd om het in hetzelfde gesprek nog uit te praten, meestal dus voor het uit de hand loopt op een echte ruzie. De meeste van die discussies zijn gebaseerd op misverstanden, elkaar verkeerd begrijpen etc. Want als we elkaar goed begrijpen zijn we het heel vaak met elkaar eens of hebben we in elk geval geen probleem met de mening van de ander. Over triviale meningsverschillen/ergernisjes (bv dat ik vind dat hij slecht afwast of dat hij vindt dat ik niet zuinig genoeg ben op mijn spullen) katten we soms wat, maar das altijd maar even en ook nooit een ruzie te noemen gelukkig.



Het is wel met periodes dat er meer ruzies/vervelende discussies/ergernissen zijn en daartussen hele periodes niets van dat. Bijvoorbeeld toen we net gingen samenwonen, toen was er wel wat gedoe. En toen ik afgelopen voorjaar erg gestrest was hadden we vaker gezeik over kleine dingetjes. Maar ach, die periodes horen bij het leven en waaiden tot nu toe vanzelf weer over gelukkig.
quote:carrie-bradshaw schreef op 12 augustus 2014 @ 16:11:

Wij hebben ook eigenlijk nooit ruzie, alleen in verkiezingstijd



Ik snap echt helemaal niks van zijn stemkeuze en andersom ook niet. Wat dat betreft snappen wij elkaar hier ook niet, maar ik ga echt geen ruzie maken over de politiek.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een stel dat al eeuwenlang samen is en alles van elkaar accepteert zonder ooit een ruzie maar saai.

Klinkt als een bejaard stel eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Paque, heb je ook zo af en toe eens knallende ruzie met je baas, collega's , beste vriendin, je zus, je moeder? Want in jouw ogen " moet " dat om het goed te houden, of op zijn minst levendig.



Waarom vind jij een ruzie trouwens beter dan een normaal gesprek ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Schelden komt bij ons nooit voor trouwens. Gelukkig maar, want ik denk dat we daar beiden erg door gekwetst zouden raken.
quote:paque_pink schreef op 12 augustus 2014 @ 15:41:

Nee inderdaad ik ben er van overtuigd dat als je nooit ruzie hebt dat er iets scheef zit, de 1 teveel slikt, je niks gemeen meer hebt of niks om voor te vechten hebt, ofwel het je geen reet kan schelen.



En alle bovenstaande gevallen niet? Dan lijkt het me in ieder geval dodelijk saai.

Volgens mij heb jij een heel verwrongen beeld van hoe het er in een goede relatie aan toegaat.

Wij hebben hooguit eens per vijf jaar (of zo) ruzie. En natuurlijk verschillen we wel eens van mening, maar een meningsverschil is in mijn ogen nog geen ruzie.
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 12 augustus 2014 @ 16:15:

Ik vind een stel dat al eeuwenlang samen is en alles van elkaar accepteert zonder ooit een ruzie maar saai.

Klinkt als een bejaard stel eigenlijk.Waarom zou ik niet zonder ruzie accepteren dat hij een prachtige baan heeft, zoveel in huis doet, zo leuk is met ons kleinkind, zo heerlijk is in bed, een leuke hobby heeft en sympathieke vrienden? Oh en wat is daar saai aan?
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 12 augustus 2014 @ 16:15:

Ik vind een stel dat al eeuwenlang samen is en alles van elkaar accepteert zonder ooit een ruzie maar saai.

Klinkt als een bejaard stel eigenlijk.



Wat jij wil, joh.





Jij denkt dat het leuker/ beter is elke dag ruzie over een paar sokken te maken? En dan? Als hij na een jaar ruzie zijn sokken wel in de wasmand gooit? Dan moet ik om niet in de sleur te komen weer iets anders zoeken om ruzie over te maken?



Eén tip dan; neem een relatie met iemand die je niet kan luchten of zien, die je niets gunt, die jou niets gunt, die niet normaal in gesprek kan, die psychisch een wandelend wrak is, die over niets hetzelfde denkt. Erg afwisselend , denk ik.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Capibara_ schreef op 12 augustus 2014 @ 16:16:

[...]



Volgens mij heb jij een heel verwrongen beeld van hoe het er in een goede relatie aan toegaat.

Wij hebben hooguit eens per vijf jaar (of zo) ruzie. En natuurlijk verschillen we wel eens van mening, maar een meningsverschil is in mijn ogen nog geen ruzie.

Ik denk dat ik prima weet hoe het er in een goede relatie aan toe gaat.

Ik denk alleen dat ik een andere definitie van ruzie heb dan jij.
Alle reacties Link kopieren
Toen wij net samenwoonden hadden we af en toe ruzie. Maar dan was ik het die ruzie maakte, mijn man maakt echt nooit ruzie. Nu, na zoveel jaren ben ik veel rustiger geworden en dat is heerlijk.



Nu nooit meer eigenlijk, af en toe een irritatie, maar zeker nooit schreeuwen of schelden.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 augustus 2014 @ 16:15:

Paque, heb je ook zo af en toe eens knallende ruzie met je baas, collega's , beste vriendin, je zus, je moeder? Want in jouw ogen " moet " dat om het goed te houden, of op zijn minst levendig.



Waarom vind jij een ruzie trouwens beter dan een normaal gesprek ?

Dat laatste heb ik nergens gezegd.

En ja het lijkt me oprecht dodelijk saai om het altijd maar eens te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 12 augustus 2014 @ 16:07:

[...]





Ja denkt toch niet dat ik uren ga argumenteren en ruzie maken over iets onbenulligs? Daar verspil ik geen tijd en energie aan. Het gaat namelijk nooit over geld, kinderen, familie, verbouwingen, vakanties, de afstandsbediening (er is nog een TV) of andere zaken waar de meeste ruzies over gaan.Jij bepaalt in jullie relatie dus of een onderwerp onbenullig is? Ik ben blij dat die manier voor jullie al ruim 30 jaar werkt maar ik heb liever niet zo'n man/vriend die dan maar oke roept en stil is.
Alle reacties Link kopieren
Iedere dag ruzie maken is weer wat anders, dat lijkt me ook heel erg.



Maar een ruzie of woordenwisseling af en toe? Ik zie daar niks kwaads in.
Alle reacties Link kopieren
quote:buaya schreef op 12 augustus 2014 @ 16:11:

Nauwelijks echt ruzie, wel eens een discussie die wat uit de hand loopt. Er zijn maar twee keer geweest dat het echt hoog opliep en die voor mij als ruzie voelde. De ene keer stapte ik het bed uit om op de bank te gaan liggen en de andere keer liep hij de deur uit. Maar het lukt ons altijd om het in hetzelfde gesprek nog uit te praten, meestal dus voor het uit de hand loopt op een echte ruzie. De meeste van die discussies zijn gebaseerd op misverstanden, elkaar verkeerd begrijpen etc. Want als we elkaar goed begrijpen zijn we het heel vaak met elkaar eens of hebben we in elk geval geen probleem met de mening van de ander. Over triviale meningsverschillen/ergernisjes (bv dat ik vind dat hij slecht afwast of dat hij vindt dat ik niet zuinig genoeg ben op mijn spullen) katten we soms wat, maar das altijd maar even en ook nooit een ruzie te noemen gelukkig.



Het is wel met periodes dat er meer ruzies/vervelende discussies/ergernissen zijn en daartussen hele periodes niets van dat. Bijvoorbeeld toen we net gingen samenwonen, toen was er wel wat gedoe. En toen ik afgelopen voorjaar erg gestrest was hadden we vaker gezeik over kleine dingetjes. Maar ach, die periodes horen bij het leven en waaiden tot nu toe vanzelf weer over gelukkig.Ik weet van mezelf dat ik wat opvliegender en aanvallender ben als ik gestrest ben, dat benoem ik dan ook. Dat haalt meteen de angel eruit. Ik ben dan niet boos op hem en hij weet dat, dus reageert hij ook niet meteen defensief waardoor direct de 'ruzie' van te voren al is opgelost.
Alle reacties Link kopieren
quote:liara schreef op 12 augustus 2014 @ 16:12:

[...]





Wat dat betreft snappen wij elkaar hier ook niet, maar ik ga echt geen ruzie maken over de politiek.



Oh als hij al die standpunten deelde met de partij waar hij op stemt kan ik er eerder mee leven. Maar hij deelt met vrijwel alles (qua politiek) mijn mening maar stemt dan op iets compleet anders omdat zijn familie dat allemaal al jaren doet..



Veel punten van die partij zijn dan ook nog eens nadelig voor onze eigen situatie daarom snap ik er gewoon geen hol van dat hij dat doet en dat frustreert me haha. Maar gelukkig is hij met de laatste verkiezingen eindelijk een stukje opgeschoven naar rechts!
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:gedanst schreef op 12 augustus 2014 @ 16:15:

Ik vind een stel dat al eeuwenlang samen is en alles van elkaar accepteert zonder ooit een ruzie maar saai.

Klinkt als een bejaard stel eigenlijk.Waarom zou je niet iets niet accepteren zonder ruzie, als dat ook kan? En als je daarvoor kiest ben je meteen saai en bejaard?
Alle reacties Link kopieren
Ik word altijd zo verdrietig als mensen menen ruzie te moéten maken. Ik houd daar helemaaaaal niet van en heb in de 11 jaar dat ik samen ben met mijn vriend 1x echt ruzie gehad. Toen hij plompverloren meende te moeten meedelen dat hij geen kinderen wilde. Na 8 jaar samenzijn met vanuit mijn kant wel die wens. Inmiddels zijn we bijna getrouwd en staan we ook op dit punt met de neuzen dezelfde kant op. We hebben nieuwe buren die zeker eens per week knallende ruzie hebben, inclusief gooien van voorwerpen, schelden met ziektes en doodsbedreigingen. Dat zou ik nooit accepteren.

Ik wens iedereen een relatie waarin geen ruzie nodig is om het samen goed te hebben!
Alle reacties Link kopieren
quote:doornroosje9 schreef op 12 augustus 2014 @ 16:20:

Toen wij net samenwoonden hadden we af en toe ruzie. Maar dan was ik het die ruzie maakte, mijn man maakt echt nooit ruzie. Nu, na zoveel jaren ben ik veel rustiger geworden en dat is heerlijk.



Nu nooit meer eigenlijk, af en toe een irritatie, maar zeker nooit schreeuwen of schelden.Haha, ja, want ruziemaken met iemand die niet meedoet, werkt niet zo goed, hè. Mijn partner is ook iemand die niet "reageert" op ruzie, dus dan leer je het snel af. En dat is maar goed ook. Want nu kunnen we al jarenlang goed met elkaar praten.
Wij hebben na een buitengewoon explosief begin van de relatie nog maar zelden ruzie. Maar ik vind het wel fijn dat het kan. Af en toe is een beetje boos door het huis stampen best lekker, net als je stem verheffen. Gelukkig zeggen we nooit dingen tegen elkaar waar we later spijt van hebben en het is altijd binnen een uurtje of zo weer opgelost.



En ik snap paque-pink ergens wel. Mijn ouders hadden nooit ruzie en ik heb dat bij tijd en wijle als erg verstikkend ervaren (en ja, ik weet dat het vele malen erger is wanneer je als kind je ouders juist heel veel ruzie ziet maken). Ik vind het fijn dat ik af en toe in een veilige omgeving mag exploderen en vriend ook.



Kan me wel voorstellen dat we met de jaren steeds minder ruzie gaan krijgen, dat gebeurt nu eigenlijk al.
quote:paque_pink schreef op 12 augustus 2014 @ 16:20:

[...]



Dat laatste heb ik nergens gezegd.

En ja het lijkt me oprecht dodelijk saai om het altijd maar eens te zijn.Je hoeft het toch niet altijd eens te zijn met elkaar, zonder meteen ruzie te hebben? Je kan toch ook op een normale manier met elkaar discussiëren, of noem jij dat dan ook ruzie?
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
quote:liara schreef op 12 augustus 2014 @ 16:24:

[...]





Je hoeft het toch niet altijd eens te zijn met elkaar, zonder meteen ruzie te hebben? Je kan toch ook op een normale manier met elkaar discussiëren, of noem jij dat dan ook ruzie?

Ja hoor dan kan. Ik zeg toch ook niet dat dat onmogelijk is? Gelukkig wel zeg.



Zonder verder al te persoonlijk te worden, zijn er ook situaties waarin persoonlijke frustratie en onvermogen tot een heftige discussie kan leiden. De 1 is nu eenmaal wat bekwamer in het "discussieren " dan de ander. Dat is rot, dat is lullig maar niet onoverkomelijk.
quote:gedanst schreef op 12 augustus 2014 @ 16:21:

Iedere dag ruzie maken is weer wat anders, dat lijkt me ook heel erg.



Maar een ruzie of woordenwisseling af en toe? Ik zie daar niks kwaads in.Ik zie er ook niks kwaads in, maar wij hebben gewoon geen ruzie. Blijkbaar is er geen reden toe. Dan ben je echt niet gelijk een bejaard stel hoor.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik lees wel, dat wat ik ruzie noem, veel mensen scharen onder een heftige discussie.
Alle reacties Link kopieren
quote:suusmei schreef op 12 augustus 2014 @ 16:22:



Ik wens iedereen een relatie waarin geen ruzie nodig is om het samen goed te hebben!





Ik zou niet eens een relatie willen waarin ik niet eens flink kan exploderen. Het lijkt me verschrikkelijk om altijd ja en amen te moeten zeggen en alles te moeten slikken, want stel je voor je krijgt ruzie.



Ik kan 100% mezelf zijn bij mijn man en daar hoort voor mij ook eens af en toe ruzie bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven