Hoe vaak ruzie? wat is 'normaal'?

12-08-2014 15:16 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, ik ben heel erg benieuwd naar hoe vaak jullie gemiddeld ruzie hebben met jullie partner. Ik kom hiervoor uit een relatie waar er tijden waren dat een dag zonder ruzie een uitzondering was: niet normaal! Nu heb ik een hele fijne relatie met soms ruzie maar merk dat ik me erg afvraag Hoe vaak anderen ruzie maken omdat ik zo'n raar referentiekader heb. Wij soms maanden niks en dan soms even 3 weken elke week. Is dat alsnog veel? anderhalf jaar bij elkaar, wonen samen.



Groeten!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt wel 'regelmatig' ruzie met m'n man. Vaak over onbenullige dingen, maar toch belangrijk genoeg om ruzie over te maken.

Ik zou het veel erger vinden als ik m'n man niet meer belangrijk genoeg vind om te begrijpen. Want dat is voor mij ruzie vaak. Ik ben nogal temperamentvol (om het aardig te zeggen) en als ik niet begrijp waarom m'n man iets wel of niet doet wil ik dat begrijpen (of hem overtuigen, dat natuurlijk ook!)

Het is misschien niet zozeer hoe vaak je ruzie maakt, dat heeft volgens mij voor een groot deel te maken met temperament, maar vooral met welk doel.

Elke week ruzie maken met als doel je partner te vernederen is natuurlijk verschrikkelijk. Maar elke week je op winden met als doel elkaar wat beter de begrijpen vind ik eigenlijk niet zo erg..
Alle reacties Link kopieren
quote:saar5 schreef op 12 augustus 2014 @ 16:30:

Ik heb echt wel 'regelmatig' ruzie met m'n man. Vaak over onbenullige dingen, maar toch belangrijk genoeg om ruzie over te maken.

Ik zou het veel erger vinden als ik m'n man niet meer belangrijk genoeg vind om te begrijpen. Want dat is voor mij ruzie vaak. Ik ben nogal temperamentvol (om het aardig te zeggen) en als ik niet begrijp waarom m'n man iets wel of niet doet wil ik dat begrijpen (of hem overtuigen, dat natuurlijk ook!)

Het is misschien niet zozeer hoe vaak je ruzie maakt, dat heeft volgens mij voor een groot deel te maken met temperament, maar vooral met welk doel.

Elke week ruzie maken met als doel je partner te vernederen is natuurlijk verschrikkelijk. Maar elke week je op winden met als doel elkaar wat beter de begrijpen vind ik eigenlijk niet zo erg..Neuh en dat vindt z'n weg ook echt wel.
Alle reacties Link kopieren
Gedanst, wat is ruzie in jouw ogen?
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 12 augustus 2014 @ 16:28:

[...]





Ik zou niet eens een relatie willen waarin ik niet eens flink kan exploderen. Het lijkt me verschrikkelijk om altijd ja en amen te moeten zeggen en alles te moeten slikken, want stel je voor je krijgt ruzie.



Ik kan 100% mezelf zijn bij mijn man en daar hoort voor mij ook eens af en toe ruzie bij.Dus als jij het ergens niet mee eens bent, dan explodeer je meteen? In plaats van op een normale manier aan te geven dat je het er niet mee eens bent?
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 12 augustus 2014 @ 16:28:

[...]





Ik zou niet eens een relatie willen waarin ik niet eens flink kan exploderen. Het lijkt me verschrikkelijk om altijd ja en amen te moeten zeggen en alles te moeten slikken, want stel je voor je krijgt ruzie.



Ik kan 100% mezelf zijn bij mijn man en daar hoort voor mij ook eens af en toe ruzie bij.



Niet ruziën betekent toch niet dat je "altijd ja en amen moet zeggen en alles moet slikken"?



Je kunt toch ook op een leuke en volwassen manier de voor- en nadelen van allerlei ideeën naast elkaar zetten en samen besluiten wat de conclusie wordt? En dan allebei blij zijn dat je weer eens een interessant gesprek met elkaar hebt gevoerd?
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 12 augustus 2014 @ 16:28:

[...]





Ik zou niet eens een relatie willen waarin ik niet eens flink kan exploderen. Het lijkt me verschrikkelijk om altijd ja en amen te moeten zeggen en alles te moeten slikken, want stel je voor je krijgt ruzie.



Ik kan 100% mezelf zijn bij mijn man en daar hoort voor mij ook eens af en toe ruzie bij.



Wat ik hier steeds lees is: als je geen ruzie maakt zeg je ja en amen, je moet alles slikken, een van de partners is ondergeschikt, het kan je nikst meer schelen, maar dat hoeft toch allemaal niet als je geen ruzie maakt?



Ik heb dus amper ruzie, maar volgens mij partner ben ik supereigenwijs en ik vind hem heel erg eigenwijs, en we slikken beiden al helemaal niet alles van de ander. En toch kunnen we het samen zonder ruzie doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 12 augustus 2014 @ 16:28:

[...]





Ik zou niet eens een relatie willen waarin ik niet eens flink kan exploderen. Het lijkt me verschrikkelijk om altijd ja en amen te moeten zeggen en alles te moeten slikken, want stel je voor je krijgt ruzie.



Ik kan 100% mezelf zijn bij mijn man en daar hoort voor mij ook eens af en toe ruzie bij.



Je mag van mij exploderen wat je wil maar ik doe dan aan dat geëxplodeer niet mee.

Explodeer maar lekker in je eentje zou ik zeggen. Zolang je niet normaal kunt communiceren laat ik je links liggen.

En ik zou vrij in het begin al weten/aanvoelen dat je een exploderend type bent waar ik geen zin in zou hebben. Onze relatie zou dan heel snel stoppen.

Maar fijn dat het voor jullie werkt, zo lekker knallen tegen elkaar.
quote:paque_pink schreef op 12 augustus 2014 @ 16:28:

Maar ik lees wel, dat wat ik ruzie noem, veel mensen scharen onder een heftige discussie.



Ah, dan worden je reacties duidelijker ja

Een goede discussie vind ik dan wel weer lekker op zijn tijd. Maar dan echt niet in ruziesfeer of de kans op "ontploffen" uit frustratie zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:funky2901 schreef op 12 augustus 2014 @ 16:32:

[...]



Dus als jij het ergens niet mee eens bent, dan explodeer je meteen? In plaats van op een normale manier aan te geven dat je het er niet mee eens bent?





Nee joh.



Maar thuis kan ik mezelf zijn. Op je werk, bij vrienden of familie ga je natuurlijk geen ruzie maken, ik tenminste niet.

Mijn man en ik praten ook heel veel, maar soms hebben we ruzie en zijn we boos op elkaar. En soms ben ik heel gestresst, zoals bij onze verhuizing toen ik ook nog zwanger was en dan kan ik wel eens heel temperamentvol reageren of echt mijn stem verheffen. Gaat ook wel weer over, want daarna besef ik des te meer hoeveel ik van hem hou.
Alle reacties Link kopieren
Veel mensen vinden het dodelijk saai om nooit ruzie te hebben schijnbaar. Ik denk juist dat het gezond is om ruzie niet uit de weg te gaan, maar beslist niet op te zoeken. Waarom ruzie maken als het niet nodig is, domweg zodat het 'niet saai' is? Ik heb nog nooit ruzie gehad met mijn vriend maar vind onze relatie allesbehalve saai. Ik zou het in mijn geval alarmerend vinden als ik ruzie nodig had om de relatie op gang te houden, naar mijn idee klopt er dan iets niet.



Natuurlijk hebben we wel eens irritatiepuntjes, ben ik wel eens beledigd om iets, maar dat vind ik geen ruzie. Vaak gaat het dan om miscommunicatie en dat is dan binnen 5 minuten ook uitgesproken en opgelost. Andere mensen vinden dat misschien wel ruzie, ik niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:paque_pink schreef op 12 augustus 2014 @ 16:28:

Maar ik lees wel, dat wat ik ruzie noem, veel mensen scharen onder een heftige discussie. Heftige discussies hebben we ook amper.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 12 augustus 2014 @ 16:37:

[...]





Heftige discussies hebben we ook amper.

Nou ja is ook niks mis mee verder. :D



Maar nooit ruzie of een discussie vind ik idd apart. Maar ja dat ligt natuurlijk volledig aan temperament, definitie en referentiekader.
Alle reacties Link kopieren
quote:paque_pink schreef op 12 augustus 2014 @ 16:28:

Maar ik lees wel, dat wat ik ruzie noem, veel mensen scharen onder een heftige discussie. Heftige discussies heb ik ook weleens gehad met mijn partner. Maar wel jaren geleden. Toen we tieners waren en echt nog aan elkaar moesten wennen. En bij het samenwonen, toen we in de twintig waren. Het is eigenlijk steeds minder geworden toen onze manier van leven duidelijk was geworden.
Alle reacties Link kopieren
quote:melissa-x schreef op 12 augustus 2014 @ 16:32:

[...]





Niet ruziën betekent toch niet dat je "altijd ja en amen moet zeggen en alles moet slikken"?



Je kunt toch ook op een leuke en volwassen manier de voor- en nadelen van allerlei ideeën naast elkaar zetten en samen besluiten wat de conclusie wordt? En dan allebei blij zijn dat je weer eens een interessant gesprek met elkaar hebt gevoerd?



Natuurlijk kan dat.

Als ik ruzie heb met mijn man vliegen er ook geen kopjes door de kamer hoor en ik scheld hem al helemaal niet uit. Ik ga ook niet tegen hem tekeer.



Misschien verstaan we wat anders onder ruzie.
Alle reacties Link kopieren
Rond de tijd van mijn menstruatie ben ik niet op mijn redelijkst . En mijn man is niet de makkelijkste. Tel dat bij elkaar op en dan hebben we soms een fikse woordenwisseling.
Alle reacties Link kopieren
quote:melissa-x schreef op 12 augustus 2014 @ 16:39:

[...]





Heftige discussies heb ik ook weleens gehad met mijn partner. Maar wel jaren geleden. Toen we tieners waren en echt nog aan elkaar moesten wennen. En bij het samenwonen, toen we in de twintig waren. Het is eigenlijk steeds minder geworden toen onze manier van leven duidelijk was geworden.Nou ja ik ben er wel van overtuigd dat naar mate je langer bij elkaar bent je idd wel eens uitgevochten bent met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 12 augustus 2014 @ 16:40:

[...]





Natuurlijk kan dat.

Als ik ruzie heb met mijn man vliegen er ook geen kopjes door de kamer hoor en ik scheld hem al helemaal niet uit. Ik ga ook niet tegen hem tekeer.



Misschien verstaan we wat anders onder ruzie.Dat kan. En dat je door verhuisstress en zwangerschap anders reageert, snap ik ook wel. Ik reageer dan eerder verdrietig, maar jij misschien eerder boos. Dat kan gewoon zo zijn, dat dat zo werkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:paque_pink schreef op 12 augustus 2014 @ 16:41:

[...]





Nou ja ik ben er wel van overtuigd dat naar mate je langer bij elkaar bent je idd wel eens uitgevochten bent met elkaar.



Klinkt grappig.



Ja, op een gegeven moment is alles zo'n beetje duidelijk. En ik heb mezelf beter leren kennen. Waar ik hem dertig jaar geleden nog met de grond gelijk kon maken om iets idioots, realiseer ik me nu waar ik mee bezig ben en dat ik wel wat leuker kan reageren tegen degene aan wie ik zoveel te danken heb.
Alle reacties Link kopieren
ik heb zelf ook vaker ruzie dan gemiddeld denk ik...

ben zelf niet echt een ja en amen vrouw & mijn vriend is van beroep psychiater...weet alles beter
A woman with class is timeless
Alle reacties Link kopieren
quote:3wieler schreef op 12 augustus 2014 @ 16:33:

[...]





Je mag van mij exploderen wat je wil maar ik doe dan aan dat geëxplodeer niet mee.

Explodeer maar lekker in je eentje zou ik zeggen. Zolang je niet normaal kunt communiceren laat ik je links liggen.

En ik zou vrij in het begin al weten/aanvoelen dat je een exploderend type bent waar ik geen zin in zou hebben. Onze relatie zou dan heel snel stoppen.

Maar fijn dat het voor jullie werkt, zo lekker knallen tegen elkaar.Ik ben geen exploderend type, dat maak jij er van. Als je denkt dat als iemand een exploderend type is af en toe eens flink ruzie kan maken snap je er niet veel van.
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 12 augustus 2014 @ 16:15:

Ik vind een stel dat al eeuwenlang samen is en alles van elkaar accepteert zonder ooit een ruzie maar saai.

Klinkt als een bejaard stel eigenlijk.Dit komt misschien als een verrassing voor sommigen, maar je kunt ook dingen niet accepteren zónder ruzie te maken. Gewoon op een normale, volwassen manier je grenzen aangeven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben eigenlijk nooit ruzie.



Een keer aan het begin van de relatie zijn we stevig gebotst, maar verder zijn we het over de meeste dingen wel eens. Ik erger me niet aan hem en hij niet aan mij. Dus snauwen en grauwen hoeft echt niet.



Ben het trouwens eens met iemand die hierboven schreef: als hij een ruzie-makerig type was geweest, hadden we geen relatie gekregen. Want ik heb echt een hekel aan mensen die regelmatig (om in mijn ogen onbelangrijke onderwerpen) discussies voeren of uit hun slof schieten. Daar doe ik niet aan mee, dat wordt geen lang-en-gelukkig samen met mij.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
quote:melissa-x schreef op 12 augustus 2014 @ 16:23:

[...]





Haha, ja, want ruziemaken met iemand die niet meedoet, werkt niet zo goed, hè. Mijn partner is ook iemand die niet "reageert" op ruzie, dus dan leer je het snel af. En dat is maar goed ook. Want nu kunnen we al jarenlang goed met elkaar praten.Inderdaad! Ik was nogal defensief, voelde me snel aangevallen en had het gevoel dat ik me altijd moest verdedigen. Hij begreep er vaak niets van. Zo fijn dat dat nu minder is. Eindelijk volwassen geworden zeker?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 12 augustus 2014 @ 16:28:



Ik zou niet eens een relatie willen waarin ik niet eens flink kan exploderen. Het lijkt me verschrikkelijk om altijd ja en amen te moeten zeggen en alles te moeten slikken, want stel je voor je krijgt ruzie.



Ik kan 100% mezelf zijn bij mijn man en daar hoort voor mij ook eens af en toe ruzie bij.

Bij ons explodeert er nooit iemand maar dat wil toch niet meteen maar zeggen dat je alles slikt en overal ja en amen op moet zeggen?

Echt ruzie maken is wat mij betreft gewoon een gebrek aan communicatievaardigheden.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
quote:melissa-x schreef op 12 augustus 2014 @ 16:43:

[...]





Ja, op een gegeven moment is alles zo'n beetje duidelijk. En ik heb mezelf beter leren kennen. Waar ik hem dertig jaar geleden nog met de grond gelijk kon maken om iets idioots, realiseer ik me nu waar ik mee bezig ben en dat ik wel wat leuker kan reageren tegen degene aan wie ik zoveel te danken heb.Dus dat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven