Kleuterverlenging? Wel of niet doen.

28-02-2024 19:39 265 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat ons kind jarig is tussen 1 oktober en 1 januari, is doorstromen naar groep 3 in overleg. Kind is na de kerstvakantie gestart in groep 1 en in september doorgestroomd naar groep 2. De vraag is nu: nog een keer groep 2 of door naar groep 3?

Kind is bescheiden en rustig, staat niet graag in het middelpunt en is zeker geen haantje de voorste. Speelt graag met andere kindjes. Cognitief lijkt groep 3 de meest voor de hand liggende keuze omdat kind leest (avi M3 en E3 zonder problemen), schrijft en steeds meer interesse krijgt in rekenen. Juf is van mening dat sociaal emotioneel gezien groep 2 nog een keer doen goed zou zijn. Argument hiervoor is dat kind wat vaker speelt met jongere kinderen uit de klas en sociaal emotioneel nog niet toe is aan groep 3.

Wij willen het beste voor kind. Omdat het onze eerste op de basisschool is hebben we geen ervaring met de overgang van groep 2 naar 3. Op onze school zijn het combinatieklassen 1/2, er zijn 4 groepen. Kind speelt regelmatig met andere groep 2 kinderen op de BSO, in de buurt en tijdens speelafspraakjes, maar in de klas vaker met de groep 1 kinderen.

Als we kiezen voor nog een keer groep 2 dan betekend het vanaf dit moment nog 1,5 jaar kleuteren en dat lijkt me erg lang. En is het niet gewoon karakter waardoor het lijkt alsof kind sociaal emotioneel wat minder sterk ontwikkeld is.

Ik heb deze week al meerdere topics voorbij zien komen over doubleren en versnellen. Misschien door de oudergesprekken die na de voorjaarsvakantie weer hebben plaats gevonden. Hoop toch wat ervaringsverhalen van jullie te horen.
reble wijzigde dit bericht op 28-02-2024 19:45
1.38% gewijzigd
Naar groep 3.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeker weten naar groep 3.
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar groep 3.
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar groep 3.
Alle reacties Link kopieren Quote
Groep 3.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jullie zijn het in elk geval duidelijk met elkaar eens! Ik ben wel benieuwd wat maakt dat jullie groep 3 adviseren. Hebben jullie zelf ervaring met de zogenoemde herfst kinderen?

Tijdens het oudergesprek deze week vertelde juf dat ze de sociaal emotionele ontwikkeling belangrijker vindt dan de cognitieve ontwikkeling. En dat ze het kind zo gunt om wat steviger te starten aan groep 3.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inderdaad naar groep drie. Wat gaat hij anders komend jaar nog leren in groep twee? En het jaar daarna in groep drie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook ik zeg: door naar groep 3.

Dat sociaal-emotionele kan hij lekker leren in groep 3, daar wordt ook genoeg gespeeld en samengewerkt.

Stom argument altijd. Ik zie het ook bij mijn collega's. We zijn het dan ook vaak niet eens helaas. Pas nog een hele studiedag erover gehad met als rode draad: kleuters moeten vooral genoeg gespeeld hebben. Hartstikke leuk hoor, maar sommige kinderen houden er niet van en willen gewoon al leren als ze 5 zijn.
vanillana wijzigde dit bericht op 28-02-2024 20:02
0.78% gewijzigd
Reble schreef:
28-02-2024 19:53
Jullie zijn het in elk geval duidelijk met elkaar eens! Ik ben wel benieuwd wat maakt dat jullie groep 3 adviseren. Hebben jullie zelf ervaring met de zogenoemde herfst kinderen?

Tijdens het oudergesprek deze week vertelde juf dat ze de sociaal emotionele ontwikkeling belangrijker vindt dan de cognitieve ontwikkeling. En dat ze het kind zo gunt om wat steviger te starten aan groep 3.
Ik vind cognitieve ontwikkeling belangrijker dan de zogenaamd sociaal emotionele ontwikkeling. Daarbij ben ik van mening dat een jaar langer moeten kleuteren, terwijl je al op groep 3 niveau functioneert je helemaal niet steviger maakt, eerder nog meer onzeker. Bovendien kunnen die vaardigheden net zo goed in groep 3 als in groep 2 aangeleerd worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was zo’n kind en ging gelukkig meteen door naar groep drie. Heb me uiteindelijk qua leerstof op de basisschool enorm verveeld en sociaal ging het prima.
Achteraf was het waarschijnlijk inhoudelijk nog saaier voor me geweest als ik een jaar extra groep 2 had moeten doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ook voor groep 3 kiezen. Hij speelt dus ook gewoon met groep 2 kinderen lees ik en is absoluut klaar voor groep 3.
Die gaat zich stierlijk vervelen met nog een keer groep 2
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
28-02-2024 19:56
Ik vind cognitieve ontwikkeling belangrijker dan de zogenaamd sociaal emotionele ontwikkeling. Daarbij ben ik van mening dat een jaar langer moeten kleuteren, terwijl je al op groep 3 niveau functioneert je helemaal niet steviger maakt, eerder nog meer onzeker. Bovendien kunnen die vaardigheden net zo goed in groep 3 als in groep 2 aangeleerd worden.
Dit dus.

Je groeit denk ik als je zo’n jong ukkie bent nog prima mee met de rest van de groep op sociaal emotioneel gebied. Als je cognitief niet uitgedaagd blijft is het een lange basisschooltijd…
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat klinkt alsof groep 3 prima zou gaan. Als een kind níet doorgaat naar groep 3, zou school een plan moeten hebben. Wat gaat er nog niet goed? Wat wordt daar aan gedaan? Waar krijgt het kind extra hulp bij? Je kunt daar naar vragen: wat is het plan? Is dat er niet, dan kun je dus ook vragen wat er niet goed genoeg gaat voor groep 3.

Overigens is mijn jongste (dec) wel langer blijven kleuteren. Eerlijk gezegd was ik het daar toen niet mee eens, er was geen enkele argumentatie. Maar toen kwam
Corona en ging ze beperkt naar school. Ze blijkt echt wel heel slim, maar ook heel jong te zijn. Ik ben achteraf heel blij dat ze wel langer gekleuterd heeft. Ze zou absoluut niet in de hogere groep passen. Maar ik vind nog steeds dat school echt een sterker verhaal had moeten hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een zoon van begin oktober die nu voor het tweede jaar in groep 2 zit. Vorig jaar rond deze tijd de knoop doorgehakt om hem nog een extra jaar te laten kleuteren. Hij kon op eigenlijk alle vlakken niet goed mee komen. Didactisch, sociaal emotioneel, motorisch. Er was ook nog geen enkele interesse in letters of cijfers.

Nu een jaar later is het echt een wereld van verschil. Hij heeft echt extra tijd nodig gehad om te rijpen. Voor hem hadden we geen betere keuze kunnen maken.
Lijkt me wel een lastige keuze in jullie geval, omdat hij/zij didactisch wel toe lijkt te zijn aan groep 3. Je hoeft nog niet nu te beslissen toch? Ik zou het nog even aankijken. Wie weet maakt hij de komende maanden sociaal emotioneel nog een spurt en is het geen punt van discussie meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon naar groep 3 natuurlijk.

De overgang naar groep drie zou al sinds 1980 of zo helemaal geen issue meer moeten zijn en een school waar dat wel het geval is is een hele rare school.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Reble schreef:
28-02-2024 19:53
Jullie zijn het in elk geval duidelijk met elkaar eens! Ik ben wel benieuwd wat maakt dat jullie groep 3 adviseren. Hebben jullie zelf ervaring met de zogenoemde herfst kinderen?

Tijdens het oudergesprek deze week vertelde juf dat ze de sociaal emotionele ontwikkeling belangrijker vindt dan de cognitieve ontwikkeling. En dat ze het kind zo gunt om wat steviger te starten aan groep 3.
Sociaal emotioneel is echt alleen maar blabla. Als je kind al ruimschoots voldoet aan de cognitieve criteria voor groep 2, kan het alleen maar nadelig uitpakken om hem dat nog een keer te laten doen. Ik heb er ervaring mee met mijn januari-kind maar met een najaarskind had ik echt strenger op mijn strepen gestaan om het te laten doorstromen.
In ons geval ging er dus alsnog een stuiterbal naar groep 3, maar dan een jaar ouder.
Alle reacties Link kopieren Quote
__appelbloesem__ schreef:
28-02-2024 19:54
Inderdaad naar groep drie. Wat gaat hij anders komend jaar nog leren in groep twee? En het jaar daarna in groep drie?
Dit was ook onze vraag aan de juf. Ze gaf aan dat ze wel extra werkjes willen aanbieden maar of dat genoeg gaat zijn om ervoor te zorgen dat kind gemotiveerd en uitgedaagd blijft vraag ik me af. In de klassen zitten gemiddeld zon 25 kinderen dus veel tijd voor ‘bijzonderheden’ is er niet echt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Reble schreef:
28-02-2024 20:01
Dit was ook onze vraag aan de juf. Ze gaf aan dat ze wel extra werkjes willen aanbieden maar of dat genoeg gaat zijn om ervoor te zorgen dat kind gemotiveerd en uitgedaagd blijft vraag ik me af. In de klassen zitten gemiddeld zon 25 kinderen dus veel tijd voor ‘bijzonderheden’ is er niet echt.
Oh ja, de extra werkjes. Niet intrappen hoor.

Het gaat niet om de extra werkjes, het gaat om werkjes op niveau.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Buongiorno schreef:
28-02-2024 19:58
Dat klinkt alsof groep 3 prima zou gaan. Als een kind níet doorgaat naar groep 3, zou school een plan moeten hebben. Wat gaat er nog niet goed? Wat wordt daar aan gedaan? Waar krijgt het kind extra hulp bij? Je kunt daar naar vragen: wat is het plan? Is dat er niet, dan kun je dus ook vragen wat er niet goed genoeg gaat voor groep 3.
Plus: hoe gaan ze een kind dat cognitief zo’n beetje twee jaar voorloopt op zn klasgenoten uitdagen komende jaren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat je nooit overhalen door dat 'sociaal-emotionele' onzinargument.
Cognitief niveau moet (wat mij betreft) leidend zijn.
Je kind functioneert cognitief dus al een jaar vooruit, waarom dan laten doubleren?
Sociaal-emotionele ontwikkeling gaat ook in groep 3 gewoon door hè.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een late-herfstkind. Op zijn school bleef iedereen in groep 1 na de zomer. Alle klassen liepen dus van herfst tot herfst. Hij heeft zich prima vermaakt met spelen in groep 2, al kon hij allang lezen en rekenen. Dat deed hij dan wel thuis, als hij daar behoefte aan had. Op geen enkel moment is het een probleem geweest. Hij zit nu in 5 gymnasium.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanillana schreef:
28-02-2024 19:55
Ook ik zeg: door naar groep 3.

Dat sociaal-emotionele kan hij lekker leren in groep 3, daar wordt ook genoeg gespeeld en samengewerkt.

Stom argument altijd. Ik zie het ook bij mijn collega's helaas. We zijn het dan ook vaak niet eens helaas. Pas nog een hele studiedag erover gehad met als rode draad: kleuters moeten vooral genoeg gespeeld hebben. Hartstikke leuk hoor, maar sommige kinderen houden er niet van en willen gewoon al leren als ze 5 zijn.
Bedankt voor je reactie. Begrijp ik goed dat je zelf leraar bent?

Herken wel wat je zegt. Kind heeft geen zin om elke dag alleen maar te puzzelen of in de speelhoek te spelen. Vind vooral de werkboeken die ze maken leuk waarbij ze letters leren, woordjes stempelen/schrijven en andere opdrachtjes uitvoeren. Kan ook lang stil zitten en geconcentreerd zijn als ik het vergelijk met andere kleuters uit de klas.

In april zijn er nog vrijwillige extra oudergesprekken. Misschien dan maar met de andere juf in gesprek (die staat 2 dagen voor de klas).
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
28-02-2024 19:56
Ik vind cognitieve ontwikkeling belangrijker dan de zogenaamd sociaal emotionele ontwikkeling. Daarbij ben ik van mening dat een jaar langer moeten kleuteren, terwijl je al op groep 3 niveau functioneert je helemaal niet steviger maakt, eerder nog meer onzeker. Bovendien kunnen die vaardigheden net zo goed in groep 3 als in groep 2 aangeleerd worden.
Ja, precies. We zijn ook bang voor verveling en dat kind daardoor minder gemotiveerd is of niet meer met plezier naar school gaat.
Reble schreef:
28-02-2024 20:05
Bedankt voor je reactie. Begrijp ik goed dat je zelf leraar bent?

Herken wel wat je zegt. Kind heeft geen zin om elke dag alleen maar te puzzelen of in de speelhoek te spelen. Vind vooral de werkboeken die ze maken leuk waarbij ze letters leren, woordjes stempelen/schrijven en andere opdrachtjes uitvoeren. Kan ook lang stil zitten en geconcentreerd zijn als ik het vergelijk met andere kleuters uit de klas.

In april zijn er nog vrijwillige extra oudergesprekken. Misschien dan maar met de andere juf in gesprek (die staat 2 dagen voor de klas).
Waarom niet nu al?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven