Stockholm, Gotenborg, Praag

03-05-2024 05:38 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo

We willen met ons gezin, man en drie kinderen van ruim genomen rond de 20, een lang weekend naar een van bovenstaande steden. Lekker door de stad slenteren, her en der wat eten beetje de toerist uithangen... Heeft iemand een aanrader en/of tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond Götenborg niet veel aan, hadden het in een dagje wel gezien. Grote bouwput, niet zoveel interessants.

Stockholm en Praag vind ik wel aanraders, veel te zien en te doen dus daar vermaak je je wel een paar dagen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
03-05-2024 06:44
Ik vond Götenborg niet veel aan, hadden het in een dagje wel gezien. Grote bouwput, niet zoveel interessants.

Stockholm en Praag vind ik wel aanraders, veel te zien en te doen dus daar vermaak je je wel een paar dagen.
En welke van de laatste 2 vond je het leukst :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
03-05-2024 06:57
En welke van de laatste 2 vond je het leukst :-)

Dat maakt toch niet veel uit? Het heeft allebei andere charme en dingen te zien en te doen. Het gaat er toch om wat jullie interesses zijn?
Google op Things to do in… en kijk wat je leuk(er) vindt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
100% Stockholm.
De sfeer is daar zo fijn. En het is een mooie stad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben het er wel mee eens dat Gōteborg wat klein is voor een lang weekend.

Wat nog handig is om mee te wegen
* Hoe wil je erheen? Praag kun je per auto heen in een uur of 9-10. Stockholm is een eind verder.
* Willen jullie alcohol drinken? Prijzen voor bier / alcohol liggen in Stockholm beduidend hoger dan in Praag.
* Welke periode wil je gaan? Eind juni is vaak voordelig en geeft een goede kans op lekker weer, maar met midzomer valt alles een aantal dagen stil in Stockholm en is ook veel horeca gesloten. Praag kam erg druk zijn in de zomer.

Voor Stockholm zou ik van harte aanraden om toch ook even het schip Vasa en eiland Djurgården (verschillende musea) te bezoeken. Biertje drinken op Mosebacketerrassen met uitzicht op de stad.
ravintola wijzigde dit bericht op 03-05-2024 08:02
36.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
03-05-2024 07:53
Ben het er wel mee eens dat Gōteborg wat klein is voor een lang weekend.

Wat nog handig is om mee te wegen
* hoe wil je erheen? Praag kun je per auto heen in een uur of 9-10. Stockholm is een eind verder.
* willen jullie alcoholic drinken? Prijzen voor bier / alcohol liggen in Stockholm beduidend hoger dan in Praag.
* welke periode wil je gaan?
We willen vliegen in principe evt naar praag met de auto maar vliegen wel de voorkeur.

We drinken alle vijf niet.

We willen in juni gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Was nog niet klaar met bericht :)

Als je denkt aan het weekend van 21-23 juni, dan zou ik Stockholm afraden vanwege Midsommar. Wij vonden het een fijn relaxed weekend, maar denk dat je met drie jongvolwassenen wat anders zoekt en een beetje meer leven in de stad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
03-05-2024 08:07
Was nog niet klaar met bericht :)

Als je denkt aan het weekend van 21-23 juni, dan zou ik Stockholm afraden vanwege Midsommar. Wij vonden het een fijn relaxed weekend, maar denk dat je met drie jongvolwassenen wat anders zoekt en een beetje meer leven in de stad.
O ok haha

Ja Midsommar slaan we dit jaar over in het verleden wel een paar keer gevierd bij vrienden in Zweden en allen vonden we dat fantastisch. Maar dit jaar niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stockholm absoluut! Zo'n leuke stad, fijne sfeer.. zowel in zomer als winter.
Vasa schip wordt al genoemd en is inderdaad een aanrader.
En heerlijk eiland hoppen met de ferry.
Ben er meermaals geweest en zou zó nog een keer gaan.

Praag vond ik ook heel mooi, maar niet zo veelzijdig als Stockholm en het heeft me ook niet zo geraakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
03-05-2024 08:10
O ok haha

Ja Midsommar slaan we dit jaar over in het verleden wel een paar keer gevierd bij vrienden in Zweden en allen vonden we dat fantastisch. Maar dit jaar niet.
En dan ben je al een paar keer in Zweden geweest maar nog nooit in Stockholm??
"Erf de ogen van je kind, kijk erdoor..."
Alle reacties Link kopieren Quote
Goteborg overslaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon zelf in de buurt van Göteborg en kan je zeker wat tips geven, mocht je er toevallig om wat voor reden dan ook wel verzeilen. Om te wonen doet Göteborg trouwens om allerlei redenen zeker niet onder voor Stockholm.

Idd wordt er veel gebouwd nu. Maar er zjin zeker wel mooie plekjes te vinden.

Meja. Stockholm heeft gewoon meer te bieden aan de toerist. Zowel qua gebouwen, mooie plekken, musea.

Praag: ook mooi. En wellicht een fijner alternatief in het najaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hela schreef:
03-05-2024 14:41
En dan ben je al een paar keer in Zweden geweest maar nog nooit in Stockholm??
Klopt
Alle reacties Link kopieren Quote
Dan wordt dat hoog tijd zou ik zo zeggen. En Juni is qua tijd perfect.

Ik ga er binnenkort zelf ook weer eens naar toe. Het aangename met het leuke verenigingen, Namelijk een concert van Taylor Swift en dan een weekendje citytrip.

Verder is de oude stad en het koninlijk paleis wel een must see.
Gröna Lund, Skansen. Daar ligt ook het ABBA museum.
Neem bij voorkeur een boottripje daar naartoe. Kun je ook weer met het oude trammetje terug (of omgekeerd).
Entree voor Gröna Lund is niet zoals bij Efteling waarbij je de volle mep betaalt voor entree, maar dan overal gratis in mag. Entree kost een tientje oid. Daarna kun je een armbandje kopen voor onbeperkt attracties of losse kaartjes voor de attracties.

Ik vind het ook altijd wel leuk door de meer moderne delen te slenteren. Kungsträdgården, Sergels torg, langs het stadhuis. wellicht via Slussen naar Södermalm. Slussen is nu ook een never ending bouwproject.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind Praag zelf veel fijner dan Stockholm, veel levendiger. Maar het ligt vast ook aan wat je zoekt. Maar zeker voor een stel kinderen rond de 20 vind ik Praag veel meer de stad. Het is waard om je een beetje in te lezen waar je een beetje weg van de meest begaande paden kunt, want het kan wel heel druk zijn op de meest toeristische plekken. Maar veel heerlijke parkjes als het mooi weer is, om lekker buiten te zijn ook. En ook heel veel cultuur, musea, ballet etc. als je dat leuk vindt.

Kijk ook eens naar de (nacht)trein naar Praag, afhankelijk waar in NL je woont kan dat ook een goeie optie zijn om ontspannen te reizen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor jullie reacties

Inmiddels hier 2 stemmen voor praag en 3 voor stockholm. Dit weekend definitief beslissen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven