hoeveel echte vrienden heb jij?

26-07-2012 16:14 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier ben ik weleens benieuwd naar. Soms lijkt het wel alsof ik een van de weinigen op de wereld ben die maar heel weinig vrienden heeft.

Ik had er tot een jaar o 2 geleden echt wel 5 waarvan ik wist dat ik ze dag en nacht kon bellen als er wat mocht zijn. Alles konden we delen. Helaas bleken er 2 toch geen echte vriendinnen te zijn. En wat kun je je dan belazerd voelen zeg...

Als je zo op mensen vertrouwt en ze je vertrouwen zo vreselijk beschamen.

Ik ben wel "blij"dat ik erachter gekomen ben hoe ze echt in elkaar steken , maar toch doet zoiets pijn , zelfs na 2 jaar nog best weleens...

INmiddels dus al weer even verder en het kringetje is verkleind absoluut. Maar toch komen er langzaam wel weer wat andere mensen in de plaats , meer als kennis of voor een praatje op het schoolplein , maar goed je moet ergens beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Geen.
Doei
Alle reacties Link kopieren
quote:quinzel schreef op 26 juli 2012 @ 20:19:

[...]





daarom hang je al jaren hier rond



In real life.

Erg slim ben je niet he?
Vraag aan diegenen die geen vrienden hebben: is dat iets waar je bewust voor kiest? Of zijn er onder jullie ook mensen die vrienden missen?



Iemand schreef dat ze mensen de tijd die vriendschap kost niet waard vindt, dat komt op mij heel treurig over. Als in 'rot dat je er zo over denkt'. Of vind je jezelf leuker dan andere mensen en heb je genoeg aan je eigen gezelschap?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1 hartsvriendin die heb ik al meer dan 15 jaar, zag ik vroeger dagelijks, nu maandelijks maar er zijn ook wel periodes geweest waarin we elkaar maar 6 keer per jaar zagen.

Mijn andere hartsvriendin heb ik na 20 jaar vriendschap laten vallen als een baksteen op het moment dat ze vrienden bleef met mijn ex die mij zwaar mishandeld had (poging doodslag) Mijn vriendin bleef met hem omgaan toen hij vrij kwam. Ik heb haar nog gevraagd waarom, haar antwoord was: "Maar hij heeft mij toch niks misdaan?"



Nu heb ik nog 4 echte vriendinnen en 1 echte vriend (mijn partner)

Heb er dit jaar van 2 afscheid genomen die me ook weer zwaar hebben belazerd en verraden.
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 26 juli 2012 @ 20:31:

Vraag aan diegenen die geen vrienden hebben: is dat iets waar je bewust voor kiest? Of zijn er onder jullie ook mensen die vrienden missen?

Zal niet beweren geen vrienden te hebben, maar 'échte vrienden' ligt even moeilijk.

Denk dat het een fase is, mensen verhuizen, we zien elkaar niet meer 'automatisch' en het is zoeken naar manieren om contact te houden en zoeken met wie ik precies contact ga houden.

Verder nieuwe contacten waarvan ik nog niet weet waar het heen gaat.

En oppervlakkige vriendschappen die ik heb laten doodbloeden omdat ik dát wel zonde van mijn tijd vind nu. Ik weet hoe diepe vriendschap voelt en voor minder doe ik het niet meer, denk ik.



Maar ben ook benieuwd naar antwoorden van anderen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Heb 3 echte vriendinnen, die altijd voor me klaarstaan, met wie ik alles deel en vice versa. Verder heb ik geen grote vriendengroep of kennissen. Als ik wat doe is het dus met een van die drie. Ook os mijn vriend mijn beste maatje.



Ook zie ik mijn ouders ook echt als mijn beste vrienden. Sinds ik volwassen ben hebben heeft onze relatie zich echt als een vriendschappelijke ontwikkeld. Toch blijven ze ouders, dus ik tel ze niet echt mee:-) Maar als ik ergens mee zit bel ik als eerste mijn moeder of vader.



Verder ben ik niet zo goed in oppervlakkige contacten.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
quote:truffelmaffia schreef op 26 juli 2012 @ 20:25:

[...]





In real life.

Erg slim ben je niet he?Nee niet echt, daarom hang ik hier al jaren rond.
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 26 juli 2012 @ 20:31:

Vraag aan diegenen die geen vrienden hebben: is dat iets waar je bewust voor kiest? Of zijn er onder jullie ook mensen die vrienden missen?



Iemand schreef dat ze mensen de tijd die vriendschap kost niet waard vindt, dat komt op mij heel treurig over. Als in 'rot dat je er zo over denkt'. Of vind je jezelf leuker dan andere mensen en heb je genoeg aan je eigen gezelschap?



Ik heb nooit vrienden gehad. En degene die ik beschouwde als vrienden hebben me keer op keer laten vallen waardoor ik niet meer in vriendschap geloof.

Ja, ik heb toen bewust gekozen om geen mensen meer in mijn leven toe te laten. Na een slechtere periode heb ik het toch weer aangedurfd en het ging weer mis...



En dat ligt aan mij. Mensen zijn niet zo 'mijn ding'

Het onderhouden van vriendschappen voelt voor mij als een verplichting. Ik kan het wel gezellig hebben met mensen, maar ik kan geen contacten onderhouden.



Ik mis het dus niet echt, maar als ik naar mijn partner kijk, zie ik wel dat vrienden erg veel kunnen betekenen als je investeert.
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 26 juli 2012 @ 20:31:

Vraag aan diegenen die geen vrienden hebben: is dat iets waar je bewust voor kiest? Of zijn er onder jullie ook mensen die vrienden missen?



Iemand schreef dat ze mensen de tijd die vriendschap kost niet waard vindt, dat komt op mij heel treurig over. Als in 'rot dat je er zo over denkt'. Of vind je jezelf leuker dan andere mensen en heb je genoeg aan je eigen gezelschap?Vroeger had ik veel vrienden, maar nu niet meer, dat is toen een bewuste keuze geweest. Nu weet ik niet of ik in die keuze vastgeroest zit of dat ik er nog altijd echt achter sta, maar ik mis het bijlange na niet zoveel om vrienden te hebben. Gewoonte intussen denk ik ..
quote:eleonora schreef op 26 juli 2012 @ 20:31:

Vraag aan diegenen die geen vrienden hebben: is dat iets waar je bewust voor kiest? Of zijn er onder jullie ook mensen die vrienden missen?



Iemand schreef dat ze mensen de tijd die vriendschap kost niet waard vindt, dat komt op mij heel treurig over. Als in 'rot dat je er zo over denkt'. Of vind je jezelf leuker dan andere mensen en heb je genoeg aan je eigen gezelschap?



Ik heb weinig vrienden en daar kies ik bewust voor. Omdat ik mijn wereld al heel erg groot vind. Neemt niet weg dat ik ze niet mis.



Het gaat niet om tijd die vriendschap kost, als je je ontheemd voelt, heb je amper energie voor jezelf. Dat is erg en heeft weinig te maken dan jezelf leuker vinden dan anderen. Energie om jezelf staande te houden, kost heel veel. Dat is vaak lullig. Maar nu en net genoeg om staande te houden.



Het is geen verheven gedrag ofzo.
Heb een paar goede vriendinnen, mijn man een beste vriend. Ik vind het wel jammer dat we niet veel gezamenlijke vriendenstellen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Naast mijn partner, geen. Helaas.



Misschien is er wel iemand die ik midden.in de nacht zou kunnen bellen maar die spreken we maar weinig. Lastig verhaal.



Ik zou wel vriendinnen willen maar ik weet simpelweg niet hoe dat moet.



Ow wel 2 bevriende stellen maar daar heb ik eigenlijk niet veel mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:quinzel schreef op 26 juli 2012 @ 21:40:

[...]





Nee niet echt, daarom hang ik hier al jaren rond.





* Hand-shake-smiley *
Mijn vriendin is mijn beste vriend.



Ik ben niet zo van de sociale contacten. Alleen op internet zijn er mensen die ik iedere dag spreek. Typen gaat me wat makkelijker af.
Alle reacties Link kopieren
Echte, echte vrienden? Die heb ik niet.

Er zijn best mensen die mij zouden willen ophalen als ik in de penarie zit of waar ik mag uithuilen als het nodig is.

Het punt is dat ik dat nooit aan die mensen zou vragen omdat ik aan zeer weinig mensen het achterste van mijn tong laat zien en uithuilen of penarie dus ook niet zo snel zal delen.

De enige mensen waarbij ik volkomen mezelf kan zijn en waarmee ik ook praktisch alles kan (en durf) te delen zijn mijn vriend, mijn ouders, mijn broer en zus.

Meer mensen niet.



Ik heb wel vriendinnen gehad in het verleden, maar ik durf lang niet voor iedereen mijn handen in het vuur te steken dat ze er voor mij zouden zijn in moeilijke tijden. Omgekeerd zou ik dat altijd doen. Als ik om iemand geef dan mag die mij midden in de nacht bellen en dan ga ik naar hem/haar toe...



Daarnaast vind ik het door de nodige teleurstellingen en afwijzingen in het verleden heel moeilijk om echt mezelf te "geven" aan iemand....
Ik heb er 5 en we gaan door het vuur voor elkaar.

Vriendschap komt je niet aanwaaien, investeren is wat je ook moet doen. Na mijn vorige relatie echt alles kwijt geraakt, inclusief gezamelijke vrienden. Heb helemaal opnieuw moeten beginnen, wat ook betekende nieuwe mensen leren kennen.

Met deze 5 ben ik erg gezegend en geniet ik zo van onze vriendschap, die gebaseerd is op eerlijkheid en vertrouwen.

We zien elkaar helaas te weinig, maar wanneer we elkaar weer zien, is het gewoon oppakken waar we gebleven waren.
Ik stelde mijn vraag eigenlijk naar aanleiding van de opmerking over 'mensen niet de tijd en moeite waard vinden'. Ik wist even niet hoe ik dat moest interpreteren. Maar er zijn natuurlijk heel veel redenen om geen vrienden te hebben.



Als iemand het graag wil maar het lukt niet dan lijkt me dat heel rot. Ik ben dan ook benieuwd waar het eh.... 'misgaat' zeg maar. Interessant om eens over te hebben misschien? Als men gewoon happy is zonder vrienden, dan is dat natuurlijk uitstekend, geen oordeel over.



Ik lees bij wat mensen dat teleurstellingen met vrienden zorgden voor een vriendenloos leven. He bah, wat ellendig. Ook dan ben ik benieuwd naar waar dat dan mis ging. Of het een verkeerde match was o.i.d. of iets anders.



Natuurlijk ben ik ook teleurgesteld in mensen, ook wel in vrienden. Mensen die ik inmiddels niet meer zie omdat ik verhuisd ben, of die aardig leken en me een loer draaiden. Maar omdat ik zo'n stabiele, relatief grote kring mensen om me heen heb kan ik dat makkelijk relativeren en me er zonder vertrouwensverlies overheen zetten.



Ook ik heb mooiweervrienden gehad, of mensen die zich je vriend noemen en vervolgens even zo vrolijk een mes in je rug planten. Maar met de échte vrienden gebeurde dat nooit en sommige van die personen ken ik al 35 jaar. Dat maakt mijn vertrouwen in het hebben van vrienden, het investeren in die contacten en mijn geloof in vriendschap groot.



Is dat onwrikbare vertrouwen, omdat ik dagelijks leef met 'bewijs' dat het voor mij bestaat, vriendschap, misschien het verschil?
quote:Gaeta schreef op 26 juli 2012 @ 22:14:

[...]





Ik heb weinig vrienden en daar kies ik bewust voor. Omdat ik mijn wereld al heel erg groot vind. Neemt niet weg dat ik ze niet mis.



Het gaat niet om tijd die vriendschap kost, als je je ontheemd voelt, heb je amper energie voor jezelf. Dat is erg en heeft weinig te maken dan jezelf leuker vinden dan anderen. Energie om jezelf staande te houden, kost heel veel. Dat is vaak lullig. Maar nu en net genoeg om staande te houden.



Het is geen verheven gedrag ofzo.Duidelijk, ik snap wat je zegt.
Alle reacties Link kopieren
3.



Alle 3 met recht echt beste vriendinnen. En alle 3 op hun eigen manier Maar met allemaal kan ik lachen en huilen. Altijd.



Voor de rest een redelijke kennissen kring. Ook wel fijn, maar op mijn 3 vriendinnen ben ik echt een soort van verliefd.





overigens hoef ik er ook niet meer hoor 3 is precies mooi voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Leo, jij bent ook makkelijk om van te houden! Fijn dat je zelf ook zo goed van iemand kan houden (en dat maakt jou juist ook weer zo makkelijk om van te houden).
Zie net dat jij als laatste hier gereageerd had, dus ik denk 'snél, even Duploo virtueel boezemklemmeren!' zit jij al lief tegen mij aan te posten!







Ik ben redelijk openbaar inderdaad, geen allemansvriend maar wel makkelijk in contact hebben en houden.



En jij? Want jij bent zelf om op te vreten weet ik...
quote:eleonora schreef op 26 juli 2012 @ 23:24:

[...]





Duidelijk, ik snap wat je zegt.Lieve uitspraak.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het kunnen bellen midden in de nacht toch zo belangrijk voor mensen ? Zoals ik het zelf ervaar komen en gaan mensen in je leven. Vriendschappen verwateren, je krijgt een ander leven door bv werk, kind etc.

Persoonlijk hecht ik me niet zo snel aan mensen, dus als er dan een vriendschap ter ziele gaat, dan haal ik mijn schouders op en denk, oké het was een leuke tijd maar nu komen er weer andere mensen op mijn pad.
Ja en?
quote:Gaeta schreef op 27 juli 2012 @ 00:14:

[...]





Lieve uitspraak.



En ik meen het. Uit ervaring. Niet die van mezelf maar wel van heel dichtbij. En aan die reden had ik niet gedacht toen ik mijn vragen stelde.



Heb er 3 echte vriendinnen. 1 ken ik al vanaf de basisschool en 2 ken ik via werk. Zelf vind ik het moeilijk om vrienden te maken, dat komt voor een deel doordat ik vroeger erg gepest ben geweest. Hierdoor voel ik me niet zo op mijn gemak in groepen.



Verder vind ik het in vriendschappen belangrijk dat je elkaar in je waarde laat. Zo is mijn oudste vriendin christelijk en ik niet, maar we kunnen er wel samen over praten. Ik ben zelf ook aanwezig geweest bij de doop van haar 3 kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven