hoeveel echte vrienden heb jij?

26-07-2012 16:14 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier ben ik weleens benieuwd naar. Soms lijkt het wel alsof ik een van de weinigen op de wereld ben die maar heel weinig vrienden heeft.

Ik had er tot een jaar o 2 geleden echt wel 5 waarvan ik wist dat ik ze dag en nacht kon bellen als er wat mocht zijn. Alles konden we delen. Helaas bleken er 2 toch geen echte vriendinnen te zijn. En wat kun je je dan belazerd voelen zeg...

Als je zo op mensen vertrouwt en ze je vertrouwen zo vreselijk beschamen.

Ik ben wel "blij"dat ik erachter gekomen ben hoe ze echt in elkaar steken , maar toch doet zoiets pijn , zelfs na 2 jaar nog best weleens...

INmiddels dus al weer even verder en het kringetje is verkleind absoluut. Maar toch komen er langzaam wel weer wat andere mensen in de plaats , meer als kennis of voor een praatje op het schoolplein , maar goed je moet ergens beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Sorry ik denk dat ik hier een beetje in doordraai op deze topic , misschien omdat ik voor het eerst durf te zegen dat ik geen vrienden heb , behalve mijn man . En ik lees hier dat er meerdere mensen ook durven toe te geven en dat ik eigelijk niet meer voor hoef te schamen , dankzij een traumatische ervaring in het verleden met zo genaamde vrienden , vind ik niet meer de moeite waard om energie in te steken in nieuwe mensen ,alleen puur oppervlakkig !
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit zo veel 'vrienden' gehad als nu. Hier in de VS noemt men iedereen een vriend. Ik heb denk ik een stuk of dertig/veertig mensen waarmee ik regelmatig omga, maar qua echte vriendschappen? Ik heb wel vrienden en vriendinnen waar ik meer mee optrek, maar het haalt het niet bij mijn vriendschappen in Nederland. Het voelt anders. Thuis heb ik een stuk of tien echte vrienden, waarvan ik er toch zeker vijf 'in slechte tijden' kan bellen. Hier zijn er twee mensen die ik zou bellen waarbij ik me niet opgelaten zou voelen.



Het is best bizar hoe oppervlakkig het leven hier is. Ik merk dat vriendschappen met fases komen en gaan; je trekt intensief met iemand op en als de belangen veranderen, is dat ook zo weer over. Dat geldt niet alleen voor mij maar voor iedereen eigenlijk, zelfs de mensen die hier zijn geboren. Ik heb het idee dat de enige mensen die echte vrienden hebben die van hun studietijd of eerder kennen. Als je dus voor je werk ergens anders gaat wonen, is dat voorbij.



Het is heel erg 'wat kun jij voor mij doen', in vriendschappen en relaties. Vertrouwen is er niet. Ik heb gelukkig geen geheimen dus ben nog nooit 'verraden', maar af en toe voelt het wel heel leeg. Toen ik hier pas was zei de man met wie ik aan het daten was: 'ik heb geen vrienden nodig, want ik vertrouw niemand', en ik dacht nog, 'nou nou'. Maar nu begrijp ik het wel.



Het is best triest. Mensen drinken hier veel, er wordt gemakkelijk naar drugs gegrepen. Voor de buitenwereld lijkt het allemaal heel mooi, maar het stelt niks voor. Na een tijdje zie je hoe onzeker mensen eigenlijk zijn, achter die grote mond en dat masker van zelfvertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee.
Alle reacties Link kopieren
quote:lislislislis schreef op 27 juli 2012 @ 20:21:

ik voel me niet normaal omdat ik mijn verjaardag niet kan vieren omdat ik niemand heb om uit te nodigenDit heb ik ook. Ik heb sinds mijn basisschool eigenlijk nooit meer mijn verjaardag gevierd. Geen vrienden om uit te nodigen, en behalve mijn ouders en broer en zus heb ik ook geen familie waar ik mee om ga. Saai dus. Op mijn verjaardag vorig jaar schaamde ik me ook een beetje, ik was toen in een relatie en op de verjaardag van mijn ex zat het hele huis vol met vrienden en toen ik jarig was was er dus niemand. Ik wordt in de herfst 21 en ik zou het liefste een keer mijn verjaardag willen vieren. Hopen dat ik leuke mensen ontmoet op mijn nieuwe studie!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de definitie van vriendin best lastig. Ik heb een paar (vijf) echt goede vriendinnen. Dan zijn er mensen die ik al jaren ken, bij wie ik op verjaardagen kom en zij bij mij, met wie het altijd gezellig is om af te spreken. We staan echter niet bovenaan elkaars bellijstjes wanneer er iets aan de hand is. Zijn dit dan vrienden of kennissen?
Alle reacties Link kopieren
quote:lislislislis schreef op 27 juli 2012 @ 20:28:

Sorry ik denk dat ik hier een beetje in doordraai op deze topic , misschien omdat ik voor het eerst durf te zegen dat ik geen vrienden heb , behalve mijn man . En ik lees hier dat er meerdere mensen ook durven toe te geven en dat ik eigelijk niet meer voor hoef te schamen , dankzij een traumatische ervaring in het verleden met zo genaamde vrienden , vind ik niet meer de moeite waard om energie in te steken in nieuwe mensen ,alleen puur oppervlakkig !



Waarom zou je je schamen?

Dat is toch helemaal nergens voor nodig?

Je bent wie je bent en dat is goed genoeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 27 juli 2012 @ 20:44:

Ik vind de definitie van vriendin best lastig. Ik heb een paar (vijf) echt goede vriendinnen. Dan zijn er mensen die ik al jaren ken, bij wie ik op verjaardagen kom en zij bij mij, met wie het altijd gezellig is om af te spreken. We staan echter niet bovenaan elkaars bellijstjes wanneer er iets aan de hand is. Zijn dit dan vrienden of kennissen?



Ik denk dat jij dat voor je zelf bepaalt.

Hoe zie jij graag een echte vriend(in) ? Zoals je het nu hebt? of hoop je eigelijk op meer?



Ik bijv zie een goeie vriendin wanneer;

- ik met diegene leuke dingen kan en wil doen, maar ook in slechte periodes dat wij altijd voor elkaar klaar staan ongeacht waar iemand zich bevind of hoelaat het is.

- Het geven van respect en het ontvangen van respect naar elkaar toe.

- Een eige mening kunnen hebben, en daarvoor ook respect te tonen.

- Het niks ''moeten'' maar dat alles van zelf gaat.

- Iemand die ik als ik maanden niet heb gezien, en dan weer wel alles weer goed is.

En daarvan heb ik er 2.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is mijn beste vriend en daarnaast hebben we nog een bevriend stel wat we echt vrienden noemen. Maar verder zijn het allemaal kennissen. Sommige mensen noemen iedereen al snel vrienden, dat lijkt wel populair, maar mijn idee over vriendschap is anders.

Echte vriendschap is bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn familie, en daarnaast een hoop kennisen en collega's. Je hebt denk ik niet veel nodig. Je tijd is beperkt je kan niet iedereen goed contact mee houden. Een maatje om mee te sporten en dingen mee te doen zou wel leuk zijn. Dit zou ik eventueel ook in een relatie kunnen vinden.

Ik vindt het lastig om de label echte vriend te gebruiken, al weet ik wel wie er nog voor mij zijn tijdens de scheiding.
Alle reacties Link kopieren
Vroegah toen ik single was had ik heel veel 'vrienden en vriendinnen'.

Sinds ik een relatie heb zijn er een aantal vriendschappen gesneuveld. Niet op mijn initiatief, maar dat terzijde.



Nu heb ik 3 echt goede vriendinnen die ik door dik en dun kan vertrouwen.

Een ken ik al 24 jaar, de ander 21 en een 9 jaar.



Daarnaast mijn zusjes die ik eigenlijk als de aller aller beste vriendinnen beschouw.

No matter what er gebeurd of hoe verschillend we ook zijn we koesteren onze band met elkaar.
Love...miss..will never forget you..
Alle reacties Link kopieren
Helaas geen. Ik zou het graag anders willen, maar het is niet het geval. Herken het eenzame verjaren! Ik vier het ook al jaren niet om die reden. Mijn familie is wel wat groter, maar het heeft voor mij wat treurigs om alleen mijn familie op mijn verjaardag te hebben. Niet best voor je zelfbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Geen. De vrienden die ik had zitten allemaal in dezelfde vriendengroep. Voor mijn gevoel ben ik ze ontgroeid. Ze wonen allemaal nog in hetzelfde dorp en gebruiken veel drugs. Niemand lijkt andere prioriteiten dan bankhangen te hebben.

Verder heb ik ook niet echt behoefte aan nieuwe vrienden. Ik onderneem vaak genoeg iets met mijn klasgenoten, maar ben ook graag alleen.
Alle reacties Link kopieren
Het verbaast mij dat er zoveel mensen zijn zonder vrienden. Is dat omdat deze mensen bijna niemand vriend noemen of gaan ze echt met niemand om. en als dat zo is, wat doe je dan als je zin hebt om wat leuks te doen of om even te praten? Is het dan een gemis dat je steeds ervaart?
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 27 juli 2012 @ 22:17:

Het verbaast mij dat er zoveel mensen zijn zonder vrienden. Is dat omdat deze mensen bijna niemand vriend noemen of gaan ze echt met niemand om. en als dat zo is, wat doe je dan als je zin hebt om wat leuks te doen of om even te praten? Is het dan een gemis dat je steeds ervaart?Om even voor mezelf te praten in dit geval: iets leuks doe ik met mijn vriend (90 % van de keren) , mijn moeder (klinkt zielig, maar ze is jong van geest en heel leuk gezelschap) of een kennis. Praten is net dezelfde situatie. Eerlijk gezegd heb ik na een werkdag op zich al vrij weinig energie over om gewoon huishoudelijke taken te doen en gezellig bij m'n vriend te zijn. Laat staan dat ik me dan ook nog eens zou moeten verplaatsen voor een activiteit met vrienden. In het weekend is dit natuurlijk wel wat anders, maar dan heb ik ook altijd zoveel te doen (studeren, poetsen, boodschappen, sociale verplichtingen zoals schoonfamilie bezoeken, regelmatig uit eten of naar de bioscoop of terrasjes met m'n vriend, gezellige avondjes bij mijn familie,...) dat echt regelmatig afspreken met een vriendin of vriendengroepje écht een inspanning zou vragen. Ik ervaar dus het niet hebben van beste vrienden niet als een gemis, maar wel het gevoel dat ik erdoor krijg (dat ik zielig ben, zo zonder vrienden). Beetje het gevoel van: al de rest heeft wel vrienden en lijkt daar zo gelukkig om, zou ik dat dan eigenlijk niet ook moeten hebben? Meer een gevoel van sociale vergelijking met anderen dan echt een behoefte vanuit mezelf dus.. Ik weet niet hoe anderen dit ervaren, ben wel benieuwd.
Niks moet... niksen mag
Alle reacties Link kopieren
cassio, dank voor je uitleg. Het kinkt alsof je een fijn en vol leven hebt. Ik hoop dat je je niet laat leiden door sociale druk en dit anders gaat zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op vrijdag 27 juli 2012 22:17 Het verbaast mij dat er zoveel mensen zijn zonder vrienden. Is dat omdat deze mensen bijna niemand vriend noemen of gaan ze echt met niemand om. en als dat zo is, wat doe je dan als je zin hebt om wat leuks te doen of om even te praten? Is het dan een gemis dat je steeds ervaart?Nou ik heb eigelijk niemand nodig om wat leuks te doen ik vermaak me prima zonder vrienden , ik kan prima tegen alleen zijn , en ik mis het niet , ik ga wel met wat mensen om maar ik noem ze geen vrienden nee ... Waarom heb je perse iemand nodig om je te vermaken ...
Alle reacties Link kopieren
Grappig hoe mensen daarin verschillen. Ik vind 9 van de 10 keer iets leuer als ik het met een leuk iemand doe dan alleen. Ik houd van praten, borrelen ect., maar bv ook sporten vind ik samen leuker. Ben dan ook bijna nooit alleen en als ik alleen ben, zit ik vaak op facebook ;). Ik denk dat verschil in temperament een grote rol speelt.
Alle reacties Link kopieren
1 beste vriendin tegen wie ik ook ik hou van je zeg. Dan nog 3 goede vriendinnen en wat losse groepjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op vrijdag 27 juli 2012 23:28 Grappig hoe mensen daarin verschillen. Ik vind 9 van de 10 keer iets leuer als ik het met een leuk iemand doe dan alleen. Ik houd van praten, borrelen ect., maar bv ook sporten vind ik samen leuker. Ben dan ook bijna nooit alleen en als ik alleen ben, zit ik vaak op facebook ;). Ik denk dat verschil in temperament een grote rol speelt.Ik denk niet dat temperament een grote rol spelt , helemaal niet zelfs , ik denk dat jij niet alleen kan en durft te zijn , maar ik heb daar mee moeten leren leven , natuurlijk is het leuk om samen iets leuk te doen , en ik doe wel heel veel met mijn man , maar ik doe ook veel dingen alleen en ik vermaak mij ook prima en op dat moment mis ik niemand !
Alle reacties Link kopieren
lislisect, ik vind je reactie een beetje defensief. Prima toch als jij geen vrienden nodig hebt en je vermaakt met je man. Ik zou daar zelf niet voor kiezen en dat koppel ik aan temperament in die zin dat ik extravert ben en makkelijk contacten leg. Kennelijk heb jij een andere reden om jouw leven zo in te richten dan een meer introverte persoonlijkheid.
Alle reacties Link kopieren
lislislislis, ik lees nu eerder dat je teleurgesteld bent in contacten met anderen. dat ik heel naar.......maar dat betekent natuurlijk niet dat mensen die wel graag bij anderen zijn niet alleen kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel vrienden ik heb!?

Moeilijk, moeilijk.



Ten eerste is de definitie bij niemand hetzelfde en kom je er meestal pas achter als het met je misgaat.



Heb ook wat negatieve ervaringen gehad maar blijf toch vertrouwen hebben in vriendschappen.

Het voelt alleen wel anders dan op de middelbareschool, realistischer, je weet dat een vriendschap over kan gaan.

En dit vind ik soms ook geen ramp meer terwijl ik daar vroeger echt van van de kaart was. En echt verdriet voelde.



@ naam kwijt; Mooie post over Amerikaanse vriendschappen, had het al eerder gehoord maar jij bevestigd het nogmaals. Wat betreft vriendschappen in het algemeen zit je in Nederland beter.
Alle reacties Link kopieren
aha, @ Isabellajosephine ;)



zie vorige post
Alle reacties Link kopieren
quote:lislislislis schreef op 28 juli 2012 @ 00:20:

[...]



Ik denk niet dat temperament een grote rol spelt , helemaal niet zelfs , ik denk dat jij niet alleen kan en durft te zijn , maar ik heb daar mee moeten leren leven , natuurlijk is het leuk om samen iets leuk te doen , en ik doe wel heel veel met mijn man , maar ik doe ook veel dingen alleen en ik vermaak mij ook prima en op dat moment mis ik niemand !



Eens!

Temperament!??? Dat heeft hier toch niets mee te maken...........

is een btje een rare opmerking, mijn inziens
Alle reacties Link kopieren
Lotte ken ik al bijna 10 jaar, samen op school zonder al te veel kleerscheuren door de pubertijd heen, heeeel veeel geschiedenis opgebouwd, we staan altijd klaar voor elkaar.



Een echte vriendin is ze omdat zij mij als geen ander haarfijn kan aanvoelen.



ik heb 1 echte vriendin en stuk of 20 half/half vrienden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven