Hoeveel impact heeft samenwonen op relatie?

03-05-2015 13:01 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Korte situatieschets: vriend kan in buitenland gaan werken, en zou dan moeten emigreren. Hij wil alleen als ik met hem mee ga. prima, heb ik gezegd, maar ik heb wel twee voorwaarden: ik wil van tevoren hier samenwonen, en ik wil het land gezien hebben voor ik kan beslissen of ik denk dat ik er zou kunnen wonen voor een paar jaar. Leek me niet onredelijk; hem gelukkig ook niet. Maar nu: dat samenwonen lijkt niet te gaan gebeuren, omdat hij het te duur vindt (met name bemiddelingskosten + borg), teveel gedoe vindt voor zo'n korte tijd (we zouden mogelijk in januari al vertrekken), hij vindt het te snel (hij wil voor de zomer verhuizen, maar mei of juni vindt ie te snel) en hij vindt het vooral een beetje overbodig 'want we zijn nu toch ook al bijna altijd samen?'



Ik heb er graag het geld en de moeite voor over om erachter te komen of we elkaar niet na twee maanden het hele huis door slaan van irritatie, want ik kom daar liever hier achter, dan wanneer we in Ander Land zitten. Land ligt niet echt om de hoek, dus het is een behoorlijk grote stap voor zowel hem als mij. Ik begrijp zijn bezwaren wat betreft het samenwonen erg goed, maar baal er ook behoorlijk van. Voor mij is dit erg belangrijk, en dat weet en begrijpt hij. In mijn omgeving wonen nog niet veel mensen samen, maar de mensen die samenwonen geven aan dat het voor hen wel enige struggles opgeleverd heeft die ze van tevoren per se niet hadden zien aankomen. Ook het vinden van een nieuwe routine samen heeft hen wel wat tijd en moeite gekost. Maar ja, misschien zijn zij net die ene twee of drie stellen bij wie het samenwonen niet vlekkeloos verliep, en gaat het bij verder iedereen perfect.



Ik zou graag meningen willen hebben over hoeveel impact samenwonen op een relatie kan hebben. En of ik nu heel veeleisend ben, of misschien overdadig verstandig wil zijn, of dat ik het onderwerp misschien toch nog eens moet aankaarten bij mijn vriend.
That's a fine looking high horse
Alle reacties Link kopieren
Wonen jullie beide nu nog thuis dan?
.
dus jij wil officieel samenwonen in die paar maanden die er nog zijn voor jullie emigratie omdat je denkt dat dat een goede voorspeller is van het succes van de emigratie? Dat is het niet.

Hoe vaak ben je nu samen? en hoe lang ken je je vriend?
Jullie kunnen niet samen wonen in eens van jullie huizen nu? Of zijn jullie nog heel jong en wonen jullie beiden nog thuis?

Werk jij of zit je nog op school, hoe ga je dat doen dan?

Samenwonen kan heel veel impact hebben en ik vind het heel goed dat je dat eerst hier wil proberen. Wil hij dat niet zou ik ook niet meegaan.
samenwonen verandert je relatie zeker net als emigreren. Of het werkt kan je van te voren niet weten
Alle reacties Link kopieren
kan je niet jouw of zijn huis aanhouden en tijdelijk bij de ander intrekken?
Alle reacties Link kopieren
Samenwonen is natuurlijk anders dan alleen wonen. Maar wat betreft de irritaties die kunnen ontstaan, dat is meestal pas na een tijdje (is mijn ervaring) dus weet niet of het zin heeft om een paar maanden te 'proef samenwonen' .
.
Alle reacties Link kopieren
Heeft geen van jullie een eigen woning?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Nee, we wonen allebei op onszelf. Ik in een studio, hij een klein appartement. Ik kan niet bij hem intrekken, omdat ik me niet in kan schrijven.
That's a fine looking high horse
quote:dalliance schreef op 03 mei 2015 @ 13:06:

Nee, we wonen allebei op onszelf. Ik in een studio, hij een klein appartement. Ik kan niet bij hem intrekken, omdat ik me niet in kan schrijven.



En waarom niet? En moet dat dan perse?



Een kleine ruimte is best te doen als je elkaar echt lief vind, en dan zie je ook snel alle irritatie.

Ik snap wel dat hij nu niet nog allemaal koste wil maken voor een paar maanden. Ik zou nu gewoon op een adres gaan zitten met z'n 2en elke dag. en dan beslissen. Hou je huizen aan en kijk hoe het gaat.

Wissel desnoods van adres maar wel echt helemaal samen, elke dag.
Alle reacties Link kopieren
Dan samen in jouw studio? Ook al is het klein, als je dat al niet trekt 'tijdelijk' zou ik niet eens gaan emigreren met hem.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 mei 2015 @ 13:05:

samenwonen verandert je relatie zeker net als emigreren. Of het werkt kan je van te voren niet wetenDit begrijp ik, en dat is een risico dat ik wel bereid ben om te nemen. Het is meer dat er al ZOVEEL dingen onzeker zijn als we gaan emigreren. Gaan we het leuk hebben daar, is het werk leuk, kan ik na mijn studie een baan vinden, gaan we nieuwe vrienden maken, waar gaan we wonen, krijgen we geen intense heimwee, etc etc etc. Het zou mij veel rust geven als ik in ieder geval zou weten dat we samen in een huis kunnen wonen. Ik begrijp dat het geen garanties geeft, maar misschien wel iets meer rust. Dat we al een klein beetje gewend zijn aan elkaar in een huis, en dat we niet naast alle andere dingen, daar ook nog aan moeten wennen.
That's a fine looking high horse
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben nu allebei een eigen woning dus zou ik voor die paar maanden daar gaan samenwonen, logisch dat je vriend geen extra kosten wil maken voor een ander huis als jullie beide een huis hebben
.
quote:dalliance schreef op 03 mei 2015 @ 13:08:

[...]



Dit begrijp ik, en dat is een risico dat ik wel bereid ben om te nemen. Het is meer dat er al ZOVEEL dingen onzeker zijn als we gaan emigreren. Gaan we het leuk hebben daar, is het werk leuk, kan ik na mijn studie een baan vinden, gaan we nieuwe vrienden maken, waar gaan we wonen, krijgen we geen intense heimwee, etc etc etc. Het zou mij veel rust geven als ik in ieder geval zou weten dat we samen in een huis kunnen wonen. Ik begrijp dat het geen garanties geeft, maar misschien wel iets meer rust. Dat we al een klein beetje gewend zijn aan elkaar in een huis, en dat we niet naast alle andere dingen, daar ook nog aan moeten wennen.Dat kan gewoon met de huizen die jullie nu hebben, gewoon niet meer apart slapen, samen wonen op die 2 plekken. Waarom extra kosten maken en jullie huizen opzeggen ect.
quote:dalliance schreef op 03 mei 2015 @ 13:06:

Nee, we wonen allebei op onszelf. Ik in een studio, hij een klein appartement. Ik kan niet bij hem intrekken, omdat ik me niet in kan schrijven.Ga dan een paar maanden bij hem logeren. Ik zou ook niet voor korte tijd nog een groter huis gaan zoeken (schilderen, stofferen, verhuizen etc). Geeft alleen maar stress. En ben je eindelijk gewend en dan kan je weer weg.
Alle reacties Link kopieren
Als er geen tijd meer is om samenwonen uit te proberen, dan moet je zeker goede afspraken maken over verdeling van taken en verwachtingen over de invulling. Verwachtingen en afspraken zijn sowieso wel handig om uit te spreken van tevoren.

En of het werkt weet je niet, dat blijkt gewoon pas in de praktijk.

Heb jij bezigheden in Ander Land, of ben je daar aan huis gebonden?
quote:dalliance schreef op 03 mei 2015 @ 13:08:

[...]



Dit begrijp ik, en dat is een risico dat ik wel bereid ben om te nemen. Het is meer dat er al ZOVEEL dingen onzeker zijn als we gaan emigreren. Gaan we het leuk hebben daar, is het werk leuk, kan ik na mijn studie een baan vinden, gaan we nieuwe vrienden maken, waar gaan we wonen, krijgen we geen intense heimwee, etc etc etc. Het zou mij veel rust geven als ik in ieder geval zou weten dat we samen in een huis kunnen wonen. Ik begrijp dat het geen garanties geeft, maar misschien wel iets meer rust. Dat we al een klein beetje gewend zijn aan elkaar in een huis, en dat we niet naast alle andere dingen, daar ook nog aan moeten wennen.Het leven is onzeker. Wen er maar aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef je vriend groot gelijk.

Hup, verhuis je spullen en trek bij hem in. Of andersom. Ik zie het probleem niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivapimpelmees schreef op 03 mei 2015 @ 13:12:

Ik geef je vriend groot gelijk.

Hup, verhuis je spullen en trek bij hem in. Of andersom. Ik zie het probleem niet.Ik ook niet
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook niet goed waarom jullie niet inofficiëel kunnen gaan samenwonen tot januari?

Ik kwam er pas tijdens samenwonen achter dat mijn vriend allerlei niet zo fijne eigenschappen had, die daarvoor niet opvielen, een oefenronde kan dus nooit kwaad.

Maar denk dat je pas in het buitenland gaat uitvinden hoe het echt werkt, zonder je vrienden en kennissen, werk, je vaste supermarkt en stamkroeg. Je wordt dan meer op elkaar aangewezen dan hier tijdens proefsamenwonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je moeilijk doet eigenlijk. Gewoon voorstellen om bij hem in te trekken of hij bij jou en klaar.

Zonde van het geld, borg, bemiddelingskosten, huis opknappen en dat voor een paar maanden.



Waarom wil je dat niet? Wat is de reden? Behalve niet kunnen inschrijven bij hem.
.
quote:vivapimpelmees schreef op 03 mei 2015 @ 13:12:

Ik geef je vriend groot gelijk.

Hup, verhuis je spullen en trek bij hem in. Of andersom. Ik zie het probleem niet.Mee eens. En als je je niet in kunt schrijven houd je je huis aan en ga je bij hem logeren.
quote:dalliance schreef op 03 mei 2015 @ 13:06:

Nee, we wonen allebei op onszelf. Ik in een studio, hij een klein appartement. Ik kan niet bij hem intrekken, omdat ik me niet in kan schrijven.Dan trek je bij hem in en houd je je eigen studio in de tussentijd. Dat zou ik je sowieso aanraden, om je studio een tijd te houden als je gaat samenwonen.
quote:isa__88 schreef op 03 mei 2015 @ 13:15:

Ik vind dat je moeilijk doet eigenlijk. Gewoon voorstellen om bij hem in te trekken of hij bij jou en klaar.

Zonde van het geld, borg, bemiddelingskosten, huis opknappen en dat voor een paar maanden.



Waarom wil je dat niet? Wat is de reden? Behalve niet kunnen inschrijven bij hem.



Dit en als je je eigen huis aanhoudt (wat heel verstandig zou zijn) hoef je je ook daar niet in te schrijven.



En wat ben je stil TO.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties tot zover! Misschien maakt dit mij een verwende luxepoes, maar mijn 'probleem' is dit:



Vanaf het begin van onze relatie (ruim een jaar geleden) zijn we voornamelijk bij hem thuis geweest. Ik heb me aangepast aan zijn gewoonten en routines in zijn huis, want het is immers zijn huis, en ik heb nooit gedacht 'vanaf date 14 ga ik eens wat dingen doen zoals IK het thuis doe'. Zijn appartement is klein, en er is hier geen ruimte voor een bureau voor mij. Laat staan voor mijn spullen of kleding. Als ik wil studeren als hij thuis is, dan zit ik of op het bed in de slaapkamer, of hij zit daar, of ik verkas naar de bibliotheek in het centrum. Er ligt hier wel eens een broek of een shirt en een paar extra schoenen, maar daar blijft het bij, want meer ruimte is er gewoon niet. Ik voel me hier vertrouwd, en hij is heel erg bereid om het mij zo makkelijk mogelijk te maken, maar het blijft zijn huis, met zijn gewoonten en zijn spullen.

Ik heb voor mijn studio op kamers gewoond, en weet dat ik me redelijk aan kan passen. Hij heeft een vrij sterk karakter, zegt zelf dat hij zich moeilijk aan kan passen aan anderen (ben ik het absoluut niet mee oneens ), en heeft dat ook nog nooit hoeven doen, want is vanuit zijn ouderlijk huis naar dit appartement gegaan.
That's a fine looking high horse

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven