Hoeveel impact heeft samenwonen op relatie?

03-05-2015 13:01 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Korte situatieschets: vriend kan in buitenland gaan werken, en zou dan moeten emigreren. Hij wil alleen als ik met hem mee ga. prima, heb ik gezegd, maar ik heb wel twee voorwaarden: ik wil van tevoren hier samenwonen, en ik wil het land gezien hebben voor ik kan beslissen of ik denk dat ik er zou kunnen wonen voor een paar jaar. Leek me niet onredelijk; hem gelukkig ook niet. Maar nu: dat samenwonen lijkt niet te gaan gebeuren, omdat hij het te duur vindt (met name bemiddelingskosten + borg), teveel gedoe vindt voor zo'n korte tijd (we zouden mogelijk in januari al vertrekken), hij vindt het te snel (hij wil voor de zomer verhuizen, maar mei of juni vindt ie te snel) en hij vindt het vooral een beetje overbodig 'want we zijn nu toch ook al bijna altijd samen?'



Ik heb er graag het geld en de moeite voor over om erachter te komen of we elkaar niet na twee maanden het hele huis door slaan van irritatie, want ik kom daar liever hier achter, dan wanneer we in Ander Land zitten. Land ligt niet echt om de hoek, dus het is een behoorlijk grote stap voor zowel hem als mij. Ik begrijp zijn bezwaren wat betreft het samenwonen erg goed, maar baal er ook behoorlijk van. Voor mij is dit erg belangrijk, en dat weet en begrijpt hij. In mijn omgeving wonen nog niet veel mensen samen, maar de mensen die samenwonen geven aan dat het voor hen wel enige struggles opgeleverd heeft die ze van tevoren per se niet hadden zien aankomen. Ook het vinden van een nieuwe routine samen heeft hen wel wat tijd en moeite gekost. Maar ja, misschien zijn zij net die ene twee of drie stellen bij wie het samenwonen niet vlekkeloos verliep, en gaat het bij verder iedereen perfect.



Ik zou graag meningen willen hebben over hoeveel impact samenwonen op een relatie kan hebben. En of ik nu heel veeleisend ben, of misschien overdadig verstandig wil zijn, of dat ik het onderwerp misschien toch nog eens moet aankaarten bij mijn vriend.
That's a fine looking high horse
Alle reacties Link kopieren
quote:DorothyParker schreef op 03 mei 2015 @ 13:52:

[...]



Eens. Onze eerste samenwoon-frustraties kwamen pas na een jaar naar boven.



Is het voor jou financieel mogelijk om je studio aan te houden? Naar waar zouden jullie emigreren? Londen lijkt me bijvoorbeeld minder eng dan Amerika.

Ja, dat is financieel wel mogelijk.



En het is eng
That's a fine looking high horse
Kijk je ook naar je leven daar? Heb je je al verdiept in het studentenleven daar, wat jij er kan doen, of er meer emigranten zijn, spreek je de taal, stap je makkelijk op mensen af, zou je daar makkelijk aan een bijbaan komen? Dat soort zaken? Dus niet alleen naar het samenwonen met vriend, maar ook het een nieuw leven opbouwen. Heb jij dat al eens gedaan, verhuizen naar een plek dat niet je geboorteplek is, helemaal vanaf 0 beginnen?
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 03 mei 2015 @ 13:55:

[...]



Maar de vraag was waarom jij wel de kt dat het gaat werken

Ah sorry, verkeerd begrepen. Alsnog een goede vraag.



Ik denk dat emigreren gaat werken voor onze relatie, omdat ik me niet voor kan stellen dat we niet bij elkaar zijn. Ik wil niet een heel sentimenteel en dramatisch romantisch verhaal neerpennen, maar hij doet me heel erg goed. Ik hem ook, maar ik kan hier niet voor hem spreken. Ik denk dat het gaat werken voor onze relatie, omdat we goed samen kunnen zijn, en ook goed samen alleen. De relatie zit goed, daar heb ik niet echt twijfels over, eigenlijk.



Ik denk dat het voor mij persoonlijk gaat werken, omdat ik niet echt heel erg afhankelijk ben van de dingen hier. Ja, ik ga m'n ouders missen, en m'n vrienden ook. Maar vrienden kan ik overal wel maken, ook al ben ik me ervan bewust dat het de eerste maanden waarschijnlijk wel eenzaam gaat zijn daar. Ik kan me over het algemeen gemakkelijk aanpassen aan nieuwe situaties (ook al lijkt dat in dit topic misschien niet zo), en ik zie dit ook wel als een uitdaging voor mezelf: ben ik in staat om niet te leven naar bepaalde angsten of onzekerheden? Ik heb niets dat me hier houdt, geen kinderen, geen hypotheek, geen baan... Is er een goede reden om niet te gaan? Nee, eigenlijk niet.



Beantwoordt dat je vraag beter?
That's a fine looking high horse
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 03 mei 2015 @ 13:57:

Kijk je ook naar je leven daar? Heb je je al verdiept in het studentenleven daar, wat jij er kan doen, of er meer emigranten zijn, spreek je de taal, stap je makkelijk op mensen af, zou je daar makkelijk aan een bijbaan komen? Dat soort zaken? Dus niet alleen naar het samenwonen met vriend, maar ook het een nieuw leven opbouwen. Heb jij dat al eens gedaan, verhuizen naar een plek dat niet je geboorteplek is, helemaal vanaf 0 beginnen?

Ik heb dat nog nooit gedaan.



En ja, zeker kijk ik naar het leven daar. Ik spreek de taal, ik stap makkelijk op mensen af. Ik weet wat ik daar kan gaan doen, ik moet alleen nog uitzoeken of dat ook echt gaat lukken, en daar ben ik nu mee bezig. Ik wil heel graag deze zomer daarheen om de vragen die jij stelt aan mensen daar te stellen.
That's a fine looking high horse
Alle reacties Link kopieren
Ik vind alle reacties tot zover echt heel erg waardevol. Ik praat met vriendinnen wel veel over de mogelijke emigratie, maar ik heb soms het gevoel dat niemand de goede vragen stelt. Of dat niemand durft te zeggen "dit is gedoemd te mislukken". Ik denk niet dat dat me per se tegen zou houden om te gaan, maar ik vind het wel erg fijn om verschillende meningen te horen.
That's a fine looking high horse
Alle reacties Link kopieren
quote:yajes schreef op 03 mei 2015 @ 13:50:

Je zegt dat hij zelf toegeeft dat hij zich slecht kan aanpassen en "moeilijk" is.

Maar hij wil wel dat jij met hem meegaat naar het buitenland en alles achterlaat.

Dan mag hij ook weleens zijn beste kan laten zien. Dus lekker ruimte maken in zijn appartement, zijn niet gebruikte spullen in jouw studio, en samenwonen maar. Laat hij jou maar zien dat het waard is om met hem mee te gaan.Ik heb erover gedacht om er zo in te staan. Maar wat levert mij dat op? Als hij mij nu moet bewijzen dat hij het waard is om mee te gaan, moet hij daar dan bewijzen dat hij leuk genoeg is om te blijven? Moet ik bewijzen dat ik leuk genoeg ben om mee te 'mogen'? Ik denk dat dit binnen de kortste keren heel vervelend wordt. Ik ben het wel met je eens dat ik misschien wat meer op mijn strepen moet gaan staan en koelkastruimte op moet gaan eisen, want we hebben echt niet dagelijks 25 koude biertjes nodig , maar ik wil het niet zien als een vorm van bewijs dat hij leuk genoeg is.
That's a fine looking high horse
quote:dalliance schreef op 03 mei 2015 @ 14:11:

[...]



Ik heb erover gedacht om er zo in te staan. Maar wat levert mij dat op? Als hij mij nu moet bewijzen dat hij het waard is om mee te gaan, moet hij daar dan bewijzen dat hij leuk genoeg is om te blijven? Moet ik bewijzen dat ik leuk genoeg ben om mee te 'mogen'? Ik denk dat dit binnen de kortste keren heel vervelend wordt. Ik ben het wel met je eens dat ik misschien wat meer op mijn strepen moet gaan staan en koelkastruimte op moet gaan eisen, want we hebben echt niet dagelijks 25 koude biertjes nodig , maar ik wil het niet zien als een vorm van bewijs dat hij leuk genoeg is.Heel goed van je. Erg met je eens. En dus hoef je ook niet eerst samen te wonen hier om elkaar iets te bewijzen.
Toch zou ik al wel beginnen met een gelijkwaardige basis. Dus; jij bent vaak daar, dan ook je eigen eten en drinken in de koelkast. Een Ikea plank die weer neergelaten kan worden tegen de muur zodat jij een instant bureau hebt om aan te werken. Die hoeft hij niet voor je te maken, maar je kan wel zelf initiatief daarin nemen.



Heb je hem al gevraagd waarom hij je graag mee wil hebben? En wat hij dan van je verwacht? Straks neemt hij je mee zodat jij het huishouden kan doen bijvoorbeeld, zodat hij dat niet hoeft te doen (ik speel even advocaat van de duivel). En wat als jij een goede baan hebt gevonden en hij het zijne verliest? Gaan jullie dan weer terug? Moet jij je dan weer aan hem aanpassen? Of kan hij daar dan op zoek naar ander werk? Ik zou dus eerder je toekomst veilig stellen, dat jij niet daarheen gaat waar hij gaat. Dat jij achter zijn leven aanloopt, in plaats van dat jullie kijken naar wat voor jullie beide goed is.
quote:dalliance schreef op 03 mei 2015 @ 14:04:

[...]



Ah sorry, verkeerd begrepen. Alsnog een goede vraag.



Ik denk dat emigreren gaat werken voor onze relatie, omdat ik me niet voor kan stellen dat we niet bij elkaar zijn. Ik wil niet een heel sentimenteel en dramatisch romantisch verhaal neerpennen, maar hij doet me heel erg goed. Ik hem ook, maar ik kan hier niet voor hem spreken. Ik denk dat het gaat werken voor onze relatie, omdat we goed samen kunnen zijn, en ook goed samen alleen. De relatie zit goed, daar heb ik niet echt twijfels over, eigenlijk.



Ik denk dat het voor mij persoonlijk gaat werken, omdat ik niet echt heel erg afhankelijk ben van de dingen hier. Ja, ik ga m'n ouders missen, en m'n vrienden ook. Maar vrienden kan ik overal wel maken, ook al ben ik me ervan bewust dat het de eerste maanden waarschijnlijk wel eenzaam gaat zijn daar. Ik kan me over het algemeen gemakkelijk aanpassen aan nieuwe situaties (ook al lijkt dat in dit topic misschien niet zo), en ik zie dit ook wel als een uitdaging voor mezelf: ben ik in staat om niet te leven naar bepaalde angsten of onzekerheden? Ik heb niets dat me hier houdt, geen kinderen, geen hypotheek, geen baan... Is er een goede reden om niet te gaan? Nee, eigenlijk niet.



Beantwoordt dat je vraag beter?

gáán dan. Zonder meer dan de echt noodzakelijke voorbereidingen. Spring er in en zie waar de stroom je naar toe brengt. Geniet van de goede dingen, leer van de slechte dingen, en ervaar het. Niet meer proberen zekerheden in te bouwen, maar gewoon doen, kansen grijpen, leven.



Veel plezier
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 03 mei 2015 @ 14:21:

Toch zou ik al wel beginnen met een gelijkwaardige basis. Dus; jij bent vaak daar, dan ook je eigen eten en drinken in de koelkast. Een Ikea plank die weer neergelaten kan worden tegen de muur zodat jij een instant bureau hebt om aan te werken. Die hoeft hij niet voor je te maken, maar je kan wel zelf initiatief daarin nemen.



Heb je hem al gevraagd waarom hij je graag mee wil hebben? En wat hij dan van je verwacht? Straks neemt hij je mee zodat jij het huishouden kan doen bijvoorbeeld, zodat hij dat niet hoeft te doen (ik speel even advocaat van de duivel). En wat als jij een goede baan hebt gevonden en hij het zijne verliest? Gaan jullie dan weer terug? Moet jij je dan weer aan hem aanpassen? Of kan hij daar dan op zoek naar ander werk? Ik zou dus eerder je toekomst veilig stellen, dat jij niet daarheen gaat waar hij gaat. Dat jij achter zijn leven aanloopt, in plaats van dat jullie kijken naar wat voor jullie beide goed is.

Ik denk dat je wat betreft dat eerste heel erg gelijk hebt. Ik heb misschien ook wel teveel gedacht in problemen en te weinig in oplossingen (ik kan er ZO SLECHT tegen als hij weer met zo'n achterlijke managementslogan aankomt en diep van binnen weet dat hij eigenlijk gelijk heeft)



Ik heb niet gevraagd waarom hij mij mee wil hebben. Maar het zou goed zijn om dat te vragen. Hij is beter in het uitdrukken van negatieve emoties dan in het uitdrukken van positieve emoties, en ik heb al vaker tegen hem gezegd dat ik heel specifiek weet wat hij niet leuk vindt aan mij ("jij denkt vaak in problemen in plaats van in oplossingen" is er eentje van ), en als het gaat over wat hij leuk aan me vindt, komen we niet veel verder dan "leuk", en "lief". Ik twijfel er absoluut niet aan dat zijn gevoelens voor mij veel verder en dieper gaan dan dat, maar ik zou het zo graag willen horen. Denk dat het voor mijn gevoel over deze hele emigratie wel belangrijk is, of gaat worden, om te weten dat ik geen accessoire ben. Maar then again, dat is ook weer stomme onzekerheid, want ik WEET heus wel dat ik geen accessoire ben.



Ik heb geen veilige toekomst. Als ik hier blijf, zijn mijn baankansen niet echt overweldigend, en dat zullen ze daar ook niet zijn. Misschien is het daar zelfs nog wel moeilijker, maar ja. Dat weet ik niet van tevoren. Is voor mij ook niet direct een reden om niet te gaan. We zullen er gewoon voor moeten zorgen dat hij ons allebei kan onderhouden. Vriend vindt het heel erg belangrijk dat ik me daar thuis voel, en dat ik daar ook iets leuks ga doen. Het liefst zou ik daar een promotietraject gaan doen, maar dat is knetterduur. Hij heeft afgelopen week gezegd dat hij ongeveer de helft ervan wel zou kunnen betalen, maar dat er dan nog steeds een aanzienlijke helft overblijft. Hij maakt zich daar wel zorgen over, dat ik daar mijn draai niet zou kunnen vinden. Hij heeft bij zijn leidinggevenden ook al aangegeven dat hij met zijn vriendin gaat, en anders niet. Hoe dat werkelijk uit gaat pakken, valt van tevoren natuurlijk niet te zeggen, maar zijn intentie is dat hij niet zonder mij gaat.



Ik ben er dus absoluut niet bang voor dat ik achter zijn leven aanloop, hoewel dat wel een beetje is hoe het er nu voor staat. Het moederbedrijf van het bedrijf waarvoor hij werkt staat nu eenmaal in een bepaalde staat, in een bepaalde stad en daar kunnen we niet van afwijken. Wat hij daar kan gaan doen is al redelijk duidelijk; wat ik daar kan gaan doen een stuk minder. In zekere zin loop ik achter hem aan, omdat het idee vanuit zijn werk komt, daar al een aantal dingen bepaald zijn, etc. Maar in onze relatie geeft hij me zeker niet dat gevoel.
That's a fine looking high horse
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 03 mei 2015 @ 14:22:

[...]



gáán dan. Zonder meer dan de echt noodzakelijke voorbereidingen. Spring er in en zie waar de stroom je naar toe brengt. Geniet van de goede dingen, leer van de slechte dingen, en ervaar het. Niet meer proberen zekerheden in te bouwen, maar gewoon doen, kansen grijpen, leven.



Veel plezier

Geen tot in de puntjes uitgewerkte voorbereidingen



Maar is je mening over deze hele onderneming werkelijk zo gedraaid, of geef je het maar op met me?
That's a fine looking high horse
Alle reacties Link kopieren
Niet te veel denken.



Wil jij echt verhuizen? Alleen om zo samen te zijn met je vriend? Dan snap ik jouw redenatie wel. Want stel dat samenwonen op dit moment voor jullie geen goede stap is.



Of wil je zelf heel graag ook een tijdje in een ander land wonen? Dan zou ik mijn spullen pakken en mee gaan.



Zowel samen wonen als emigreren hebben een grote impact op je relatie.



Nu nog samen wonen, lijkt me niet zo zinvol. Je vriend is toch meer bezig met zijn verhuizing naar een ander land. Zal jouw/jullie huis nu echt niet meer als "zijn huis" gaan zien. Wordt het meer een soort tijdelijke loge.



Je hoeft toch niet perse direct mee? Ga eerst eens kijken in het andere land. Zou je daar kunnen en willen wonen? Wat zou je daar zelf kunnen gaan doen? Wachten op de compound tot dat hij thuis komt? Of ga je tussen de locale bevolking wonen? Mag jij daar gaan werken? Is er werk te vinden?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het anders wel eens met Yajes. Bewijzen dat hij leuk genoeg is, is misschien niet goed geformuleerd, maar hij mag wel laten zien dat hij bereid is wat meer in te schikken. Hij heeft zijn ogen toch niet in zijn achterhoofd zitten, hij ziet toch dat er nu wel heel weinig plek is voor jouw spullen, jouw eten en drinken, jouw activiteiten? Het moet niet zo zijn dat je daar weer het gevoel hebt dat je aan het logeren bent en hem moet vragen of hij een beetje ruimte voor je wil maken, dus ik vind het best redelijk om hem duidelijk te maken dat je daar best samen naartoe wil, maar niet als het daar net zo gaat als hier.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je denkt ook in moeilijkheden Als hij de helft al voor je op tafel heeft om dat promotietraject te doen, ben je dus al halverwege het traject als je geld. Dus tijdens het studeren ook allerhande baantjes banen erbij nemen om te zorgen dat jij de andere helft voor elkaar krijgt. Klinkt alsof hij je heel graag wil helpen en ondersteunen, pak die kans dan ook aan en zoek naar oplossingen voor zaken waar je tegenaan loopt. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:hamerhaai schreef op 03 mei 2015 @ 14:38:

Je hoeft toch niet perse direct mee? Ga eerst eens kijken in het andere land. Zou je daar kunnen en willen wonen? Wat zou je daar zelf kunnen gaan doen? Wachten op de compound tot dat hij thuis komt? Of ga je tussen de locale bevolking wonen? Mag jij daar gaan werken? Is er werk te vinden?

Dit zijn wel heel veel aannames... Er is geen sprake van een compound, en er is ook geen sprake van een sterk afwijkende 'lokale bevolking'.



De optie dat ik eerst eens heen en weer reis terwijl mijn vriend daar al woont, is geen optie. Hij wil niet zonder mij verhuizen. En dat bedoelt hij niet als een drammende peuter, maar als een redelijk volwassen man, die gewoon niet z'n fijne relatie op het spel wil zetten. Omgekeerd zou ik waarschijnlijk ook niet alleen emigreren.
That's a fine looking high horse
quote:dalliance schreef op 03 mei 2015 @ 14:37:

[...]



Geen tot in de puntjes uitgewerkte voorbereidingen



Maar is je mening over deze hele onderneming werkelijk zo gedraaid, of geef je het maar op met me? ik had nog geen mening.
Alle reacties Link kopieren
quote:dalliance schreef op 03 mei 2015 @ 13:55:

[...]



En het is eng Betekent dat dat jullie een visum nodig hebben? Als je nu niet (officieel) samenwoont met je vriend en je bent ook niet getrouwd, krijg je dan wel een visum om mee te mogen verhuizen?
Je vriend deugt. Jij deugt. Jullie relatie deugt.



In dit topic reageren wat mensen die graag zien dat hij een lamlul is, want als je als man niet telepathisch weet wat een vrouw wil en daar naar handelt, ben je nu eenmaal een lamlul. Lekker negeren die mensen.



Het is allemaal spannend, natuurlijk. Mag je dus ook zo voelen. Als je het mij zou vragen: een klein, piepklein, tikje meer assertiviteit van jouw kant, vertrouwen dat alles goed komt ook als het helemaal fout gaat, en gaan met die banaan.
Alle reacties Link kopieren
Voor promotietrajecten zijn vaak beurzen beschikbaar als je een plek bemachtigt. En over het algemeen kun je als onderzoeks- of onderwijsassistent ook bijverdienen.
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 03 mei 2015 @ 14:48:

Je vriend deugt. Jij deugt. Jullie relatie deugt.



In dit topic reageren wat mensen die graag zien dat hij een lamlul is, want als je als man niet telepathisch weet wat een vrouw wil en daar naar handelt, ben je nu eenmaal een lamlul. Lekker negeren die mensen.



Het is allemaal spannend, natuurlijk. Mag je dus ook zo voelen. Als je het mij zou vragen: een klein, piepklein, tikje meer assertiviteit van jouw kant, vertrouwen dat alles goed komt ook als het helemaal fout gaat, en gaan met die banaan.

Om het even op te nemen voor die mensen: mijn vriend is soms ook een lamlul Ik heb tot nu toe alle reacties ervaren als heel bruikbaar en waardevol. Ook de reacties waar ik me niet per se in kon vinden.



Ik vind het vooral grappig om te zien dat in een topic van slechts 4 pagina's toch al wel een redelijk accurate karakterschets van mij wordt gegeven.
That's a fine looking high horse
Alle reacties Link kopieren
quote:ElizabethJennings schreef op 03 mei 2015 @ 14:48:

Voor promotietrajecten zijn vaak beurzen beschikbaar als je een plek bemachtigt. En over het algemeen kun je als onderzoeks- of onderwijsassistent ook bijverdienen.Ik weet het! Maar dan moet ik nog wel zo'n plek en beurs weten te bemachtigen. Ik heb er wel redelijk wat vertrouwen in dat dat moet lukken. In Ander Land nemen ze vaak meer mensen aan, omdat ze er vanuit gaan dat een behoorlijk aantal gaandeweg afvalt. Het lastige is dat ik gebonden ben aan 1 of 2 universiteiten, omdat vriend en ik anders niet bij elkaar kunnen wonen. En dan heeft samen emigreren niet echt veel meerwaarde. Maar dit zijn dingen waar ik me nu echt nog niet al te druk over wil maken. Er zijn mogelijkheden voor mij, ik ga er alles aan doen om de kansen voor mezelf zo groot mogelijk te maken, en verder zullen we het toch maar een beetje af moeten wachten.
That's a fine looking high horse
Alle reacties Link kopieren
nou en dan ga je nu hier samenwonen en gaat het goed.

en zit je straks in het buitenland en gaat het mis.... of goed.



wat ik maar wil zeggen is dat je nergens garantie op hebt. niets in het leven is zeker behalve de dood en de belasting.
Alle reacties Link kopieren
Dan moet je daar vanaf nu verandering in brengen en zijn huis gaan beschouwen als het jouwe. Anders schrikt hij zich een hoedje als jij in het buitenland opeens totaal verandert qua gedrag in huis
Onzin dat er niet genoeg ruimte is, ik heb met mijn vriend op 30m2 gewoond. Het kan wel, jullie moeten je alleen allebei even aanpassen.
quote:dalliance schreef op 03 mei 2015 @ 13:38:

[...]



Ik begrijp dat ik de toekomst niet kan voorspellen. En heel eerlijk: ik denk dat ik liever had gewacht met emigreren tot we een jaar of 5 samen waren. Gewoon, omdat 'dat zo hoort'. Het voelt alsof je na 5 jaar iemand beter kent dan na een jaar, en waarschijnlijk is dat ook zo. Het had waarschijnlijk veiliger gevoeld, zekerder. Maar ja, de kans doet zich nu voor, en niet over 5 jaar. Ik had kunnen zeggen dat het voor mij te snel is, of dat ik het niet aan durf, of weet ik veel wat. ...



Lees ik het verkeerd of bedoel je hier ook echt mee dat je nog maar een jaar samen bent?



Ik zou de stap wagen, als het je echt wat lijkt om zelf daar heen te gaan. Mocht de relatie stuk lopen )want een jaar samen is erg kort, zeker als je nog niet hebt samengewoond), dan moet je je ook zelf daar kunnen redden, niet alleen financieel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven