Ik ben jaloers

21-08-2015 12:44 644 berichten
Ok lieve collega Viva mensen,



Dit is geloof ik de eerste keer dat ik een topic open op relaties. Best eng. maar het moet even. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.



Al meer dan 10 jaar samen met vriend, twee kinderen, nooit jaloers geweest. Vriend is supertrouw, ik ook trouwens, en onze relatie is alleen maar mooier en sterker geworden door de jaren heen. De laatste tijd sprak hij heel enthousiast over een vrouw die hij met zijn hobby ziet en ook tijdelijk mee samenwerkt. Hij werkt heel vaak met vrouwen, en ik heb hem gewoon nooit (zo) enthousiast gezien over een andere vrouw en dat vind ik moeilijk. Dat vind ik echt oprecht fucking moeilijk. Het kan een keer gebeuren en het zou mij ook kunnen gebeuren.



Hij geeft me helemaal geen aanleiding om jaloers te zijn met zijn gedrag. Hij had zelf niet eens door dat hij anders dan anders over haar praatte. Ik heb het pas uitgesproken want ik heb wel geleerd dat mijn onderbuikgevoel/intuïtie wat je het ook wil noemen niet iets is om te negeren. Zij is een heel enthousiaste warme persoonlijkheid en geeft hem positieve aandacht, dus ik snap wel dat het hem wat doet. (Ze heeft zelf een gezin trouwens.)

Ik heb rationeel gezien echt niets om me zorgen over te maken. Heb hem (natuurlijk) ook niets verboden of wat dan ook. Het is is mijn probleemDoordat ik het heb uitgesproken na een paar maanden denk ik wel dat hij misschien iets bewuster is. En een beetje afstand houdt.



Het is gewoon zon rotgevoel. Het is zon eerlijke, lief geweldige man waar ik vreselijk veel van hou. En ik vind het niet fijn dat een andere vrouw hem een positieve boost geeft. Ik ben ook gewoon bang, omdat ik niet weet wanneer het over gaat, omdat we in onze hele relatie zoiets nog nooit aan de hand hebben gehad. Omdat het zo iets kleins is en het me toch zo van mijn stuk brengt.
Alle reacties Link kopieren
Ga je nu in relatie therapie in de hoop dat je vriend dan wel doet wat jij vindt dat hij zou moeten doen?



Jouw grenzen worden overschreden, maar hoe zit dat met de zijne? Wat vindt hij er van dat jij hem wil voorschrijven wat hij wel of niet mag doen?



Hij houdt van jou, hij kiest voor jou (al heb ik niet de indruk dat hij vindt dat hij voor een keuze stond) en hij is duidelijk geweest tegen die vrouw.



Maar omdat jij nog steeds jaloers bent, moet hij zich nog meer aanpassen om jouw vervelende gevoel weg te nemen. Hoe ver moet hij daarin gaan?



Jouw gevoel suddert nog even na, dat is heel normaal. Je kan niet van hem eisen dat hij dat ook nog oplost. Dat zal je zelf moeten doen.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
De angst regeert in dit topic. Misschien omdat vrouwen denken zoals ze denken en van elkaar weten hoe sluw en berekenend vrouwen kunnen zijn? Of omdat het lastig is om je te voor te stellen dat er ook nog een andere waarheid is dan hoe die in een vrouwenbrein beleefd wordt?

Vriend wordt weggezet als een goede sul. En bedankt. Vriend moet reageren en acteren volgens een andere norm dan de zijne. Want anders deugt het niet.

Zou het zo kunnen zijn dat vriend de avances op zijn eigen manier pareert en dat dat goed is?
quote:Rooss4.0 schreef op 02 oktober 2015 @ 11:36:

[...]



Dit is een heel interessant stuk, Dametje. Zou het kunnen dat jouw vriend hetzelfde over jou denkt?



Ja.



quote:BWitched schreef op 02 oktober 2015 @ 12:57:

Ga je nu in relatie therapie in de hoop dat je vriend dan wel doet wat jij vindt dat hij zou moeten doen?



Jouw grenzen worden overschreden, maar hoe zit dat met de zijne? Wat vindt hij er van dat jij hem wil voorschrijven wat hij wel of niet mag doen?



Hij houdt van jou, hij kiest voor jou (al heb ik niet de indruk dat hij vindt dat hij voor een keuze stond) en hij is duidelijk geweest tegen die vrouw.



Maar omdat jij nog steeds jaloers bent, moet hij zich nog meer aanpassen om jouw vervelende gevoel weg te nemen. Hoe ver moet hij daarin gaan?



Jouw gevoel suddert nog even na, dat is heel normaal. Je kan niet van hem eisen dat hij dat ook nog oplost. Dat zal je zelf moeten doen.



De relatietherapie is zijn voorstel. Mijn gevoel daar zal ik zeker zelf mee moeten dealen. Verder, Ik vind het niet raar om te bespreken dat als een van de twee zich ergens heel onprettig bij voelt in de relatie de ander daar binnen het redelijke rekening mee houdt. Dat concept is wederkerig natuurlijk.



Voorbeeld, ik vraag hem niet te stoppen met zijn hobby, ik vraag hem wel niet met haar te chatten.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al zicht op wanneer en met wie die therapie wordt aangegaan, Dametje? Naar mijn idee hoeft het niet eens een psycholoog te zijn, het kan ook een coach of mediator zijn. Waar het aan schort is jullie communicatie en dat is naar mijn idee ook het enige dat een therapeut kan, begeleiden in communicatie. Ik denk dat het heel verhelderend kan werken.
...
We hebben over een paar weken een afspraak bij een relatietherapeut.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijftgewoondametje schreef op 02 oktober 2015 @ 13:19:

[...]





Ja.





[...]





De relatietherapie is zijn voorstel. Mijn gevoel daar zal ik zeker zelf mee moeten dealen. Verder, Ik vind het niet raar om te bespreken dat als een van de twee zich ergens heel onprettig bij voelt in de relatie de ander daar binnen het redelijke rekening mee houdt. Dat concept is wederkerig natuurlijk.



Voorbeeld, ik vraag hem niet te stoppen met zijn hobby, ik vraag hem wel niet met haar te chatten.



Eens. De vraag is wat redelijk is om te verwachten. Daar is geen eenduidig antwoord op, natuurlijk.



Praten jullie daar ook over? Weet jij bijvoorbeeld waarom hij zoveel belang hecht aan contact met haar? Wat doet het met hem dat hij mondig bent en hem blijkbaar het gevoel geeft dat hij niet vrijuit kan vertellen wat hij doet? Is het eigenlijk erg, dat je niet alles van elkaar weet?



Vertrouwen betekent dat je geen controle nodig hebt. Dat je, ook al vertelt de ander jou niet alles, erop vertrouwt dat hij jullie relatie altijd op de eerste plaats zal zetten. Ook als hij elders een leuke flirt heeft. Er is natuurlijk niets mis met een flirt en er zijn meer dan genoeg mannen die daarna gewoon weer netjes naar huis gaan.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
In je post van 30-9 10.27 lees ik een aantal issues.

- hij doet (onbelangrijke) activiteitenbuiten de deur, terwijl jij hard werkt om thuis alle ballen in de lucht te houden. Heb jij aangegeven dat je hulp nodig hebt/wil? Wat doe je zelf om even bij te tanken? Heb je aangegeven dat je hulp nodig hebt, en wil hij die zgn onbelangrijke afspraken niet afzeggen? Is dat het?

- het contact met die andere dame stelt niets voor maar om jou heeft hij het afgekapt. Prima toch? Of is hij toch weer aan het sjoemelen?

- een aantal zaken die voor jou van belang zijn, vertelt hij niet. Vertrouwt hij jou niet dat je daar goed op gaat reageren?
quote:foeksia72 schreef op 02 oktober 2015 @ 13:53:

In je post van 30-9 10.27 lees ik een aantal issues.

- hij doet (onbelangrijke) activiteitenbuiten de deur, terwijl jij hard werkt om thuis alle ballen in de lucht te houden. Heb jij aangegeven dat je hulp nodig hebt/wil? Wat doe je zelf om even bij te tanken? Heb je aangegeven dat je hulp nodig hebt, en wil hij die zgn onbelangrijke afspraken niet afzeggen? Is dat het?



Als ik dat vraag doet hij dat zeker. Hij zal het nooit uit zichzelf doen. Normaal ben ik daar helemaal ok mee. Nu deed dat pijn. Dat hij niet zelf kiest voor thuis.



- het contact met die andere dame stelt niets voor maar om jou heeft hij het afgekapt. Prima toch? Of is hij toch weer aan het sjoemelen?

ja nee ja nee ik kan het niet zo goed uitleggen zonder onze hele leven uit de doeken te doen en dat gaat me iets te ver op een openbaar forum. Hij heeft het niet afgekapt uit zichzelf en ook minimaal afkappen (bv privé appen) doet ie voor mij en niet uit zichzelf.





- een aantal zaken die voor jou van belang zijn, vertelt hij niet. Vertrouwt hij jou niet dat je daar goed op gaat reageren?Ook ingewikkeld. Hij denkt dat ik er slecht op ga reageren. In de praktijk blijkt dan altijd weer dat ik daar best goed op reageer. Maar ik reageer wel slecht op mij dingen niet vertellen. Dan heb ik namelijk ook niet de kans om er iets van te vinden en ik word geregeld voor het blok gezet met afspraken waardoor ik me aan moet passen ivm met de kinderen en niet de ruimte heb om dingen voor mezelf te doen. Daarom ben ik hier soms wel heel fel op.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijftgewoondametje schreef op 02 oktober 2015 @ 14:14:

[...]

Ook ingewikkeld. Hij denkt dat ik er slecht op ga reageren.



Herkenbaar. Mijn exman dacht en acteerde net zo. Deels om mij te "beschermen", deels omdat hij natuurlijk superschijterig was voor mijn reactie terwijl mijn boze reactie vooral voortkwam door juist de leugens of het achterhouden van informatie.

Daar valt voor jouw vriend nog het eea te halen. Beschermen heeft niks te maken met het achterhouden van belangrijke informatie. Hij mag leren dat hij je alles mag vertellen en dat jouw reactie die van jou is en dat je het recht hebt te reageren zoals je doet.



Er zijn wat vertrouwensissues tussen jullie, mooi dat dat gezien wordt. Nu zaak om daar wat mee te doen.
...
Hmm, maar het is dus toch jouw ex man Rooss? Dat is jammer.



En wat grappig is, als je ons de afgelopen jaren gevraagd had of we vertrouwensissues hadden hadden we je aangekeken alsof we water zagen brandden. Ik moet het echt even op me in laten werken.



We hadden vandaag wel een goed gesprek over wat hij nodig heeft om autonoom te zijn zonder dat het mij ja,wat eigenlijk, schaadt?
Alle reacties Link kopieren
Het relatiestuk zit wel goed.

Vriend heeft dametje echt wel op 1 staan.

Enige stukje dat nog wat werk nodig heeft , is de communicatie.

We spreken nou eenmaal met dezelfde woorden 2 verschillende talen .
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
quote:Drijfsijs schreef op 02 oktober 2015 @ 12:58:

De angst regeert in dit topic. Misschien omdat vrouwen denken zoals ze denken en van elkaar weten hoe sluw en berekenend vrouwen kunnen zijn? Of omdat het lastig is om je te voor te stellen dat er ook nog een andere waarheid is dan hoe die in een vrouwenbrein beleefd wordt?

Vriend wordt weggezet als een goede sul. En bedankt. Vriend moet reageren en acteren volgens een andere norm dan de zijne. Want anders deugt het niet.

Zou het zo kunnen zijn dat vriend de avances op zijn eigen manier pareert en dat dat goed is?Ik denk dat vriend precies weet waar hij mee bezig is. Vriend wordt weggezet als sul, maar is ie niet. Ik kan me goed voorstellen dat TO eisen heeft over hoe hij het moet aanpakken (zou ik zelf denk ik ook doen), maar het heeft een tegengesteld effect. TO, ik zou eens met de dame in kwestie willen praten. Zoiets is mij ook een keer overkomen, en dat gesprek was voor mij erg verhelderend.
Alle reacties Link kopieren
quote:jinte72 schreef op 02 oktober 2015 @ 18:09:

[...]





Ik denk dat vriend precies weet waar hij mee bezig is. Vriend wordt weggezet als sul, maar is ie niet. Ik kan me goed voorstellen dat TO eisen heeft over hoe hij het moet aanpakken (zou ik zelf denk ik ook doen), maar het heeft een tegengesteld effect. TO, ik zou eens met de dame in kwestie willen praten. Zoiets is mij ook een keer overkomen, en dat gesprek was voor mij erg verhelderend.Ik ben wel benieuwd naar de reacties als het omgekeerd was. Als to een collega had die haar leuk vindt, zij er niet op ingaat maar het wel goed met hem kan vinden en als man haar zou zeggen hoe ze dat moet afhandelen.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijftgewoondametje schreef op 02 oktober 2015 @ 16:09:

Hmm, maar het is dus toch jouw ex man Rooss? Dat is jammer.





Ja, dat klopt.

Natuurlijk hebben de leugens wel afgeknabbeld maar deze hebben beslist niet voor de scheiding gezorgd. Mijn exman is chronisch depressief en dat was voor mij na jaren knokken niet leefbaar meer.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik het wel weet: mijn vriend zou not amused zijn als ik daar dan nog contact mee zou onderhouden. Het zou hem iig niet lekker zitten. Denk dat dat ook menselijk is.

Het vreemde vind ik wel dat de man van TO eerst heel erg met haar 'meepraat' en het contact afkapt, maar dat later toch niet blijkt te doen? Kan me voorstellen dat dat een dubbel gevoel geeft. Hij moet denk ik gewoon duidelijk zeggen wat hij wel en niet wil, ook naar TO toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:appelientjex schreef op 02 oktober 2015 @ 18:44:

Ik denk dat ik het wel weet: mijn vriend zou not amused zijn als ik daar dan nog contact mee zou onderhouden. Het zou hem iig niet lekker zitten. Denk dat dat ook menselijk is.

Het vreemde vind ik wel dat de man van TO eerst heel erg met haar 'meepraat' en het contact afkapt, maar dat later toch niet blijkt te doen? Kan me voorstellen dat dat een dubbel gevoel geeft. Hij moet denk ik gewoon duidelijk zeggen wat hij wel en niet wil, ook naar TO toe.Ik denk ook dat de man van TO het contact eigenlijk wel leuk vindt. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij ook meteen vreemd gaat of wil gaan. Hij laat wel merken dat hij prioriteit heeft aan to maar hij is het blijkbaar ook niet helemaal eens met de gang van zaken.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
Tja wat is vreemdgaan; kiezen om contact te onderhouden met iemand waardoor je vriendin zo'n verdriet heeft vind ik ook niet gepast in een relatie waarin je van elkaar houdt..

Ik snap gewoon niet wat zo moeilijk is voor hem, verbreek gewoon al het contact.

En mooi gezegd hierboven, wat als het verhaal andersom was geweest!?
Tja, Ik heb het gevoel dat we na mijn instorten dinsdag echt wel weer stappen hebben gemaakt samen, dat het de goede kant op gaat, maar dat gevoel heb ik de laatste tijd natuurlijk al een paar keer gehad dus ik ben een beetje huiverig om me daar aan over te geven. Ik kijk het rustig aan en eerst maar eens die therapie ook.
Alle reacties Link kopieren
En wat houden die stappen in? Ben wel benieuwd hoe je man er nu instaat?
quote:Vivaviaviva schreef op 02 oktober 2015 @ 19:27:

Tja wat is vreemdgaan; kiezen om contact te onderhouden met iemand waardoor je vriendin zo'n verdriet heeft vind ik ook niet gepast in een relatie waarin je van elkaar houdt..

Ik snap gewoon niet wat zo moeilijk is voor hem, verbreek gewoon al het contact.

En mooi gezegd hierboven, wat als het verhaal andersom was geweest!?



Zo sta ik er eigenlijk ook in.

Ik kwam afgelopen dagen niet toe aan reageren, maar heb wel meegelezen.



Zacht gekookt eitje vind ik jou absoluut niet. Op zo een openbaar forum wordt vaak erg snel gezegd dat je moet kappen met een relatie of direct korte metten maken met zaken en keuzes stellen. In het echte leven werkt het niet zo. Althans, niet voor mij. Ik zou ook niet voor elk wisje wasje mijn partner voor de keuze stellen of zus of relatie over.



In jou geval vind ik het voor wat ik tot nog toe gelezen heb normaal dat je samen probeert uit te komen. Ik vind jou dan ook moedig en geduldig dat je investeert in je relatie en dat je zelf helder blijft en duidelijk hebt waar jij voor wil gaan.



Waar ik mij wel zorgen over maak is of jou man net zoveel investeert in jullie relatie als jij. Je schrijft vooral vanuit jou gevoel en beleving en dat is goed ook, want je opent een topic om zelf te kunnen spuien en niet gelijk je man hier te laten afvuren.

Ik denk dat het voor jou zelf wel belangrijk is om na al de weken een balans op te maken, waar sta je nu? Wat heb je nu? Waar ben je nog zeker van? Waar vertrouw je nog op? Waar kan je nog op bouwen etc.



Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat hij niet alle contact verbreekt. Ik ben jaren, van kinds af aan, goed bevriend geweest met een vriend. Uiteindelijk vond hij me leuk. Ik nam zelf afstand. Zelf zat ik niet in een relatie, maar er viel geen vriendschap te onderhouden met iemand die mij leuk vond. Het was echt niet meer zoals het was. Met pijn in mijn hart verbrak ik het contact. Ik mis hem nog steeds, maar dit is beter zo. Zeker nu ik wel in een relatie zit en hij ook gelukkig in een relatie zit.



Dat het lastig voor je man is, om wat voor reden dan ook, dat snap ik, maar dat hij die keus niet maakt, dat snap ik niet. En dat hij niet keihard zijn best gaat doen voor jou/jullie. Er mag dan voor hem niets aan de hand zijn, voor jou is er wel veel aan de hand. Een relatie heb je met z'n tweeen. Als er voor jou wel iets aan de hand is, mag hij veel beter zijn best gaan doen.
Tja weten jullie. Ik weet het even niet. De laatste losse eindjes zijn afgehandeld, de club op een laag pitje gezet en op het schoolplein en op de opvang komen we haar natuurlijk gewoon tegen.



Man heeft zijn best gedaan, er staat een date, er staat een vrij weekend, hij heeft de therapeut gebeld, gepraat geluisterd, me omarmd en bevestigd. Ik zou niet weten wat hij nu nog meer zou kunnen doen. Ik weet dat ik zijn grote liefde ben en andersom. Daar zit geen twijfel.



Ja dat 'spontane ' bloemetje oid, maar daar is hij echt het type niet voor. Het is en blijft en een man, het is afgehandeld, het is goed en we gaan met iemand praten, opgelost.



Ik denk vooral, wat nu? Ik voel me een slap vogeltje. Moet toch zelf weer nu gewoon weer door. Loslaten, vergeven, beetje zelfvertrouwen tanken uit de dingen die ik doe. Ik moet er even over nadenken hoe ik 'er weer kom'.
Hij heeft altijd geïnvesteerd in de relatie, maar ik heb vaak het voortouw genomen of aangegeven wanneer dat nodig was. Nu is dat dus anders. Het werkt niet als ik het voortouw neem. Maar hij is ook niet ineens een ander mens. Warm, liefdevol, maar ook iemand die makkelijker dan ik voor zichzelf kiest (bv in ' ik ga even liggen). Daar heb ik ook veel van geleerd. Geleerd om niet de ' ik doe het wel' vrouw te zijn. Maar dat moet ik dus altijd heel erg bewaken dat ik niet in die valkuil stap.
De balans weer vinden zonder dat eerst alles moet worden afgewogen.
Maar hoe? Enfin. Ik heb het maar gewoon gezegd. ' jij moet het voortouw nemen' nu denkt ie dus dat ie het hele weekend de baas mag spelen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon, doorgaan met je leven. Je hoeft niks te doen, het zakt vanzelf wel weer af en verdwijnt naar de achtergrond. Het leven is nu eenmaal niet altijd leuk.
Opinions are like assholes. Everybody has one.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven