Jaren bijna gratis werken omwille van de vriendschap?

24-04-2007 14:07 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik jullie mening willen weten over het volgende:



Ik heb sinds een jaar een eigen praktijk waarin ik kinderen behandel. Helaas worden de kosten niet vergoed. Deze praktijk loopt erg goed en ik heb het er ontzettend druk mee. Nu behandel ik sinds een half jaar iedere week ook (anderhalf uur) een kind van één van mijn beste vriendinnen. Ik durfde hier geen geld voor te vragen, maar mijn vriendin geeft mij uit eigen beweging sinds kort 1/4 de van de normale prijs.



Ik heb het echter ontzettend druk en mijn praktijk kost mij heel veel energie. Eigenlijk besteed ik de anderhalf uur die ik bijna gratis werk liever aan een beetje tijd voor mezelf of ik besteed dit aan een normaal betalende klant (ik moet immers ook rondkomen).

Wanneer ik echter een heel enkele keer weleens afzeg reageert mijn vriendin zo van: hmm... nou volgende week dan maar he...



Het ziet er ook naar uit dat haar kind wel jarenlang hulp van mij nodig heeft....



Wat moet ik doen????
Alle reacties Link kopieren
Hoi Renee, ik ben zelf ook eigen baas, dus ik ken je situatie.Ik vind het al heel wat dat je dit een tijd lang gratis hebt gedaan en als ik jou was zou ik het met je vriendin bespreken, voordat het ten koste gaat van jullie vriendschap.Wat ik zelf vaak doe als mensen echt geen geld hebben is een ruildienst: is er niets iets wat zij voor jou kan doen?
Alle reacties Link kopieren
 Ik durfde hier geen geld voor te vragen, maar mijn vriendin geeft mij uit eigen beweging sinds kort 1/4 de van de normale prijs.Jij wilde het gratis doen en zij betaalt jou dus nu een beetje.



Ik heb het echter ontzettend druk en mijn praktijk kost mij heel veel energie. Eigenlijk besteed ik de anderhalf uur die ik bijna gratis werk liever aan een beetje tijd voor mezelf of ik besteed dit aan een normaal betalende klant (ik moet immers ook rondkomen). Kortom; je hebt spijt. Voor niets gaan de zon op dus stel voor dat je vriendin normaal betaalt of 3/4e. De behandeling van háár kind kost jou nu geld.

Wanneer ik echter een heel enkele keer weleens afzeg reageert mijn vriendin zo van: hmm... nou volgende week dan maar he... Dat heeft niets met bovenstaande te maken. Althans, zeg je vaker klanten af? Jullie hebben/hadden een overeenkomst dat jij haar kind zou behandelen. Dan is jouw veplichting dat ook echt te doen. Je moet nu niet gaan zeggen; ja zeg, ze betaalt maar 1/4 dus nu moet ze niet zeuren. Nee, jullie hebben dit afgesproken.



Het ziet er ook naar uit dat haar kind wel jarenlang hulp van mij nodig heeft....

Dus nieuw voorstel op tafel leggen en erbij zeggen dat- nu je het hebt geprobeerd/aangekeken-  je het niet voor 1/4 kan doen.
Ik vind het in beginsel jouw fout door het gratis te doen. Je had eerder kunnen verzinnen dat dat niet zo'n goed plan was. Nu heb je spijt en moet je dat eerlijk uitleggen aan je vriendin.

Wijze les, met vrienden en familie moet je niet handelen maar wandelen.

Uiteraard staat het jullie beiden vrij het nieuwe voorstel te weigeren. Mocht de vriendschap hierop stuk lopen dan heb je ook weer wat geleerd.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is dat aanname/intake gespek tussen jouw en je vriendin geweest?

Heb je haar gezegt of heeft zij gevraagd wat je tarief is?

Heb je haar op de 1 of andere manier niet duidelijk gemaakt dat ze gewoon moest betalen dat ze het nu als vriendendienst ziet?

Dat vraag ik me dus af omdat ze je 1/4 deel van je werkelijke tarief geeft...



Wat je kunt doen om niet direct de face to face confrontatie aan te hoeven gaan,is haar een algemene brief te sturen(waarin je de suggestie laat wekken dat iedereen zo'n brief van jou heeft gekregen)waarin je schrijft dat door de steeds hogere praktijkkosten je tarief miv die en die datum zoveel euro betreft.En laat dat per bank betalen en niet contant...

Als je vriendin daarover begint dat ze dat niet kan betalen of dergelijke dan zeg je dat je met haar wel een regeling wilt aangaan dat ze ipv die betaling de praktijk voor je schoonmaakt of een andere dienst,naar jou de keuze....



Dit is een omslachtige methode maar ik denk dat als je het direct bij haar brengt van dat ze meer moet betalen,het ruzie vriendschap betekent,als ik je verhaal zo lees,volgens mij denk jij dat ook omdat je niet weet hoe je er mee om moet gaan...
Ik zou ook kijken of je een dienst kunt ruilen. (Moet meteen aan de was strijken denken, hoe zou dat komen... ;))
Overigens: heb je in overweging genomen dat jouw vriendin misschien voor mond-tot-mondreclame gezorgd heeft, nieuwe klanten aangebracht via haar netwerk, dat soort dingen? Als je daar namelijk iemand betaald voor moet inschakelen ben je ook een hoop geld kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar en ook zo lastig weer terug te draaien.



mijn man is heel erg handig en dat betekend dat hij altijd maar bij vrienden stond te klussen. Vaak belde die op en na de gebruikelijke beleefdheidzinnen was er altijd iets dat gedaan moest worden. Het viel hem pas op toen ik hem er op wees. Hij heeft toen eerlijk verteld dat hij daar de tijd niet meer voor had. Dat hij alleen nog vriendendiensten deed als hij dit vanuit zichzelf aanbood maar dat ze voortaan ergens anders hulp moesten vragen (Bij enkele vage kennisen gaf hij aan dat hij voortaan in uurtarief ging werken omdat hij bij zijn werkgever wel elke avond kon overwerken aangezien het zo druk was en hij anders alleen nog maar aan het werk was)



Eerlijkheid is dus de enige optie. Eerlijk vertellen dat je praktijk te druk wordt om dit te blijven doen. Smoezen (je ziet het zelf) helpen niet want dan komt men gelijk met de optie "volgende week dan maar?"



Zeg dus eerlijk wat je ons hier verteld want daar is niets tegen in te brengen. Die weinige tijd die je nog hebt wil je graag ook nog wat ontspannen. De uren die je hebt wil je graag aan je betalende klanten besteden omdat je kosten wel doorgaan. Economische gezien en sociaal gezien is daar geen speld tussen te krijgen. Dat zal ze zonder meer jammer vinden, maar als je vriendschap hierdoor beeidigd weet je gelijk dat je vriendschap meer berekenend was dan echt van waarde. Want van vrienden mag je best wel wat begrip terug verlangen en die mogen best wel inzien dat ze al een half jaar heel veel geluk met je hebben gehad dat je ze tegen vriendenprijs wilde helpen.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
Je vergelijkt appels met peren, als in;



"...als ik weleens afzeg, reageert mijn vriendin hm..."



met jouw logica voor het niet of 1/4 betalen van de kosten voor de behandeling van haar kind.



Zij kent jouw logica blijkbaar niet en jij hebt haar nooit gezegd haar kind te willen behandelen tegen de normale kosten.



Communicatie is dus de oplossing.



Leg jouw logica uit, door te zeggen dat zij in het vervolg moet gaan betalen voor de behandeling van haar kind. Misschien inderdaad tegen de eerder genoemde 3/4 van de kosten. Misschien door haar administratieve werkzaamheden voor jou te laten verrichten als betaling. Mensen kunnen nu eenmaal niet van elkaar 'ruiken' wat de ander denkt. Zorg voor duidelijkheid.
Alle reacties Link kopieren


Hoe is dat aanname/intake gespek tussen jouw en je vriendin geweest?

Heb je haar gezegt of heeft zij gevraagd wat je tarief is?

Heb je haar op de 1 of andere manier niet duidelijk gemaakt dat ze gewoon moest betalen dat ze het nu als vriendendienst ziet?

Dat vraag ik me dus af omdat ze je 1/4 deel van je werkelijke tarief geeft...



Wat je kunt doen om niet direct de face to face confrontatie aan te hoeven gaan,is haar een algemene brief te sturen(waarin je de suggestie laat wekken dat iedereen zo'n brief van jou heeft gekregen)waarin je schrijft dat door de steeds hogere praktijkkosten je tarief miv die en die datum zoveel euro betreft.En laat dat per bank betalen en niet contant...

Als je vriendin daarover begint dat ze dat niet kan betalen of dergelijke dan zeg je dat je met haar wel een regeling wilt aangaan dat ze ipv die betaling de praktijk voor je schoonmaakt of een andere dienst,naar jou de keuze....



Dit is een omslachtige methode maar ik denk dat als je het direct bij haar brengt van dat ze meer moet betalen,het ruzie vriendschap betekent,als ik je verhaal zo lees,volgens mij denk jij dat ook omdat je niet weet hoe je er mee om moet gaan...


En wat ga je dan zeggen als vriendin ooit een betalende klant spreekt, het terloops over de verhoging gaat en betalende klant beweert dat zij die nooit gehad heeft?



Dan zou ik mij als vriendin wel héél lullig voelen!!!!

Met eerlijkheid bereik je het meest, hoe moeilijk het soms ook is...

Zeg haar gewoon dat je tot nu toe het voor een kwart van de prijs gedaan hebt, maar dat dat financieel niet meer haalbaar is.

Succes!!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je een wachtlijst hebt maar het moet toch voor iedereen te begrijpen zijn dat je de uren die je hebt aan vol betalende klanten (moet) wil besteden?



Zo'n vrienden dienst is leuk als het om een termijn gaat die te overzien is. Maar je geeft zelf al aan dat die nog wel even kan gaan duren.



Kijk dus of je zelf een aanvaardbaar voorstel kan doen, bv wel met korting voortaan maar niet meer bijna voor niets. Of inderdaad die wederdienst. Ik kan me ook voorstellen als dit een echte vriendin is dat je je rot voelt als zij de behandeling omwille van de kosten moet staken.



het moet toch te regelen zijn dat jij je minder tekort gedaan voelt en zij toch nog het gevoel heeft dat jij haar een beetje tegemoet komt.



Maar met andere geloof ik niet in smoezen. Het is inderdaad veel pijnlijker als je moet horen dat wat je vertelde niet waar is geweest.



Als ik je openingsbericht lees is het voor iedereen redelijk en duidelijk en zo iets moet toch ook voor vrienden duidelijk zijn lijkt me.



Al snap ik best dat ze het jammer zal vinden ze beseft echt wel dat ze enorm massel heeft met je. Wie wil er niet zulke vrienden? Maar soms kan iets niet oneindig doorgaan.



En natuurlijk ben je zelf begonnen aan deze behandeling. Maar zelfs als ze nu de volle mep moet gaan betalen heeft ze nog ontzettend geluk gehad dat zij een half jaar voor heel weinig geld terecht kon.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
Anderen hebben alles eigenlijk al gezegd, een goed gesprek is denk echt wel de oplossing. Juist omdat ze zichzelf idd waarschijnlijk ook al schuldig voelt om die gratis dienst en daarom 1/4e van het geldbedrag neerlegt ondanks dat je daarom gevraagd heb.



Maar hoe zit dat dan eigenlijk, kan ze geen vergoeding krijgen ofzo via een verzekering van wat voor hulp haar kind nodig heeft? Want het lijkt me toch logisch als je kind een bepaald soort hulp nodig heeft dat dat deels vergoed wordt.



Misschien kan je haar ogen daarvoor openen, om in die hoek te gaan zoeken wat er mogelijk is. En een open gesprek over hoe je jezelf erbij voelt kan de vriendschap misschien juist sterker maken :), dan zal ze vast zelf haar mond er ook over open doen hoe zij zich erbij voelt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik zou gewoon eerlijk tegen haar zijn. Ik neem aan dat zij vanuit financiele overwegingen niet heeft hoeven te betalen van jou? Maar toen je eraan begon kon je niet weten hoe lang de behandeling/therapie zou gaan duren. Misschien moet je hierover met haar praten en aangeven wat jouw verwachtingen zijn. Misschien kan ze de helft betalen, of een dienst in ruil terugdoen, of misschien kun je de behandeling eens per twee weken gaan doen zodat je meer tijd voor jezelf hebt.



Je vriendin kan geen gedachten lezen. Ze zal er niet bij stilstaan dat als jij afbelt je dat doet omdat je werkdruk zo hoog is. Mochten jullie er niet uitkomen is er dan niet een gelijkwaardig alternatief dat wel door de verzekering gedenkt wordt?



Max
Alle reacties Link kopieren
P.s. ik heb geen verstand van verzekeringszaken, maar juist omdat veel mensen geen weet hebben van bepaalde mogelijkheden lopen ze toch vaak bepaalde vergoedingen mis waar je even naar op zoek moet gaan of waarvoor je door moet zetten in het bewijzen dat het noodzaak is.



Maar ik weet niet eens om wat voor soort hulp het gaat, misschien als je daar toelichting aan geeft dat er forummers zijn die weet hebben van de vergoedingen van zoiets.



Hoewel dat kan ze zelf natuurlijk ook uitzoeken met haar verzekering die ze heeft.
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval succes toegewenst :R.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een jaar een eigen praktijk waarin ik kinderen behandel. Helaas worden de kosten niet vergoed. Deze praktijk loopt erg goed en ik heb het er ontzettend druk mee. Nu behandel ik sinds een half jaar iedere week ook (anderhalf uur) een kind van één van mijn beste vriendinnen. Ik durfde hier geen geld voor te vragen, maar mijn vriendin geeft mij uit eigen beweging sinds kort 1/4 de van de normale prijs.
Zelf haal ik hieruit op dat het niet door verzekering vergoed wordt.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
Oeps niet goed gelezen :$...



Misschien kan ze dan naar een andere praktijk gaan met haar kind wat net zoveel nut heeft en wel een vergoeding geeft qua verzekering :D.
Hmm, maak je het niet nodeloos ingewikkeld? Het feit dat ze al eens heeft aangeboden een kwart te betalen, geeft aan dat ze het ms zelf ook niet helemaal oke vindt.  Ms is ze wel bang je te beledigen als ze aanbiedt het volle pond te betalen. enz. enz.

Ze is één van je beste vriendinnen, dan kun je er toch gewoon over praten; zonder smoesjes of zielig doen.

Natuurlijk hebben jullie ooit afgesproken dat het gratis kon, maar afspraken kunnen altijd bijgesteld worden, onder druk van veranderde omstandigheden. Ws konden jullie aan het begin niet overzien hoe lang het zou gaan duren, hoe druk jouw praktijk zou worden, enz.

Als zij beter in haar tijd zit dan in haar geld, zou ze bv in ruil voor 1,5uur gratis behandeling, evenveel tijd iets voor jou kunnen doen: strijken, de ramen lappen. Dan krijg jij weer meer tijd.

Kortom, praten, wees niet bang, ze is een vriendin!
Ik denk ook dat je tegen haar moet zeggen dat het er naar uit ziet dat je haar kind langere tijd moet behandelen, en dat je geen anderhalf uur per week voor 1/4e van de prijs kan werken. Dat dat even was, maar nu niet meer.

Dat zal je vriendin moeten begrijpen, dat jouw tijd geld kost, en bij een andere zorgverlener is ze nóg duurder uit.

Je zal dus met haar mondeling een tarief moeten afspreken.

Ze voelt zich wrsch al ongemakkelijk dat je het eerst gratis deed, want anders was ze niet met 1/4e van de prijs aangekomen uit eigen initiatief.

Maar eigenlijk is het jouw verantwoordelijkheid. Jij levert de dienst.
Alle reacties Link kopieren
Gesprek aangegaan met vriendin... Aangegeven dat het heel druk is en ik weinig tijd voor mezelf over hou. Ook letterlijk gezegd dat het voor mij een hele grote opgave is om haar kind er ook nog bij te hebben met ook nog het vooruitzicht dat dit jarenlang zal gaan duren. Dat het me toch veel energie kost.



Ik zei haar dat ik het nu het zo ontzettend druk is het niet er ook nog bij kan hebben en heb haar allerlei tips gegeven hoe ze met het probleem zelf kan omgaan. Ik zei haar wellicht wanneer het minder druk is, dat ik het dan zelf aan zou geven. Zij vroeg me vervolgens om nog wel wat rapporten voor haar te schrijven over het kind... of ik daar dan nog tijd voor wilde maken.



Overigens: Mijn vriendin heeft het zelf financieel bijzonder goed, maar wil niet zoveel geld besteden juist omdat het een meer jarenplan is. Dat zou haar zoveel gaan kosten, dus ze is heel blij met mij, zo zei ze ooit letterlijk.



Over de financiën begon ik niet... dat kón ik gewoon echt niet... en zij bracht het ook niet ter sprake.
Alle reacties Link kopieren
Overigens: Mijn vriendin heeft het zelf financieel bijzonder goed, maar wil niet zoveel geld besteden juist omdat het een meer jarenplan is. Dat zou haar zoveel gaan kosten, dus ze is heel blij met mij, zo zei ze ooit letterlijk. Gelukkig dat mijn ouders nooit letten op een paar centen als het om mijn gezondheid gaat. Klinkt als verkeerde zuinigheid.



Over de financiën begon ik niet... dat kón ik gewoon echt niet... en zij bracht het ook niet ter sprake. Hmm...je hebt een eigen praktijk en durft niet over geld te praten? Nou dan hoop ik voor je dat je het gaat redden..
Heb je nu eigenlijk een bevredigend gevoel over het gesprek?



Was het niet makkelijker geweest als je wél over geld was begonnen en zodoende alsnog haar kind kan behandelen?



Het zal je gezondheid maar zijn...en dan moet je moeder het met een paar tips doen...sorry hoor.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst: ik begrijp dat dit een verschrikkelijk moeilijke situatie is, maar ik denk wel dat je alles moet uitspreken. Zoals ik het nu lees, heb je er omheen gedraaid en nog niet echt duidelijk gezegd waar het om gaat. Je geeft zelf al aan dat die vriendin het financieel gezien niet slecht heeft en daarbij gaat het om de gezondheid van haar kind. Ik kan je maar een tip geven: wees assertief en spreek alles uit met je vriendin. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal logisch dat je vriendin niet over geld begon. Jij hebt in het gesprek aangegeven dat je het veel te druk hebt om haar kind te behandelen en dat het veel te veel energie van je vreet.

Dan zou ik als vriendin ook niet over geld beginnen. Want dan zou ik me schuldig voelen dat ik je alsnog zou proberen te overhalen door te gaan met de behandeling.

Grote kans dat ze nu naar een andere dokter gaat en daar wel de volle pot gaat betalen.



Persoonlijk zou ik wel (als ik jouw vriendin was en de normale prijs van een behandeling zou kennen) meer aanbieden dan 1/4 van dat bedrag. Zeker als de behandelingen zolang duren! Daar zou ik me zelf veel te schuldig om voelen en ik zou er dan ook zelf over beginnen... Dus ik vind ook niet dat de schuld volledig bij jou ligt. Ik kan me best voorstellen dat je wel een paar keer gratis helpt. Maar als iemand beroep op je blijft doen (met vooruitzicht dat dit nog jaren gaat duren...)

Als één van onze vrienden hier komt helpen (bv. in de tuin, verbouwingen enz.) dan gaan we ofwel een keer terug helpen ofwel geven we wel een cadeautje/etentje om te bedanken. Maar dat is dan ook voor een keertje te helpen. Als een vriend van ons hier wekelijks anderhalf uur kwam klussen, dan zou ik hem daar echt voor willen betalen. En als hij dat niet wil, zou ik daar nog geregeld over beginnen. Of inderdaad een ander klusje voor hem opknappen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zei haar dat ik het nu het zo ontzettend druk is het niet er ook nog bij kan hebben en heb haar allerlei tips gegeven hoe ze met het probleem zelf kan omgaan.



En, voel je je opgelucht nu? Ik denk het niet. Je hebt er om heengedraaid, en dat geeft geen "nou is de lucht geklaard-gevoel".



Ik zei haar wellicht wanneer het minder druk is, dat ik het dan zelf aan zou geven. Zij vroeg me vervolgens om nog wel wat rapporten voor haar te schrijven over het kind... of ik daar dan nog tijd voor wilde maken.



Dus nu zit je met nog een probleem opgezadeld: je moet nog rapporten schrijven.



Over de financiën begon ik niet... dat kón ik gewoon echt niet... en zij bracht het ook niet ter sprake.



Allicht niet. Hoe moet zij nu ruiken dat dat het probleem is als je haar bezweert dat je het veel te druk hebt?



Denk je eens in wat zij tegen anderen zal zeggen als het over jouw praktijk gaat: Onee, daar hoef je niet heen te gaan hoor, ze heeft het veel te druk om nieuwe patienten aan te nemen.

IS dat de reclame die je wilt hebben?



Jullie hebben samen een fout gemaakt door deze afspraak te maken, en je geeft haar niet de kans om het recht te zetten. Hoe zou jij je voelen als iemand een probleem met jou heeft en diegene wil niet met jou bespreken wat er aan de hand is? Op die manier ontneem je jullie allebei de kans op een oplossing.



Schrijf haar desnoods een mail: "joh, ik ben een beetje een angsthaas geweest, maar ik durfde je de hele tijd niet te zeggen wat het werkelijke probleem is. Ik wil Pietje best blijven behandelen, maar omdat het een lange-termijn-kwestie is en mijn praktijk gewoon mijn broodwinning is, wil ik het voortaan tegen normaal tarief doen. Ik vond het erg moeilijk om dit punt aan te roeren maar ik hoop dat je hier begrip voor kunt opbrengen".



Ik hoop echt dat je dit gaat rechtzetten!!!! Het is een leerzame ervaring maar dit hoort bij een eigen praktijk. Succes.



Alle reacties Link kopieren


Overigens: Mijn vriendin heeft het zelf financieel bijzonder goed, maar wil niet zoveel geld besteden juist omdat het een meer jarenplan is. Dat zou haar zoveel gaan kosten, dus ze is heel blij met mij, zo zei ze ooit letterlijk.





Dan ben je echt gek dat je je zo laat gebruiken! Ik ging er vanuit dat het een vriendin was met weinig geld. Als zij het geld niet voor de behandeling over heeft waarom moet jij dan wel gratis of bijna gratis jouw vakkennis, tijd en energie overhebben voor haar kind?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven