Daily Dozen - peulvruchten

11-05-2024 19:22 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allemaal,

Heeft iemand ervaring met de Daily Dozen? Ik eet niet volledig vegan, maar ik vind het een fijne richtlijn om meer plantaardig en gezond te eten. Alleen... hoe krijg je op een dag zoveel peulvruchten weg? Iemand tips?

Groetjes,
Kaarslichtjes
Alle reacties Link kopieren Quote
Hummus
Hummus
En nog eens hummus
Alle reacties Link kopieren Quote
Peulvruchten zijn een goede vleesvervanger: linzen in de bolognesesaus, kikkerwten in de curry, peulvruchten in de salade etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alleen ervaring met soortgelijke diëten.
Een tip om peulvruchten te eten:
maak er spread van.

Bijvoorbeeld erwtenspread met munt is lekker, lekker licht, ook geschikt voor bij het ontbijt.
Omdat ik een luie vegetariër ben, koop ik 'm kant en klaar
https://www.ekoplaza.nl/nl/producten/pr ... 0001129475
maar met een paar ingrediënten (en een staafmixer) flans je deze zelf in elkaar.

Of één van de tig recepten voor hummus maken.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nog een tip.
Probeer zoete recepten met tofu uit. Voor (onderdeel van) je ontbijt, of tussendoortje of toetje.
Tofu, vooral silken tofu, wordt in allerlei toetjes of smoothies gebruikt.
Bijvoorbeeld met banaan en blauwe bessen.

Zoek op:
tofu smoothie
tofu dessert
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zocht op eiwitrijke ontbijtjes en vond de tip om een paar scheppen bonen door je smoothie te doen. Geprobeerd en proefde daar niks van terwijl je het wel binnenkrijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor alle tips. Ik ga ermee experimenteren. En extra hummus inslaan. :lol:
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
11-05-2024 20:05
Nog een tip.
Probeer zoete recepten met tofu uit. Voor (onderdeel van) je ontbijt, of tussendoortje of toetje.
Tofu, vooral silken tofu, wordt in allerlei toetjes of smoothies gebruikt.
Bijvoorbeeld met banaan en blauwe bessen.

Zoek op:
tofu smoothie
tofu dessert
Hier had ik zelf nooit aan gedacht. Ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt nu ook iets dat whipped tofu heet. Misschien ook leuk om te proberen. Je kunt het als dip gebruiken of er toppings op doen zodat het meer een gerecht wordt. Veel variaties mogelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://lovingitvegan.com/vegan-tuna/#recipe
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik probeer ook zoveel mogelijk de daily dozen aan te houden (zonder er rigide in te zijn). Die bonen vind ik een uitdaging inderdaad, net als iedere dag groene groenten / kruisbloemachtige groenten. Maar het heeft me wel veel bewuster gemaakt, en fysiek voel ik me een stuk beter.

Hier veel salades en dan gooi ik er altijd bonen doorheen. Soms soep, met bonen. En door bijv. de pasta-saus gooi ik ook altijd linzen. Verder 1x keer in de week scrambled tofu als lunch met oa kala numak, erwtjes en een hoop andere groenten. Spreads/hummus zijn idd ook makkelijk, hoewel ik me afvraag hoe gezond de kant-en-klare hummus uit de supermarkt is. Die eet ik dus vooral als ik snel iets moet hebben of voor de lekkere trek.

Ook lekker: “gebak” met bonen er doorheen. Bijv chocolade brownie gemaakt van zwarte bonen en cacao. Of iets bakken met kikkererwtenmeel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mangogo schreef:
11-05-2024 20:28
Ik zocht op eiwitrijke ontbijtjes en vond de tip om een paar scheppen bonen door je smoothie te doen. Geprobeerd en proefde daar niks van terwijl je het wel binnenkrijgt.
Kikkererwten werken ook goed in een smoothie. Linzen wat minder... Maar wel goed in havermout.
Ah heeft blikken zonder zout.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
11-05-2024 20:05
Alleen ervaring met soortgelijke diëten.
Een tip om peulvruchten te eten:
maak er spread van.

Bijvoorbeeld erwtenspread met munt is lekker, lekker licht, ook geschikt voor bij het ontbijt.
Omdat ik een luie vegetariër ben, koop ik 'm kant en klaar
https://www.ekoplaza.nl/nl/producten/pr ... 0001129475
maar met een paar ingrediënten (en een staafmixer) flans je deze zelf in elkaar.

Of één van de tig recepten voor hummus maken.
AH heeft dat soort bonenspreads nu ook in assortiment van hun Terra merk. Ik vind een aantal heel lekker
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
12-05-2024 09:45
AH heeft dat soort bonenspreads nu ook in assortiment van hun Terra merk. Ik vind een aantal heel lekker
Ja, Terra heeft lekkere opties.
Ze worden regelmatig besproken in het vegan topic.
TO, kijk hier ook eens:
eten/vegan-alternatieven-meepraattopic/ ... 9#34176829
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven