kan "dominant" ook goed zijn?

18-10-2014 14:53 244 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kunnen jullie hier jullie licht eens over laten schijnen.



Ik moet van mijzelf toegeven dat ik "dominant" ben, ik bedoel dat ik nogal (verbaal) agressief uit de hoek kan komen. Maar véél mensen voelen zich veilig bij mij en nemen mij snel in vertrouwen. Kan het zijn dat mijn dominantie hen ook een "veilig gevoel" geeft?



Is dit een goede eigenschap of iets dat ik toch beter probeer te onderdrukken?



Ik ben wel niet fysiek agressief (na 20 jaar volwassen relaties nog nooit fysiek partnergeweld gebruikt), ik houd ook rekening met de voorkeuren van anderen (zeker van mijn partner) en respecteer en waardeer hen.



Professioneel heb ik een job waar verbale strijd ook belangrijk is en daar doe ik dat dus ook op een bijzonder agressieve manier (uiteraard enkel met gebaren en woorden, nooit met fysiek geweld). Daar is het één en het ander nog explicieter (geheimen die ik weet van klanten die ze soms nog nooit tegen iemand gezegd hebben)



PS heb een nieuwe identiteit aangemaakt omdat ik elders in dit forum al regelmatig post.
Alle reacties Link kopieren
Zijn ze niet gewoon bang voor je?
Alle reacties Link kopieren
Dominantie en agressie zijn twee verschillende dingen.

Als je voor je werk verbale strijd moet voeren, dan hoeft dat niet agressief. Als jij dat wel op een agressieve manier doet ben je wel degelijk agressief.



Jij hebt dus geen probleem met dominantie, maar met agressiviteit.
Alle reacties Link kopieren
Iedere eigenschap is in sommige situaties positief en in andere negatief, niet waar?

Ik snap verder niet zo goed wat voor verbale strijd je levert op je werk, maar zo lang je er niemand mee schaad is het vast geen probleem.
Dominant en verbaal agressief vind ik twee verschillende eigenschappen, allebei minder mooie eigenschappen voor de omgang met dierbaren. Domineren staat bij mij gelijk aan jezelf boven en ander zetten en erover "heersen". Daar is niks gelijkwaardigs aan. Verbaal agressief staat voor mij gelijk aan niet rustig en effectief communiceren. Want als je wel rustig en effectief kunt communiceren, waar is dan de agressie voor nodig?
Ik vind verbaal agressief uit de hoek komen,totaal niet veilig. Kan mij dan ook niet voorstellen dat men zich snel veilig bij je voelt als ze je zo hebben zien reageren.



Gebeurt dat vaak? Zijn mensen niet geïntimideerd door je, dat je dat verward met veiligheid?

Dan kunnen mensen ook gekke dingen doen, om maar aardig gevonden te worden bijvoorbeeld en dat je je verbale agressie niet op hen botviert.



Ik vul nu in, vind je OP wat summier. Maar ik zou zeggen, geen goede eigenschap. Probeer rustig te blijven en hetgeen wat je over wilt brengen, komt dan veel beter bij een ander binnen als met verbaal geweld.
Alle reacties Link kopieren
Dominant en agressief zijn niet hetzelfde. Zoals jij het beschrijft ben je niet dominant, maar wel agressief en intimiderend.



Dominant an sich hoeft niet negatief te zijn. Agressief vind ik dat eigenlijk altijd wel, want is bijna altijd respectloos.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat zie jij dan als verbaal agressief? Kan je een voorbeeld van jouw gedrag geven? Beschrijven wat je dan letterlijk zegt en hoe je doet? Dit vraag ik omdat mensen die verbaal agressief zijn over het algemeen weinig vertrouwen inboezemen en jij aangeeft dat er schijnbaar veel mensen zijn die jou hun geheimen toevertrouwen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Verbaal agressief of sterk communicatief, dat is een verschil hè. Mijn partner is communicatief erg sterk en daardoor vaak de betere gesprekspartner in een gesprek, waardoor je het dominant zou kunnen noemen. En ja, iedereen stort graag zijn hart bij hem uit
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
quote:slempie schreef op 18 oktober 2014 @ 14:57:

Zijn ze niet gewoon bang voor je?



Ik had het niet willen zeggen maar anders begrijpen jullie het blijkbaar niet, ik ben advocaat. Mijn cliënten vertrouwen mij en voelen zich veilig bij mij (ze zeggen tegen mij dingen die héél persoonlijk zijn en bijna niemand anders weet ook al hoefde dat niet echt), ik ben agressief als ik moet pleiten en doe dat op een manier dat weinig collega's mij nadoen. Wel altijd relevant. Dat sommige collega's niet graag tegen mij uitkomen omdat ze schrik hebben om te verliezen zou wel eens de waarheid kunnen zijn.



In mijn privé-leven is het zo dat véél mensen zich op comfortabel bij mij voelen. Intieme relaties is echter - opvallend - met jongere dames die naar mij opkijken en die van mij nog kunnen leren en die ik soms echt wel "domineer" maar die ik ook laat groeien en bloeien. Het is juist deze vaststelling over mijzelf waar ik mee worstel.
Ik stel agressie gelijk aan geweld, in jouw geval verbaal geweld. Ik zie niet in wat daar voordelig aan is, behalve dat je je zin krijgt door een ander angst aan te jagen.
Alle reacties Link kopieren
Een cliënt relatie is natuurlijk nooit gelijkwaardig. Zij zijn namelijk afhankelijk van jouw kunstjes en daar verdien jij geld mee.Het lijkt me ook geen enkel probleem dat mogelijke 'tegenstanders' je wat vrezen. Zeker niet in jouw vak.



Je kan je inderdaad wel afvragen of jij er blij van wordt dat je ditzelfde kunstje dus ook toepast in jouw privé. Zo ja; dan niets meer aan doen. Maar als dit niet het geval mocht zijn dan wordt het misschien eens tijd om te leren om in eigen ego een stap terug te kunnen zetten.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Dominantie in relaties is nooit goed. Hoe kan een houding van beter/sterker dan de ander nou fijn aanvoelen? Je hebt misschien tijdelijk een gevoel van superioriteit tegenover de ander, maar in feite blijft onzekerheid de basis van dominantie. Wat valt er te domineren en waarom?



Helder en duidelijk zijn is wat anders. Dan communiceer je sterk naar de ander toe wat je wilt zonder dat je de ander moet domineren. Kijk maar naar kinderen. Die kunnen laten weten wat ze willen zonder dat er een spoor van dominantie is in hun houding.



Persoonlijk houd ik niet van dominante mensen en de ironie is dat ik vaak voor dominant werd aangezien. Achteraf begrijp ik dat mijn houding te maken had met onzekerheid waardoor ik sterker/aanweziger was om onzekerheid te maskeren. Dat gaf anderen het gevoel dat er voor hun geen ruimte was. Of ze onderwierpen zich aan mijn onbewust dominant gedrag, gingen de strijd met me aan of ze liepen weg (de laatste groep was de intelligentste van allemaal.)



Bedenk gewoon goed wie je wilt zijn ook ten aanzien van relaties en bedenk dan of 'dominant (willen) zijn' in dat beeld past.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 18 oktober 2014 @ 15:25:

Een cliënt relatie is natuurlijk nooit gelijkwaardig. Zij zijn namelijk afhankelijk van jouw kunstjes en daar verdien jij geld mee.



Inderdaad, uiteraard nooit een privé-relatie met een client en geen werk-relatie met een privé-relatie.



quote:Je kan je inderdaad afvragen of jij er blij van wordt dat je ditzelfde kunstje ook toepast in jouw privé. Zo ja dan niets meer aan doen. Maar als dit niet het geval mocht zijn dan wordt het misschien eens tijd om te leren om in eigen ego een stap terug te kunnen zetten.En misschien is dat de reden dat ik hierover nadenk
Ik vind sowieso agressief-gedrag fout of het nu fysiek of verbaal is.



En idd er is nogal een verschil tussen dominant en agressief.
Alle reacties Link kopieren
quote:peter75 schreef op 18 oktober 2014 @ 15:18:

Intieme relaties is echter - opvallend - met jongere dames die naar mij opkijken en die van mij nog kunnen leren en die ik soms echt wel "domineer" maar die ik ook laat groeien en bloeien. Het is juist deze vaststelling over mijzelf waar ik mee worstel.

Hoe dan?

Ik hou van zelfverzekerde mannen, mannen die een standpunt in durven nemen, die het niet per definitie met mij eens zijn, maar dominantie trek ik dan weer heel slecht.

Dominantie is willen bepalen voor mij, en dat kan ik prima zelf
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ben je rond de veertig?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 18 oktober 2014 @ 15:31:

Ben je rond de veertig?39
Ik kan het me haast niet voorstellen van iemand als een talig beroep als het jouwe, maar verwar je verbaal agressief niet met verbaal assertief?



Want assertief kan een positieve eigenschap zijn, maar agressief is nooit positief, tenzij er geweld verdreven moet worden en agressie de ultieme vorm van diplomatie is.



Als je merkt dat vooral jonge meiskes jou in je privé leven hoog hebben zitten, zou je je af kunnen vragen hoe het komt dat volwassen vrouwen met een goed zelfbeeld niet meer hun vertrouwen aan je geven. Blijkbaar wordt die verbale agressie / assertiviteit op een bepaald moment vervelend.
Wat vind je ervan dat je vooral relaties hebt met jongere vrouwen die tegen je opkijken en van je willen leren? Wil jij zulke relaties hebben?
Alle reacties Link kopieren
Als ze de ervaring hebben dat jij betere beslissingen kan nemen dan zijzelf heeft dat voordeel voor hen. Ze kunnen altijd nog besluiten je niet meer te volgen als ze toch niet tevreden zijn.



Ik volg graag de piloot van een vliegtuig en ik zal niet snel proberen het stuur over te nemen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren




Het wordt tijd hè? Je kan niet altijd de kar trekken en de controle houden. Dat dacht je waarschijnlijk ooit wel want het is niets meer dan een state of mind. Maar daarin blijft dan zo weinig ruimte voor oprechte openheid en warmte delen voor jou in over hè?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 18 oktober 2014 @ 15:34:

Als je merkt dat vooral jonge meiskes jou in je privé leven hoog hebben zitten, zou je je af kunnen vragen hoe het komt dat volwassen vrouwen met een goed zelfbeeld niet meer hun vertrouwen aan je geven. Blijkbaar wordt die verbale agressie / assertiviteit op een bepaald moment vervelend.



Er is zeker interesse van vrouwen van mijn leeftijd maar niet van mijn zijde, aan mijn zijde is er vooral interesse in de jongere vrouwen (leeftijdsverschil 12-6 jaar) en opvallend bij vrouwen die ik nog iets kan leren (of waarvan ik denk dat ik ze nog iets kan leren). Het is dus niet zozeer het "jonge" lichaam dat mij aantrekt.



Voor niet intieme "gewone" vrienschappen is er letterlijk alle leeftijden, zowel bij mannen als bij vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 18 oktober 2014 @ 15:34:

Ik kan het me haast niet voorstellen van iemand als een talig beroep als het jouwe, maar verwar je verbaal agressief niet met verbaal assertief? Heb enkele maanden geleden bijna een collega tot huilen gebracht in de rechtszaal en die man was (ongeveer) 65 jaar. Kan natuurlijk zijn dat hij een slechte dag had. Denk dus dat agressief het juiste woord is.
Alle reacties Link kopieren
quote:peter75 schreef op 18 oktober 2014 @ 15:38:

[...]





Er is zeker interesse van vrouwen van mijn leeftijd maar niet van mijn zijde, aan mijn zijde is er vooral interesse in de jongere vrouwen (leeftijdsverschil 12-6 jaar) en opvallend bij vrouwen die ik nog iets kan leren (of waarvan ik denk dat ik ze nog iets kan leren). Het is dus niet zozeer het "jonge" lichaam dat mij aantrekt.

.Hier krijg ik dan weer een beetje jeuk van eigenlijk
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven