kan "dominant" ook goed zijn?

18-10-2014 14:53 244 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kunnen jullie hier jullie licht eens over laten schijnen.



Ik moet van mijzelf toegeven dat ik "dominant" ben, ik bedoel dat ik nogal (verbaal) agressief uit de hoek kan komen. Maar véél mensen voelen zich veilig bij mij en nemen mij snel in vertrouwen. Kan het zijn dat mijn dominantie hen ook een "veilig gevoel" geeft?



Is dit een goede eigenschap of iets dat ik toch beter probeer te onderdrukken?



Ik ben wel niet fysiek agressief (na 20 jaar volwassen relaties nog nooit fysiek partnergeweld gebruikt), ik houd ook rekening met de voorkeuren van anderen (zeker van mijn partner) en respecteer en waardeer hen.



Professioneel heb ik een job waar verbale strijd ook belangrijk is en daar doe ik dat dus ook op een bijzonder agressieve manier (uiteraard enkel met gebaren en woorden, nooit met fysiek geweld). Daar is het één en het ander nog explicieter (geheimen die ik weet van klanten die ze soms nog nooit tegen iemand gezegd hebben)



PS heb een nieuwe identiteit aangemaakt omdat ik elders in dit forum al regelmatig post.
Alle reacties Link kopieren
Misschien je niet meer zo laten afschrikken door vrouwen die jou dus wel 'aankunnen' op intellectueel en ander niveau? Het type waardoor je niet één, twee, drie wordt aangetrokken omdat het andere inzet vergt?Ik zet het woord 'aankunnen' bewust tussen haakjes want ik weet even geen andere wijze van omschrijven en deze is niet oké. Maar ik bedoel dus dat jij de 'makkelijk eetbare hapjes' nu wel snapt (excuus en daar ga ik weer ).



Maar dat is dan denk ik gewoon een kwestie van keuzes maken als je met vrouwen afspreekt en praat.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:peter75 schreef op 18 oktober 2014 @ 15:38:

[...]





opvallend bij vrouwen die ik nog iets kan leren (of waarvan ik denk dat ik ze nog iets kan leren). .Waarom moet jij ze iets leren? Ze hebben toch al een vader? Waarom kick je op adoratie en afhankelijkheid?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik ken weinig advocaten die niet doortastend zijn, zelfverzekerd overkomen, of enige vorm van dominantie hebben. (En ik ken vrij veel advocaten).



Maar agressief = emotioneel = onprofessioneel & onvolwassen. En onder de advocaten die ik ken vrij zeldzaam.
Ik denk dat jij niet dominant bent, maar eigenwijs.

En jonge meisjes geven jou een goed gevoel, omdat deze naar jou opkijken. Vrouwen van je eigen leeftijd zijn niet onder de indruk van je praatjes en gedrag. En dat is vast waar jij op zoek naar bent. Je hebt publiek nodig dat je prijst. Daarom ben je advocaat geworden.
quote:peter75 schreef op 18 oktober 2014 @ 15:38:

[...]





Er is zeker interesse van vrouwen van mijn leeftijd maar niet van mijn zijde, aan mijn zijde is er vooral interesse in de jongere vrouwen (leeftijdsverschil 12-6 jaar) en opvallend bij vrouwen die ik nog iets kan leren (of waarvan ik denk dat ik ze nog iets kan leren). Het is dus niet zozeer het "jonge" lichaam dat mij aantrekt.



Voor niet intieme "gewone" vrienschappen is er letterlijk alle leeftijden, zowel bij mannen als bij vrouwen.



Als je het nu eens omdraait. Waarom heb jíj vrouwen nodig die je iets kunt leren? Waarom heb je behoefte om je de bovenliggende partij te voelen? Wat is er mis met een gelijkwaardige relatie waarin jij ook iets zou kunnen leren van je partner?



Niet dat je er iets aan hebt, maar ik vind het altijd iets sneuigs hebben als dominante mannen bewust een kindvrouwtje hebben dat tegen ze opkijkt. Alsof ze niet genoeg zelfvertrouwen hebben voor een gelijkwaardige relatie.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn dingen in het leven die je echt niet wil leren van je vader of die je vader ook niet weet.



En een relatie vader-dochter is zeker ook niet gelijkwaardig.
Alle reacties Link kopieren
quote:peter75 schreef op 18 oktober 2014 @ 15:48:

Er zijn dingen in het leven die je echt niet wil leren van je vader of die je vader ook niet weet.



En een relatie vader-dochter is zeker ook niet gelijkwaardig.

Dat bedoel ik.

En het is jouw keuze om die rol te willen vervullen en van niemand anders.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:peter75 schreef op 18 oktober 2014 @ 15:18:

[...]





Ik had het niet willen zeggen maar anders begrijpen jullie het blijkbaar niet, ik ben advocaat. Mijn cliënten vertrouwen mij en voelen zich veilig bij mij (ze zeggen tegen mij dingen die héél persoonlijk zijn en bijna niemand anders weet ook al hoefde dat niet echt), ik ben agressief als ik moet pleiten en doe dat op een manier dat weinig collega's mij nadoen. Wel altijd relevant. Dat sommige collega's niet graag tegen mij uitkomen omdat ze schrik hebben om te verliezen zou wel eens de waarheid kunnen zijn.



In mijn privé-leven is het zo dat véél mensen zich op comfortabel bij mij voelen. Intieme relaties is echter - opvallend - met jongere dames die naar mij opkijken en die van mij nog kunnen leren en die ik soms echt wel "domineer" maar die ik ook laat groeien en bloeien. Het is juist deze vaststelling over mijzelf waar ik mee worstel.





Agressief als je moet pleiten?



Agressief klinkt mij negatief in de oren.

Is agressief wel het goede woord. Assertief misschien?



Als ik advocaten hoor praten weten ze in ieder geval wel vaak iemand de mond te snoeren. Omdat ze goed gebekt zijn dat is een vorm van hun beroep.



Maar to staat jij ook open voor een ander.?

Kun jij andere ook de ruimte geven ??
Een goede advocaat snoert niemand de mond, maar argumenteert en onderbouwt. Het is eerder een vrij sneu type advocaat dat met agressie en anderen de mond snoeren zijn vak uitoefent. Ze bestaan, helaas, maar ze maken gelukkig niet de norm van dit prachtvak.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 18 oktober 2014 @ 15:47:

Ik denk dat jij niet dominant bent, maar eigenwijs.

En jonge meisjes geven jou een goed gevoel, omdat deze naar jou opkijken. Vrouwen van je eigen leeftijd zijn niet onder de indruk van je praatjes en gedrag. En dat is vast waar jij op zoek naar bent. Je hebt publiek nodig dat je prijst. Daarom ben je advocaat geworden.Professioneel ben ik goed in mijn vak en krijg ik erkenning, ook van oudere en meer ervaren collega's.
Alle reacties Link kopieren
@ eldorado: Leuk om over jouw liefde voor dat vak te lezen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 18 oktober 2014 @ 15:52:

Een goede advocaat snoert niemand de mond, maar argumenteert en onderbouwt. Het is eerder een vrij sneu type advocaat dat met agressie en anderen de mond snoeren zijn vak uitoefent. Ze bestaan, helaas, maar ze maken gelukkig niet de norm van dit prachtvak.Ik snoer niemand de mond maar - als ik de kans krijg dus enkel als tegenstrever een fout maakt - dan zijn mijn standpunten héél goed onderbouwd en mijn (tegen)vordering bijzonder groot, uiteraard goed onderbouwt en beargumenteert.
quote:Enn schreef op 18 oktober 2014 @ 15:55:

@ eldorado: Leuk om over jouw liefde voor dat vak te lezen. De enige keuze in mijn leven waar ik echt diepe spijt van heb, dat ik geen advocaat ben geworden. Ik zit er zo dicht als maar mogelijk is bij, maar het is het toch net niet. Dom, dom, dom.
quote:peter75 schreef op 18 oktober 2014 @ 15:57:

[...]



Ik snoer niemand de mond maar - als ik de kans krijg dus enkel als tegenstrever een fout maakt - dan zijn mijn standpunten héél goed onderbouwd en mijn (tegen)vordering bijzonder groot, uiteraard goed onderbouwt en beargumenteert. en ik neem aan dat je zelden iets op schrift zet?
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 18 oktober 2014 @ 16:00:

[...]



en ik neem aan dat je zelden iets op schrift zet? secretaresse
Alle reacties Link kopieren
Och, hoe kan iets nou dom zijn als er zo over nagedacht is? Ik geloof niet zozeer in dom en wel in keuzes maken dus je zal je redenen er wel voor gehad hebben.



@TO:

Waarom heb jij het nodig om een vrouw wat te leren?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:peter75 schreef op 18 oktober 2014 @ 16:01:

[...]



secretaresse mooie uitvlucht. En weinig agressie in die reactie
quote:Enn schreef op 18 oktober 2014 @ 16:01:

Och, hoe kan iets nou dom zijn als er zo over nagedacht is? Ik geloof niet zozeer in dom en wel in keuzes maken dus je zal je redenen er wel voor gehad hebben.

Geloof me, het was een oerdomme keuze, op basis van precies de verkeerde argumenten.
Alle reacties Link kopieren
Ok.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Het lijkt me heel 'leeg' als de fundering van je relatie is een ander iets te willen leren. Alsof je niet goed of genoeg bent als jezelf, en andersom visa versa.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 18 oktober 2014 @ 16:06:

Alsof je niet goed of genoeg bent als jezelf,.Ja, zo komt het op mij ook over.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 18 oktober 2014 @ 15:42:

[...]



Hier krijg ik dan weer een beetje jeuk van eigenlijk

Ik ook, omdat het inderdaad klinkt als domineren, boven de ander willen staan.

Gelijkwaardigheid en intimiteit hangen samen. Dat betekent voor mij dat je je allebei kwetsbaar op kunt stellen. Niet dat de één een soort mentor is voor de ander.



Ik vind de vraag van Enn wel een goede: waarom heb jij het nodig om in een relatie boven de ander te staan?

En ook als een vrouw een paar jaar jonger is kun je een heleboel van haar leren.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 18 oktober 2014 @ 16:12:

[...]



Ik ook, omdat het inderdaad klinkt als domineren, boven de ander willen staan.

Gelijkwaardigheid en intimiteit hangen samen. Dat betekent voor mij dat je je allebei kwetsbaar op kunt stellen. Niet dat de één een soort mentor is voor de ander.

Ben daarmee akkoord maar kan alleen maar vaststellen dat ik verliefd wordt binnen relaties waarbij zo'n vorm van dominantie bestaat.



quote:Ik vind de vraag van Enn wel een goede: waarom heb jij het nodig om in een relatie boven de ander te staan?

En ook als een vrouw een paar jaar jonger is kun je een heleboel van haar leren.En dat is dus de reden waarom ik de OP gedaan heb, ik weet het zelf niet maar stel vast dat het wel zo is (minstens dat het er een beetje op lijkt).
Je klinkt als een nare man. Winnen en assertief zijn is êén ding. Iemand aan het huilen maken klinkt gewoon naar en is nooit nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:peter75 schreef op 18 oktober 2014 @ 15:18:

[...]





Ik had het niet willen zeggen maar anders begrijpen jullie het blijkbaar niet, ik ben advocaat. Mijn cliënten vertrouwen mij en voelen zich veilig bij mij (ze zeggen tegen mij dingen die héél persoonlijk zijn en bijna niemand anders weet ook al hoefde dat niet echt), ik ben agressief als ik moet pleiten en doe dat op een manier dat weinig collega's mij nadoen. Wel altijd relevant. Dat sommige collega's niet graag tegen mij uitkomen omdat ze schrik hebben om te verliezen zou wel eens de waarheid kunnen zijn.



In mijn privé-leven is het zo dat véél mensen zich op comfortabel bij mij voelen. Intieme relaties is echter - opvallend - met jongere dames die naar mij opkijken en die van mij nog kunnen leren en die ik soms echt wel "domineer" maar die ik ook laat groeien en bloeien. Het is juist deze vaststelling over mijzelf waar ik mee worstel.Hi Bram, welkom op het forum!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven