Kerst, verplicht nummertje of eigen plan?

09-12-2016 16:14 58 berichten
Kerst is in onze familie een 'gezellig eet festijn' met de hele familie van mn moeders kant. Ik ging elk jaar gewoon mee, omdat ik anders sneu thuiszit met kerst. Het is zon kakelhok dat er geen normaal gesprek te voeren is. Niet leuk maargoed ik ben niet alleen.



Dit jaar vier ik voor het eerst kerst met mn vriend, hij heeft met het hele feest niet zoveel. Hij gaat mee voor mij, maar voor mij is het ook een verplicht nummertje. Het wordt verwacht dat ik een dag met familie doorbreng en de andere dag is voor schoonfamilie.



Het liefst ga ik met de feestdagen gewoon weg en zeg alle afspraken af. Kun je dit maken of wordt dat over t algemeen gezien als fout? Wat doen jullie met kerst?
Vind het wel flauw als het goed genoeg was toen je geen vriend had en ze nu liever dumpt.



Maar het staat je vrij om gewoon lekker met z'n tweetjes weg te gaan. Jouw leven toch??



Bij ons is het geen verplichtnummer (meer). Omdat ik het niet trek qua prikkels en dat bekend is.

Maar dat was ook al zo voordat ik vaste relaties had en kinderen.
Hier ene dag bij schoonmoeder en 1 dag bij mijn ouders. Ik vind het altijd leuk gezellig en ongedwongen. Maar zij zouden het beiden prima vinden en volledig begrijpen als we een dag met eigen gezin door willen brengen.

Het is maar 1 x per jaar dus ik zou er geen probleem van maken
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag gewoon een dag op de bank als mijn stiefkinderen bij hun vader zijn tweede kerstdag maar helaas verwacht mijn familie ook een bezoekje. Want je wordt anders scheef aangekeken. Balen want ik zag ons al zitten in alleen onze foute kersttrui onder een footsie blanket terwijl we 'bad Santa' kijken.
Als je oud genoeg bent voor dit forum ben je oud genoeg om zelf te beslissen
Dat ligt toch helemaal aan je eigen familie, of je dat kunt maken of niet?

Gooi het balletje eens op en je merkt het vanzelf.



Hier juist volle bak met familie (bij ons thuis) waar ik weer heel uitgebreid voor ga koken dus dat wordt weer ladingen boodschappen het huis in slepen en dagenlang ploeteren in de keuken maar geheel uit vrije wil. Zo leuk om te doen.

Tweede kerstdag met vrienden naar het strand en daar hapje eten.



Maar eh, wat heb jij aan dit antwoord?
Eerste Kerstdag bij schoonouders en tweede Kerstdag bij mijn ouders.

Best leuk, we gaan er niet hele dag 'hangen' want dat trek ik niet (en schoonouders wonen op redelijke afstand).

Daarna gewoon paar dagen om bij te komen, met oud&nieuw gaan we niet naar familie dit jaar.
quote:Fee-de-Goede schreef op 09 december 2016 @ 16:17:

Vind het wel flauw als het goed genoeg was toen je geen vriend had en ze nu liever dumpt.



Maar het staat je vrij om gewoon lekker met z'n tweetjes weg te gaan.



Bij ons is het geen verplichtnummer (meer). Omdat ik het niet trek qua prikkels en dat bekend is.

Maar dat was ook al zo voordat ik vaste relaties had en kinderen.Eens. Vind het richting je familie aso. Snap sowieso niet dat het altijd 'niet leuk' was en je toch ging. Jammer dat je blijkbaar een niet al te gezellige familie hebt.
quote:Fee-de-Goede schreef op 09 december 2016 @ 16:17:

Vind het wel flauw als het goed genoeg was toen je geen vriend had en ze nu liever dumpt.



Maar het staat je vrij om gewoon lekker met z'n tweetjes weg te gaan. Jouw leven toch??



Bij ons is het geen verplichtnummer (meer). Omdat ik het niet trek qua prikkels en dat bekend is.

Maar dat was ook al zo voordat ik vaste relaties had en kinderen.Het is niet zozeer dat ik ze wil dumpen, maar breng ook graag tijd door met mn vriend. Daarnaast kreeg ik de laatste keer met de hele familie een paniekaanval. Ben ook heel bang dat ik het weer krijg (ze weten niet van mijn depressie en aanvallen).
Eerste kerstdag naar schoonouders, tweede kerstdag naar ouders.



Het voelt voor partner en mij niet als een verplichting; we zijn elk jaar blij dat we weer mogen/kunnen gaan.

Het stapeltje kinderen (meer dan 10 met aanhang) dat we samen hebben mogen doen wat ze zelf willen.

Sommige gaan de eerste mee, anderen de tweede en er zijn er zelfs die beide dagen meegaan.

Wij dwingen niets. Dan krijg je sowieso altijd blije kinderen mee. Het is ook altijd heel gezellig.

Als we weer thuiskomen blijven er vaak nog wat kinderen hangen.

Vorig jaar was het geloof tegen 2 uur s'nachts dat ze naar huis gingen.

Leuk!
Wij vieren het sinds een aantal jaren alleen met het gezin. Heerlijk vinden we het. Eerste paar jaar leverden dat scheve gezichten op maar nu weet iedereen dat we op deze manier kerst vieren dus ja ik vind het ansich wel kunnen.

En even gaan is dat een optie? Om gelijk helemaal niet meer te gaan is misschien gelijk zo heftig
quote:Bambi schreef op 09 december 2016 @ 16:21:

Dat ligt toch helemaal aan je eigen familie, of je dat kunt maken of niet?

Gooi het balletje eens op en je merkt het vanzelf.



Hier juist volle bak met familie (bij ons thuis) waar ik weer heel uitgebreid voor ga koken dus dat wordt weer ladingen boodschappen het huis in slepen en dagenlang ploeteren in de keuken maar geheel uit vrije wil. Zo leuk om te doen.

Tweede kerstdag met vrienden naar het strand en daar hapje eten.



Maar eh, wat heb jij aan dit antwoord? Nou dat ligt gewoon aan TO en haar partner. Zij beslissen dat. Niet de familie.
quote:Springtouw schreef op 09 december 2016 @ 16:24:

[...]





Het is niet zozeer dat ik ze wil dumpen, maar breng ook graag tijd door met mn vriend. Daarnaast kreeg ik de laatste keer met de hele familie een paniekaanval. Ben ook heel bang dat ik het weer krijg (ze weten niet van mijn depressie en aanvallen).



Ow belangrijke informatie die weer eens niet in de OP staat en een twist aan je eigen woorden. Heel irritant vind ik dat.



En over die tijd met je vriend doorbrengen: je brengt dan toch tijd samen door?

Zeg dat hij echt niet mee wil....je hoeft toch geen 2,5 dag bij je familie te zitten?

Aangezien hij niks heeft met kerst en familie heeft hij dus de rest van de kerst vrij om alleen met jou te zijn??



Maar even dit alles buiten beschouwing laten... je kan gewoon wat anders gaan doen.

Ik zou dat alleen nu beslissen en regelen en doorgeven aan je ouders. Niet de dag voor kerst zelf.
Zolang je open en aardig blijft bent over de reden erachter zal je familie je keuze vast respecteren.

Neemt niet weg dat jij je familie er ook niet ol af mag rekenen dat wanneer je niet open bent over je wensen en voorkeuren men er niet naar voegt.

Als zon dag te heftig is vanwege depressie of angsten dan kan je familie er alleen op inspelen als ze er vanaf weten.
quote:Electric schreef op 09 december 2016 @ 16:19:

Balen want ik zag ons al zitten in alleen onze foute kersttrui onder een footsie blanket



Mijn schoonouders gaven ieder jaar een opgeprikt heel veel gangen diner. Bedoeling was dat iedereen zich aan gestelde kleurcodering hield. We hadden aantal jaar aangegeven dat we het helemaal niks vonden maar er werd niet naar geluisterd. Toen de dress code rood/groen was hebben man en ik alle ei een rode gebreide kersttrui met super foute kerstboom erop aangetrokken... dat was het laatste jaar dat ze een kleur code hadden.



Paar jaar later gingen we helemaal niet meer naar het diner.....
Ik vind het best respectloos naar je (schoon)ouders toe als je met Kerst niet langsgaat. Maar goed ik ben opgegroeid met het idee dat familie heel belangrijk is. Als jij dat niet zo vindt, moet je vooral doen wat je zelf wil.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook min of meer verplicht naar familie. Dit jaar heb ik ouders en schoonouders op een dag gepland en hebben we de 2e kerstdag voor onszelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 09 december 2016 @ 16:20:

Als je oud genoeg bent voor dit forum ben je oud genoeg om zelf te beslissenSlotje.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen het ene jaar de ene familie en het andere jaar de andere. Moet wel, want ze wonen niet in hetzelfde land. Ik vind het heerlijk om naar de (schoon)familie te gaan met kerst. Onze ouders maakt het niet zo veel uit wat we doen, als ze ons af en toe maar zien, maar dat hoeft niet met kerst te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Springtouw schreef op 09 december 2016 @ 16:24:

[...]





Het is niet zozeer dat ik ze wil dumpen, maar breng ook graag tijd door met mn vriend. Daarnaast kreeg ik de laatste keer met de hele familie een paniekaanval. Ben ook heel bang dat ik het weer krijg (ze weten niet van mijn depressie en aanvallen).Dus ook als je geen vriend zou hebben, zou je niet naar je familie gaan? Dan zou je de Kerst alleen thuis doorbrengen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 09 december 2016 @ 16:26:

[...]





Nou dat ligt gewoon aan TO en haar partner. Zij beslissen dat. Niet de familie.Eens.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Je kunt toch eind van de middag gaan en eventueel op tijd terug als het je teveel wordt?

Is het probleem nou die paniekaanval of dat je geen zin hebt en vriend heeft er niks mee en jullie willen lekker samen in je cocon zitten? Ik denk het laatste want die paniekaanval komt er zo ineens bij
quote:Medina schreef op 09 december 2016 @ 16:44:

[...]





Dus ook als je geen vriend zou hebben, zou je niet naar je familie gaan? Dan zou je de Kerst alleen thuis doorbrengen?



Het liefst wel ja, maar omdat het verwacht wordt om tijd door te brengen met familie zou ik gewoon een dag met de familie moeten doorbrengen.



Misschien kan ik wel voorstellen alles op 1 dag te plannen.. brunchen bij schoonouders en smiddags en savonds naar mijn familie. Ik wil nu op het laatste moment ook niet meer cancellen, vind dat inderdaad niet netjes.
Nouja ze zullen de boodschappen vast nog niet in huis hebben... maar als je slecht tegen drukte kan is alles op1 dag dan niet helemaal teveel?
Ik ga testen of je een kerstkransje krijgt bij Aeroflot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven