Kinderverjaardag, gaan of niet?

03-09-2015 11:45 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik zit met een dilemma waar ik even niet uit kom, graag jullie mening/advies.

Twee weken geleden ontving ik een uitnodiging voor de verjaardag van een van de kinderen van een vriendin van me. Ik ben nooit zo fan van dit soort kinderfeestjes (heb zelf geen kinderen ook) maar bij goede vrienden vind ik het nooit zo erg om even langs te gaan voor hen en de jarige.

Zo kom ik dus regelmatig bij vriendin op een van de feestjes (ze heeft 3 kinderen).

Echter zit ik nu met het volgende. Ik heb vriendin al sinds begin van het jaar niet gezien/gesproken. In januari zijn we verhuisd en sindsdien heb ik haar niet meer gezien, hoewel we nu veel dichterbij elkaar wonen. Ze heeft regelmatig gezegd dat ze langs zou komen (ik ging meestal naar haar, handiger want ik rij auto) maar dat is dus nooit gebeurd. Als ik bel is er altijd iets gaande, druk met een van de kinderen ofzo en vergeet ze terug te bellen, ook al zegt ze dit te doen. Ik heb gezegd dat ze me maar moet laten weten wanneer ze tijd heeft om wat af te spreken, maar ik krijg steeds appjes dat het even niet kan want druk druk. Dat het druk is bij haar begrijp ik hoor, maar ik vind het wel jammer dat ze niet even tijd heeft voor een kopje thee of een belletje. Dit heb ik aangegeven, vind ze heel vervelend maar ze krijgt het niet voor elkaar iets in te plannen.

Maar nu dus die uitnodiging. En....ik heb echt geen zin! Voel me een beetje dat ik mag komen opdraven met een kadootje nu. Ik kan natuurlijk gewoon niet gaan maar ik wil hier wel even wat mee, maar zonder er een ruzie van te maken. Hoe zeg ik netjes waarom ik niet wil komen?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het moeilijk voor jou is om je in haar situatie omdat jij geen kinderen hebt, ik merk dit zelf ook sinds dat ik een kleine hebt dat mensen het lastiger vinden om langs te komen , en het af en toe lastig is om ergens langs te gaan..



echter zou ik nu je gevoel gewoon aan dr uitleggen, misschien begrijpt ze het en ben jij van dat gevoel af..
Alle reacties Link kopieren
Zeg gewoon dat je het leuker vindt om samen eens wat af te spreken om bij te kletsen omdat dat op een verjaardag er toch niet van komt.
Misschien benoemen dat je liever op een ander moment langskomt (en daar ook een datum voor wilt prikken), zodat jullie ook weer écht eens even bijkletsen. Op zo'n kinderverjaardag komt het er met alle visite vaak toch niet van en is zij waarschijnlijk meer bezig met het indoen van de drankjes en het in toom houden van de kinderen dan dat je de gelegenheid hebt om bij te kletsen.



Heb dit ook wel eens tegen een vriendin zo gezegd. Zo van, dank voor je uitnodiging en ik kom graag langs maar dan vind ik het ook leuk om echt even bij te kunnen kletsen. Trouwens in jouw geval vind ik dat ze eerst wel eens bij jou mag langskomen. Is ze nog helemaal niet langs geweest sinds je bent verhuisd om te zien hoe je woont en daar interesse in te tonen?
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling: nu ik het zo terug lees komt het misschien over of vriendin ongeinteresseerd is in mij. Dat is niet zo. Ik denk dat ze teveel aan haar hoofd heeft met gezin en baan etc. Neemt niet weg dat ik het vervelend vind, maar wilde dit wel even toevoegen
Alle reacties Link kopieren
Zeg dat je het te druk hebt om op de verjaardag te komen, maar dat je het leuk zou vinden om binnenkort uitgebreid bij te kletsen.
Ik zal wel weer de hele gemeenschap aan boze moeders over me heen krijgen maar over het algemeen hebben kinderen een moeder EN een vader. Die kerel is toch ook wel eens aan avondje thuis om met zijn biertje op de bank "op zijn kroost te passen"? Dan kan moeders best naar haar vriendin toe of wat afspreken.



Snap heel goed dat je geen hebt om te gaan, zou het advies van Dolfje opvolgen. Op zo'n verjaardag is zij alleen maar druk met rondrennen, roepen tegen de kinderen dat ze op moeten passen, uit moeten kijken en iets niet mogen doen. En dan spreek je elkaar nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is een vriendschap hier bijna op stuk gelopen, zagen elkaar alleen op verjaardagen en dan spreek je elkaar bijna niet. Nu maken we bewust tijd vrij.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn de kinderen en hoe goed kennen ze jou?



Ik ga ook regelmatig naar een verjaardagsbijeenkomst van één van de kinderen van een vriendin van mij, maar ik moet eerlijk zeggen dat die kinderen mij amper kennen en vice versa. Toch is het altijd wel gezellig, ik zie ook andere vriendinnen, dus ga ik wel heen
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij niet nodig, waarom zou je?

Je hebt haar al ruim een half jaar niet gesproken omdat je onderaan haar prioriteitenlijstje staat, dus waarom zou je naar een feestje van haar kind gaan?

Kan dat ze denkt jou dan eindelijk weer eens te spreken, maar ik zou ervoor bedanken. Heeft ze voor haar gevoel jou weer gesproken dus nog meer excuus om je daarna weer onderaan haar afsprakenlijstje te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ja mensen met een gezin hebben het wat drukker dan mensen zonder kinderen(lees zijn niet flexibel) maar ik vind dat de vriendschap wel van 2 kanten moet komen en jij niet altijd degene moet zijn die naar haar toe gaat.



Bij ons is het ook nog steeds zo dat vrienden met kinderen het makkelijker vinden als wij naar hun komen,snap ik ook wel,maar ik heb daar ook niet altijd zin in ik heb tenslotte ook een prima plek om mensen te entertainen en wil ook niet altijd degene zijn die door de regen moet fietsen of sávonds laat naar huis etc.
Het initiatief voor een op een gesprek mag nu wel eens van haar uitgaan. Ik snap dat ze het druk heeft, maar hallo, het is inmiddels september. Ook zij kan moeite in jouw steken. Ik vind het wat te makkelijk om je altijd maar te verschuilen achter je kinderen.



Ik zou melden dat ik verhinderd ben maar graag binnenkort met haar afspreek.
Alle reacties Link kopieren
Is ze wel al in je nieuwe huis komen kijken?
Alle reacties Link kopieren
quote:winkelfanaat schreef op 03 september 2015 @ 11:56:

Is ze wel al in je nieuwe huis komen kijken?Dat vraag ik me ook af.
quote:tigerlily75 schreef op 03 september 2015 @ 11:54:

Lijkt mij niet nodig, waarom zou je?

Je hebt haar al ruim een half jaar niet gesproken omdat je onderaan haar prioriteitenlijstje staat, dus waarom zou je naar een feestje van haar kind gaan?

Kan dat ze denkt jou dan eindelijk weer eens te spreken, maar ik zou ervoor bedanken. Heeft ze voor haar gevoel jou weer gesproken dus nog meer excuus om je daarna weer onderaan haar afsprakenlijstje te zetten.Mee eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:SilverShadow schreef op 03 september 2015 @ 11:53:

Ik zal wel weer de hele gemeenschap aan boze moeders over me heen krijgen maar over het algemeen hebben kinderen een moeder EN een vader. Die kerel is toch ook wel eens aan avondje thuis om met zijn biertje op de bank "op zijn kroost te passen"? Dan kan moeders best naar haar vriendin toe of wat afspreken.



Snap heel goed dat je geen hebt om te gaan, zou het advies van Dolfje opvolgen. Op zo'n verjaardag is zij alleen maar druk met rondrennen, roepen tegen de kinderen dat ze op moeten passen, uit moeten kijken en iets niet mogen doen. En dan spreek je elkaar nog niet.Als je 3 kleine kinderen hebt, kan het maar zo zijn dat je vent best 'op wil passen' (echt hoe verzin je het, hij is gewoon thuis hoor) maar dat je zelf de energie niet meer hebt. Het weekend is dan druk met huishouden (want de vriendin werkt, kennelijk) en boodschappen en sportwedstrijden van de kinderen (ene ouder met ene kind mee, andere ouder met andere kind mee en dan hebben ze ook nog een derde.. lastig) en dan zijn er zomaar ineens weken voorbij, sinds het laatste appje van 'zullen we eens afspreken'. Ik herken dat zo goed, en ik heb inmiddels 2 pubers, dus er hoeft helemaal geen ouder thuis te zijn.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
@Krullebol, dat klopt, ik kan het me niet helemaal voorstellen omdat ik geen kinderen heb, echter haar oudste is 8 dus het is niet zo dat we in een nieuwe situatie zitten (als in 'vriendin is net moeder')



@de anderen: ik heb het afgelopen jaar meedere keren een 'date' voorgesteld. Naar de sauna, 's avonds wat drinken in de stad, ik probeer dan zoveel mogelijk rekening te houden met haar tijden/de kinderen, bijv 's avonds als de kids in bed liggen en haar man thuis kan zijn, maar steeds is het moe, geen tijd, ik laat nog wat weten...... Zo heb ik al 5 appjes dat ze me snel gaat bellen maar het niet doet.....ik heb inmiddels geen zin meer om haar dan maar te bellen.....

Ze zijn 1 keer hier langs geweest toen we de sleutel net hadden, vervolgens niet....niet op mijn verjaardag....haar man zou helpen klussen maar nooit meer van gehoord....nou...word nu beetje depri van
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik zelf kinderen heb vind ik het ook veel lastiger om tijdig te reageren op berichtjes en om af te spreken. En ik zie dit bij al mijn vriendinnen met kinderen. Tussen ons kunnen we daar dus makkelijk on lachen en is het heel erg herkenbaar. Maar ik kan me goed voorstellen als je degene bent zonder kinderen en dus een hele andere belevenis hebt.



Als je haar echt lief hebt als vriendin, zou mijn advies zijn om heel eerlijk te zijn. Haar een bericht te sturen of 's avonds te bellen (wanneer de kinderen in bed liggen), en zeggen dat je haar mist. Dat je haar echt graag vaker wil zien. Dat je je een beetje buitengesloten voelt, of aan de kant gezet. (Wat voor jou van toepassing is). En dat je haar graag een keer zou willen zien, zonder de drukte van een verjaardag eromheen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 03 september 2015 @ 11:54:

Hoe oud zijn de kinderen en hoe goed kennen ze jou?



Ik ga ook regelmatig naar een verjaardagsbijeenkomst van één van de kinderen van een vriendin van mij, maar ik moet eerlijk zeggen dat die kinderen mij amper kennen en vice versa. Toch is het altijd wel gezellig, ik zie ook andere vriendinnen, dus ga ik wel heen



En je ziet die vriendin vast ook nog wel eens buiten de verjaardagen om neem ik aan?



Mijn vriendinnen met kleine kinderen hebben (net als ik zonder kinderen) het ook druk, maar vinden echt wel ergens tijd om met vriendinnen af te spreken. Het geeft toch wel aan hoe geïnteresseerd je bent in bepaalde mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 03 september 2015 @ 11:54:

Ja mensen met een gezin hebben het wat drukker dan mensen zonder kinderen(lees zijn niet flexibel) maar ik vind dat de vriendschap wel van 2 kanten moet komen en jij niet altijd degene moet zijn die naar haar toe gaat.



Bij ons is het ook nog steeds zo dat vrienden met kinderen het makkelijker vinden als wij naar hun komen,snap ik ook wel,maar ik heb daar ook niet altijd zin in ik heb tenslotte ook een prima plek om mensen te entertainen en wil ook niet altijd degene zijn die door de regen moet fietsen of sávonds laat naar huis etc.Ik vind (vond) het juist prettiger om naar de vriendin zonder kinderen te gaan, zodat we rustig kunnen kletsen, ipv een huis vol volk om ons heen te hebben. Heerlijk! Maar goed, dan komt mijn vorige post weer om de hoek, want wannéér dan.. naar iemand toe gaan kost vaak ook meer tijd en planning, in mijn ogen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dat je het druk hebt met een gezin met drie kinderen, een baan en alle andere dingen erbij en er omheen, snap ik best.



Maar TO en vriendin wonen nu vlak bij elkaar sinds januari, heeft ze dan in al die 8 of 9 maanden tijd écht niet even een uurtje gehad om binnen te wippen voor een kop koffie? Dat lijkt me toch ook sterk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Kinderverjaardagen zijn onzin behalve voor direct betrokkenen, helemaal als je zelf geen kinderen hebt.



Je hebt er het meest aan eerlijk te zijn; "sorry maar ik heb niet zoveel zin in een kinderverjaardag waar we toch geen tijd zullen hebben even bij te kletsen - zullen we de week erna gaan lunchen?"



Maar misschien is het gemakkelijker te zeggen; "helaas kan ik die zaterdagmiddag niet maar zullen we de week erna gaan lunchen? In dit geval krijg je natuurlijk binnenkort uitnodigingen voor de verjaardagen van kind 2 en 3.



Als ik het goed begrijp is ze nog steeds niet in jouw nieuwe huis komen kijken waar je sinds januari woont? In dat geval zou ik voor antwoord A gaan en ipv lunchen vragen of ze volgende week eindelijk mijn nieuwe huis wil komen bekijken
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
quote:tigerlily75 schreef op 03 september 2015 @ 11:58:

[...]





En je ziet die vriendin vast ook nog wel eens buiten de verjaardagen om neem ik aan?



Mijn vriendinnen met kleine kinderen hebben (net als ik zonder kinderen) het ook druk, maar vinden echt wel ergens tijd om met vriendinnen af te spreken. Het geeft toch wel aan hoe geïnteresseerd je bent in bepaalde mensen.



Nou dat wil nog wel eens tegenvallen



TO: spreek gewoon eens tegen haar uit wat je hier tegen ons zegt. Dat je er wat zat van wordt, dat jij altijd degene bent die contact opneemt, belt, naar haar toegaat. Dat je kennelijk onderaan de prioriteitenlijst staat en dat je graag op een ander moment met haar af wilt spreken, maar dan wel op korte termijn, omdat je jullie samen anders niet meer als 'vriendinnen' kunt zien, eerder (vage) kennissen. Dat je dat jammer vindt, maar dat zij kennelijk die keuze maakt.



Dat je, mogelijk, er wel weer voor haar bent als zij wat meer tijd heeft. (dat kan ook he, even een tijdje weinig/geen contact en dan over een jaartje, als ze wat meer rust heeft, weer meer contact.. )
Later is nu
quote:dolfje schreef op 03 september 2015 @ 11:50:

Zeg gewoon dat je het leuker vindt om samen eens wat af te spreken om bij te kletsen omdat dat op een verjaardag er toch niet van komt.Dit. En ik zou ook helemaal geen zin hebben in een feestje vol schreeuwende kinderen...
Alle reacties Link kopieren
Overigens is in ons geval, van die vriendin en mij, het probleem dat we beide druk hebben, dus dan kan de één niet, dan de ander.. het is wat puzzelen, zeg maar. En omdat de weken echt sneller gaan, dan ik bij kan houden, kan er dan zomaar een langere periode tussen contacten zitten.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven