Kwetsende opmerkingen, relatie beeindigen?

30-09-2014 22:05 434 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Ik wil graag even mijn hart luchten en jullie kijk hierop horen. De laatste dagen hebben mijn vriend en ik steeds vaker ruzie. Dit is in de afgelopen jaren wel vaker voorgekomen. Het leek de laatste tijd beter te gaan, tot nu.



Ik ben alles op een rij aan het zetten en kom tot de conclusie dat het misschien beter is om met deze relatie te stoppen. Dit heb ik weleens eerder gedacht maar toch maar doorgegaan, ook omdat we 2 jonge kindjes hebben. Als we geen kinderen hadden kan ik niet zo zeker zeggen of we nog samen zouden zijn, waarschijnlijk niet.



Er zijn weer kwetsende, neerbuigende dingen door hem gezegd. Zoals dat ik niks uitvoer o.a. in het huishouden en dat ik altijd met mijn luie reet op de bank lig. Wat totaal niet waar is. Ik werk parttime, de dagen dat ik thuis ben ben ik druk met de kinderen (ze zijn nog erg jong) en het huishouden. Daarnaast volg ik nog een WO opleiding. Ik vind het erg kwetsend om te horen dat de persoon waarmee ik samenleef zo over me denkt. En dat zet mij aan het denken: wil ik zelf nog wel met iemand verder die mij zo ziet?



Ik zal even wat meer over hem vertellen om het verhaal wat completer te krijgen. Hij is nogal apart. Heel lief en betrokken naar de kinderen toe. Een beetje té soms, in de zin van dat hij mij en anderen vertelt hoe we met ze om moeten gaan. Hij wil de regie overduidelijk in handen houden en mij vertellen wat ik wel en niet moet doen thuis. Hij is erg serieus, weinig/geen humor of spontaniteit. Hij heeft geen sociaal leven, alleen zijn werk, geen hobby's of vrienden. Zijn gezin staat op 1, in ieder geval de kinderen dan.



Prima, ook al passen niet al deze eigenschappen bij mij. Waar ik vooral mee zit zijn de uitspraken die hij over mij doet. Ik vind ze heel neerbuigend, kwetsend en totaal niet waar. Hij zegt het niet in woede maar meent het ook echt. Wat ik des te erger vind.



Wat vinden jullie van deze opmerkingen, als je partner dit tegen je zou zeggen? Wat zou je hiermee doen, overwegen de relatie te beëindigen (ook als er 2 jonge kindjes in het spel zijn)?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet weten waarom je dát niet uit woede zou kunnen zeggen. Sommige mensen proberen in hun boosheid van alles om de ander te raken, halen er van alles bij om aan te tonen dat de ander tekort schiet of iets verkeerd doet. De bewering dat iemand lui is, kan harder aankomen dan een of andere loze kreet als 'stomme trut' want wat houdt dat nou in? Dat is gewoon een inhoudsloze term.



Jouw vriend slaagt er op momenten van ruzie erg goed in om je hard te raken, want het is een gevoelig punt. Ik ben niet zo iemand die van mening is dat als iets een gevoelig punt is, het dus ook waar is, dat vind ik persoonlijk een enorme dooddoener. Het hoeft dus helemaal niet zo te zijn dat je lui bent of weinig doet, het hoeft ook niet zo te zijn dat hij dat, als hij heel, heel eerlijk is, ook echt vindt. Maar hij probeert je op die momenten wel te raken, en met succes.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Reiger100 schreef op 06 oktober 2014 @ 13:18:

Wat een ellende, autumnfall. Ik herken heel veel, want ik heb ook in zo'n relatie gezeten, 22 jaar lang. Ook aan mij werd door buitenstaanders (die mij en mijn ex niet kenden) gezegd dat ik naar mijn eigen aandeel moest kijken, en 'waar 2 kijven hebben 2 schuld', en dat ik in een eventuele volgende relatie wellicht precies tegen hetzelfde aan zou lopen, omdat het wellicht ook aan mij lag. Waarom ben ik dan al 15 jaar lang ontzettend gelukkig in mijn huidige relatie?? En waarom zijn de relaties van mijn ex na onze scheiding allemaal al heel snel stuk gelopen??

Ik snap je helemaal als je zegt dat je er klaar mee bent. Ik heb er zelf veel te lang over gedaan om de knoop door te hakken, omdat mijn ex ook af en toe tot bezinning kwam en heel af en toe toegaf dat ik toch een goede vrouw was. Maar die periodes waren van korte duur en dan begon hij weer met schelden, kleineren, enz.

Mijn besluit om te scheiden was een van de beste besluiten die ik ooit genomen heb. Zelfs als ik na de scheiding niet mijn huidige man ontmoet had, zou ik toch nog veel gelukkiger geweest zijn in mijn eentje dan met mijn ex. Ik denk dat dat voor jou ook zou gelden. Sterkte!



Ik ben blij voor je dat je gelukkig bent geworden met je nieuwe partner en dat het een goede keus voor je is geweest om weg te gaan.



Daar denk ik de laatste tijd vaak over na, hoe zou mijn leven eruit zien als ik zou besluiten om weg te gaan en misschien ooit met een andere partner verder te gaan. En hoe zou het eruit zien als ik zou blijven.



Ik vond zijn gedrag al niet normaal en dat is hier ook wel naar voren gekomen dat dat het ook echt niet is. Dat zet me wel nog meer aan het denken en dat vind ik aan de ene kant ook moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind overigens ook niet dat je een goed verhaal moet hebben naar de kinderen toe en ik vind ook niet dat iedereen relatietherapie geprobeerd hoeft te hebben. Ik vind het normaal dat je probeert je gezin bij elkaar te houden als je het gevoel hebt dat er nog iets te redden valt, dat je niet meteen de benen neemt als het even niet lekker loopt. Maar ik denk dat daar niet bij iedereen relatietherapie bij komt kijken. Ik denk niet dat het bij iedereen op te lossen is met relatietherapie, ik denk dat in sommige gevallen mensen al weten dat het niet meer gaat, en dan wordt relatietherapie bijna een soort horde die je moet nemen voor je met goed fatsoen mag scheiden.



Dat hoeft niet voor jullie te gelden uiteraard, misschien werkt relatietherapie wel heel goed.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 06 oktober 2014 @ 13:21:

Maar dan moet jij wel openstaan voor wat hij te zeggen heeft tijdens die relatietherapie. Want als hij tijdens een gesprek zegt dat hij sommige dingen niet echt meent dan geloof je hem domweg niet. Terwijl het ook best zo kan zijn dat hij juist op dat moment eerlijk is, maar die mogelijkheid sluit je meteen al uit omdat dat volgens jou niet kan, en je er helemaal van overtuigd bent dat hij dat stiekem ook wel weet.Ik sta er zeker open voor wat hij zegt. Hij vind nog steeds dat ik lui ben en niks doe. Hij zei het alleen niet meer met die harde woorden tijdens ons gesprek maar het kwam er zeker weer op neer. Hij zei niet; lieve schat, sorry ik meende er helemaal niets van. Nee het was; zo had ik het niet moeten zeggen maar jij doet de laatste tijd minder en jij dit en jij dat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 06 oktober 2014 @ 13:22:

En hij moet zijn gedrag veranderen, maar jij moet ook je gedrag veranderen. Jij leert mensen hoe ze je mogen behandelen...Niet mee eens. Ik geef duidelijk aan wat ik wel en niet wil. Als een ander daar weinig mee doet kun je daar niks aan doen. Je kan iemand niet dwingen. De enige optie is dan weggaan dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 06 oktober 2014 @ 13:29:

Ik zou niet weten waarom je dát niet uit woede zou kunnen zeggen. Sommige mensen proberen in hun boosheid van alles om de ander te raken, halen er van alles bij om aan te tonen dat de ander tekort schiet of iets verkeerd doet. De bewering dat iemand lui is, kan harder aankomen dan een of andere loze kreet als 'stomme trut' want wat houdt dat nou in? Dat is gewoon een inhoudsloze term.



Jouw vriend slaagt er op momenten van ruzie erg goed in om je hard te raken, want het is een gevoelig punt. Ik ben niet zo iemand die van mening is dat als iets een gevoelig punt is, het dus ook waar is, dat vind ik persoonlijk een enorme dooddoener. Het hoeft dus helemaal niet zo te zijn dat je lui bent of weinig doet, het hoeft ook niet zo te zijn dat hij dat, als hij heel, heel eerlijk is, ook echt vindt. Maar hij probeert je op die momenten wel te raken, en met succes.Ja maar zo is het niet want hij vindt deze dingen wél van mij. Hij heeft dat in ons gesprek ook nog gezegd. Dat hij vind dat ik weinig doe, dat er afwas op het aanrecht staat als hij thuiskomt, dat er speelgoed op de grond ligt. Het is niet zo dat hij zijn woorden terugneemt. Hij vindt en zegt het nog steeds maar dan iets minder hard.
Alle reacties Link kopieren
om je relatie te breken door alleen dat hij zegt je doet niks in het huishouden en je zit met je luie reet op de bank, vind ik geen reden om je relatie te breken,. een relatie breken moet niet zo makkelijk zijn! niet alleen een relatie heb je maar een gezin en dan vind ik niet dat je om elke scheet moet denken om je relatie te beindigen. Je zegt dat het niet waar is wat je vriend zegt. maar wat doe je in het huishouden? je hebt kleine kinderen, dat betekent dat je sneller een rommelig huis kunt krijgen, wellicht sneller vies. dat betekent dat je ook het schoonmaken etc moet bijhouden. er moet toch echt wel iets zijn waarom je vriend dat zegt. mij gezegde: waar geen brand is, is er ook geen rook.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk. Omdat hij het zegt, moet het zo zijn, want waar rook is is vuur, nog zo'n lekkere dooddoener. Hij kan geen onredelijke verwachtingen hebben bijvoorbeeld. Als hij het zegt dan is het waar.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 06 oktober 2014 @ 13:46:

Tuurlijk. Omdat hij het zegt, moet het zo zijn, want waar rook is is vuur, nog zo'n lekkere dooddoener. Hij kan geen onredelijke verwachtingen hebben bijvoorbeeld. Als hij het zegt dan is het waar.+1
quote:autumnfall schreef op 06 oktober 2014 @ 13:36:

[...]



Niet mee eens. Ik geef duidelijk aan wat ik wel en niet wil. Als een ander daar weinig mee doet kun je daar niks aan doen. Je kan iemand niet dwingen. De enige optie is dan weggaan dus.Als jij het zo duidelijk aangeeft, waarom doet hij er dan niets mee? Wellicht kan jij leren om het op een andere manier te verwoorden, om eerder je hakken in het zand te zetten (dus de avond ervoor al afspraken te maken over het avondeten van de volgende dag). Daarmee sta jij open voor verandering in de dynamiek van jullie relatie. En anders is het inderdaad tot hier en niet verder.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees jouw topic nu pas en ik zou zelfs geen relatietherapie overwegen. Ik weet het, de meesten hier vinden dat je er alles aan moet doen voor de kinderen, maar hier zou ik mijn grens trekken. Dit zou ik niet pikken.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 06 oktober 2014 @ 13:49:

[...]



Als jij het zo duidelijk aangeeft, waarom doet hij er dan niets mee? Wellicht kan jij leren om het op een andere manier te verwoorden, om eerder je hakken in het zand te zetten (dus de avond ervoor al afspraken te maken over het avondeten van de volgende dag). Daarmee sta jij open voor verandering in de dynamiek van jullie relatie. En anders is het inderdaad tot hier en niet verder.



Die vraag zou je aan hem moeten stellen daar kan ik je ook geen antwoord op geven.



Ik verwoord het op een hele normale manier, we hebben er ook een heel rustig gesprek over gehad waarin ik duidelijk heb aangegeven welke dingen mij dwarszitten. Wat hij tegen mij zegt, hoe hij mij behandelt.



Over dat uitslapen tot 8 uur bijvoorbeeld. Ik vroeg hem ook wat hem daar zo aan stoort. Hier kon hij mij geen antwoord op geven.
Oprechte vragen: En wat zal relatie therapie daar aan veranderen? Wil hij wel in therapie? Hij vind namelijk dat jij moet veranderen, want hij ziet het allemaal in het juiste licht. Wat zal hem bewegen zichzelf te veranderen?
Alle reacties Link kopieren
quote:iamalady schreef op 01 oktober 2014 @ 00:55:

Google eens op OCPS of je daar iets in herkent?



iamalady zegt het, ik dacht het bij het lezen van jouw verhaal. Jouw vriend doet mij heel erg denken aan mijn ex....erg narcistisch, net als mijn ex.



Ik vermoed dat het bij jouw vriend erger is geworden ná de geboorte van de kinderen?
Ik zit me af te vragen of het geen afgunst is..



Hij noemt jou lui, want je slaapt een keer uit (?) tot 8 uur en je hebt het niet druk op het werk. Hij heeft het nu TE druk.



Jij hebt lol met de kinderen tijdens het eten, Volgens hem hoort dit niet. Wellicht voelt hij zich stiekem buitengesloten, alhoewel hij zelf degene is die niet meedoet.



Zijn houding doet me denken aan de ex van een collega van mij.

Die wilde ook altijd de touwtjes in handen hebben en alles bepalen. Jouw partner kan dat niet op zijn werk en nu thuis ook al niet, jij en de kinderen hebben het ook al gezellig als hij er niet. Daarom dat gemopper op jou, even de sfeer 'verzieken', jou op jouw plaats zetten. Even laten zien wie hier de regie heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 06 oktober 2014 @ 14:05:

Oprechte vragen: En wat zal relatie therapie daar aan veranderen? Wil hij wel in therapie? Hij vind namelijk dat jij moet veranderen, want hij ziet het allemaal in het juiste licht. Wat zal hem bewegen zichzelf te veranderen?



Ik kan je niet zeggen wat relatietherapie zou veranderen, dat weet ik niet. Ik kan alleen zeggen wat ik zou hopen en dat is een betere/duidelijkere communicatie, dat hij inziet dat hij me respectvoller zou kunnen behandelen, dat soort zaken.



Als ik relatietherapie zou willen dan zou hij dat wel doen. Wat hem zal bewegen zichzelf te veranderen? Inzicht. Misschien als hij van een ander (relatietherapeut) hoort dat bepaalde gedragingen/uitspraken niet normaal zijn dat hij het dan wel inziet misschien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jeluze schreef op 06 oktober 2014 @ 14:09:

[...]





iamalady zegt het, ik dacht het bij het lezen van jouw verhaal. Jouw vriend doet mij heel erg denken aan mijn ex....erg narcistisch, net als mijn ex.



Ik vermoed dat het bij jouw vriend erger is geworden ná de geboorte van de kinderen?



Ik herken niet alles in OCPS, een paar dingen.



Na de geboorte is het wel wat erger geworden, daarvoor kenden wij elkaar ook nog niet lang/goed. Maar het is vooral de laatste tijd erger geworden.
Alle reacties Link kopieren
quote:paresseuse schreef op 06 oktober 2014 @ 14:21:

Ik zit me af te vragen of het geen afgunst is..



Hij noemt jou lui, want je slaapt een keer uit (?) tot 8 uur en je hebt het niet druk op het werk. Hij heeft het nu TE druk.



Jij hebt lol met de kinderen tijdens het eten, Volgens hem hoort dit niet. Wellicht voelt hij zich stiekem buitengesloten, alhoewel hij zelf degene is die niet meedoet.



Zijn houding doet me denken aan de ex van een collega van mij.

Die wilde ook altijd de touwtjes in handen hebben en alles bepalen. Jouw partner kan dat niet op zijn werk en nu thuis ook al niet, jij en de kinderen hebben het ook al gezellig als hij er niet. Daarom dat gemopper op jou, even de sfeer 'verzieken', jou op jouw plaats zetten. Even laten zien wie hier de regie heeft.Heel goed punt. Zo komt het inderdaad wel over.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:paresseuse schreef op 06 oktober 2014 @ 14:21:

Ik zit me af te vragen of het geen afgunst is..



Hij noemt jou lui, want je slaapt een keer uit (?) tot 8 uur en je hebt het niet druk op het werk. Hij heeft het nu TE druk.



Jij hebt lol met de kinderen tijdens het eten, Volgens hem hoort dit niet. Wellicht voelt hij zich stiekem buitengesloten, alhoewel hij zelf degene is die niet meedoet.



Zijn houding doet me denken aan de ex van een collega van mij.

Die wilde ook altijd de touwtjes in handen hebben en alles bepalen. Jouw partner kan dat niet op zijn werk en nu thuis ook al niet, jij en de kinderen hebben het ook al gezellig als hij er niet. Daarom dat gemopper op jou, even de sfeer 'verzieken', jou op jouw plaats zetten. Even laten zien wie hier de regie heeft.



Het is denk ik ergens wel afgunst. Omdat ik meer dagen bij de kinderen/thuis ben en weleens langer in bed kan liggen als de kinderen dat toelaten. Hij zegt vaak genoeg dat hij dit ook wil en dat hij ook zou willen dat hij het rustig heeft op zijn werk.



Hij ziet daar alleen de leuke kant van. Ik zou juist willen dat ik wat te doen heb op mijn werk en ik zou ook meer uren willen werken (in een andere baan dan). Ik vind dit overigens geen redenen om het op mij af te reageren ik kan hier verder nu ook niks aan doen.



Ik ben al op zoek naar een baan waar ik meer uren kan werken zodat hij een dag minder zou kunnen werken. Ik heb ook al gezegd dat hij misschien naar een andere baan kan uitkijken als hij zijn baan niet meer ziet zitten.
Alle reacties Link kopieren
Als hij nu al zo afgunstig is, hoe wordt dat dan straks als jij na je studie een goede baan hebt, als jij het misschien wel heel erg naar je zin hebt in die baan en met enthousiaste verhalen thuiskomt, als jij misschien wel meer verdient dan hij? Wat gaat hij dan proberen om dat te temperen en je naar beneden te halen, en te laten zien dat hij de regie in handen heeft? Want dan heeft hij echt geen stok meer om de hond mee te slaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
https://www.heinpragt.com/liefde/liefde-en-macht.php



Het lijkt wel op een machtstrijd bij jullie thuis. Misschien kun je er wat mee
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 06 oktober 2014 @ 14:38:

Als hij nu al zo afgunstig is, hoe wordt dat dan straks als jij na je studie een goede baan hebt, als jij het misschien wel heel erg naar je zin hebt in die baan en met enthousiaste verhalen thuiskomt, als jij misschien wel meer verdient dan hij? Wat gaat hij dan proberen om dat te temperen en je naar beneden te halen, en te laten zien dat hij de regie in handen heeft? Want dan heeft hij echt geen stok meer om de hond mee te slaan.Geen idee. Ik weet niet of hij daar moeite mee zou hebben, misschien wel ja. Ach er is nu ook iedere keer wel iets dus zal dan ook wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cameron10 schreef op 06 oktober 2014 @ 15:29:

https://www.heinpragt.com/liefde/liefde-en-macht.php



Het lijkt wel op een machtstrijd bij jullie thuis. Misschien kun je er wat meeHeb het even snel doorgelezen en klinkt ergens wel herkenbaar. Of ik er wat mee kan... Dan kom je toch uit op een relatietherapeut die ook op het laatst wordt genoemd.
quote:autumnfall schreef op 06 oktober 2014 @ 15:50:

[...]



Geen idee. Ik weet niet of hij daar moeite mee zou hebben, misschien wel ja. Ach er is nu ook iedere keer wel iets dus zal dan ook wel.Als dit je typische reactie is in dit verhaal, dan begrijp ik oprecht niet waarom je er nog energie in zou willen steken. Want je kan ook zeggen: goede tip! Vanavond zal ik het eens aankaarten. Even polsen of de theorie zou kunnen kloppen.
Alle reacties Link kopieren
Dus ik moet vanavond aankaarten en vragen of mijn vriend er moeite mee zou hebben als ik ooit een goede/beter betaalde baan zou hebben?



Dat kan toch helemaal niet. Dat weet hij zelf nog niet eens want dat is nog niet. Hij zegt nu dan dat hij dat goed van me vindt en in slechtere tijden wordt het tegen je gebruikt. Zo gaan die dingen.



Denk je echt dat er een eerlijk antwoord zou komen als het wel zo zou zijn: ja schat ik zou groen zien van jaloezie en me als een klootzak gedragen. Tuurlijk niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven