Lange relatie loopt niet lekker

24-03-2015 16:45 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al een hele tijd mee. Nu heb ik zelf een probleem waar ik niet uitkom. Mijn vraag of jullie dit herkennen en advies hebben.



Mijn man en ik zijn beiden midden 40. We zijn ongeveer 20 jaar getrouwd. We houden zielsveel van elkaar en toch loopt de relatie niet lekker.



Het lijkt alsof we de sleur niet kunnen doorbreken. We verschillen erg in karakter. Dat vond ik vroeger juist zo leuk, nu irriteert het mij. Ik wil plannen maken, erop uit, ben onlangs van baan gewisseld. Mijn man daarentegen houdt niet van veranderingen. Het lijkt wel of de afgelopen jaren onze karakters steeds meer gaan botsen. De intimiteit is er nog wel, maar in de slaapkamer spatten de vonken er helaas ook niet echt meer af.



Mijn man wil geen relatietherapie. Daar hebben we het al eens over gehad.



Hoe kunnen we de sleur doorbreken en onze relatie weer nieuw leven inblazen?
Niet, als jullie dat niet beiden nodig vinden. in verandering zit weinig "we" en nog minder "jij". Jij ergert je aan wat je vroeger leuk vond, dat kan. Maar als je wil dat hij verandert (ben je nog laat mee, voor een vrouw, pas na 20 jaar ) zal jij eerst moeten veranderen. Samen veranderen gaat pas gebeuren als jullie dat beiden echt willen. En dan is het ineens kinderlijk simpel, gek genoeg.
quote:TheHorseWithNoName schreef op 24 maart 2015 @ 16:48:

Niet, als jullie dat niet beiden nodig vinden. in verandering zit weinig "we" en nog minder "jij". Jij ergert je aan wat je vroeger leuk vond, dat kan. Maar als je wil dat hij verandert (ben je nog laat mee, voor een vrouw, pas na 20 jaar ) zal jij eerst moeten veranderen. Samen veranderen gaat pas gebeuren als jullie dat beiden echt willen. En dan is het ineens kinderlijk simpel, gek genoeg.







Maar wilde jij er vroeger dan niet op uit etc. Of ging het altijd al zo en ben je het nu zat. Weet je waarom je het dan ineens zo zat bent?



En wat vindt je man, ervaart hij het ook als een sleur?
Alle reacties Link kopieren
Hoe komt het dat je het vroeger geen probleem vond, die verschillen? Wat maakt dat dat je nu opbreekt?

Dat het niet meer zo vonkt in de slaapkamer, dat is ook niet zo wonderlijk na zoveel jaar.

Is denk ik toch een kwestie van nieuwe dingen proberen samen, maar daar moet hij wel voor open staan.
Alle reacties Link kopieren
Zit de onrust niet gewoon in jezelf? Waarom ga je er bijvoorbeeld niet gewoon zelf op uit? Dit hoeft niet per se met je man toch?
Alle reacties Link kopieren
Wat voor plannen wil je maken?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ga je motorrijbewijs halen, parachutespringen, of andere spannende dingen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:winkelfanaat schreef op 24 maart 2015 @ 16:56:

Zit de onrust niet gewoon in jezelf? Waarom ga je er bijvoorbeeld niet gewoon zelf op uit? Dit hoeft niet per se met je man toch?Dit vind ik een hele sterke. Ik krijg zelf ook altijd veel energie van uitstapjes met vriendinnen (uit eten, shoppen, borreltje drinken etc). Dat maakt het leven leuker en dat straal je vanzelf uit naar je relatie. Ik zou het eerder in je eigen leven gaan zoeken dan jullie leven samen. Trekken aan een dood paard haalt niet veel uit.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt erg veel op ML.

Sommige reacties vind ik daarom treffend.

Ga iets doen wat je zelf leuk vind.

Schilderen, kleuren voor volwassenen etc.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Relatietherapie lijkt me zinvol als er communicatieproblemen zijn, jullie elkaar verkeerd begrijpen en constant ruzie maken. Dit is gewoon een kwestie van andere wensen en behoeften en karakters. Je kunt iemand niet wezenlijk veranderen.
Eens met wat er hiervoor is gezegd en daarnaast: Jij hebt behoefte aan verandering, jij wisselt van baan... prima toch? Of vind je dat je man dan ook ineens vooruit/iets anders moet willen met zijn carrière? Waar botst het dan concreet? Zit de onrust niet meer bij jezelf?
Alle reacties Link kopieren
Trek een fles wijn open en ga samen eens een avondje praten.
Alle reacties Link kopieren
quote:asrem schreef op 24 maart 2015 @ 17:08:

[...]





Dit vind ik een hele sterke. Ik krijg zelf ook altijd veel energie van uitstapjes met vriendinnen (uit eten, shoppen, borreltje drinken etc). Dat maakt het leven leuker en dat straal je vanzelf uit naar je relatie. Ik zou het eerder in je eigen leven gaan zoeken dan jullie leven samen. Trekken aan een dood paard haalt niet veel uit.Omdat TO's man niet van veranderingen houdt wil nog niet zeggen dat het een dood paard is. Hij is misschien wel gewoon tevreden met zijn leven en relatie. Ik denk dat het echt bij TO ligt, de onrust. Inderdaad lekker uiteten met vriendinnen, zelf andere dingen bedenken. Laat het niet afhangen van een partner om zelf gelukkiger te worden, geluk moet je zelf maken. Maar ik herken het onrustgevoel jammer genoeg ook...
Heeft hij wel genoeg ruimte om zichzelf te zijn of zit hij in het keurslijf geperst van zoals jij jullie huishouding/gezin wil hebben?? Geef hem ruimte om zijn eigen ding te doen (bijvoorbeeld tafeltennissen, doedelzakspelen, noem maar op).
Alle reacties Link kopieren
Ga zelf wat leuks ondernemen. Er zijn genoeg mogelijkheden. Als jij enthousiaste verhalen verteld over waar jij wel niet allemaal mee bezig bent, komt hij misschien ook wel bij.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap jullie reacties. Die onrust zit misschien ook wel bij mijzelf.



We hebben een fijn huwelijk waarin wij elkaar vrijlaten. Ik ga met vriendinnen op city-trip, heb vrijwilligerswerk, hobby's (buitenshuis) en ga af en toe alleen op vakantie. Mijn man vindt het heerlijk om thuis te klussen en aan zijn oldtimers te sleutelen.



Het klinkt allemaal perfect, maar mij irriteert het. Ik zou het fijn vinden om eens niet alleen op stap te gaan. Samen onze horizon verbreden. Eigenlijk hebben we niet samen een probleem, maar heb ik een probleem. Ik mis de interesse in elkaar, de echt goede gesprekken en de passie. Een goed gesprek hierover lukt gewoon niet. Hij ziet mijn probleem niet. Hij zegt: "Het gaat al 20 jaar zo, dus waarom nu ineens moeilijk doen?"
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook wel alleen je amusement kunnen gaan zoeken, als dat het is. Ga bij jezelf te rade wat je tegenhoudt. Voel je je "vast" zitten en schuldig en ontrouw als je zelf je leven wat kleur gaat geven? Je hoeft niet meteen in een ander bed te springen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zijn er helemaal geen dingen die jullie samen kunnen/willen doen? Sauna, fietsen, sporten, mooie reis maken, weekendje weg met bezoek aan een dtimerbeurs, ergens brunchen op zondag, indoorskieen, museum, bioscoop, weet ik veel?
En als jij nou eens voorstelt om een weekje samen ergens naartoe te gaan, en dat dan ieder jaar bijvoorbeeld? Daar moet toch wel een compromis in te vinden zijn?
Alle reacties Link kopieren
Je hoéft natuurlijk niet je hele leven hetzelfde te denken, te doen, te willen. Het kan ook zijn dat jullie uit elkaar gegroeid zijn.



Wat zegt je man als jij aangeeft dat je het leuk zou vinden om eens een weekendje/weekje/dag weg te gaan, sámen? Zegt hij dan 'ik wil dat niet'? Of komt het gewoon niet in hem op om dat voor te stellen of te regelen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Als je niks meer met elkaar deelt, groei je vanzelf uit elkaar. Dan is het einde zoek lijkt mij. Hebben jullie nooit dingen samen gedaan dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Jaja007 schreef op 24 maart 2015 @ 17:10:, kleuren voor volwassenen etc.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:RaiderTwix schreef op 24 maart 2015 @ 18:07:

Ik snap jullie reacties. Die onrust zit misschien ook wel bij mijzelf.



We hebben een fijn huwelijk waarin wij elkaar vrijlaten. Ik ga met vriendinnen op city-trip, heb vrijwilligerswerk, hobby's (buitenshuis) en ga af en toe alleen op vakantie. Mijn man vindt het heerlijk om thuis te klussen en aan zijn oldtimers te sleutelen.



Het klinkt allemaal perfect, maar mij irriteert het. Ik zou het fijn vinden om eens niet alleen op stap te gaan. Samen onze horizon verbreden. Eigenlijk hebben we niet samen een probleem, maar heb ik een probleem. Ik mis de interesse in elkaar, de echt goede gesprekken en de passie. Een goed gesprek hierover lukt gewoon niet. Hij ziet mijn probleem niet. Hij zegt: "Het gaat al 20 jaar zo, dus waarom nu ineens moeilijk doen?"Misschien zou je man het geweldig vinden samen aan oldtimers te sleutelen; heb je dat wel eens langer dan een seconde overwogen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Samen op een heel lange vakantie (rondtrekken in oldtimer) was één van mijn plannen. Mijn man zag bij dat voorstel al allemaal beren op de weg (financiële zekerheid e.d.).



Een korte vakantie is natuurlijk heel leuk, maar dat gaat mijn probleem niet oplossen. Het patroon dat in ons huwelijk is geslopen ben ik zat.



Ik kan niet van mijn man verwachten dat hij veranderd, maar je moet toch wel alle twee in een moeilijke tijd willen openstaan voor elkaars ideeën? Hoe open ik zijn ogen dat ik serieus ben?
Alle reacties Link kopieren
quote:RaiderTwix schreef op 24 maart 2015 @ 19:03:

, maar dat gaat mijn probleem niet oplossen. ?



En jouw probleem is?

En een lange vakantie had je probleem wel - blijvend - opgelost?



Misschien eens vragen naar de dromen van je man, ipv hem af te zagen omdat hij die van jou niet deelt?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven