Lange relatie loopt niet lekker

24-03-2015 16:45 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al een hele tijd mee. Nu heb ik zelf een probleem waar ik niet uitkom. Mijn vraag of jullie dit herkennen en advies hebben.



Mijn man en ik zijn beiden midden 40. We zijn ongeveer 20 jaar getrouwd. We houden zielsveel van elkaar en toch loopt de relatie niet lekker.



Het lijkt alsof we de sleur niet kunnen doorbreken. We verschillen erg in karakter. Dat vond ik vroeger juist zo leuk, nu irriteert het mij. Ik wil plannen maken, erop uit, ben onlangs van baan gewisseld. Mijn man daarentegen houdt niet van veranderingen. Het lijkt wel of de afgelopen jaren onze karakters steeds meer gaan botsen. De intimiteit is er nog wel, maar in de slaapkamer spatten de vonken er helaas ook niet echt meer af.



Mijn man wil geen relatietherapie. Daar hebben we het al eens over gehad.



Hoe kunnen we de sleur doorbreken en onze relatie weer nieuw leven inblazen?
Alle reacties Link kopieren
In onze relatie ben ik de meer extraverte en mijn man de introverte. Ik praat veel en hij is een moeilijke prater. Dat is altijd al zo geweest. Dus dat hij nu niet veel praat, begrijp ik. Maar niets zeggen na zo'n ruzie, dat vind ik wel heel erg lastig. Maar ik wil hem de tijd geven en dat betekent dus geduld van mijn kant.



Erg jammer dat mijn man geen therapie samen met mij wil. Dat had ons beiden misschien heldere inzichten verschaft. Nu ga ik maar alleen.



Wat kinderen betreft: wij wilden beiden heel graag kinderen. Dat wisten we al voordat we gingen trouwen. De boodschap dat we geen kinderen konden krijgen, hakte erin. Ik had het gevoel gefaald te hebben. Ook kon ik begrijpen dat mijn man uiteindelijk zou kiezen voor een vrouw met wie hij wel kinderen kan krijgen. We hebben het hier veel over gehad (ook toen praatte mijn man moeilijk), maar zijn eruit gekomen. We zijn vanaf dat moment geen ander leven gaan leiden, maar hebben ons oude leven voortgezet.



Ik ga zo de deur uit. Naar een museum. Thuiszitten heeft nu weinig zin.
Alle reacties Link kopieren
Goed zo!
Alle reacties Link kopieren
goed zo, RT. Veel plezier vanmiddag, al heb je er bij de start misschien niet erg zin in!
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
Alle reacties Link kopieren
Man kan wel hopen dat ze bijdraait, maar dat is wel heel erg passief. Daargelaten wie het helemaal fout heeft of niet, als een van de twee ergens mee zit, kun je het erover hebben, of acties ondernemen, of helemaal niks doen. Het helemaal niks doen is ook een boodschap: dat wil zeggen dat de ander de keus moet maken. Of onvrede, of zelf een weg zoeken. Dat mag.

Verbondenheid win je er echter niet mee.
quote:TheQ schreef op 29 maart 2015 @ 11:21:

[...]





Al 20 jaar lang ga je rechtdoor als je je stuur recht houdt. Nu ga je ineens linksaf.



Ligt dat aan het stuur of aan je stuurmanskunst?



En mensen die weglopen van hun verantwoordelijkheden naar hun kinderen omdat ergens iets jeukt mogen van mij op de brandstapel. Ze vernielen allerlei levens en uiteindelijk wordt niemand er gelukkiger van. (Dit geldt uiteraard niet voor mensen die in een relatie zitten waarin fysieke en/of mentale mishandeling plaatsvindt)Dit plus je opmerkingen dat het goed is dat TO geen kinderen heeft doet me vermoeden dat Amand een 2e account is gestart en anders weet ik een leuk maatje voor je hier om privé je domme kwetsende praat mee te houden. Je bent geen man, je bent een gefrustreerde, verveelde, afgewezen rariteit die zijn gram wil halen over de hoofden van andere vrouwen hier. Je hebt helemaal geen mening, je wil de vrouwen kwetsen die enige overeenkomst vertonen met je eigen situatie. Aan je antwoorden te lezen ben je net zo'n starre man die tot voor kort dat dat hij het centrum van het heelal was. I.p.v. aan zelfreflectie te doen heb je bedacht dat jou niets te verwijten valt maar dat je het slachtoffer bent geworden van de kuren van de rouw. Hoe triest.
Alle reacties Link kopieren
quote:TheQ schreef op 29 maart 2015 @ 10:34:

[...]



Man van TO heeft besloten kinderwens op te geven omdat zijn lieve vrouw dat waard was. Van dat lieve is niks meer over omdat ze diep ongelukkig is met hem. Nu heeft hij de beste jaren van zijn leven gegeven aan een zeikwijf. Hij had ook gewoon een leuk gezinnetje kunnen hebben nu en dan zit je daar, opgezadeld met een chagrijnig, verongelijkt stuk vreten.Vind je deze reactie werkelijk nodig?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sensy12 schreef op 29 maart 2015 @ 16:27:

[...]





Vind je deze reactie werkelijk nodig?Waarschijnlijk beschrijft hij daar zijn eigen succes story en meteen de reden dat hij meent zo uit te mogen halen.
Alle reacties Link kopieren
Hoewel THEQ het niet erg handig omschrijft vind ik wel dat hij een punt heeft.

De man weet niet beter of het huwelijk is goed, vrouw kan haar ding doen, hij ook. En van de een op de andere dag wordt hij geconfronteerd met een vrouw die het heeft over scheiden.

Nogmaals, mijn vermoeden is heel sterk dat als de situatie omgekeerd was en TO degene was die out of the blue met een mogelijke scheiding werd geconfronteerd, de reacties hier anders geweest waren.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie eerlijk gezegd maar één manier om deze sleur en narigheid te doorbreken RaiderTwix en dat is inderdaad alleen met jezelf aan de slag gaan. Dit patroon houden jij en je man al 20 jaar in stand en ik vermoed dat er veel meer gif in jullie relatie geslopen is dan je werkelijk doorhebt. Jij hebt hier nu veel last van en ga onderzoeken wat jij nodig hebt, wat je wilt, wat jou gevoel van vervulling geeft, even helemaal los van je huwelijk. Als jij tot de kern van je ontevredenheid kunt doordringen, wellicht vind je daar de sleutel tot het redden van je huwelijk.



Er is zonder het bewust te weten al een lange tijd iets aan het sluimeren bij jou. Dat is nu tot een explosie gekomen waardoor jij en je man nog meer van elkaar verwijderd zijn geraakt. Dit doet logischerwijs iets met jou en het nare gevoel wordt alleen maar sterker. Nare gevoelens staan standaard een effectieve en open communicatie in de weg. Stop ze niet weg, maar onderzoek ze samen met een psych of therapeut. Je man tot praten willen dwingen om je nare gevoel kwijt te raken, versterkt het nare gevoel alleen maar. Jij duwt om te krijgen wat je wilt en hij duwt terug om niet kwijt te raken wie hij is.



Het is niet zozeer de sleur die je wilt doorbreken, maar het gevoel er niet toe doen in je huwelijk.
quote:sweetfirefly schreef op 29 maart 2015 @ 16:40:

Hoewel THEQ het niet erg handig omschrijft vind ik wel dat hij een punt heeft.

De man weet niet beter of het huwelijk is goed, vrouw kan haar ding doen, hij ook. En van de een op de andere dag wordt hij geconfronteerd met een vrouw die het heeft over scheiden.

Nogmaals, mijn vermoeden is heel sterk dat als de situatie omgekeerd was en TO degene was die out of the blue met een mogelijke scheiding werd geconfronteerd, de reacties hier anders geweest waren.



Lees al TO's reactie eens..

TO zegt het o.a. volgende: Een goed gesprek hierover lukt gewoon niet. Hij ziet mijn probleem niet. Hij zegt: "Het gaat al 20 jaar zo, dus waarom nu ineens moeilijk doen?"

En ze heeft al relatietherapie voorgesteld. Alleen met de kop heeeel diep in het zand al die jaren en een afwijking aan zijn gehoor kan man beweren dat dit 'out of the blue' is, lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
quote:paresseuse schreef op 29 maart 2015 @ 16:47:

[...]

Lees al TO's reactie eens..

TO zegt het o.a. volgende: Een goed gesprek hierover lukt gewoon niet. Hij ziet mijn probleem niet. Hij zegt: "Het gaat al 20 jaar zo, dus waarom nu ineens moeilijk doen?"

En ze heeft al relatietherapie voorgesteld. Alleen met de kop heeeel diep in het zand al die jaren en een afwijking aan zijn gehoor kan man beweren dat dit 'out of the blue' is, lijkt me.

Die heb ik gelezen want ik volg dit topic. Op 25 maart om 22.50 geeft ze aan dat ze het woord "scheiden" heeft laten vallen en dat man daar erg van schrok. Mijn conclusie is dat TO weliswaar eerder gesprekken met man heeft gehad maar nog het nog nooit over daadwerkelijk scheiden heeft gehad.

Man vind het huwelijk blijkbaar prima, zij niet meer. Hij begrijpt dat niet of wil dat niet zien. Er is immers geen sprake van extreme ruzie, er is geen derde in het spel etc. Sterker nog, TO geeft aan dat ze zielsveel van hem houdt. Voor hem valt dat moeilijk te rijmen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Tja, blijkbaar is dat woord nodig om man in te laten zien dat ze echt meent dat ze niet blij is hoe het nu gaat. Had man haar maar eerder serieus moeten nemen.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me vrij logisch om het woord scheiden te laten vallen wanneer al het voorgaande gepraat niets oplevert. Dit gaat niet om een kleine ergernis maar om diepe ontevredenheid. Vraag voor TO is wanneer die ontevredenheid begonnen is en wat de oorzaak is daarvan. Sleur in het huwelijk lijkt me een symptoom en geen oorzaak. Even wat dieper graven voor TO dus en dat kan ze prima los van haar huwelijk. Haar man kan niet mee of wil niet mee; onkunde of onwil, wie zal het zeggen? Feit is dat wat TO tot nu toe geprobeerd heeft om nader tot haar man te komen niet werkt.



Ik kan ook pas helder reageren op een conflict als ik helder zie waar bij MIJ het probleem ligt. Zolang mijn focus bij de ander ligt, dan blijf ik blind voor mijn eigen ineffectiviteit.
Maar ze weet het toch al? Haar man leeft op de automaat en TO zou wel willen dat er iets meer leven in komt want ze leven als een stel bejaarden. Hij luistert niet eens naar haar en vindt zí'jn leven prima en negeert haar behoeftes, zelfs om iets aan hun communicatie te doen. Kortom, hij weigert als een bokkige ezel. 20 Jaar en haar liefde voor hem maakt dat ze hem op allerlei manieren heeft wakker proberen te schudden en als alle mogelijkheden zijn uitgeput valt het woord scheiding en hij negeert haar sindsdien.



Dat zegt niets over het feit dat er allerlei dingen onderling spelen maar dat hij een machtspelletje speelt waarin TO moet toegeven aan zijn wensen. Wel of geen kinderen, wel of geen problemen, het punt is dat hij zijn mond niet open trekt en zijn vrouw laat bepalen of ze getrouwd blijven of niet zonder aan te geven wat hij wil.



Als hij al een onderliggende reden heeft dan is hij volwassen genoeg om zijn mond open te trekken. Dan nog is het blijkbaar niet genoeg wat TO doet of begrijpt ze hem niet maar iemand begrijpen die niets zegt en niets wil.........



Lieve Raider, bepaal voor je zelf hoeveel tijd je hem wil geven voor een reactie, ik zou zeggen een week, als je dan nog genegeerd wordt en je hebt nog een poging gedaan om een gesprek op gang te krijgen dan zou ik voor me zelf even verlof nemen van het werk en een week (of 2 )op vakantie gaan.



Gebruik die tijd om voor je zelf alles op een rijtje te zetten zonder zijn aanwezigheid. Wat wil je voor je zelf, hoe wil je het aanpakken. Voor hem is het ook goed om te realiseren of hij inderdaad kiest voor een leven om het in te richten zoals hij het wil en waar zijn gedrag toe leidt.



Het doet pijn als je man je makkelijk laat gaan maar dan weet je het tenminste. Heel veel verdriet is verschrikkelijk maar dan kun je wel beginnen om naar een eindpunt van je verdriet te werken. Nu wordt je verdriet en frustratie alleen maar groter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog even gewacht of de Mod iets met jouw reactie zou doen, maar dit mag blijkbaar. Prima. Ik zal je antwoorden.quote:waterplant schreef op 29 maart 2015 @ 15:59:

[...]





Dit plus je opmerkingen dat het goed is dat TO geen kinderen heeft doet me vermoeden dat Amand een 2e account is gestart en anders weet ik een leuk maatje voor je hier om privé je domme kwetsende praat mee te houden.Ik ken Armand van het forum. Ik ben het vaak met hem oneens.quote:Je bent geen man,Wel.quote:... je bent een gefrustreerde, verveelde, afgewezen rariteit die zijn gram wil halen over de hoofden van andere vrouwen hier.



Ik zou niet weten waarom. Ik ben niet haatdragend, noch vind ik mannen of vrouwen meer of minder gelijk.



quote:Je hebt helemaal geen mening, je wil de vrouwen kwetsen die enige overeenkomst vertonen met je eigen situatie.



Dat mijn vrouw en kinderen het centrum van mijn wereld zijn. Ja, dat wens ik andere vrouwen en kinderen ook wel ja. En een mening heb ik weldegelijk. Een hele sterke zelfs. En die durf ik ook nog eens op te schrijven.



quote:Aan je antwoorden te lezen ben je net zo'n starre man die tot voor kort dat dat hij het centrum van het heelal was. I.p.v. aan zelfreflectie te doen heb je bedacht dat jou niets te verwijten valt maar dat je het slachtoffer bent geworden van de kuren van de rouw. Hoe triest.



Veel aannames in 1 zin. Ook een prestatie. Ik ben star. Dat klopt. Ik vind mijn gezin het centrum van mijn heelal. Ik reflecteer elke dag. Ik heb wel rouw gekend, maar niet op het gebied van de liefde want ik ben al meer dan 20 jaar extreem gelukkig met mijn eerste liefde.



Wilt u er sambal bij?
Alle reacties Link kopieren
quote:waterplant schreef op 29 maart 2015 @ 15:59:

[...]





Dit plus je opmerkingen dat het goed is dat TO geen kinderen heeft Ik zou het prettig vinden als je je bij de feiten houdt. Misia is niet TO.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sensy12 schreef op 29 maart 2015 @ 16:27:

[...]





Vind je deze reactie werkelijk nodig?Eigenlijk wel. De man van TO heeft geen stem in deze en ik denk te begrijpen waarom hij nu zo nors doet. Dat wat hij had kunnen denken schrijf ik op. Niet voor al die meelezers, maar voor TO omdat ze anders steeds verder van haar man af gaat staan. En ik zie in beide nog veel liefde naar elkaar. Man is tenslotte teruggekomen na zijn rondje lopen en slaapt nog steeds in huis. Helaas is zijn vrouw vandaag (aangemoedigd door mensen van een forum) de hort opgegaan zonder hem te vertellen waarheen. Dus eigenlijk is het al zo goed als over.
Alle reacties Link kopieren
@TheQ Fijn dat jij je inleeft in mijn man en hem denkt te begrijpen. Mensen die dat hier melden zijn welkom. Dat kan mij helpen bij het 'van de andere kant bekijken' van de situatie.



Waar ik moeite mee heb is de manier van jouw formulering. Wat wil je daarmee bereiken? Hard en recht voor zijn raap is niet erg. Maar met enig inlevingsvermogen moet je toch kunnen begrijpen dat bepaalde woorden onnodig kwetsend kunnen zijn voor mensen?



Overigens als we 't hebben over bij de feiten houden: ik weet niet waar jij uit opmaakt dat ik niet aan mijn man heb verteld naar het museum te gaan, maar dat klopt niet.
Alle reacties Link kopieren
Ben je wat tot rust gekomen door even weg te gaan?
Alle reacties Link kopieren
De situatie is nog hetzelfde. De sfeer is om te snijden. Ik wil mijn man echt de tijd geven om te reageren, maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe lang ik dit ga volhouden.



Ik merk dat mijn verdriet soms afgewisseld wordt door boosheid. Verdomme man, praat! Zeg wat! Scheld me verrot! Doe iets!



Ik wil niet boos zijn, maar dat valt niet mee. Mijn man is weer in de garage. Echt, dit moet niet te lang duren.



Ik lees jullie reacties. Als ik het goed heb, hebben @misia, @sensy en @waterplant het min of meer over: ga uitzoeken of nastreven hoe jij je leven wilt inrichten, wat jou gelukkig maakt. Rationeel (en als ik boos ben) vind ik dat jullie gelijk hebben. Toch kan ik dat nu nog niet. Ik heb het gevoel mijn man af te vallen. Misschien wel een schuldgevoel.
Alle reacties Link kopieren
quote:---klaproos--- schreef op 29 maart 2015 @ 22:36:

Ben je wat tot rust gekomen door even weg te gaan?Niet echt. Het maalt maar door mijn hoofd. Ik voel me een slecht mens. Het andere moment ben ik boos op mijn man. Even later weer verdrietig.
quote:TheQ schreef op 29 maart 2015 @ 20:35:

Ik heb nog even gewacht of de Mod iets met jouw reactie zou doen, maar dit mag blijkbaar. Prima. Ik zal je antwoorden.





[...]



Ik zou niet weten waarom. Ik ben niet haatdragend, noch vind ik mannen of vrouwen meer of minder gelijk.



Dat mijn vrouw en kinderen het centrum van mijn wereld zijn. Ja, dat wens ik andere vrouwen en kinderen ook wel ja. En een mening heb ik weldegelijk. Een hele sterke zelfs. En die durf ik ook nog eens op te schrijven.



Veel aannames in 1 zin. Ook een prestatie. Ik ben star. Dat klopt. Ik vind mijn gezin het centrum van mijn heelal. Ik reflecteer elke dag. Ik heb wel rouw gekend, maar niet op het gebied van de liefde want ik ben al meer dan 20 jaar extreem gelukkig met mijn eerste liefde.



Wilt u er sambal bij?Man van TO heeft besloten kinderwens op te geven omdat zijn lieve vrouw dat waard was. Van dat lieve is niks meer over omdat ze diep ongelukkig is met hem. Nu heeft hij de beste jaren van zijn leven gegeven aan een zeikwijf. Hij had ook gewoon een leuk gezinnetje kunnen hebben nu en dan zit je daar, opgezadeld met een chagrijnig, verongelijkt stuk vreten

Ja, je geeft inderdaad je mening en je bent niet haatdragend maar hoe je dit wil noemen weet ik niet. Constructief lijkt me ook niet het juiste woord.



Je omschrijft TO als een zeikwijf en sacherijnig stuk vreten, en dan wel huilie huilie doen bij mijn woorden en hopen dat de Mods ingrijpen? Weet je zeker dat je Amand niet bent want die meet ook graag met 2 maten.
Lastig en moeilijk. Ik heb ook zo'n lieve man, maar wel iemand die over gevoelens heel moeilijk praat. Dat is soms lastig. En ik denk dat het niet eens onwil is, maar sommigen weten zich er echt geen raad mee.



Bekend is dat mannen zich in moeilijke situaties terugtrekken in hun hol. Eerst moeten ze zelf de situatie herkauwen voor ze weer gaan reageren. Dus geef hem die tijd.



Kan je zeggen dat je begrijpt dat hij tijd nodig heeft en dan vragen wanneer jullie samen een gesprek aan gaan? Zo geef je hem tijd die hij nu nodig heeft. En als hij weet wanneer hij wil praten, dan geeft dat jou ook enigszins rust.



Ik leef met je mee.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het je man afvallen als je gaat onderzoeken waar je onvrede vandaan komt? Misschien komt je er juist wel achter dat er andere zaken naast de ingedutte relatie een rol spelen. Je kunt je ook los van je man ontwikkelen, misschien komt er wel iets geks uit als een studie willen volgen die je eigenlijk altijd had willen doen bijvoorbeeld. Relatietherapie was best een goed plan. Als hij echter niet wil hoeft dat jou niet tegen te houden om eens goed bij jezelf te zoeken wat je nu echt mist of nodig hebt om weer lekker in je vel te zitten.
quote:RaiderTwix schreef op 29 maart 2015 @ 22:40:

De situatie is nog hetzelfde. De sfeer is om te snijden. Ik wil mijn man echt de tijd geven om te reageren, maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe lang ik dit ga volhouden.



Ik merk dat mijn verdriet soms afgewisseld wordt door boosheid. Verdomme man, praat! Zeg wat! Scheld me verrot! Doe iets!



Ik wil niet boos zijn, maar dat valt niet mee. Mijn man is weer in de garage. Echt, dit moet niet te lang duren.



Ik lees jullie reacties. Als ik het goed heb, hebben @misia, @sensy en @waterplant het min of meer over: ga uitzoeken of nastreven hoe jij je leven wilt inrichten, wat jou gelukkig maakt. Rationeel (en als ik boos ben) vind ik dat jullie gelijk hebben. Toch kan ik dat nu nog niet. Ik heb het gevoel mijn man af te vallen. Misschien wel een schuldgevoel.



En het is dood eng. Van alle dingen waarvan je had kunnen bedenken om te gaan scheiden denken de meeste niet aan deze situatie. Je associeert het met geen liefde, vreemdgaan van alles maar niet dit en zeker niet na 20 jaar. Dit is al zo erg dat je bang ben voor verdere escalatie en dat kan ik me goed voorstellen en het is ook iets voor in je achterhoofd. Probeer in ieder geval te voorkomen dat je alleen nog maar ruzies hebt als je met elkaar spreekt.



Eerst maar naar de psycholoog zodat je in alle vrijheid je verhaal kan doen en wellicht komt zij met nieuwe inzichten (ik hoor ze graag). Vraagje, je man is geen prater maar is hij ook normaal gesproken een doodzwijger?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven